Geprogrammeerde levensduur of Planned obsolescence

die flinke tv van je waar je zo trots op bent
die werd nog verbrand en begraven
dat is inderdaad stukken minder erg dan die productieprocessen van tegenwoordig..

Ok ik geef toe, het is ook wel iets meer. Die TV ken ik al zo lang, mijn ouders hebben er nog naar gezien.
Daarom ook wil ik hem niet wegdoen tot hij de geest heeft.

Ik weet zeker dat ik er spijt van zou hebben. Ik had ook nog een dikke Sony trinitron TV op 100Hz, geen breedbeeld. Die heb ik naar de kringloop gebracht, toch spijt als ik er aan denk.

Ik weet het, das fout van mij... Maar van sommige oude dingen kan ik gewoon niet scheiden. Zeker niet als die het nog prima doen en ik ze herinner van vroeger.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 9 januari 2014 19:00:47 schreef CrossFireX:
Er staat op de koelkast op de sticker A+, dus dat is niet direct een probleem dacht ik, was zeer zuinig toen en nog altijd! De compressor is trouwens van Electrolux!

kan dat wel? energie label bestaat net 20 jaar, en toen stond het nog nergens op
A+ A++ A+++ zijn pas veel later toegevoegd, het oude label had alleen A-G (tegenwoordig A+++ tot D)

verder heb je 0 garantie dat een A label van 16 jaar oud tegenwoordig een D label zou zijn

Net nog eens na gezien, ja sorry je hebt gelijk. Er staat een grote A op! Met koelmiddel r600a staat er nog bij.

Hij staat in de garage waar het altijd koud is, draait niet echt veel.

Toch zijn we zeer zuinig hier in ons nieuwe huis, ik betaal per maand voor gas en elektra 63 euro bij essent.
Dat was wel groepsaankoop.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Je bedoelt dat deel met die storthoop in Ghana? Het klink dan misschien crue maar zonder die storthoop hadden de arme gezinnen met kindjes wellicht een leuke speelplek. Nu hebben ze een plaats waar ze metaal kunnen vinden wat ze inkomsten geeft.

Ik vraag me dan ook oprecht af of dat de mensen daar deze storthoop echt zo erg vinden als deze ene man verteld. Waarom zit iedereen in die storthoop als ze het zo erg vinden?

Het is inderdaad redelijk zinloos om werkende apparatuur naar de stort te brengen. Echter Kringloopwinkels raken oude crt tv's en koelkasten met freon gas aan de straatstenen niet meer kwijt. Wat moet je er dan mee doen? juist naar Ghana toe.

maartenbakker

Golden Member

@Monstervisje: Precies! Ik kende mensen die in Ghana ook gewoon winkels in tweedehands spullen uit Europa exploiteerden. Dat mag ook gewoon, zolang je de electronica als werkend exporteert. Omwille van testbaarheid eiste de douane dat een apparaat tekenen van leven vertoont. Het is natuurlijk moeilijk vast te stellen of er een obscure fout in een apparaat zit, en ze kunnen daar heus ook wel wat repareren.

@DK: Dat die TV nog speelt, heeft juist voorkomen dat hij verbrand of begraven werd.

@CrossFireX: Waarschijnlijk wordt niet op Ghana gedoeld maar gewoon op Nederland. Vroeger ging dat hier ook zo en zelfs recent werden nog afvaloverladers gesloten omdat ze de rommel gewoon stuksloegen en op een hoop veegden (die dan weer wel erkend verwerkt werd, hoop je). Daar staat tegenover dat in Ghana (en India en China in steeds afnemende mate) vaak met veel handwerk het afval gescheiden wordt. Probleem daarmee is dat het niet gezond is voor de arbeiders (maar dat is elders en vroeger altijd opgelost door arbeidsemancipatie en economische groei) en dat er alsnog veel rommel vrijkomt.

Op 9 januari 2014 19:08:04 schreef CrossFireX:
Ok ik geef toe, het is ook wel iets meer. Die TV ken ik al zo lang, mijn ouders hebben er nog naar gezien.
Daarom ook wil ik hem niet wegdoen tot hij de geest heeft.

Ik weet zeker dat ik er spijt van zou hebben. Ik had ook nog een dikke Sony trinitron TV op 100Hz, geen breedbeeld. Die heb ik naar de kringloop gebracht, toch spijt als ik er aan denk.

