Telefoon probleem Kan niet / niet altijd meer gebeld worden

Vroeger was het simpel. Je stuurde een "1", zet 5V op de draad, wacht lang genoeg om de boel te laten stabiliseren en aan de andere kant zie je gegarandeerd 100% van de gevallen een >4V, hoewel de ontvanger vanaf 3V garandeert een 1 te zien.

Tegenwoordig gaat men steeds vaker op het randje zitten. Je wilt een 1 versturen, zet een paar honderd milivolt op een aderpaar, wacht haast lang genoeg dat het aangekomen moet zijn, maar je hebt ondertussen al weer 5 nieuwe bitjes verstuurd, en vertrouwt er op dat die dus op het juiste ritme uitgelezen zullen worden. En als er eens een keer een bitje fout gaat, dan moet de CRC die er maar uitvissen.

Bij grote flash geheugens ligt het aantal foute bits gemiddeld op iets van 4/33000 bits. Maar uitschieters tot wel 15-20 bits. Rond de helft van de pages bevat geen fouten. De FEC is zodanig sterk dat er slechts een heel kleine kans is dat je van die omgevallen bits wat gaat merken.

In theorie, als 90% van de bits goed overkomen, kan je gewoon 90% van de theoretische bandbreedte halen. Minus epsilon. Om die epsilon klein te maken heb je wel enorm grote blokken nodig. Dat is voor internet en zeker telefonie onwenselijk. De epsilon (onnodig verstuurde bitjes) wordt wat groter, maar je hoeft niet een uur te wachten voordat je telefoongesprek aan de andere kant is aangekomen.... (voor ruimteschepen is zo'n theoretische benadering te overwegen. Maar ook daar wil je niet te grote pakketten: Als je verwacht dat 90% van de bitjes goed aankomt, en je ontvangt maar 89% van de bitjes, tja, dan heb je HELEMAAL vette pech: Je kan geen enkel bitje meer vertrouwen).

Maar goed..... Dus als je de FEC zo instelt dat ie steeds zat bitjes verstuurt dat voldoende correcte bitjes aankomen, dan is het helemaal niet zo erg dat die vaak in actie moet komen...

Bij arco zie ik behoorlijke CRC fouten. Dat zijn dus gevallen waarbij de FEC een verkeerde gok heeft genomen over welke bitjes er omgevallen waren. Als je met TCPIP een download doet, dan gaat ie goed om met zeg een paar promille aan verloren pakketjes: er zijn zeg 20 pakketjes tegelijk onderweg tussen de server en jou. Als dan de server van jou computer te horen krijgt: "ik heb pakketjes tot 58 goed ontvangen, daarna 60-65 ook". Dan voelt ie op z'n klompen aan dat 59 zoek is geraakt en verstuurt hem nog een keer. Als dat 0.1% van de pakketjes overkomt, dan gaat je download maar 0.1% langzamer. Gaat dit percentage omhoog dan gaat dit niet meer op. Iedere keer dat zo'n pakketje zoek raakt, reduceert ie ook de snelheid iets. Daarna moet het weer een tijdje helemaal goed gaan voordat ie weer sneller gaat. Heel vroeger bij Casema hadden we 10% van de pakketjes die fout gingen. Dan loopt het uit de klauwen: hij komt nooit meer op snelheid.

Het idee van de ontwerpers van TCPIP was dat pakketjes verloren zouden gaan omdat er een link overbelast is. Dus meer sturen heeft geen zin en zelf een beetje dimmen is wel aardig. Maar als dat idee over wat er aan de hand is, niet klopt, dan gaat het fout. Zoals toen bij Casema: steeds een stapje langzamer, maar nooit sneller. En die 10% verloren pakketjes hangt niet af van hoe druk het is....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De signaal ruis verhouding is heel slecht. Dat is de reden waarom de modem niet of heel slecht werkt. oorzaak?
eerste verdachte in dat soort zaken is of er geen onderbrekingen zijn in de contacten, is het paar symmetrisch, het paar mag niet gesplitst zijn vb een draad van een paar in een kwart en een draad in het andere paar. Het paar mag niet parallel worden gezet met een ander, etc. Er zijn natuurlijk nog andere oorzaken, maar deze komen nogal dikwijls voor.
Is de aansluitdoos niet vochtig? kom regelmatig voor als die in oude huizen op de buitenmuur staan, soms via de doorboring naar buiten.
Etienne

De lijn van Arco is goed:

Ik heb het al eerder aangegeven...

