10MHz OCXO Master Clock nabouw topic

Mooi ding die HP2804A, heb je daar ook de kalibratieprobe bij? Noteer mij ook maar, ik ben ook wel geïnteresseerd als je hem weg doet.

Groeten,
Giovanni

Op 10 juni 2016 10:41:09 schreef Kridri:
Dit verband tussen de temperatuur en de frequentie is een hogeregraadsfunctie (meestal wordt een derde orde gekozen als nauwkeurig model).

meestal wordt een derde orde gekozen als voldoende nauwkeurig model.

Deze functie bedraagt ergens rond de 80°, nul. Dit is punt waarop je het kristal het liefst als frequentiestandaard wilt gebruiken want op deze temperatuur is er "geen" frequentie drift ten gevolge van de temperatuur.

De frequentie is een "ingewikkelde" functie van de temperatuur. Hier kennelijk benaderd via de derde orde taylor expansie. Als de afgeleide nul is, dan verandert de frequentie nauwelijks als je de temperatuur verandert. Dit is dus ideaal om daarop te mikken met je oventje.

Als je de temp op zeg 30 graden probeert te houden en je zit er 0.1 graad naast, zit je kristal volgens mijn nattevinger meting (ik heb het gemeten met vingeroplegging, maar de vinger was niet nat) ineens 0.1 ppm er naast. Is de afgeleide nul, dan is 0.1 graad er naast zitten ineens VELE malen minder erg. DAAROM is het een mooi mikpunt. Stel dat je freqentie 10MHz + (T-80)2 is. Zou je oven op 79 graden mikken dan is je frequentie 0.1ppm te hoog (1 op tien miljoen). Laat ik vanaf nu even die 10MHz er van aftrekken, dan zit je dus op frequentie "1". Zit je nog eens 0.1 graden van je mikpunt af, is de afwijking dus 1.1*1.1=1.21 Hz. Als die 79 graden je mikpunt is, dan regel je de boel af zodat die precies klopt. Maar 0.1 graad afwijking levert al 0.2 verschil in frequentie. zit je mikpunt bij de 80 graden, dan is een afwijking van 0.1 graad 0.01Hz: Oftewel 20x beter dan als het mikpunt 79 was.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 10 juni 2016 12:16:12 schreef rew:
[...]meestal wordt een derde orde gekozen als voldoende nauwkeurig model.

Daar heb je gelijk in. Ik zal in het vervolg iets nauwkeurig mijn woorden kiezen!

En het tweede punt heb ik al reeds aangepast met bronvermelding naar jou toe.

[Bericht gewijzigd door Kridri op vrijdag 10 juni 2016 12:29:47 (13%)

Ik ben momenteel bezig om mijn pcb te bestukken, er is ergens sprake om voor de opamps een speciaal soort ic voetje met lage C/L te gebruiken. Ik maak normaal gebruik van ic voetjes met van die ronde (gedraaide) pinnen en contacten. Zijn deze voetjes geschikt, of gebruik ik liever geen voetjes?
Etienne

haasje93

Golden Member

Gertjan heeft het inderdaad gehad over zulke voetjes.
Ik weet mij te herinneren dat hij voetjes had gebruikt voor het experimenteren met verschillende opamps.
In dit geval word er maar een opamp gebruikt, dus het is beter om ze er gewoon direct op te solderen zonder het gebruik van een voetje.
Dit is goedkoper en qua eigenschappen beter.

Groet, Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
miedema

Golden Member

Ha Etienne,

Ik had inderdaad speciale voetjes gebruikt met maar 1pF tussen de pinnen. Ze zien er uit als gewone voetjes met gedraaide contacten.

Ik zie nu dat die voetjes in de BOM ontbreken.....

De minste capaciteit heb je natuurlijk door gewoon geen voetjes te gebruiken.
Enig nadeel is dat als je ooit een uitgang sloopt het IC lastiger te vervangen is. Maar zeker als je uitgangstrafo's gebruikt is die kans klein....

haasje93 typt sneller.....

Edit: Nog gezocht... Ik denk dat ik deze voetjes van Farnell gebruikt heb.
Ik herinner me dat de meeste voetjes 6 à 7 pF tussen de pinnen hadden. (of niet gespect...) 7pF is bij 10MHz een impedantie van 2,27kΩ. Kijkend naar het schema denk ik dat je daar wel mee weg komt.

groet, Gertjan.