Ik weet het, das fout van mij... Maar van sommige oude dingen kan ik gewoon niet scheiden. Zeker niet als die het nog prima doen en ik ze herinner van vroeger.

Die SBR is een echt degelijke Philips. Inderdaad niet wegdoen.

Vroeger toen de cd-rom uit kwam, nog zo iets. Dat was je van het!
En branden maar, de schijfjes vlogen de deur uit in massa.
Neem backup van je systeem, al snel bleek later dat die zelf gebrande schijfjes beperkt houdbaar waren. Na een te lange tijd had je meer leesfouten dan iets anders.

Zelfs videobanden die we vroeger origineel gekocht hebben met mooie films, allemaal in de vuilbak! Het was net alsof je naar een film uit de jaren 60 zat te kijken: geen kleuren, beeldfouten, doffe klank...

Bewust zo gemaakt of slijtage? Sommige hebben we slechts 3 keer af gespeeld, toen hield het wel op. Slijtage is dus uitgesloten.

Zo'n redenatie heet een vals dilemma. Het ligt aan niet genoemde oorzaak 3, namelijk veroudering onder invloed van de omgeving (klimaat) en/of de chemische samenstelling. Bij videobanden gaat de emulsie soms shimmelen, klonteren of bladderen, en dat is niet afhankelijk van slijtage en doorgaans ook niet gepland. Chemische achteruitgang van kunststoffen is iets dat door de jaren heen nog nooit helemaal begrepen is en gewoon lastig onder de knie te krijgen. Je kunt bij Philips ook mooi zien dat ze regelmatig van formulering zijn gewisseld bij de gebruikte kunstrubbermaterialen (snaren en aandrukrollen). Sommige snaren vergaan tot snot, latere overleven elk ander onderdeel. Aandrukrollen van Japanners en oudere Philipsrollen gaan vaak slippen, terwijl die van Philips tussen 1986 en 2002 vaak verglaasden.

Bij CD's, zowel normale als beschrijfbare, is de toplaag (de etiketzijde) soms erg kwetsbaar. Je ziet soms dat het aanvreten langs de rand begint, en in andere gevallen begint het op plaatsen waar de etiketzijde een licht krasje heeft opgelopen.

Onder andere vandaar dat ook geadviseerd wordt om CD's en DVD's met de afleeskant onderop neer te leggen. Daar is een klein krasje geen ramp (contra-intuitief).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele

Overleden

Ik heb niet alles gelezen in deze thread, maar in het laatste deel ben ik in elk geval niet het onderwerp "auto's" tegengekomen.
Van auto's heb ik een redelijk nauwkeurig vergelijkingslijstje. En daaruit blijkt dat de levensduur van auto's de laatste decennia juist is toegenomen.
Omdat ik altijd tweedehandsauto's koop en ze helemaal óp rijd totdat je er met stoffer en blik achteraan moet om de stukken te verzamelen geeft het lijstje een aardige indicatie.

Bouwjaar - Jaar van afvoer - Levensduur
1958 - 1969 = 11 jaar
1964 - 1970 = 6 jaar
1965 - 1972 = 7 jaar
1969 - 1976 = 7 jaar
1971 - 1979 = 8 jaar
1975 - 1985 = 10 jaar
1982 - 1991 = 9 jaar
1986 - 1999 = 13 jaar
1994 - 2007 = 13 jaar
2003 - heden = 10 jaar (en nog geen roestplekje te ontdekken)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

auto's kun je geen pijl op trekken, puur geluk

heb een auto uit 1999 die rijdt perfect en komt voor <100 euro door de apk
aan de andere kant heb ik een auto uit 2009 weggedaan omdat de reparatie duurder was dan de auto waard..
verder ook al een aantal nagenoeg nieuwe bedrijfsbussen zien kapot lopen, terwijl tegelijk bestelde bussen nu alweer jaren rijden zonder ooit in de garage te komen

maartenbakker

Golden Member

Auto's zijn in principe wel ontworpen om redelijk lang mee te gaan, maar er spelen zoveel factoren mee... Ik rij in een Citroen uit 1999 met 360.000 op de teller. Ook bewust naar een model gekeken dat je vaak met hoge kilometerstanden tegenkomt, dan weet je dat het een degelijk gebouwd model betreft. En dan nog kan je exemplarisch pech hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EricP

mét CE

Dat lag meer aan de milieuwetgeving dan aan onwil van de fabrikant.