Per 10 minuten mag je ong. 1 CRC-fout hebben.
Bij Arco is dit 1,099 fout per 10 minuten, dus net iets meer dan 1.

FEC fouten zijn helemaal niet van belang, die worden softwarematig opgelost.

Bovenstaande geldt voor de 2e lijn van Arco, de eerste lijn is nog veel beter!!!

[Bericht gewijzigd door Roches op vrijdag 18 augustus 2017 19:18:54 (14%)

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Vandaag meerdere storingen / herstarten gehad.

Nu net binnen een half uur 3 maal herstart.

Vervelende was dat ik nu twee keer aan de telefoon zat en de verbinding werd verbroken.

Veel teveel CRC errors in korte tijd ook.

Dit is gewoon hopeloos, zolang ze die kabel niet vervangen gaat het naar
alle waarschijnlijkheid maar door en maar door en maar door.

Als ik jou was zou ik het contract ontbinden wegens wanprestatie, of in
ieder geval de betaling opschorten tot ze hun zaakjes op orde brengen.

Je hoeft dit echt niet te pikken.

Op 19 augustus 2017 21:12:16 schreef schaafuit:
Dit is gewoon hopeloos, zolang ze die kabel niet vervangen gaat het naar
alle waarschijnlijkheid maar door en maar door en maar door.

Als ik jou was zou ik het contract ontbinden wegens wanprestatie, of in
ieder geval de betaling opschorten tot ze hun zaakjes op orde brengen.

Je hoeft dit echt niet te pikken.

Dank voor je reactie.

Ik pik het niet, ze weten al dat er een schadeclaim aan gaat komen.

De betaling opschorten is inderdaad ook een optie, niet aan gedacht.

Ik wil bij KPN blijven omdat, totdat dit allemaal begon, ik goede ervaringen met ze heb en ook inmiddels weet dat de precieze oorzaak moeilijk te vinden is.

Ik ben ook benieuwd wat hun opties en voorstellen zullen zijn als ze deze aansluiting niet kunnen repareren / kwestie kunnen oplossen.

Of ze me op een andere manier / wijze kunnen aansluiten op een goede lijn.

Ja, ik snap het, en in veel gevallen is KPN ook het minst van alle
kwaden...

Maar ik vrees toch ook dat ze, de bureaucratische moloch die ze zijn,
altijd voor de goedkoopste weg zullen kiezen, of dat nu in jouw belang
is of niet.

Niet omdat de technici niet anders willen, maar omdat de financiele
afdeling waarschijnlijk telkens heel hard 'nee!' roept.

Op 19 augustus 2017 21:23:48 schreef schaafuit:
Ja, ik snap het, en in veel gevallen is KPN ook het minst van alle
kwaden...

Maar ik vrees toch ook dat ze, de bureaucratische moloch die ze zijn,
altijd voor de goedkoopste weg zullen kiezen, of dat nu in jouw belang
is of niet.

Niet omdat de technici niet anders willen, maar omdat de financiele
afdeling waarschijnlijk telkens heel hard 'nee!' roept.

Ik ben benieuwd, ik wacht het af.

Ik lig er nu steeds weer uit.

Is niet (meer) te doen zo.

Ik help je mee duimen...

Ik ben kwaad op KPN dat ze jou zo laten stikken. Maar ik weet ook heel
goed wat er in zo'n organisatie omgaat...

Wat mij nog kwader maakt.

EDIT: aanv.

[Bericht gewijzigd door schaafuit op zaterdag 19 augustus 2017 21:59:19 (77%)

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

UPDATE:

Vrijdag j.l. heeft de monteur die m'n zaak behandelt me gebeld.

Ze zijn op die dag (heb ik niks van gemerkt) bij de directe buren bezig geweest, daar hebben ze een fout gevonden en verholpen.

Daar hebben ze ook iets bewust getriggerd waardoor mijn modem over z'n nek ging. Dat konden ze meten en terugzien.

Ze moeten er nog terugkomen.

Op een ander adres in de straat zit ook iets niet goed, iemand trekt daar blijkbaar de kabel steeds uit z'n modem en dan gaat er iets over z'n nek.

Daar moeten ze nog langsgaan. Dat zal woensdag a.s. door een andere monteur gebeuren.

Ze zijn dus op 2 plekken bezig om de / een oorzaak te vinden / verhelpen.

Geen garanties dat dit het zou zijn geven ze. En dat is logisch.

Wat merk ik?

Snelheid is nadat ik vrijdag zelf voor de zekerheid de modem even van de stroom heb gehaald nog steeds niet optimaal, fouten lijken me ook niet jofel.

