De originele versie (foto 1) bezorgd me kippenvel - niet eens een zekering in de primaire wikkeling.
Maar dat is allemaal goed gekomen, zo te zien...
Dit topic is gesloten
De originele versie (foto 1) bezorgd me kippenvel - niet eens een zekering in de primaire wikkeling.
Maar dat is allemaal goed gekomen, zo te zien...
Leuk ding LetterHenk, maar heb je nu een stroommeter die het nulpunt rechts heeft zitten ? Dat is tricky zeg, ik zag de foto en vroeg mij gelijk af hoe die op MAX kon staan zonder dat er iets aangesloten was. Mijn zelfbouw voeding (te zien op mijn foto's hierboven, die met die groene display's) is ook gebaseerd op een LM regelaar, de LM350K in een TO-3 behuizing. En die is echt betrouwbaar, denk dat ie al > 15 jaar oud is. Heeft pas wel digitale meters gekregen. Dus je gaat zeker plezier hebben aan deze voeding.
Ja, dat van die stroommeter is erg raar. Zou het kunnen dat je dat kan oplossen door het nulpunt 90 graden te verdraaien en de aansluitingen om te draaien?
anachronistische quote:
Zover zal de nulpuntinstelling niet gaan vrees ik.
Dat vrees ik ook, maar ja, je weet maar nooit... & dank voor de uitleg..
Overleden
x
[Bericht gewijzigd door Sonytech op zondag 20 juli 2014 14:28:27 (99%)
Golden Member
Het is inderdaad een 180 gedraaide meter. een VU meter uit een oude versterker om precies te zijn. Hierin zit origineel een schaal zoals de foto Sonytech laat zien. Ik kon met het programmaatje (Galva) waarmee ik zelf een schaal heb gemaakt niet vinden hoe ik deze 180 graden moest draaien.
Aangezien deze voeding toch een soort speeltuintje is voor mij maakte de uiteindelijke vorm me niet zo heel veel uit. Maar ik wilde de vensters van de meters wel graag naast elkaar hebben staan
@pros, de behuizing was niet van een voeding, maar van een soort knipperlicht inrichting. Niet primair gezekerd idd! Er zat wel secundair ergens een glaszekering op de print. Kwam uit de schuur van mijn opa, geen idee waarvoor het diende.
Hier brand een autolamp, meter werkt verder prima zo.
Bij de volgende voeding ga ik al het geleerde weer verder in de praktijk brengen. Ik zal wel weer het eea te vragen hebben tzt
Golden Member
Wat is het? Voor een bepaald besturingssysteem waren er in- en uitgangen te weinig. Dit is een uitbreidingsprint. Vier optisch gescheiden ingangen met optocouplers en schmitt triggers en 8 uitgangen gestuurd met de ULN2803. Een microcontroller wordt gebruikt om via een serieële poort (19k2, 8-N-1) de ingangen uit te lezen of de uitgangen te setten/clearen/toggelen of in pulse mode te zetten.
Niet echt elektronica, maar hier een foto van mijn zelfgemaakt zonnepaneel (bijna klaar).
Om te voorkomen dat er water inkomt zoals bij velen die ik lees op het internet, heb ik bij mij in de kader een strook van 1cm gefreest, waar het frame inkomt. Zo is het zonnepaneel volledig omkapselt.
De zonnecellen zijn geplakt met secondelijm op een houten plank, die 3x behandeld is met witte vernis.
Op de achterkant heb ik een PVC plaat geplakt met Pattex. (Vernis moet om de zoveel jaar opnieuw gedaan worden, plastiek pelt nooit af..).
Er moet nog glas op komen, daarvoor ga ik 2 of 3mm dik glas gebruiken. Dan alles met sillicone aaneenplakken, en de kader er rond.
Voor de nieuwsgierigen: er zijn 36 cellen van 1,8W/stuk. Totaal 36 euro aan cellen.
Modedit: doe eens geen posters!
Useredit: veranderd!
Golden Member
Dat is toch gewoon elektronica Wat ga je er mee doen?