[Bericht gewijzigd door miedema op dinsdag 12 juli 2016 13:07:40 (29%)

haasje93

Golden Member

Mijn naam is ook niet voor niets haas ;)

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
miedema

Golden Member

Lange termijn drift van de 10MHz Master Clock

Ik heb de drift van mijn 10MHz MasterClock weer gemeten, en gejusteerd. Inmiddels zit ik, na regelmatig checken, op een jaar ritme voor justeren.

Om met de deur in huis te vallen, afgelopen jaar is hij 2,64ppb verlopen! Het wordt dus nog steeds beter.....

Hier het verloop, bijgehouden in mijn calibratie sheet:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/ocxo-adjust/Mietro-10MHz-Master-Clock-calibratie-sheet-07-01-2017-600pix.png

Als je goed kijkt, dan kun je zien dat het verloop de eerste helft van het jaar veel lager was, en met name de laatste 3 maanden hoger. Dat eerste halve jaar heb ik m'n MasterClock ook veel minder gebruikt. Het lijkt er dus op dat tempo van verouderen evenredig is met de opgewarmde/aan tijd.

Komt mij goed uit :-).
Met mijn gebruikspatroon blijkt 1x per jaar justeren ruim voldoende om binnen de gewenste specs te blijven.

Hier een pdf van de complete calibratie sheet tot 07-01-2017

Het doen van zulke nauwkeurige frequentie vergelijking vergt hier een flinke meetopstelling. Misschien leuk om dat eens uit te leggen.
Ik er een foto van gemaakt:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/ocxo-adjust/IMG_9153-meetopstelling-GPSDO-MasterClock-600pix.jpg
klik op plaatje voor grote 4000 pixels foto

Helemaal links op de onderste plank (bovenop Clio) staat m'n GPSDO. Hij wordt gevoed door de lineaire Kenwood voeding er naast. De PC draait GPS View, om te checken of de GPS 10MHz te vertrouwen. is.

Van de GPSDO gaat de 10MHz via m'n counter naar m'n Hameg HM1004 analoge scope.(Die counter bleef de hele tijd, voor èn na justeren braaf op 10MHz rond staan. Te kleine afwijkingen voor zijn resolutie :-) )

Het 10MHz signaal van de Masterclock gaat naar de 2e ingang van de HM1004. Die scope triggert op het GPSDO signaal, en je ziet dus het MasterClock signaal er langs schuiven. Zo kun je zien of de OCXO te snel of te langzaam loopt. Maar hoeveel?

Daarvoor moet je het verschilsignaal van de 2 10MHz frequenties meten. Ik tel beide (doorgelust uit de HM1004) samen passief op. (het zwarte doosje op de scope.) Het somsignaal gaat naar de Philips AC millivolt meter. Zijn draaispoelmeter staat dus heen en weer te zwaaien met de verschilfrequentie. Deze meter heeft een DC uitgang (zeg maar de DC meterspanning). Dit signaal gaat naar de digitale HMO scope. Door zijn langzame tijdbasis (tot 50sec/div) is de langzame fase verschuiving zichtbaar te maken:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/ocxo-adjust/HMO%2006-01-2017-voor-cal-600pix.png

Voordeel van de HMO is dat hij de periode tijd voor me kan meten (rood rechthoekje). nu weten we de verschilfrequentie: 1/37,5 = 0,0266Hz.

Nadeel van de HMO is overigens in deze roll mode dat bij alles wat je doet de trace verdwijnt! Zelfs als je de trace een beetje omhoog/omlaag wilt draaien dan begint hij opnieuw :-(
En bij 50sec/div zit je dus 500 sec oftewel 8 minuten te wachten op een nieuw scherm Grrr....

