Lange termijn drift van de 10MHz Master Clock
Ik heb de drift van mijn 10MHz MasterClock weer gemeten, en gejusteerd. Inmiddels zit ik, na regelmatig checken, op een jaar ritme voor justeren.
Om met de deur in huis te vallen, afgelopen jaar is hij 2,64pp
b verlopen! Het wordt dus nog steeds beter.....
Hier het verloop, bijgehouden in mijn calibratie sheet:
Als je goed kijkt, dan kun je zien dat het verloop de eerste helft van het jaar veel lager was, en met name de laatste 3 maanden hoger. Dat eerste halve jaar heb ik m'n MasterClock ook veel minder gebruikt. Het lijkt er dus op dat tempo van verouderen evenredig is met de opgewarmde/aan tijd.
Komt mij goed uit

.
Met mijn gebruikspatroon blijkt 1x per jaar justeren ruim voldoende om binnen de gewenste specs te blijven.
Hier een pdf van de
complete calibratie sheet tot 07-01-2017
Het doen van zulke nauwkeurige frequentie vergelijking vergt hier een flinke meetopstelling. Misschien leuk om dat eens uit te leggen.
Ik er een foto van gemaakt:
klik op plaatje voor grote 4000 pixels foto
Helemaal links op de onderste plank (bovenop Clio) staat m'n
GPSDO. Hij wordt gevoed door de lineaire Kenwood voeding er naast. De PC draait
GPS View, om te checken of de GPS 10MHz te vertrouwen. is.
Van de GPSDO gaat de 10MHz via m'n counter naar m'n Hameg HM1004 analoge scope.(Die counter bleef de hele tijd, voor èn na justeren braaf op 10MHz rond staan. Te kleine afwijkingen voor zijn resolutie

)
Het 10MHz signaal van de Masterclock gaat naar de 2e ingang van de HM1004. Die scope triggert op het GPSDO signaal, en je ziet dus het MasterClock signaal er langs schuiven. Zo kun je zien of de OCXO te snel of te langzaam loopt. Maar hoeveel?
Daarvoor moet je het verschilsignaal van de 2 10MHz frequenties meten. Ik tel beide (doorgelust uit de HM1004) samen passief op. (het zwarte doosje op de scope.) Het somsignaal gaat naar de Philips AC millivolt meter. Zijn draaispoelmeter staat dus heen en weer te zwaaien met de verschilfrequentie. Deze meter heeft een DC uitgang (zeg maar de DC meterspanning). Dit signaal gaat naar de digitale HMO scope. Door zijn langzame tijdbasis (tot 50sec/div) is de langzame fase verschuiving zichtbaar te maken:
Voordeel van de HMO is dat hij de periode tijd voor me kan meten (rood rechthoekje). nu weten we de verschilfrequentie: 1/37,5 = 0,0266Hz.
Nadeel van de HMO is overigens in deze roll mode dat bij alles wat je doet de trace verdwijnt! Zelfs als je de trace een beetje omhoog/omlaag wilt draaien dan begint hij opnieuw

En bij 50sec/div zit je dus 500 sec oftewel 8 minuten te wachten op een nieuw scherm Grrr....
Als ik nu de OCXO ga justeren op minimale verschilfrequentie zie je dat mooi op de scope:
Maar al snel blijft slechts dit zichtbaar:
Die 50sec/div van de HMO is te kort om nog wat zinnigs te zien.....
Dus toch maar weer m'n Gould geheugenscope er bij gezet. Die gaat tot 200sec/div.:
En eindelijk kunnen we weer een hele periode meten...
Maar als ik nog nauwkeuriger synchroniseer wordt het toch weer lastig:
Ook hier zien we nog maar een halve periode. Maar met een verschilfrequentie van 0,00025Hz vond ik het wel mooi

De OCXO loopt hier net wat te hard. (met geduld te zien op de HM1004). Dit omdat uit
mijn eerdere metingen bleek dat de OXCO miniem harder gaat lopen naar mate hij langer aan staat. Daarom meet ik altijd na 10 uur opwarmen, en nu stond hij al uren langer aan.
Bij de volgende meting, anderhalve dag later, bleek hij na 10 uur aan op (geschat) 10.000sec verschil te staan. Nu en toefje te langzaam. Dat is mooi, want de drift gaat omhoog
groet, Gertjan.