Mwah... De vorige was zuiniger. CO lag lager bij de APK (ook al haalt deze de norm ook ruimschoots). En dat alles zonder lambda sonde... Waar zit de winst? Of had ik nou net dat model wat er positief uit sprong?? Of klopt die meting niet? Of? Zeg het maar...

ooit voor mijn cnc frees een DELL optiplex gekocht, 25 euro, gehaald bij een bedrijf dat gebruikte bedrijfs pc levert

een week later wilde m'n vader een "nieuwe" pc, dus voor hem dezelfde besteld, en voor mij een reserve voor de cnc

mijn cnc pc werkt nog steeds, staat warm, stoffig, en als ik hem niet gebruik koud en vochtig, werkt al 6 jaar

m'n pa's pc werkte 3 jaar, gaf wat spontane reboots en stopte er spontaan mee, ik haal mijn reverve pc van zolder, start hem op en na 5 minuten ook spontaan overleden. bijde een overleden moederbord

had ik nr 1 niet gehad zou ik ook denken aan een gepland einde

en wat betreft "electronische rommel " in moderne auto's: mijn opel astra uit 1995 viel in 2011 spontaan uit omdat een lekkende koppakking zorgde voor koelvloeistof op de labda sonde

@EricP: Ik weet niets van jouw specifieke (zuiniger) auto, maar in het algemeen zijn auto's zwaarder geworden, en is alle winst door zuiniger motoren opgegaan door extra gewicht aan kreukelzones, airbags, airco, electrisch verstelbare achterstoelen etc.

Een lelijke eend rijd rustig 1:18. Maar weegt ook drie keer niets.

En om "on-topic" te blijven: die eend was na 100.000 km verroest en versleten. Mijn 9 jaar oude auto doet het nog prima met 109.000 km, en heeft nog 3 jaar garantie op de carrosserie over.

[Bericht gewijzigd door blurp op donderdag 9 januari 2014 21:43:18 (23%)

maartenbakker

Golden Member

De geregelde carburateur ging in mijn herinnering altijd samen met een ongeregelde katalysator en een bepaalde motormanagementvariant. Kan me vergissen want ik heb nooit zo'n kreng gehad, maar kwam hem wel tegen in het werkplaatshandboek. Motortypes die je misschien verder op weg helpen naar het verhaal erachter: E18NV.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Geregelde carburateur was juist wel met lambda sonde. Er zat een vacuüm gestuurde chokeklep op waarvan het membraam lek ging.
In het begin was dat een nieuwe carburateur a 1000 guldens. Later kon je wel een los membraam kopen BMW had ze ook.

Ook in ECU's kom je dingen tegen waarvan je soms denkt dat het zo gemaakt is.
Bijvoorbeeld na 21000 draaiuren genereerd de code in een ecu een checksum fout waardoor je als achteloze klant een nieuwe ecu moest kopen.
Later kwamen daar software update's voor want daar zijn de heren voor op de vingers getikt. Verlopig was het een paar jaar kassa!

Van auto's gaat de carosserie nu veel langer mee dan vroeger komt ook doordat die veel stijver zijn gebouwd.
Daarintegen kun je na 5-10 jaar zulk hoge kosten hebben aan een motor dat die kosten de dag waarde ruimschoots overschreid.
Aan de anderekant rijden we nu makkelijk 3 à 400.000 kilometer met een auto 30-40 jaar geleden was dat bijna onmogelijk.
Niet zuiniger rijden komt ook door alle regeltjes kwa uitstoot. Om alle deeltjes te verbranden in filters of catalysatoren is temperatuur nodig en dat kost natuurlijk brandstof.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
EricP

mét CE

zijn auto's zwaarder geworden

Zouden die 12kg (op kentekenbewijs weliswaar) het verschil maken?? Ik geloof er niks van.

Mijn 9 jaar oude auto doet het nog prima met 109.000 km, en heeft nog 3 jaar garantie op de carrosserie over.