Als ik nu de OCXO ga justeren op minimale verschilfrequentie zie je dat mooi op de scope:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/ocxo-adjust/HMO%2006-01-2017-tijdens-cal-600pix.png

Maar al snel blijft slechts dit zichtbaar:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/ocxo-adjust/HMO%2006-01-2017-tijdens-cal2-600pix.png

Die 50sec/div van de HMO is te kort om nog wat zinnigs te zien.....
Dus toch maar weer m'n Gould geheugenscope er bij gezet. Die gaat tot 200sec/div.:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/ocxo-adjust/IMG_9143-Gould-MasterClock-na-cal1-600pix.jpg

En eindelijk kunnen we weer een hele periode meten...
Maar als ik nog nauwkeuriger synchroniseer wordt het toch weer lastig:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/ocxo-adjust/IMG_9144-Gould-MasterClock-na-cal2-600pix.jpg

Ook hier zien we nog maar een halve periode. Maar met een verschilfrequentie van 0,00025Hz vond ik het wel mooi :-)
De OCXO loopt hier net wat te hard. (met geduld te zien op de HM1004). Dit omdat uit mijn eerdere metingen bleek dat de OXCO miniem harder gaat lopen naar mate hij langer aan staat. Daarom meet ik altijd na 10 uur opwarmen, en nu stond hij al uren langer aan.

Bij de volgende meting, anderhalve dag later, bleek hij na 10 uur aan op (geschat) 10.000sec verschil te staan. Nu en toefje te langzaam. Dat is mooi, want de drift gaat omhoog :-)

groet, Gertjan.

joopv

Golden Member

Ik heb dezelfde meting eens gedaan en de verschil frekwentie uitgerekend door de snelheid te meten waarmee de fase verschuift op een dubbelstraals scoop.

miedema

Golden Member

Ha joopv,

Dat is natuurlijk een prima manier om een verschil frequentie te bepalen. Het is waar ik naar keek op die HM1004, en in feite doe ik dat dus ook.
Alleen duurt het hier b.v 1800 seconden oftewel 30 minuten voor beide signalen een periode verschoven zijn, en dat maakt het lastiger :-)

Verder is het fijn om over een langere periode te kunnen kijken, om tendensen te zien. Zoals dat de OCXO langzaam een toefje sneller (sub ppb) gaat lopen naar mate hij langer aanstaat. Dan ben je de stopwatch snel beu....

groet, Gertjan.

Hallo Gertjan,

bedankt voor de update. Leuke plaatjes en heel instructief.

Ik zag linksboven in de foto van je meetplaats de VNWA van DG8SAQ staan. Wanneer deze de mogelijkheid heeft van een externe bron voor de clock, kun je hem uitstekend gebruiken voor zeer nauwkeurige frequentie- en/of fasemetingen. Je gebruikt dan je GPSDO als externe bron. Zie ook de site van SDR-Kits. Verder heeft Timo PE1FOD dat uitvoerig beschreven.
Het voordeel is, dat je de frequentieafwijking direct kunt aflezen in mHz of welke resolutie je ook kiest. En je kunt de meting over langere tijd uitlezen en/of opslaan.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
miedema

Golden Member

Ha Dames en Heren nabouwers :-)

Inmiddels zijn we alweer een jaar verder...
Ik ben benieuwd naar jullie creaties... Verhalen? Misschien een foto?

@ NKHteB
Inderdaad een interessant idee!

Ten tijde van het Masterclock ontwerpen had ik die VNWA nog niet.
Om over langere te kijken logde ik het beatsignaal met m'n antieke TiePie PC scope (onder Clio op de foto). In deze post een voorbeeld. Zo heb ik ook verloop over 10 uur gelogd. (Maar moest dan nog wel steeds met de hand cursor metingen doen om de periodetijden te bepalen)
Omdat ik nu vooral geïnteresseerd ben in het lange termijn gedrag van de OCXO wil ik m'n meetmethode (en daarmee de variabelen) zo veel mogelijk hetzelfde houden.
De opzet tot en met de analoge scope is sowieso nodig. Alleen met dat scopeplaatje is het handig afregelen op zero-beat. Dit omdat je real-time ziet wat je doet.

Die VNWA is een wonderbaarlijk veelzijdig ding. Vooral door de diverse software uitbreidingen voor extra opties. Vooralsnog concentreer ik me op gebruik als VNA (frequentie curven, VSWR) en impedantie metingen.

Als nadeel van het frequentie meten met de VNWA zie ik vooral dat de referentie 36MHz moet zijn. Dat betekend dus een PLL o.i.d. om de 10MHz van m'n GPSDO om te zetten naar 36MHz. En hoe stabiel/nauwkeurig is die, gezien het feit dat je op mHz niveau zit te kijken?
Het zou weer een project op zich worden :-).
Misschien ooit, als ik ook Allen Deviation wil bekijken. Maar voorlopig taal ik daar niet naar.

groet, Gertjan.