Op 9 juli 2014 14:22:15 schreef LetterHenk:
Dat is toch gewoon elektronicaWat ga je er mee doen?
Als ik ga kamperen neem ik die mee om een loodaccu op te laden (en dan via een inverter naar 230V).
Als ik thuis ben, dan steek ik de opbrengst terug in het net (via een 300W grid tie inverter)..
Na er zo lang aan gewerkt te hebben, zou het zonde zijn om er niet constant het maximale uit te halen hé ^^
[Bericht gewijzigd door Scheef_schaap op woensdag 9 juli 2014 14:45:22 (13%)
Ik had van al die post's te lezen ook zin gekregen een projectje af te werken die op mijn verlanglijstje stond.
Had hier nog enkele kapotte schermen liggen en heb er een afgebroken om er een Whiteboard van te maken.
Ik wou niet met de interne ccfl buisjes gaan werken omdat de controller moeilijk zonder de moeder print werkt.
Dus heb ik de ccfl buisjes vervangen door power led's.
Ik had led's genoeg want ik had hier nog twee kapotte led lampen liggen.
ccfl buisjes uit de rail gehaald gaatjes geboord en led's er in
Aangezien ik de ccfl controller niet gebruik kon ik een simpel adaptortje nemen van 5v had nog een klein ladertje liggen van een samsung gsm.
Ik heb er wel een zener diode schakelingje tussen gestoken van 5v naar 3v.
Nu het resultaat een handig whiteboard om vlug iets uit te tekenen.
Zalig gemaakt
Golden Member
Prachtig, maar wat is het scherm nou? Een plaat kuntstof oid?
Plaat lijkt op de diffuserplaat uit een LCD paneel.
Ja dat is indd de plaat die er voor zorgt dat het licht van de ccfl mooi over hans het scherm verspreid word.
Ik heb de pixel plaat er af gehaald en alle optische folie er uit dan de overgebleven verlichting plaat gewoon aan de voet gevezen.
En nu is het kapot scherm een Whiteboard
hebben jullie nog nooit een tft of lcd scherm uit elkaar gehaald?
Kan je dat ook eenvoudig weer wissen als je een whiteboard viltstift gebruikt, of blijven er toch sporen achter?
Golden Member
Ik dacht altijd dat dat ding geribbeld was.
Ja als je een stift gebruikt die speciaal voor whiteboard ontworpen is dan kun je het met een doekje mooi proper vegen.
Zonder moeite en geen sporen.
En er is indd een geribbelde zijde en daar mag je niet op schrijven.
Maar dat gebruik ik als de achterzijde.
want zelf met een whiteboard stift krijg je het er moeilijk weer af. Heb het al getest
Golden Member
Bij deze stel ik graag mijn laatste project voor. Dit is gebaseerd op de OpenWRT modules die wij voorzagen als prijs van de prijsvraag op Rosmalen.
http://igg.me/at/dptboard/x/8121818
Wij zijn bezig met het ontwikkelen van bovenstaand linux board. Het is onze bedoeling om een platform te maken waarmee iedereen snel en gemakkelijk internet bestuurbare dingen kan maken.
Er zitten 7 uitgangen op die elk 500mA kunnen schakelen, 3 resistente IO ingangen die tot 50V aanvaarden en 5 gewone 2.5V GPIO. Dit naast ingebouwde WiFi, USB, ethernet, UART en SPI.
Wij zijn momenteel vooral bezig met de software te perfectioneren. Voor mensen die niet willen/kunnen programmeren zal men projecten kunnen maken in een GUI. Je sleept dan bv. een 'schakelaaricoon' naar een uitgang en door er op te klikken kan je deze uitgang schakelen. je kan ook uitgangen en ingangen met elkaar verbinden door middel van timers, knoppen, ...
Voor mensen die wel willen programmeren kan alles via een REST api worden aangesproken. Het boardje draait een in C geschreven server waardoor er weinig overhead is. Dit heb je wel met bv. javascript of python.
We zijn nu druk bezig met de software en ook de volgende hardware revisie komt er aan.