Tsja... ander verhaal hier. De vorige is er met 470k uitgegaan wegens ophouden met zachtjes roesten. De huidige heeft pas 270k gereden.

Geregelde carburateur was juist wel met lambda sonde.

Dat staat er ook. De ongeregelde carburateur had dus wel betere resultaten... Ohja... beiden met een ongeregelde cat. Bij dat electronisch geregelde kreng, wordt statonair met een membraam geregeld. Da's dan ook het enige voordeel: loopt koud stationair 500rpm lager. De eerste 5 minuten...

Zou die hogere temperatuur niet een kwestie van isoleren zijn? Heter dan de uitlaatgassen gaat het niet worden, en die zijn in hun temperatuur toch (oa.) beperkt door wat kleppen en klepzittingen kunnen hebben.

Overigens dwaalt dit af. Het enige waar het om ging is dat de 'oude' (ongeregelde) variant niet slechter was dan de 'nieuwe' (geregelde) variant. En die oude ging niet stuk...

Voor wat betreft die ECU: da's inderdaad een rotstreek. En je kunt het nauwelijks controleren. In hardware van 15 jaar terug wellicht nog wel (het zal wel in EEPROM gestaan hebben), maar met ASICs (met waarschijnlijk 'embedded' EEPROM)... Kom er maar eens bij. Reden temeer om iets 'klassiekers' te willen.

bij printers wordt er idd geteld. een bepaald bedekkingsgraad per pagina wordt bijgehouden en de printer zegt na pakweg 300paginas dat u cartridge leeg is. heb ooit een herstelling moeten doen van een samsung laser. de printer trok strepen en bijna niks leesbaar op het blad. zijun cartridges VOLLEDIG leeg. normaal kan je met de initiele cassettes (geen chip) ongeveer 700paginas doen en dan wil de printer een cassette met chip zien. het defecte toestel had al 2000paginas met de initiele gedaan en die waren VOLLEDIG leeg. blijkbaar een defect in het mainboard dat die niet stopte. mainboard zit in mijn printer nu ;-). koop nooit cartridges, heb een stock 'initielen' liggen die ik kan opvullen. nooit zo goedkoop geprint.
bij printers is ook de gele inkt het snelste leeg omdat bij elk blad zijn serienr in het geel bijgedrukt wordt (onzichtbaar)

Op 8 januari 2014 23:55:19 schreef testman:
software is een aparte tak van het verhaal, verkeerde drivers of een fout met wegschrijven en de boel is zo gammel en bokt bij elke muisklik. hier wisselt het van 1 maand tot een 3/4 jaar met 1 W7 installatie die goed loopt. op t werk staat een pc die nog wekelijks gebruikt wordt met xp er al 10 jaar op, traag als een bejaarde die contant afrekent bij de super maar loopt nog wel :)

bij mij thuis staat een XP op een pc als server. draait al 6jaar ofzo 24/24 7/7. niks traag aan

Op 8 januari 2014 23:39:00 schreef K7Jz:
En ga maar eens na of je altijd het dubbele wil betalen voor iets dat twee of zelfs drie keer langere levensduur heeft. Want dan draai je nu bijvoorbeeld nog je max 6 kilo wasje op max 1200 toeren zonder eindsignaal. Of rij je nog in een 15 jaar oude Benz zonder ABS.

wil je trouwens nog dat je apparatuur het 10jaar uithouden. zoals huishoudapparatuur vervang je toch gewoon (koelkast, wasmachiene, droogkast, microgolf...). die 10jaar oude rommel verbruikt meer, minder opties... "oude" looks
ik rij dan ook niet met een 'kuch oude' benz van 15jaar, maar met een oerdegelijke volledig mechanische golf diesel van 26jaar ;-). na 435k km nog steeds goed en zuinig, een laagste verbruik van 3.4L/100km - 1 op 29. als die 40jaar is of 1 000 000km heeft, gaan we die restaureren. kan ik er weer 20jaar tegen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 10 januari 2014 07:56:23 schreef EricP:
[...]Zouden die 12kg (op kentekenbewijs weliswaar) het verschil maken??

Op 9 januari 2014 21:41:02 schreef blurp:
@EricP: Ik weet niets van jouw specifieke (zuiniger) auto, maar in het algemeen zijn auto's zwaarder geworden,

EricP: Zou je wat minder selectief willen quoten?

dat apparaten zuiniger worden is ook een deel van een richtlijn in de eu, oa adapters zijn daar onderhevig aan wat het stby verbruik is. op sommige adapters staat ook energie klasse c stby enzovoort. kwam er net achter dat m'n huidige wasmachine bijhoudt wat er totaal verbruikt is door het toestel. 48Kwh en 2500ltr water in 8,5 maand tijd. ding is a+++, maar laat het me denken wat de oude machine dan heeft verbruikt..

koelkasten zijn ook wel zuiniger, maar een standaard b keuze whirlpool niet, ook de zuinige koelkasten en vriezers zijn duurder in aanschaf. evengoed kijken mensen niet naar een 40 euro minder energieverbruik in een jaar. tevens kan zo'n ding bij stroomuitval veel langer koud blijven..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

40 euro energieverbruik minder, is al dubieus als je nauwelijks meer dan 5 jaar met een koelkast doet (danku Bosch). Bij de keuze tussen een tweedehandsje of zelfs een krijgertje in klasse A of B en een nieuwe in een +++++ klasse is 40 euro per jaar niet of nauwelijks terug te verdienen. Als mijn koelkast uit 1985 met echte CFK's erin het nog meer dan 5 jaar blijft doen kom ik misschien heel voorzichtig in de min te staan...

Op 10 januari 2014 07:56:23 schreef EricP:
[...]Dat staat er ook. De ongeregelde carburateur had dus wel betere resultaten... Ohja... beiden met een ongeregelde cat. Bij dat electronisch geregelde kreng, wordt statonair met een membraam geregeld. Da's dan ook het enige voordeel: loopt koud stationair 500rpm lager. De eerste 5 minuten...

Ik vrees dat dat mijn foutje was. In elk geval was die carburateur (ik heb ze iemand ook wel eens Pierlala horen noemen, vrij naar een merknaam) dus een low-budgetoplossing om geen injectiesysteem toe te hoeven passen.

Voor wat betreft die ECU: da's inderdaad een rotstreek. En je kunt het nauwelijks controleren. In hardware van 15 jaar terug wellicht nog wel (het zal wel in EEPROM gestaan hebben), maar met ASICs (met waarschijnlijk 'embedded' EEPROM)... Kom er maar eens bij. Reden temeer om iets 'klassiekers' te willen.

De aftermarket voor auto-onderdelen komt me vaak wat ontwikkelder voor dan die voor consumentenelectronica, dus ik maak me niet heel veel zorgen. Ik ben prima tevreden met een injectiemotor en zolang niet alle computers elkaar moeten kunnen herkennen kan je zonder bijzonder gereedschap nog een eind komen als er wat is. Op stalling staat nog een direct ingespoten diesel waar electronica hooguit in de laadruimte staat en niet bij de auto hoort. Dat heeft natuurlijk ook wel z'n charme en nut.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EricP

mét CE

Als mijn koelkast uit 1985 met echte CFK's erin het nog meer dan 5 jaar blijft doen kom ik misschien heel voorzichtig in de min te staan...

Jij hebt er ook nog zo een? Lekkere dikke wanden, fors geïsoleerd.

Pierlala

Ja, die.

injectiemotor

Ja, dat was die diesel van 40 jaar terug ook :) Maar je hebt wel gelijk. Het kan mooi zijn, mooi lopen. Maar oh wee als het dat niet doet. Probleem is ook dat 'de garage' ook niks meer kan dan het ding aan de diagnosekast hangen en maar vervangen wat die kast aangeeft in de hoop dat het dan beter wordt... En zo niet... dan proberen we het volgende. De klant betaalt de onderdelen en de uren wel.

catalysatoren, dat zijn in de nieuwe euro 6 diesel motoren ook hele dingen. heb zo'n ding gezien in de pre productie. alleen om de uitstoot aan de euro 6 normen te laten voldoen heb je een ding in de vrachtwagen liggen de grootte van een flinke 4 cylinder automotor. ook in het kader van milieu eisen, hier in eindhoven mogen de oude euroII en euroIII vrachtwagens al niet meer komen zonder roetfilter.

