Blunders in datasheets.

pa3gws

Golden Member

Voor een leek/beginner zijn dergelijke zaken natuurlijk een ramp want welk plaatje klopt.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik ben beginner met BJT's Ja, ik heb 45 jaar geleden er mee gespeeld, maar waar de basis zit bij diverse torren heb ik nooit uit m'n hoofd geleerd.

Dus in de moderne tijd tik je "bc547 pinout" in en krijg je een zwik plaatjes. Een aantal daarvan had pin 1 rechts, pin 3 links. Dat leek me onhandig omdat wat mij betreft dat andersom hoort. Vandaar dat ik effe deze dacht te gaan gebruiken.....

Op 18 maart 2019 19:48:01 schreef pa3gws:
Voor een leek/beginner zijn dergelijke zaken natuurlijk een ramp want welk plaatje klopt.

Dat is aangenomen dat het je opvalt dat ze verschillend zijn. Bij correcte informatie kan je naar 1 van de twee kijken en daar gewoon mee verder werken. Bij de reparatie van de GTO-6000 staan er ook van dit soort plaatjes in de service manual: "als je de tor zo voor je hebt zit de basis rechts.". Voor mij handig omdat ik weet dat het voor bipolaire torren wel eens kan verschillen. Totdat ik er 1 zag die ik wel wist (mosfet) en die "ongebruikelijk" daar getekend was. Opgezocht: mijn parate kennis was correct, dat plaatje verkeerd. Tja, dan is er maar 1 optie: nooit meer naar die plaatjes in de service manual kijken, altijd het datasheet opzoeken....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

En niet verslikken in specials, waarbij ze aansluitingen wel gedraaid hebben :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Ik geloof niet dat er specials van de BC547 zijn. Behoudens vervalsingen waar ze een Amerikaanse of Hong Kong-transistor verkeerd gestempeld hebben en die qua nummering overeenkomen met de foutieve informatie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Waar rangschik je mijn voorbeeld van Continental Device India Limited onder? Volgorde m.i. andersom dan "normaal".

maartenbakker

Golden Member

Oops... Onder:
#dat berichtje had ik gemist
#is er dan niets meer heilig
#bij de wilde Indianen af
#batch torren waar 2N3904 opgestempeld had moeten worden

en zo vast nog wel een paar...

Nou moet ik zeggen dat een datablad van 2012 wel de juiste aansluitingen toont: http://cdn-reichelt.de/documents/datenblatt/A100/BC546_48-CDIL.pdf

Weet jij of er ook echt CDIL BC547's zijn met deze pinout of dat het een foutje in het datablad betreft?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 18 maart 2019 22:38:24 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik wilde eens kijken naar andere BC547 datasheets op dataheetscatalog.com en kwam toen direct deze van CDIL tegen. Ik had nog nooit van CDIL gehoord. Je zou denken dat het bij Reichelt klopt. Ik ben nog nooit een "verkeerdom" pinout tegen gekomen.
[Vreemd dat mijn link de ene keer direct naar de bedoelde datasheet leidt en de ander keer naar een keuzelijst van datasheetscatalog.
Ik heb het CDIL voorbeeld later toegevoegd, daarom waarschijnlijk niet opgevallen.]

Arco

Special Member

't Is soms ook heel slecht getekend. Vaak kun je niet duidelijk zien of het nu een top/bottom of front/back view is... :(

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb een schuifpot gekocht. Kan iemand me vertellen hoe ver de schuif verplaatst kan worden?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat is toch de Travel Length onder How to Order?

20, 30, 45, 60 of 100mm, afhankelijk van het type dat je bestelt. Staat toch ook netjes boven de afbeeldingen.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

ok. Blunder van ondergetekende dan. Ik had alleen het "20 mm travel" plaatje gezien. Degene die ik gekegen heb, heeft ongeveer 30mm travel, dus dan zal ik wel een 30mm-travel-ding gekocht hebben. Ik was op zoek naar een ding wat 35mm lang was en zag kwa lengte die 35 staan (achteraf dus voor het 20mm-travel-exemplaar). Ik zal wel een maatje groter gekregen hebben.

Anyway. We hebben hier op CO toch regelmatig van die gasten die vragen of ze met een potmeter een led-lamp kunnen dimmen? Blijkt dat ie daarvoor is. (mij is gevraagd: Heb je zo'n schuifpot?, waarop ik aardig ben en het ding probeer te bestellen. Later hoor ik dus waar ie voor is....)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Is een NSFW chip in een servicemanual ook een blunder in een datasheet of hoort dit meer in de grappige sectie thuis?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Blunder: De twee pijlen tussen het dataregister en shiftregister staan alletwee verkeerdom. En nog eentje.

zelf kijken, p691.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 1 augustus 2019 15:55:16 (46%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Op 20 maart 2019 01:15:54 schreef maartenbakker:
Is een NSFW chip in een servicemanual ook een blunder in een datasheet of hoort dit meer in de grappige sectie thuis?