Modem is sindsdien nog niet over z'n nek gegaan.

Shiptronic

Overleden

Klink toch als of je ernstig aan het lijntje word gehouden, de oorzaak is bekend, een rotte kabel. Alleen hebben ze geen zin om te gaan graven/vervangen. En kome nu met BS verhalen. Want wat een brakke zooi zou het zijn als de boel er niet tegen kan als je de kabel uit het modem haalt.

Zou toch vragen om een 4G modem, op hun kosten en zelfde abonnementskosten als je had, wat hier gebeurd hoef je niet mee akkoord te gaan, wat een stelletje prutsers :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mel

Golden Member

Als de buren er ook last van hebben, zou ik zeggen, neem gezamenlijk actie.
Of stap naar de ombudsman,of kassa of zo iets.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 27 augustus 2017 22:47:33 schreef Shiptronic:

Zou toch vragen om een 4G modem, op hun kosten en zelfde abonnementskosten als je had, /quote]

Dat gebruik ik nu al langer dan 2 jaar.....30MB/s en dat zou 160MB/s moeten zijn.

Helaas, het geleverde modem (iets anders hadden ze niet) kan niet sneller ....
al langer dan 2 jaar.....
Wie is nou de sjaak ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
joopv

Golden Member

Op 27 augustus 2017 22:47:33 schreef Shiptronic:
Klink toch als of je ernstig aan het lijntje word gehouden, de oorzaak is bekend, een rotte kabel. Alleen hebben ze geen zin om te gaan graven/vervangen. En kome nu met BS verhalen. Want wat een brakke zooi zou het zijn als de boel er niet tegen kan als je de kabel uit het modem haalt.

Zo'n telefoon grondkabel bestaat uit onderling niet-afgeschermde draden die in groepjes van 4 in elkaar gedraaid zijn. De twistfrekentie (draaiingen per meter) is voor alle draden setjes gelijk.

Voor spraak audio is dat allemaal geen issue, maar op de hoge frekwenties tot 2 MHz voor xdsl geeft dat uiteraard een gigantische overspraak tussen die draden in die bundel. Dat is nooit ontworpen voor dat soort transmissie frekwenties. Om nog maar niet te spreken over reflecties vanwege misaanpassingen en de de overspraak die de reflecties weer veroorzaken.

Een management systeem probeert dan met (o.a.) de juiste signaalnivo's op de aderpaartjes allemaal te optimaliseren. Als er dan iemand een modem uit- of inschakelt of zelfs een telefoonstekker lostrekt veroorzaakt dat een verstoring van dat evenwicht, wat zich dan weer opnieuw moet inregelen.

Het in trainen op veranderende lijnomstandigheden (showtime) veroorzaakt een lijnonderbreking voor de internet toepassingen. De meeste consumenten zullen dat niet eens merken, maar als er ook IP TV gekeken wordt zal die er enige tijd helemaal uit liggen.

[Bericht gewijzigd door joopv op maandag 28 augustus 2017 13:24:31 (13%)

Op 27 augustus 2017 22:13:38 schreef Max1966:
UPDATE:

Vrijdag j.l. heeft de monteur die m'n zaak behandelt me gebeld.

Op een ander adres in de straat zit ook iets niet goed, iemand trekt daar blijkbaar de kabel steeds uit z'n modem en dan gaat er iets over z'n nek.

Daar moeten ze nog langsgaan. Dat zal woensdag a.s. door een andere monteur gebeuren.

Als iemand zomaar iedere keer de stekker eruit trekt, dan zal dit inderdaad een verstoring opleveren bij andere gebruikers die op diezelfde kabel zitten.

De overspraak-regeling tussen de lijnen wordt dan ruw verbroken en moet de kaart waar jullie op zitten dus weer helemaal opnieuw gaan kijken hoe hij dat weer moet uit-cancelen....

Dus die buurman die de stekker zomaar uit het modem trekt veroorzaakt storing.

Als hij gewoon op het modem zelf de aan/uit-schakelaar gebruikt heb je dat probleem niet, want dan heeft het modem nog de tijd om zichzelf af te melden van het netwerk en zal de kaart in de centrale er rekening mee houden.

En ja er zijn mensen die het echt nodig vinden om het modem iedere keer uit te zetten, ik heb zelf ook zo'n halve gare vriend die dat nodig vind.

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Lambiek

Special Member

Op 28 augustus 2017 16:21:53 schreef Roches:
En ja er zijn mensen die het echt nodig vinden om het modem iedere keer uit te zetten, ik heb zelf ook zo'n halve gare vriend die dat nodig vind.

