Geprogrammeerde levensduur of Planned obsolescence

Op 10 januari 2014 19:07:03 schreef SparkyGSX:
Ook sommige autofabrikanten (een bepaalde Franse in het bijzonder) krijgen het voor elkaar om het verwisselen van een koplamp een klusje van 2 uur te maken, en dat is als je weet hoe het moet al alles speciale gereedschappen hebt. Dat mag wat mij betreft wel verboden worden.

Daarom krijg je tegenwoordig ook geen bekeuring als je verlichting niet op orde is, maar slechts een waarschuwing, met het vriendelijke verzoek zo snel mogelijk langs de dealer te rijden. (bron: Politie Amersfoort)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
evdweele

Overleden

Ook sommige autofabrikanten (een bepaalde Franse in het bijzonder) krijgen het voor elkaar om het verwisselen van een koplamp een klusje van 2 uur te maken

En ik maar denken dat ik zo onhandig ben dat ik een uur met een koplamp bezig ben en er hulpmiddelen als spiegels en zaklantaarns bij nodig heb ;(
Een achterlicht repareren van mijn Peugeot is ook een avontuur apart; eerst de halve bekleding van de kofferbak eruit slopen...

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Het verschilt ook wel erg per auto. In m'n Citroen is een koplamp in een paar minuten gebeurt. Om een achterlamp te vervangen moet je in de achterbak een schroef losdraaien en de hele unit is los te nemen.
Van alle auto's is de (al wat oudere) Renault Megane wel de meest rampzalige om een lamp van te vervangen:

Wat ik nog veel vervelender vind is dat vanwege de aerodynamica de voorruit tegenwoordig zo'n beetje boven de radiateur hangt, maw je kunt nergens meer bij zonder de halve auto te slopen.

Is dat erg dan je halve auto slopen?
Ik heb een audi waar je binnen 1 min de hele koplampunit op de werkbank hebt liggen

Klinkt als flink slopen maar dat is 3x handiger om een lampje te vervangen als het proberen in de auto zelf te doen
Zelfde verhaal achter, 1 schroef heel de unit dondert eruit

als mensen dan nog een lamp kónden vervangen zonder hulp van een monteur, hoe vaak kom je geen auto's tegen waar 1 lamp net grootlicht lijkt omdat de lamp scheef zit. meen trouwens dat mercedes in 1995 al e klasse modellen had waar de luchtfilter en dergelijke uitmoest om de koplampen te vervangen. het enige wat bij elke auto makkelijk eruit komt is de sigaretten aansteker :)

van de week nog een h200 in leven gekgregen die niet startte. accu 14,8v geladen en de gloeipluggen eruit gedraaid zodat de boel even kon luchten. 1 cylinder liep op koelwater, cylinder 2 liep op olie en bij de 2 goede kon ik met de vingers de moeren zo losdraaien van de gloeipluggen. zo'n alu railtje waar 60amp over loopt kun je niet vasttrekken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Zo'n alu railtje waar 60amp over loopt kun je niet vasttrekken..

Maar het was wel goedkoper dan koper en het heeft de garantieperiode van 3 jaar toch overleefd? :)

Overigens: ik heb die discussie begin 90-er jaren een keer met een importeur van PCs gehad. Daar zat toen nog geld in en hij was bevriend met de dikke deur van de toko waar ik toen werkte. Dan koop je dus elkaars spulletjes en ik lag dwars, want ik wilde die PCs niet hebben. Reden was de brakke ventilator in de voeding. Bij ons draaide dat 24/7, binnen een jaar ging die stuk en de voeding kwam er snel achterna. Natuurlijk altijd 's nachts in het weekend ofzo, nooit als je aanwezig was (nog afgezien van downtime). Waarop de man ruiterlijk toegaf dat die ventilatoren het goedkoopste model was wat het bij kantoorgebruik (40 uur per week) 3 jaar uithield. Bij 24/7 gebruik maak je dus per week 4x zoveel uren, dus het was niet raar dat ze na een jaar stuk gingen. En hij vertelde er ook bij dat een knappe ventilator iets van $0.50 duurder was, in die tijd ongeveer een gulden. Waarop ik vroeg of dat dan zo'n bezwaar was op de totale kostprijs... Waarop hij zegt... Ik verkoop 200.000 computers per jaar. Dat is dus 200.000 gulden minder verdiend.

Tidak Ada

Golden Member

Vervangen van een koplamp lampje bij een Chrysler Voyager: Je moet het halve spatbord er af halen en dan de hele lamp-unit!
Bij mijn Fiat Schudo moet je gynaecologisch geschoold zijn....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 11 januari 2014 09:31:51 (23%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb hier een paar luchtverfrissersmaskeerders staan die werken op 2 batterijen. Er gaan van die mini spuitbusjes in a 4,35 p.s.
Om de een of andere reden slaan die dingen bij mij na een paar maanden op hol. Ze blijven dan zomaar 10 keer achter elkaar tuffen hetgeen niet echt bevordelijk is voor de gebruiksduur van de vulling. Ik verdenk de makers er toch wel van dat dit geen toeval is...

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

dat ken ik...batterijen vervangen helpt...als die opraken slaat ie op hol.