Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 6

Dit topic is gesloten


De site van Littlefuse is de site van Wickmann (sinds 2004)... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Ja, de ene heeft de andere overgenomen, deze dateren dus nog van daarvoor, denk ik...
bedankt Maarten en Paul.

groeten

Kris

[Bericht gewijzigd door kris van damme op 10 april 2016 23:47:59 (21%)]

Dag iedereen,

Mijn vader heeft een onderdeel uit een oud koffiezetapparaat gehaald en er de pootjes afgeknipt. Hij heeft een kabeltje in plaats van het onderdeel geplaatst, en daarmee werkt het apparaat weer. Ergens heb ik dan ook het idee dat dit een soort van zekering oid moet zijn, maar ik ben verre van zeker.

Aan één kant is het onderdeel puntig en groen, de cylindervorm zelf is zilverkleurig maar zwart geworden. Op de cylinder kan ik de volgende dingen onderscheiden:

  • HooYu (c) (als ik Google op die naam, kom ik op volgende link, wat volgens mij het onderdeel is)
  • 192C
  • 250V

Bij deze ook een foto (sorry voor de belichting):
http://www.bodicker.be/images/electronics/unknown_coffeemaker.jpg

Iemand enig idee wat dit is, waarvoor het dient, en of het de moeite is om dit te vervangen?

Alvast bedankt!

Marlon

het is een 192 graden temperatuur beveiliging. als je die doorverbind en de thermostaat is gaar dan kan het apparaat weleens gaan smelten. beter een andere inzetten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

lijkt me de thermische zekering.

vervangen door hetzelfde type (zie kleur) en niet solderen...

groeten

Kris

Aha - dat verklaart meteen ook waarom het apparaat nu werkt... best vervangen inderdaad, alvorens het mis gaat.

Bedankt Hubie, testman en Kris van Damme voor de snelle respons!

ja, vooral niet solderen. t heeft ff geduurd voor ik dat doorhad destijds.

zorg wel dat je een goeie klem verbinding hebt, we spreken hier toch vlot over 3-6A.
en dat andere cilindervormig goudkleurig ding is een muntstuk :-)

[Bericht gewijzigd door fcapri op 25 april 2016 07:07:18 (17%)]

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Als die die dingen op het uiteinde van z'n pootjes soldeert, en dan een flinke waterpomptang op het pootje zet tussen het soldeerpunt en het huisje.. gaat het dan ook niet?

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.
bprosman

Golden Member

@Jochem,

Jawel, als je de warmte goed afvoert gaat dat prima.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Maar, als ik mag gokken, lukt het na enig oefenen in meer dan 50% van de gevallen. Je moet het dus niet willen proberen als je net 1 vervangend exemplaar hebt gekocht, en al zeker niet als je je niet bewust bent van het risico dat ie z'n werk doet tijdens het solderen, waardoor je zomaar 3 of 4 van die dingen er doorheen hebt gejast, voordat je er achter komt wat er aan de hand is. (1e zet je er in, verrek, hij doet het niet. Dan zal ie fabrieks-af al kapot geweest zijn of zo.... 2e er in. Verrek deze ook kapot. 3e controleer je voordat je hem er in zet, en weer doet ie het niet. Dus je jast er normaliter 3 doorheen voordat je begint met het proberen te koelen van de pootjes tijdens het solderen. Maar met iets minder koffie kunnen het er ook zomaar 5 zijn...).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Op 25 april 2016 08:03:09 schreef Jochem:
Als die die dingen op het uiteinde van z'n pootjes soldeert, en dan een flinke waterpomptang op het pootje zet tussen het soldeerpunt en het huisje.. gaat het dan ook niet?

Ja, alleen zal de soldering op een gegeven moment slecht worden door de hitte. Bij koffiezetters wordt de smelttemperatuur van tin weliswaar niet bereikt, maar tinpest (bros worden) gaat al wel sneller.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De de laatste keer dat ik een tablet repareerde van Asus zat er in het frame een glimmende klein vierkantig nikkel achtig blokje wat met tape min of meer op zijn plaats werd gehouden. Het blijkt een magneetje te zijn ,maar zit tegen de batterij eronder in het frame. Maar waar dient het voor ?

