Effect van het kantelen van de Master Clock
Gister bij rbeckers nog wat gespeeld met de 10MHz Master Clock, en daarbij een interessant effect ontdekt:
Als je de OCXO kantelt, dan verloopt de frequentie!
- Door de Master Clock verticaal op z'n frontje te zetten gaat de OCXO +3,5 ppb harder lopen.
Zet je de MasterClock dan weer horizontaal, dan is de frequentie meteen weer nominaal.
- Zet je de MasterClock verticaal op z'n achterkant,dan gaat de OCXO -3,5ppb langzamer lopen. en wederom, terug naar horizontaal levert instant weer de nominale frequentie op.....
Op de zijkant kantelen maakt niet uit, de 10MHz blijft rotsvast staan.
Ik heb dat thuis nog eens precies gemeten, en op een rijtje gezet gezet:

Dat de nominale frequentie bij opeenvolgende metingen langzaam wat oploopt komt omdat de OCXO steeds langer aan staat. Als je terug bladert naar m'n driftcurven dan zie je dat normaal en nominaal is.
Overigens heb ik deze OCXO voor het laatst gejusteerd op 31-12-2015. Die drift van ongeveer 0,5ppb in 5 maanden is dus heel erg goed!
Met een beetje moeite kon ik een leuk plaatje van het effect maken:

Hier kijk je naar de verschil frequentie (beat signaal) tussen m'n GPSDO en de Masterclock. De tijdbasis is 50 seconden per divisie!
Aanvankelijk staat de Masterclock gewoon horizontaal Het duurt 163,9 sec voordat de beide signalen een volle 360° fase verschuiving hebben gemaakt. De verschilfrequentie is dus 1/163,9=0,0061Hz, of te wel 0,61ppb.
Na 1x die 360° verschuiving afgewacht te hebben, heb ik de Masterclock vertikaal op z'n frontje gezet.
Instant resultaat.......
Na zo'n 2 minuten heb ik de Masterclock weer horizontaal gezet. Op tijd om nog op de scoop te kunnen zien dat de OCXO meteen weer terug valt op z'n nominale snelheid!
Te controle heb ik ook aan een andere Oscilloquartz 8663 OCXO (sn. 16895) gemeten om te dubbelchecken. Zelfde resultaat.
Moraal van het verhaal: ijk je OCXO in de positie waarin je hem ook gaat gebruiken 
Die 3,5ppb, parts per billion, is natuurlijk erg weinig. Je counter moet meer dan 9 digits hebben om het überhaupt te kunnen zien... En aangezien het niet logisch om je Masterclock tijdens gebruik te kantelen is het verschijnsel praktisch niet zo relevant.
En voor de mensen die zo dolgraag een foto willen maken van hun counter precies op 10000000000, maar waar die laatste !$#@&! digit nét een 9 of een 1 is, hier is de oplossing 
groet, Gertjan.