Show your projects! Part 30

Dit topic is gesloten

blackdog

Golden Member

Hi NKHteB, :-)

Ik gebruik ook niet als Gertjan PPM 10e-6 en PPB 10e-9 en juist dit vind ik makkelijker.
Het zal wel zo zijn dat het zo gewend is door ons, 10e-9 voelt voor mij "lastiger" minder "natuurlijk" aan, misschien komt dit door mijn dyslectie?

De software die ik gebruik voor mijn multimeters gebruiken ook de notatie die U prettig vind en ik wordt er altijd een beetje kriegel van.
Waarom niet mV of uV i.p.v. 3,3x10e-6, dat denk ik dan :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Goeienavond Blackdog,

op het gevaar af een discussie te ontlokken, wat van mij absoluut niet hoeft, dank voor de reactie.
Ik ben zendamateur en gewend te werken met begrippen als Megahertz, Gigahertz en Teraherz. Met mijn GPSDO's, die een nauwkeurigheid van 1.10e-12 hebben, kan ik afwijkingen sneller bevatten met deze notatiewijze. Ook bij de liefhebbers van deze materie, voorbeeld bij de "Time Nuts" is dit gebruikelijk. Dus het zal vooral een kwestie van gewenning zijn. Maar het grappige is, dat ik bij spanningen en stromen ook uw notatiewijze prefereer.
Wat mij betreft, discussie gesloten.

Fijn weekend.
N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
Thevel

Golden Member

Op 18 december 2015 21:54:13 schreef NKHteB:
Ik ben zendamateur en gewend te werken met begrippen als Megahertz, Gigahertz en Teraherz.

Terahertz ??

miedema

Golden Member

Zoals beloofd heb nog een paar fotootjes gemaakt voor maartenbakker
Ik heb geprobeerd het zo te doen dat het voor de overige CO'ers ook prettig is om naar te kijken :-)

De achterkant van de PM6669 counter, met typeplaatje:

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/pm6669/IMG_3847_PM6669_typeplaatje_opties-600pix.jpg

En er stonden ook nog nummers op de hoofdprint:

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/pm6669/IMG_3845_PM6669_nummers_hoofdprint-600pix.jpg

Ik ben benieuwd wat je me aan de hand van die nummers over mijn counter kunt vertellen.....
Ik kan me herinneren dat, toen ik de counter net had, ik naar dat typeplaatje staarde en dacht "wat staat daar eigenlijk allemaal, en wat is nu eigenlijk het serienummer?".

groet, Gertjan.

Geachte heer Thevel,

Terahertz (THz) is 1.10e12 Hz ofwel 1 000 000 000 000 Hz. Ik geef toe, het zijn veel nullen, maar is een officieel onderdeel van het SI stelsel.

N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
miedema

Golden Member

Beste NKHteB,

Een antwoord op je vraag over de ppm's en ppb's.

Ik denk dat je de eenheid kiest die bij het best bij het onderwerp past.....
ppm's zijn gangbaar om bij meet apparatuur b.v. drift aan te geven. En, naar mijn inschatting, voor de meeste CO'ers makkelijker te hanteren dan een wetenschappelijke notatie.
Voor een TCXO is de ppm een prettige eenheid. Het levert makkelijk vergelijkbare getallen op. Voor de veel nauwkeuriger OCXO is ppb dan weer een handiger maat.
En als je het over nog nauwkeuriger GPSDO's hebt dan is inderdaad de notatie 1.10-12 handig. Want 0,001ppb of 0,0000001ppm leest en vergelijkt niet makkelijk.....

Ik kan me voorstellen als je overwegend met GPSDO's en Rubidium klokken bezig bent, je went aan de wetenschappelijke notatie, en die breder gaat gebruiken.

Zoals altijd zijn er veel wegen naar Rome. En is vanuit een ander uitgangspunt een andere keuze de meest logische.
Gelukkig gaat het hier om makkelijk uitwisselbare notaties. Tenslotte kun je voor ppm gewoon 1.10-6 lezen :-)
Lastig wordt het pas als er Angelsaksische eenheden gehanteerd worden, zoals Feet per Furlong voor snelheid, of Stones per square Feet voor druk. Dan zucht ik ook wel even....

groet, Gertjan.

Beste heer Miedema, Gertjan

dank voor de uitvoerige reactie. Het is inderdaad een kwestie van gewenning of gebruik.

Groet,
N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Gertjan, heb jij standaard een waterpas aan je fototoestel geplakt, of leg je die er bij elke gelegenheid los op?

:)

If you want to succeed, double your failure rate.
miedema

Golden Member

Ha Jochem,

Goed opgemerkt :-)

Dit soort foto's maak ik standaard vanaf statief, en dan schuif ik zo'n klein waterpasje op m'n flitsschoen.

groet, Gertjan.

Henk H.

Golden Member

Eindelijk kan ik ook een project showen. De regelbare trafo die ik kocht heeft eindelijk een fatsoenlijk onderkomen:

http://www.circuitsonline.net/forum/file/9800/forum-post

Meer info over dit project, met grotere aanklikbare afbeeldingen van oa het interieur, is hier te vinden.

miedema

Golden Member

Ha Henk H,

Complimenten!! Erg mooi gemaakt.
Ook de foto's in je topic bekeken. Mooie mechanische constructie, en netjes bedraad (understatement......)
Een kwaliteit die je af fabriek niet meer kunt kopen...

Mooie frontplaat. (Ben benieuwd waar je die sticker hebt laten drukken, en hoe krasvast het zal blijken). Leuk idee om de benaming op z'n kant te zetten.
Mooie lay-out, en inderdaad praktisch (wel zo belangrijk!) Je kunt zien dat je er een paar jaar over na hebt kunnen denken :-)

Enige observatie is dat het een grote kast is t.o.v. de trafo. Van belang in het licht van het eeuwig tekort aan plek op/boven de werktafel.... Maar je had het front oppervlak natuurlijk nodig. En die functionaliteit is prima zo.

groet, Gertjan.

Lambiek

Special Member

Op 25 december 2015 16:44:33 schreef Henk H.:
Eindelijk kan ik ook een project showen.

Ziet er strak uit Henk, ook een mooi frontje. Is altijd makkelijk als je een wat hogere spanning tot je beschikking hebt, en nog regelbaar ook. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ziet er mooi uit! Het binnenwerk is zeer netjes gedaan.

kwijl, hmmm heb hier ook nog een paar scheidngstransfo's/ variacs liggen die ingebouwd moeten worden...

Zo henk, dat is een waardig onderkomen voor een Variac! :9~

Alles wat ik mis aan de mijne ie ik bij jou wel... Stopcontacten, spanning/stroom meting, en de beveiliging. En heel strak, daar houd ik wel van :)

Gezien ik binnenkort ook een zwaarder model wil ( +/- 5-8A ipv. het 0.7A model dat er nu zit) Moet ik me ook maar eens aan een nieuwe kast wagen. Goede inspiratie dit!

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
Henk H.

Golden Member

Dank voor de complimenten!

@Miedema: De sticker heb ik laten maken bij www.drukwerkdeal.nl, het is een polymeer vinyl sticker met matte afwerking. Deze stickers zijn geschikt voor binnen en buiten en volgens mij ook UV bestendig. Ik denk dat het vrij krasvast is, met de papieren backing erachter kon je er met een nagel nog een afdruk in achterlaten maar dat was denk ik vooral omdat je daarmee de backing indrukte. Op de frontplaat geplakt denk ik dat het veel kan hebben.

Minimale oppervlakte is iets van een 0.5 m2, ik heb mijn ontwerp 4x op één sticker laten drukken omdat ik dan voor hetzelfde geld nog net onder die maat bleef. Ik had dus nog 3 "voor het breken" (of scheef plakken) om het zo te zeggen. Ik had 2 met deze lijnen (0.5 mm) en 2 met dikkere lijnen (0.7 mm) omdat ik lastig kon inschatten wat ik mooier zou vinden en toch 4 stuks kon doen. Uiteindelijk voor 0.5 mm gekozen omdat dit iets rustiger aandeed.

Het is een vrij grote behuizing, het is een 1452P9 van Hammond, die ik heb gekocht bij Digikey. Aan de achterkant van het frontpaneel heb ik weinig ruimte over. Het alternatief was een 19" behuizing geweest. Daar zou ik een vrij hoge (ik denk 4 of 5U) van moeten hebben ivm de hoogte van de variac. Al met al werd dat ook kostbaar. Bovendien heb ik verder geen 19" apparatuur om te stapelen en ging ik liever wat de hoogte in dan nog breder dan nu (ca 45 cm).

Tidak Ada

Golden Member

Een 1e generatie PC kast van stevig staalplaat, lijkt mij ook een goede optie om 'om te toveren' tot een universeel voedingsapparaat.
Regelbare AC en DC, plus diverse standaard uitgangsspanningen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Laat ik ook maar eens een projectje posten.

Vorig jaar heb ik een ITHO ventilatiebox geplaatst welke mijn badkamer ventileerd.
Nu wordt dit apparaat geleverd met een lose(Draadloze) afstandbediening maar ik heb nu eenmaal kinderen (en een vrouw) dus dit was geen ideale oplossing.
Ook kun je dit apparaat bedienen met een standenschakelaar dus in eerste instantie had ik de ventilator aangesloten op de lampdraad.

Tot mijn grote verbazing bleek dit niet goed te funktioneren (Hij bleek op hoog toerental te gaan draaien, ook met het licht uitgeschakeld) en na enig onderzoek kwam ik tot de conclusie dat hij ook reageerd op een aangesloten nuldraad en wanneer de enkelpolige verlichtingsschakelaar uit staat komt er dus een nul op te staan.

Natuurlijk was een relais de makkelijkste oplossing geweest maar ik had zoiets van: "Het ding kent meerdere standen en ik wil hem laten nadraaien na het douchen. Ook wil ik niet dat als ik of iemand anders 's nachts naar het toilet ga dat hij dan volop begint te zuigen"

Na eerst de mogenlijkheden met tijdrelais bekeken te hebben en de daarbij behorende prijzen (duuuuur!) ben ik tot de volgende oplossing gekomen:

Een arduino :)

Het werkt als volgt:

Wanneer het licht ingeschakeld wordt, wordt het grote relais bekrachtigd en komt er spanning op de wcd te staan. Hier zit een adapter in welke de arduino voedt. Na 3 minuten schakelen de eerste 2 arduinorelais in 1 om het eerste relais te overbruggen zodat er spanning op de arduino blijft staan als het licht uit gezet wordt en 1 om het toerental naar medium te sturen. 3 minuten later gaat het 2e arduinorelais uit en het 3e aan om naar hoog te schakelen. Wanneer het licht uitgezet wordt gebeurt ongeveer het omgedraaide. Er zitten nog wat andere slimmigheden in de software maar dat lijkt me nuttelos om hier verder uit te leggen.

Om een lang verhaal verder kort te maken: Het werkt al 3kwart jaar perfect en voor nog geen fractie van de prijs die ik kwijt zou zijn geweest aan tijdrelais.

In de pijplijn zit nog iets met een vochtsensor maar mijn pijplijn is nogal lang :x

Opgeruimd, wat is dat?
maartenbakker

Golden Member

Op 19 december 2015 09:27:56 schreef miedema:
Zoals beloofd heb nog een paar fotootjes gemaakt voor maartenbakker
Ik heb geprobeerd het zo te doen dat het voor de overige CO'ers ook prettig is om naar te kijken :-)

't is niet voor niets dat showtopics altijd wel populaire kost zijn :-)

Ik ben benieuwd wat je me aan de hand van die nummers over mijn counter kunt vertellen.....
Ik kan me herinneren dat, toen ik de counter net had, ik naar dat typeplaatje staarde en dacht "wat staat daar eigenlijk allemaal, en wat is nu eigenlijk het serienummer?".

Ik ken maar 1 merk waar dat meer voorkennis vereist voor het lezen van typestickers dan Philips, dat is vreemd genoeg Vestel. Die houden ook erg van nummertjes. Maar 'here goes':

Typesticker
* NC 9446 066 69011
Dit is wat tegenwoordig bij veel bedrijven heet de "stock keeping unit". Bij Philips heet dit de Commerciële 12NC of Commerciële NC. NC betekent Numerieke Code (in tegenstelling tot het oude systeem waar codenummers vaak ook letters bevatten).

94 stond bij invoering midden jaren '60 voor "Verkoopsartikelen PIT" maar na de nodige wijzigingen in de bedrijfsstructuur was de betekenis op enig later moment "Commercial products of industrial electronics Eindhoven, ISG/standardization". Wat dus niet betekent dat het apparaat iets met Eindhoven te maken heeft, dat is puur de verkoopafdeling die er op dat moment over ging.
46 is een groep apparaten binnen die verkoopsartikelen.
0
6669 wijst naar PM6669
011 is de uitvoering

* TYPE PM6669/011 is het commerciële typenummer, ook wel aangeduid met CTN. Voor klanten makkelijker te onthouden dan de NC, maar in principe is er voor elk CTN precies 1 NC en voor elke NC precies 1 CTN. Het zou Philips niet zijn als daar geen uitzonderingen op waren, maar daar is hier geen sprake van.

* NO SM654089 is het daadwerkelijke serienummer. In dit geval zonder productiestand en datumcode zo te zien (5 tot 7 extra tekens die anders tussen SM en 654089 hadden moeten staan), al ben ik niet zeker van de manier van tellen van het stukje 654089. Die manier verschilde per fabriek en per tijdsgewricht. Soms een batchnummer gevolgd door een volgnummer. Soms een doortellend fabrieksnummer. Etc. SM staat voor de fabriek waar de productie plaatsvond (origin letters, productiecentrum, zie topic over productiecentra). Die letters werden in principe willekeurig uitgedeeld maar er komen, vooral bij de wat langer geleden uitgedeelde letters, relatief vaak betekenissen in terug. Zou zomaar Sweden Malmö kunnen betekenen, al weet ik niet helemaal zeker of die fabriek op dat moment ook al in Malmö stond.

Nummers op printplaten
Ook hier is de 12NC belangrijk. Het gaat hier om fabrieks-12NC's die dus niet aan een verkoopafdeling hangen maar aangeven wie er achter ontwerp of aanpassing voor productie van het betreffende onderdeel zitten en vervolgens om wat voor onderdeel het gaat. Ik pak even het stickertje op de hoofdprint erbij. De inhoud van de sticker slaat op de samenstelling, Philipstaal voor module, terwijl het nummer op de print het nummer van de kale printplaat is (of bij consumentenspul zelfs nog erger, daar had elke laag van koper tot silkscreen een eigen schetsnummer dat vaak ook op de printplaat stond. Goed zoeken levert per print soms zomaar 5 nummers op).
40 = PIT (later Industrial Electronics of T&M)
31 = Sweden
10 = vestiging, 10 is meestal het eerst uitgedeelde nummer, 20 het volgende als men verwachtte dat een vestiging meerdere nummerreeksen nodig had, enz.
0 hier is men in Zweden mogelijk wat gemakzuchtig geweest. Vaak geeft dit cijfer samen met het daaropvolgende cijfer een artikelgroep aan. Het lijkt erop dat men in deze fabriek gewoon doorgenummerd heeft omdat er toch niet zo heel veel nummertjes nodig waren.
4326 = volgnummer
1 = revisienummer (1 t/m 9, als de nummers op waren werd er een nieuw volgnummer gebruikt).
Verder op de sticker het typenummer van het apparaat. In andere gevallen staat daar wel eens de naam van de samenstelling. Op de laatste regel KK1 REV11. Dat is een beetje afwijkend formaat van wat ik van andersoortige Philipsapparaten ken. Bij sommige apparaten staat daar vaak een productiestand bestaande uit de origin letters en een revisienummer, eventueel gevolgd door een datumcode dus ik zou iets verwacht hebben als SM11 645 of SM11 9645 (uitgaande van de fictieve productiedatum 1996 week 45). Een mogelijke uitleg (grote onzekerheid) is dat KK1 gewoon de naam van de samenstelling is. REV11 zal wel de revisie zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Blij dat ik nooit bij Philips gewerkt heb, ik was nooit goed in nummers onthouden.... :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Dat is een waar woord! De grap is dat veel mensen binnen Philips ook geen overzicht van het gehele 12NC-systeem hadden of hebben. Dat stond waarschijnlijk ook maar voor weinig personeelsleden in de functieomschrijving. Ik ken maar een paar mensen die daar uit interesse documenten van bewaarden of zelf aantekeningen maakten, dus inzicht krijgen in het systeem is vooral een kwestie van alle vriendelijk aangereikte en zelf gevonden stukjes aanelkaar plakken tot er een semi-overzichtelijk geheel ontstaat. Best een leuke sport :)