@maarten heb je al eens een thermometer in jouw 80's koelkast gelegd? ik weet nog van m'n oude werk dat die 70's en 80's atag en liebherr koelkasten ondanks goede deurrubbers bijlange na de 8 graden niet haalden. vooral vlees en kaas blijven veel langer goed met 4 graden minder..

edit: de hysterisis van de thermostaat doet ook wel een duit in het zakje, komt nogal eens voor dat net op het moment dat je de deur opentrekt de compressor aanslaat. die trilling was net de drempel van de thermostaat. ik zie hier zowel 3 graden als 8 graden voorbij komen op de thermometer, zeker als je er net het eea inlegt stijgt de temperatuur wat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Ik heb hem bepaald niet hoog staan, en dat gaat goed. Twee jaar geleden wel een keer een thermometer erin gehad, zal ik eens opnieuw doen. Deurrubber is er nieuw ingegaan destijds. De gloednieuwe koelkast van m'n moeder staat standaard op 5 graden ingesteld. 4 leek overdreven en 7 is wel erg op het randje inderdaad.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Apparaten zouden ook zo gebouwd kunnen worden dat nieuwe ontwikkelingen achteraf kunnen worden ingebouwd en reparatie altijd mogelijk is.
Daar hangt uiteraard een prijskaartje aan, maar het zou zo maar kunnen dat er een markt is voor mensen die de nadruk leggen op het milieu.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
maartenbakker

Golden Member

Dat moet dan wel lonen. Sinds de aanbestedingsprocedures voor bussen, trams en treinen loont het daar al veel minder, waar voorheen toch regelmatig updates werden gedaan.

Bij een auto zou het ook kunnen lonen (er zijn mensen die andere motoren in hun auto's bouwen), maar echt modulaire bouw kan wel extra gewicht en omvang met zich mee brengen. Mijn idee is een electrisch aangedreven chassis, waarin je de "voeding" kan verwisselen. Nu een normale motor met een klein accupakketje ernaast, over een paar jaar wellicht een stoomturbine en weer later een echt accupakket met hoge capaciteit.

Voor bijvoorbeeld een televisie loont het nauwelijks. De belangrijke onderdelen zoals het paneel bepalen grotendeels de stand van de techniek. Wel kom je door de jaren heen zo nu en dan modellen tegen waar de tuner of het I/O gedeelte verwisselbaar of achteraf inbouwbaar is. In de praktijk (ook dankzij stronteigenwijze kabelaars) kiest vrijwel iedereen voor een 999-ste-net-kastje.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een apparaat zo maken dat het altijd ge-upgrade kan worden zal in veel gevallen het eerste apparaat dusdanig duurder maken, dat het niet loont. Bij veel apparaten zou het ook niet echt zinnig zijn.

Neem nou een koelkast; je kunt de compressor wel willen vervangen door een nieuw type, maar dan moet je het systeem ook opnieuw vullen. Tegen die tijd is de isolatie ook al slecht geworden, de scharniertjes gammel, en zitten er krassen op de deur.

Bij een auto zou het misschien wel zinvol kunnen zijn, maar zelfs als de optie er was, zou het economisch niet snel aantrekkelijk zijn om het te doen, denk ik.

Apparaten zo maken dat ze te repareren zijn mag wat mij betreft wel bij wet geregeld worden. Ik heb hier toevallig een iPad2 liggen voor reparatie; ik al geen fan van Apple, maar ik heb er toch wel een paar nieuwe scheldwoorden bij geleerd.

Dat KLOTEDING zit echt helemaal aan elkaar met lijm en dubbelzijdige schuimtape, waarbij het een uitdaging is om het uit elkaar te halen zonder iets te slopen (de WiFi antenne is een sticker die er onherroepelijk aan gaat), en dan moet hij daarna ook weer terug in elkaar. Als ze er nou gewoon een paar schroefjes in hadden gedraaid, was zo'n reparatie een stuk eenvoudiger, en dus ook goedkoper als je hem als consument moet laten uitvoeren.

Ook sommige autofabrikanten (een bepaalde Franse in het bijzonder) krijgen het voor elkaar om het verwisselen van een koplamp een klusje van 2 uur te maken, en dat is als je weet hoe het moet al alles speciale gereedschappen hebt. Dat mag wat mij betreft wel verboden worden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken