De site van Littlefuse is de site van Wickmann (sinds 2004)...
Dit topic is gesloten
Special Member
De site van Littlefuse is de site van Wickmann (sinds 2004)...
Ja, de ene heeft de andere overgenomen, deze dateren dus nog van daarvoor, denk ik...
bedankt Maarten en Paul.
groeten
Kris
[Bericht gewijzigd door kris van damme op zondag 10 april 2016 23:47:59 (21%)
Dag iedereen,
Mijn vader heeft een onderdeel uit een oud koffiezetapparaat gehaald en er de pootjes afgeknipt. Hij heeft een kabeltje in plaats van het onderdeel geplaatst, en daarmee werkt het apparaat weer. Ergens heb ik dan ook het idee dat dit een soort van zekering oid moet zijn, maar ik ben verre van zeker.
Aan één kant is het onderdeel puntig en groen, de cylindervorm zelf is zilverkleurig maar zwart geworden. Op de cylinder kan ik de volgende dingen onderscheiden:
Bij deze ook een foto (sorry voor de belichting):
Iemand enig idee wat dit is, waarvoor het dient, en of het de moeite is om dit te vervangen?
Alvast bedankt!
Marlon
Golden Member
Thermische zekering.
het is een 192 graden temperatuur beveiliging. als je die doorverbind en de thermostaat is gaar dan kan het apparaat weleens gaan smelten. beter een andere inzetten..
lijkt me de thermische zekering.
vervangen door hetzelfde type (zie kleur) en niet solderen...
groeten
Kris
Aha - dat verklaart meteen ook waarom het apparaat nu werkt... best vervangen inderdaad, alvorens het mis gaat.
Bedankt Hubie, testman en Kris van Damme voor de snelle respons!
ja, vooral niet solderen. t heeft ff geduurd voor ik dat doorhad destijds.
zorg wel dat je een goeie klem verbinding hebt, we spreken hier toch vlot over 3-6A.
en dat andere cilindervormig goudkleurig ding is een muntstuk
[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 25 april 2016 07:07:18 (17%)
Als die die dingen op het uiteinde van z'n pootjes soldeert, en dan een flinke waterpomptang op het pootje zet tussen het soldeerpunt en het huisje.. gaat het dan ook niet?
Golden Member
@Jochem,
Jawel, als je de warmte goed afvoert gaat dat prima.
Maar, als ik mag gokken, lukt het na enig oefenen in meer dan 50% van de gevallen. Je moet het dus niet willen proberen als je net 1 vervangend exemplaar hebt gekocht, en al zeker niet als je je niet bewust bent van het risico dat ie z'n werk doet tijdens het solderen, waardoor je zomaar 3 of 4 van die dingen er doorheen hebt gejast, voordat je er achter komt wat er aan de hand is. (1e zet je er in, verrek, hij doet het niet. Dan zal ie fabrieks-af al kapot geweest zijn of zo.... 2e er in. Verrek deze ook kapot. 3e controleer je voordat je hem er in zet, en weer doet ie het niet. Dus je jast er normaliter 3 doorheen voordat je begint met het proberen te koelen van de pootjes tijdens het solderen. Maar met iets minder koffie kunnen het er ook zomaar 5 zijn...).
Golden Member
Op 25 april 2016 08:03:09 schreef Jochem:
Als die die dingen op het uiteinde van z'n pootjes soldeert, en dan een flinke waterpomptang op het pootje zet tussen het soldeerpunt en het huisje.. gaat het dan ook niet?
Ja, alleen zal de soldering op een gegeven moment slecht worden door de hitte. Bij koffiezetters wordt de smelttemperatuur van tin weliswaar niet bereikt, maar tinpest (bros worden) gaat al wel sneller.
Bij laptops is dat vaak om het scherm dicht te laten clicken. Voor een tablet: Ik kan me voorstellen dat ze een accessoire verkopen die daar gebruik van maakt: zo'n bescherm ding die magnetisch dichtclickt.
Bij mijn "Toshiba Satallite" zit er een magneetje aan de bovenkant van de beeldscherm ( niet zichtbaar ),
die het toestel in slaap-mode zet als je het scherm dicht doet.
Kwam er achter toen ik er met een metaal bij de magneet kwam.
MVG Gerard.
Ik heb wat spoeltjes gekocht. De ene is 33uH, de andere 15uH. Wat ik niet snap is hoe ze verschillende waardes kunnen hebben:
Ze hebben alletwee bijna vijf wikkelingen om een zelfde kern. Het kleurverschil tussen de wikkelingen viel me pas op de fotos op: In het echt is het veel minder evident.
Heeft iemand een verklaring?
Hallo allen.
Ik heb hier een print met daarop een SMD weerstand met de opdruk R360.
Is dit nu een weerstand van 0,36Ω of eentje van 36Ω ?
Hij is oneindig dus meten wordt hem niet.
Overleden
Meestal geeft het circuit eromheen ook een aanwijzing , foto ?
Het kernmateriaal van de spoelen kan een ook een verschillende µ hebben.
Op 27 april 2016 18:14:53 schreef pa3gws:
Hallo allen.
Ik heb hier een print met daarop een SMD weerstand met de opdruk R360.
Is dit nu een weerstand van 0,36Ω of eentje van 36Ω ?
Hij is oneindig dus meten wordt hem niet.
Je bedoelt toch wat op de weerstand zelf staat en niet wat op de print staat. R is normaal de komma net zoals de k of de M dat is. 0R360 = 0.360Ω
Golden Member
Op 25 april 2016 18:27:32 schreef rew:
Ik heb wat spoeltjes gekocht. De ene is 33uH, de andere 15uH. Wat ik niet snap is hoe ze verschillende waardes kunnen hebben:Ze hebben alletwee bijna vijf wikkelingen om een zelfde kern. Het kleurverschil tussen de wikkelingen viel me pas op de fotos op: In het echt is het veel minder evident.
Heeft iemand een verklaring?
Op het datablad wat op de Mouser site staat staan wel verschillende milli Ohm waarden van de spoel series vermeld. Ik kan dat niet meten.
Het is de opdruk op de weerstand.
En ik ben gewend dat als de R voor de waarde staat het 0,36Ω moet zijn.
Maar ik ben niet echt bekent met opdrukken op SMD componenten, en aan de andere kant komt 360 meestal overeen met 36Ω
Dus vandaar de vraag.
Staat er een R in, dan is dat effectief de komma. Bij grotere waardes gebruiken ze de notering die je ook op kleine condensatoren terug vindt 104 voor 100n 104 is dan 100k. Hier meer leesvoer.
Op 27 april 2016 18:14:53 schreef pa3gws:
Ik heb hier een print met daarop een SMD weerstand met de opdruk R360.
Eventueel kan het ook een spoel zijn van 0.36 µH. Ik heb spoelen met 4R7 er op en die zijn dan 4.7µH. (maar ik heb jou "weerstand" niet gezien dus of het een spoel kan zijn weet ik niet. (ik heb ook weerstanden met R200 R020 R010 R003 en R001 er op.)
Dit topic is gesloten