Overigens grote bewondering voor de persoon of groep personen die dit systeem ooit ontwikkeld heeft of hebben. Het is behoorlijk toekomstbestendig gebleken (is inmiddels al zeker 52 jaar oud, langer dan ze met het voorafgaande coderingssysteem gedaan hebben), al wordt er vooral door ex-Philipsbedrijven nog wel eens van afgeweken op manieren die met een beetje begrip en respect voor het systeem wel beter hadden gekund.

Beetje terug on-topic "show your projects":

- Twee projecten op dit gebied kan iedereen terugvinden in de vorm van topics (fabrieksletters respectievelijk het OM/OQ topic met exotische halfgeleiders en buizen). Van de fabrieksletters is het topic het schaduwbestand, van de halfgeleiders en buizen is het topic het hoofdbestand.
- Niet online: Verzamelen codenummers. Tussenstand van aantallen met de hand ingevoerde niet-unieke nummers en structuurinformatie: 3997 12NC's, 2940 oude codenummers en 36 eo codenummers.
- Niet online: werkarchief van 989 exemplaren (typenummer, serienummer, kenmerken) van Philips en overige merken apparaten in gebruik voor chassis cross reference, serienummeronderzoek, brontabel voor andere lijsten, etc.

- Een onvermijdelijke spin-off want al met al is die numerologie wel wat besmettelijk... Ik heb afgelopen jaar ook maar meteen een eigen artikelnummersysteem ontworpen dat zich zelfs al op zeer bescheiden schaal elders verspreid heeft terwijl ik het zelf nog maar op een paar plaatsen actief gebruik (invoeren daar waar er behoefte aan is - het is een middel en geen doel ;) ).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
miedema

Golden Member

Ha Maarten,

Dank voor je uitgebreide toelichting!
Erg leuk en leerzaam. Ik heb je verhaal gekopieerd, en bij m'n PM6669 documentatie opgeborgen.

Èèn ding is wel duidelijk: dat typeplaatje was er niet voor de gebruiker, maar voor Philips :-)

Ook het verhaal achter het systeem vind ik interessant. Ik begrijp dat dit je kan intrigeren.

groet, Gertjan.

Handig systeem, JBHC. Echt een typische elektro-knutselaar oplossing voor een gevonden probleem, waar ieder ander het gewoon 'irritant' zou vinden of niet eens zou bedenken dat het anders kan. Leuk.

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

een projectje wat al langer lag te wachten op een behuizing heeft deze nu gekregen. de mosfet dummyload uit het topic van blackdog ( de simpele versie met opamp ergens in het topic )

de behuizing was van een overleden freqentie regelaar, het koelblok werd vrij snel warm, dus een stel 50mm fans erop gezet. de load kan max 4A, of max 100W verstoken. handig voor kleine belasting tests op de werkbank.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit topic is gesloten