Wat laat, maar toch:

Geen idee, maar als je een anal filter gebruikt lijkt me de aanwezigheid van interpol niet handig, dus die er eerst uitfilteren...

Ik hou van afko's, vooral als die verkeerd zijn...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Lucky Luke

Golden Member

Op 1 augustus 2019 15:50:43 schreef rew:
Blunder: De twee pijlen tussen het dataregister en shiftregister staan alletwee verkeerdom. En nog eentje.
[bijlage]
zelf kijken, p691.

Moet de data niet eerst naar binnen ge-shift worden en dan naar het dataregister gekopieerd? Maar dan staan de registers verkeerd om, maar de pijlen goed... Dus ik ziet ' m niet...

Also, waar je naar linkt is figuur 245, dus waarschijnlijk een andere revisie datasheet dan je screenshot.

Maargoed, zo' n usart is wel handig om allerlei shit mee te versturen en ontvangen, natuurlijk :P (EDIT: Ik snapte 'm toen ik 'm 14 maanden later teruglas niet gelijk, dus toelichting: kijk in het plaatje. Shift register zonder f.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 1 augustus 2019 21:43:23 schreef Lucky Luke:
...wel handig om allerlei shit mee te versturen en ontvangen, natuurlijk :P

Versturen kennelijk wel, maar of ontvangen ook gaat? :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Het is geen blunder, maar wel in een datasheet en waarschijnlijk beter passend in dit topic dan om er een nieuw voor te starten*:

De hardware manual van de RX210B staat vol met dit soort zinnen:

Transcript voor degenen met een schermlezer:
Een flowchart met als toelichting bij 1 van de stappen: "This step is not necessary for the time-setting procedure because a RTC software reset is executed in the clock setting procedure of the initial settings for the power supply". De toelichting is geel gemarkeerd met enige vraagtekens in de kantlijn.

(markering mijnerzijds en niet aanweizg in oorspronkelijke datasheet. Bladzij 909 overigens).

Meestal kom ik er wel uit. Deze ook: Je doet die stap van die flowchart al bij initialisatie / opstarten / aanzetten (da's een flowchart 1 of 2 bladzijden eerder) en kunt 'm dus hier overslaan.

De RTC is dan nog relatief simpel, maar in complexer delen van de datasheet staan ook dergelijke zinnen.

Het lijkt af en toe gewoon vertaald door iemand anders dan de oorspronkelijke schrijver, onder tijdsdruk.
(Meestal is het gewoon een leuk puzzeltje, maar soms ietwat onduidelijk en dat is niet altijd handig).

*)Misschien loopt er al iets in de koffiekorner?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op magische wijze verzint de eerste led ineens 8 bits d'r bij....

Het ding heet tx1812 en is "compatible" met de WS2812.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 3 november 2020 14:28:08 (25%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Die tijd tussen de frames is ook best wel knap: 80µm.
Licht doet daar 27ps over...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 3 november 2020 15:21:37 schreef fatbeard:
Licht doet daar 27ps over...

Als een ns 0.3 meter is (die weet ik uit m'n hoofd) dan is een enkele ps dus 0.3mm 80µm moet dus minder dan 1ps zijn. Ik kom op 0.26 ps, oftewel 260fs. Maar goed.... Nog een blunder die ik niet gezien had en perongeluk meegeknipt had uit het datasheet....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
KGE

Golden Member

Op 20 maart 2019 01:15:54 schreef maartenbakker:
Is een NSFW chip in een servicemanual ook een blunder in een datasheet of hoort dit meer in de grappige sectie thuis?

Ach INTERPOL houdt de boel wel in de gaten.... :+

fatbeard

Honourable Member

Op 3 november 2020 18:54:55 schreef rew:
Als een ns 0.3 meter is (die weet ik uit m'n hoofd) dan is een enkele ps dus 0.3mm 80µm moet dus minder dan 1ps zijn. Ik kom op 0.26 ps, oftewel 260fs.
...

Tja, ik had op mijn calculator 2.6E-13 staan en schoof dus de komma de verkeerde kant op... :o Gebeurt me helaas wel vaker de laatste tijd.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik ken het probleem inmiddels ook :).
Misschien heeft je rekenmachine ook een mode 'ENG'. Dat werkt net als SCI, alleen zijn de machten van tien zelf altijd veelvouden van drie. Dan had je dus 266E-15 gezien en je hoogstwaarschijnlijk niet vergist.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Na haloween helaas kan je je samsung INR18650-32E niet meer gebruiken:

Edit: Ik weet nu pas, 6 uur later wat er had moeten staan.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 4 november 2020 20:04:59 (26%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/