Blunders in datasheets.

Als je 'm weglaat is 'ie rúim boven de 20k. Ik ga stiekum eens proberen wat 33k doet, of 10M

Wat als je de interne pulup weerstand inchakeld van ongeveer 50k
In de categorie productblunders vind ik dit product van Reloop vallen.
Thuis wordt veel reclame geblokkeerd. Op vakantie was ik toevallig wat op marktplaats aan het rondstruinen toen er ergens een (overduidelijk) automatisch vertaalde advertentie opdook met iets als 'Het is Eindelijk Hier! Reloop KUT' .

Ik dacht dat het nepreclame was en besloot de website van die gasten op te zoeken.

Nee, die mixer heet dus echt zo...
http://www.m-voorloop.nl/CO/what-were-they-thinking.jpg
Ik heb de handleiding niet kunnen lezen zonder te lachen...

Meer on-topic:
Een tijdje terug zat ik wat te zoeken op nogal pittige DC/DC converters.
Ik kwam uiteindelijk op deze uit:
http://www.farnell.com/datasheets/2290576.pdf

Omdat het krapjes en mogelijk teveel zou zijn kwa dissipatie, ging ik uitrekenen of het wel zou lukken, via de formules onderaan pagina 2.
Hoe ze aan hun uitkomsten komen, ik snap het niet, maar bij mij levert bijvoorbeeld de voorbeeldsom uit het datablad:
Io = 1.4(W) / 5(V) × (1-0.91) = 3.11(A) geen 3.11 Ampère op, wat ik ook probeer.

Ben ik gek?
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Blunder ja, maar ik kom wel op 3.11 uit.

1.4/5/(1-.91)

(watt gedeeld door spanning = stroom. Die 1-.91 is een eenheidsloze factor die volgt uit de efficientie (kennelijk 91%)).
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ah! Er had dus een '/' moeten staan in plaats van 'x'... Dus een fout in het datablad... Met jou som kom ik inderdaad wél op 3.11 uit...

Mensen met een wiskundeknobbel doorzien dat vast meteen, ik dus niet ;) (wat meteen mijn wiskundige vermogen verraadt...)
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Fout zou ik het niet direct willen noemen. Eerder een soms geaccepteerd soort slordigheid om meer breukstrepen en/of haakjes te vermijden. Zonder x-teken was het wel acceptabeler geweest. Vergelijk ook L = XL/2πf, wie gebruikt hier keurig haakjes?
En 1.4(W) / 5(V) / (1-0.91) vind ik niet om aan te zien.
De eerste twee regels (PD=... en Io=...) maken direct duidelijk hoe e.e.a. gelezen moet worden.
Op 1 januari 2019 19:21:41 schreef aobp11:
Fout zou ik het niet direct willen noemen.
Verrek, ik zie het nu pas: Er moet staan:

1.4W/(5V x (1-.91))

En toch... Logisch gezien is het m.i.:

(1.4W / 5V) / (1-.91)

waarbij de 1.4W/5V gewoon een stroom is, en de /(1-.91) een correctiefactor op basis van het rendement.

@aobp11 hieronder: Helemaal mee eens. Da's nog veel beter.
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Nog logischer is
(1.4W / (1 - 0.91) ) / 5V
m.a.w. de interne dissipatie eerst omrekenen naar uitgaand vermogen en dan pas de uitgaande stroom uitrekenen.
Wel erg mee eens dat je die totaal overbodige haakjes rond W en V weglaat.
benleentje

Golden Member

Deze is geen condensator en het is ook geen weerstand :).
Volgens de datasheet een spark quencher. IK zou dan denken aan een snubber? of is dit toch weer iets anders.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&...veIQmaY19q




Volgens de datasheet 120Ω + 0,1F. Volgens mijn meter 127Ω en 99nF of 0,1µF dat is nog lang geen 0,1F. Ik denk een foutje in de datasheet.
Vergelijkbaar met de PMR serie van Rifa: http://www.farnell.com/datasheets/1244264.pdf .   Alleen de rook ontbreekt... ;)
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
Op 31 december 2018 15:43:30 schreef rwk:
[...]
Wat als je de interne pulup weerstand inchakeld van ongeveer 50k


Ik dacht dat de interne pull-up van een AVR een stroombronnetje van 50 uA was. Maar kan dat in de gelinkte datasheet niet terug vinden.
Maar ook dan zit je met de resulterende weerstand bij een voedingspanning tussen 3.3V en 5V ruim boven de 20k
Snel kopieer- en plakwerk uit de datasheet van een soortgelijke component, en dan de helft vergeten te editen:
SPI eeprom, fout in datasheet?
Op 5 januari 2019 14:19:42 schreef hennep:
Ik dacht dat de interne pull-up van een AVR een stroombronnetje van 50 uA was. Maar kan dat in de gelinkte datasheet niet terug vinden.
In dit datasheet op blz 327 bovenaan, zie je de karakteristiek van een pullup van een IO pin. Een rechte lijn in zo'n U-I grafiek is een weerstand. Als ik het goed aflees zijn de getekende lijnen 38k bij 25 graden oplopend richting de 42k bij hogere en lagere temperaturen. Een blz eerder lees ik 40k af bij 1.8V en 38.5 bij 2.7V voeding.

Ik DENK dat het onderste grafiekje op blz 326 weer in dit topic past. Er zit bij de voedingsspanning een duidelijke knik bij 2.7V. De stroom door de pullup is duidelijk 0 µA boven de 2.7V. Dat zal in de praktijk nooit zo werken. Als er een diode in zit had er ook een diode drop van minstens 0.2V in moeten zitten. De pullup zal ook als pulldown werken boven de voedingsspanning.
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Wat moet ik nou met de specificatie van de "preconditioning charge current" op blz 4 van de datasheet van de MCP73831/2?

Die is tussen de 7.5% en de 100% van de ingestelde laadstroom, afhankelijk van wel exact typenummer chipje je hebt. Maar in de tabel staat niet welke markering/welk typenummer bij welke preconditioning ratio hoort...

welke eindspanning valt nog uit het typenummer te halen, maar de preconditioning charge current niet... Die wordt met een letter aangegeven. Er is vast een verband, maar niet zo logisch als tussen de "2" en "4.20V", "3" en "4.35V", "4" en "4.40V", of "5" en "4.50V".

(Vergelijk met revisie E van diezelfde datasheet, waar ook dat niet in de tabel staat).

Het is goed dat de SMDshop zelf de specificaties erbij publiceert. (Daar heb ik ze destijds gekocht) 10% preconditioning dus. (Wat in mijn geval uitkomt op 20mA. Waarvan de accu er zo'n 6 ziet omdat de MCU ook op loopt, maar dat hoeft niet te geven. Het zou ook met enige moeite wel na te meten zijn, maar ik wil gewoon de specificaties weten.)

Terzijde: Wat me met al het gezoek wél positief opvalt is dat de foto bij de MCP73831/2 op hun site dáádwerkelijk van dat chipje is en niet van een willekeure SOT23-5. Dat is heel netjes. De ándere lithiumlader die ze verkopen, is een ándere foto met een ánder nummer, en die van de de MCP73831/2 komt overeen met de package marking uit de datasheet. (En met wat ik op mijn bureau heb liggen, als je tenminste de "alphanumeric tracebility code" negeert.)

(Wel extra werk, maar kun je tenminste die package marking vergelijken...)
Blog // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.