Mijn (groeps)project: een Tesla coil die muziek kan maken
<Afbeeldingen moet ik even ergens anders uploaden>
https://www.youtube.com/watch?v=dFeK2H2GaR8
Het is een dual resonant solid state Tesla coil met een midi ingang.
Een Arduino zet midi om in een blokgolf met de frequentie van de gespeelde noot, waarna de Tesla coil aan en uit gezet wordt op die frequentie.
[Bericht gewijzigd door Iemand op zondag 20 juli 2014 01:04:35 (13%)
Op 9 juli 2014 17:52:41 schreef Seb-PCB80:
[....]Ik had led's genoeg want ik had hier nog twee kapotte led lampen liggen.
[....]
Nog een vraagje: Heb je nu gewone 5mm LED's gebruikt, of zijn dit sterkere LED's?
Zou het ook met LED-strips (30mm tussen de LED's) kunnen?
Op 10 juli 2014 17:04:13 schreef Iemand:
Het is een dual resonant solid state Tesla coil met een midi ingang. .
Leuk project
Maar gezien de zeer beperkte uitgangsspanning, vermoed ik dat je coil totaal niet in resonantie is.
Een tipje: Sluit (bij een uitgeschakelde voeding) een signaalgenerator aan op de massa aansluiting van de secundaire coil.
Op een afstandje met een scope met een draadje eraan het signaal weer oppikken.
Door de freq te varieren de resonantiefrequentie bepalen
Op deze frequentie je primaire spoel en condensatoren aanpassen
Bij een generator output van een paar volt moet over enkele meters het signaal opgepikt kunnen worden.
Je zult zien dat het langs de coil lopen op een afstand van 0,5 - 1 meter al een verandering van de resonantiefrequentie geeft
Op 10 juli 2014 11:28:39 schreef Seb-PCB80:
Ja als je een stift gebruikt die speciaal voor whiteboard ontworpen is dan kun je het met een doekje mooi proper vegen.
Zonder moeite en geen sporen.
ik heb ook al dergelijke plastiek gebruikt, en als je er op schrijft en dan 3-6maand laat opstaan, blijf je toch sporen krijgen. het betert als je zo een folie overplakt voor tablets.
ik heb er al fotokaders mee gemaakt.gewoon al die folies ervoor laten opzitten voor een mooi effen beeld. ook handig als je rontgen fotos wil bekijken
@fcapri: zelf met zo'n stift op zo'n speciaal bord schrijven en enkele maanden laten staan krijg je het niet gemakkelijk eraf
Nieuw soldeer station (Ersa RDS80) dus dat moet gevierdsoldeerd worden
2 printjes/smd onderdelen/0.5mm soldeer
Eerste print:
Close up 2de print, niet slecht
Ja ik weet het kom wat ledjes tekort (te weinig besteld) ook ben ik niet zeker van de diode, printje heb ik van ebay, zit een at90can64 op, spijtig dat er nog zoveel trough hole opzit, wat ik eigenlijk niet snap maarja, je kan gemakkelijk je eigen versie maken en alles smd doen dus.
Op 10 juli 2014 19:57:12 schreef fcapri:
[...]ik heb ook al dergelijke plastiek gebruikt, en als je er op schrijft en dan 3-6maand laat opstaan, blijf je toch sporen krijgen. het betert als je zo een folie overplakt voor tablets.
ik heb er al fotokaders mee gemaakt.gewoon al die folies ervoor laten opzitten voor een mooi effen beeld. ook handig als je rontgen fotos wil bekijken
Zelfs als men op de oude beeldbuis met een markerstift iets heeft opgeschreven ( zoals een aanbieding-prijs ),
en dat er dan weghaalt met spiritus, dan lijkt het dat het weg is.
Maar na verloop van tijd komt die tekst weer, in mindere aard, terug.
Dus een stukje folie nemen en daar de tekst erop zetten, en na afloop het eraf halen, en de buis blijft schoon.
MVG Gerard.
Dit topic is gesloten