*hier heb ik geen app voor nodig

Bij laptops is dat vaak om het scherm dicht te laten clicken. Voor een tablet: Ik kan me voorstellen dat ze een accessoire verkopen die daar gebruik van maakt: zo'n bescherm ding die magnetisch dichtclickt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bij mijn "Toshiba Satallite" zit er een magneetje aan de bovenkant van de beeldscherm ( niet zichtbaar ),
die het toestel in slaap-mode zet als je het scherm dicht doet.
Kwam er achter toen ik er met een metaal bij de magneet kwam.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Ik heb wat spoeltjes gekocht. De ene is 33uH, de andere 15uH. Wat ik niet snap is hoe ze verschillende waardes kunnen hebben:

http://prive.bitwizard.nl/dsc06454_small_small.jpg

http://prive.bitwizard.nl/dsc06455_small_small.jpg

http://prive.bitwizard.nl/dsc06456_small_small.jpg

Ze hebben alletwee bijna vijf wikkelingen om een zelfde kern. Het kleurverschil tussen de wikkelingen viel me pas op de fotos op: In het echt is het veel minder evident.

Heeft iemand een verklaring?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Bert_Camper

Golden Member

Verschillende luchtspleet in de kern.

Groeten, Bert

pa3gws

Golden Member

Hallo allen.
Ik heb hier een print met daarop een SMD weerstand met de opdruk R360.
Is dit nu een weerstand van 0,36Ω of eentje van 36Ω ?
Hij is oneindig dus meten wordt hem niet. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Meestal geeft het circuit eromheen ook een aanwijzing , foto ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het kernmateriaal van de spoelen kan een ook een verschillende µ hebben.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 27 april 2016 18:14:53 schreef pa3gws:
Hallo allen.
Ik heb hier een print met daarop een SMD weerstand met de opdruk R360.
Is dit nu een weerstand van 0,36Ω of eentje van 36Ω ?
Hij is oneindig dus meten wordt hem niet. :-)

Je bedoelt toch wat op de weerstand zelf staat en niet wat op de print staat. R is normaal de komma net zoals de k of de M dat is. 0R360 = 0.360Ω

Honing kan je importeren, bestuiving niet.
RAAF12

Golden Member

Op 25 april 2016 18:27:32 schreef rew:
Ik heb wat spoeltjes gekocht. De ene is 33uH, de andere 15uH. Wat ik niet snap is hoe ze verschillende waardes kunnen hebben:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Ze hebben alletwee bijna vijf wikkelingen om een zelfde kern. Het kleurverschil tussen de wikkelingen viel me pas op de fotos op: In het echt is het veel minder evident.

Heeft iemand een verklaring?

Op het datablad wat op de Mouser site staat staan wel verschillende milli Ohm waarden van de spoel series vermeld. Ik kan dat niet meten.

pa3gws

Golden Member

Het is de opdruk op de weerstand.
En ik ben gewend dat als de R voor de waarde staat het 0,36Ω moet zijn.
Maar ik ben niet echt bekent met opdrukken op SMD componenten, en aan de andere kant komt 360 meestal overeen met 36Ω
Dus vandaar de vraag.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Staat er een R in, dan is dat effectief de komma. Bij grotere waardes gebruiken ze de notering die je ook op kleine condensatoren terug vindt 104 voor 100n 104 is dan 100k. Hier meer leesvoer.

Honing kan je importeren, bestuiving niet.

Op 27 april 2016 18:14:53 schreef pa3gws:
Ik heb hier een print met daarop een SMD weerstand met de opdruk R360.

Eventueel kan het ook een spoel zijn van 0.36 µH. Ik heb spoelen met 4R7 er op en die zijn dan 4.7µH. (maar ik heb jou "weerstand" niet gezien dus of het een spoel kan zijn weet ik niet. (ik heb ook weerstanden met R200 R020 R010 R003 en R001 er op.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten