Blunders in datasheets.

pa3gws

Golden Member

Voor een leek/beginner zijn dergelijke zaken natuurlijk een ramp want welk plaatje klopt.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik ben beginner met BJT's Ja, ik heb 45 jaar geleden er mee gespeeld, maar waar de basis zit bij diverse torren heb ik nooit uit m'n hoofd geleerd.

Dus in de moderne tijd tik je "bc547 pinout" in en krijg je een zwik plaatjes. Een aantal daarvan had pin 1 rechts, pin 3 links. Dat leek me onhandig omdat wat mij betreft dat andersom hoort. Vandaar dat ik effe deze dacht te gaan gebruiken.....

Op 18 maart 2019 19:48:01 schreef pa3gws:
Voor een leek/beginner zijn dergelijke zaken natuurlijk een ramp want welk plaatje klopt.

Dat is aangenomen dat het je opvalt dat ze verschillend zijn. Bij correcte informatie kan je naar 1 van de twee kijken en daar gewoon mee verder werken. Bij de reparatie van de GTO-6000 staan er ook van dit soort plaatjes in de service manual: "als je de tor zo voor je hebt zit de basis rechts.". Voor mij handig omdat ik weet dat het voor bipolaire torren wel eens kan verschillen. Totdat ik er 1 zag die ik wel wist (mosfet) en die "ongebruikelijk" daar getekend was. Opgezocht: mijn parate kennis was correct, dat plaatje verkeerd. Tja, dan is er maar 1 optie: nooit meer naar die plaatjes in de service manual kijken, altijd het datasheet opzoeken....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

En niet verslikken in specials, waarbij ze aansluitingen wel gedraaid hebben :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Ik geloof niet dat er specials van de BC547 zijn. Behoudens vervalsingen waar ze een Amerikaanse of Hong Kong-transistor verkeerd gestempeld hebben en die qua nummering overeenkomen met de foutieve informatie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."