Als ik in de nacht een zware onweersbui verwacht, "wat opgegeven is in het weerbericht" dan zet ik ook het modem uit en na afsluiten trek ik de kabel en de adaptor eruit.

Ben ik dan ook een halve gare? :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
RAAF12

Golden Member

Lijkt mij erg verstandig met veel blixem gaat er gauw iets kapot. Mijn Experiabox en Arcadyan tuner hebben een slaapstand maar uitschakelen is veel veiliger.

@Max1966

4G Mifi modem met simcard en de ellende is voorbij. Onbeperkt data kost €25 p/m bij Tele2. Weg ellende, goodbye KPN. En natuurlijk een claim indienen direct gericht aan de directeur van de KPN met een uitgebreide beschrijving van de lijdensweg.

Persoonlijk heb ik het idee dat de monteur die de zaak nu in handen heeft geen BS verhaal ophangt.

Hij doet metingen, constateert fouten en onderneemt actie waar hij dat nodig acht.

Mijn ervaring is dat ook (enigszins) begrip tonen voor het feit dat zij ook met moeilijke kwesties te maken hebben beter helpt dan meteen de hakken in het zand te zetten.

Ja het duurt lang, ja ik ga zeker met ze praten over een soort van schadevergoeding maar in dialoog blijven is beter dan het op de spits drijven.

En hoe irritant deze kwestie ook op sommige momenten is (geweest) er zijn naar mijn mening echt ergere zaken in de wereld.

Op 28 augustus 2017 16:21:53 schreef Roches:
[...]

Als iemand zomaar iedere keer de stekker eruit trekt, dan zal dit inderdaad een verstoring opleveren bij andere gebruikers die op diezelfde kabel zitten.

De overspraak-regeling tussen de lijnen wordt dan ruw verbroken en moet de kaart waar jullie op zitten dus weer helemaal opnieuw gaan kijken hoe hij dat weer moet uit-cancelen....

Dus die buurman die de stekker zomaar uit het modem trekt veroorzaakt storing.

Als hij gewoon op het modem zelf de aan/uit-schakelaar gebruikt heb je dat probleem niet, want dan heeft het modem nog de tijd om zichzelf af te melden van het netwerk en zal de kaart in de centrale er rekening mee houden.

En ja er zijn mensen die het echt nodig vinden om het modem iedere keer uit te zetten, ik heb zelf ook zo'n halve gare vriend die dat nodig vind.

Dit is exact wat de monteur me vrijdag j.l. vertelde aan de telefoon.

Lambiek

Special Member

Op 28 augustus 2017 17:17:09 schreef Max1966:
En hoe irritant deze kwestie ook op sommige momenten is (geweest) er zijn naar mijn mening echt ergere zaken in de wereld.

Dat ben ik helemaal met je eens. We klagen wel eens hier, maar er zijn veel ergere dingen aan de orde in de wereld.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
maartenbakker

Golden Member

Dat er ergere dingen zijn is een veel gehoord excuus, maar geen reden (noch om iets te doen noch om iets na te laten), dat is wel goed om in gedachten te houden als je die constatering doet.

Op 28 augustus 2017 17:19:10 schreef Max1966:
[...]

Dit is exact wat de monteur me vrijdag j.l. vertelde aan de telefoon.

Waarbij volgens mij wel geldt, dat je dat effect sterker merkt naarmate de kabel rotter is. Het blijft dus dweilen met de kraan open.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Raaf12,

Wat voor modem heb jij ?
Ik heb een huawei mifi ding via T-Mobile en zoek een ander exemplaar.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 28 augustus 2017 16:55:37 schreef Lambiek:
[...]
Als ik in de nacht een zware onweersbui verwacht, "wat opgegeven is in het weerbericht" dan zet ik ook het modem uit en na afsluiten trek ik de kabel en de adaptor eruit.

Ben ik dan ook een halve gare? :)

Nee, maar als je iedere keer als je internet wilt gebruiken je modem aan gaat zetten en direkt als je klaar bent weer uit gaat zetten, en dat meerdere keren per dag, val je wat mij betreft wel in die categorie.

Trouwens dat modem is van de KPN, als ie kapot gaat krijg ik weer een nieuwe dus dat maakt me niet zoveel uit.
Ritje naar de KPN-winkel hier in de buurt en we gaan weer....

[Bericht gewijzigd door Roches op maandag 28 augustus 2017 21:00:14 (14%)

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!