Hallo Gertjan, allen,

in ons meetgroepje gebruiken we inderdaad een door Timo PE1FOD ontworpen 32 MHz oscillator. Dat functioneert prima. Ik kan dat eventueel vervangen en/of valideren door resp. met een 32 MHz signaal, gegenereerd vanuit een HP3335A Synthesizer/Level Generator. Deze heeft als 10 MHz referentie input een HP GPSDO 58503A. Het bijkomende voordeel is daarbij, dat ik elke frequentie tussen 200Hz en 81MHz kan opwekken met een stabiliteit en nauwkeurigheid als die van de HP GPSDO. Resolutie op 10MHz is 1 mHz.
Voor het afregelen en monitoren gebruik ik een good old HP8405A Vector Voltmeter. Het voordeel van de hierboven beschreven configuratie is dat elke - van 10 MHz- afwijkende TCXO/OCXO of Rb Standaard gemeten c.q. afgeregeld kan worden.

Tenslotte. Op de site van SDR-Kits is een link te vinden naar een artikel van Kurt Poulsen "How to make high accuracy precision Frequency measurements with the VNWA". Hij gebruikt 10 MHz als input op de externe referentie ingang van de VNWA. Binnenkort wil ik dat ook eens proberen.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
miedema

Golden Member

Ha NKHteB,

Op dezelfde wijze stuur ik mijn Rigol DG1032Z AWG met 10MHz. Sinds ik gecheckt heb hoe verbazend nauwkeurig en stabiel het uitgangssignaal dan is, taal ik niet meer naar delers van m'n 10MHz referentie. Helaas gaat de Rigol tot 30MHz....

Natuurlijk zijn er vele manieren om een referentie frequentie te checken. Wat ik leuk vond was om te laten zien dat je met "huis tuin en keuken" spullen tòch zeer nauwkeurig kunt meten.

Dat artikel van Kurt Poulsen om met 10MHz ext. in frequentie te meten met de VNWA heb ik nog niet gezien. Ga ik opzoeken.

groet, Gertjan.

haasje93

Golden Member

Ha Miedema en anderen,

Ik hab vanavond mijn eerste "vrije" avond deze week en zal een even wat foto`s en metingen gaan verrichten.

@Gertjan, Hoe zit dat passieve optel netwerkje van jou inelkaar?

Groet, Christiaan

[Bericht gewijzigd door haasje93 op woensdag 11 januari 2017 10:44:13 (18%)

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
miedema

Golden Member

Ha Haasje93,

Christiaan, ik ben benieuwd.....

Dit is wat ik gebruik om de 10MHz signalen te combineren:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/ocxo-adjust/10MHz-Passive-Combiner-GJM-600pix.png

Ik heb dit bedacht nadat bleek dat met een standaard splitter/combiner de 10MHz signalen elkaar te veel beïnvloedden.
Zo is er meer scheiding, en blijven de impedanties toch rond de 50Ω
Als ik er nu weer naar kijk dan zie ik dat ik eigenlijk een omgekeerde Owen splitter bedacht heb :-)

@ NKHteB,
Ik bedacht dat ik toch een 36MHz referentie kan maken :-)
Dit door de generator van m'n Agilent 4395A te gebruiken, en die te locken aan de 10MHz referentie.

Zoiets wil ik dan eerst wel checken op goede werking.....
Eerste indrukken waren prima. Een mooi schoon signaal, THD rond -58dB. Weinig tot geen jitter. Testend met 10MHz uit bleef dat signaal op de scope keurig strak naast z'n referentie staan. Maar een uur later leek het toch iets verlopen....

Dus maar een langere termijn fase verloop log opgestart, en vannacht laten pruttelen. Dat log zag er de volgende dag zo uit:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/ocxo-adjust/4395A-Generator-slip-tov-10MHz-Ref-600pix.png

Er zit dus wel degelijk slip tussen de generator en z'n referentie...
Maar de generator had er wel 11¼uur voor nodig om 1 fase te verschuiven.
Dat komt dus neer op 1 fase in 11¼ x60x60=40500 seconde.
Oftewel de frequentie afwijking is 1/40500 = 0,0000247Hz, oftewel 24,7µHz.

Dat is een afwijking van 0,0025ppb, en zit dus onder de grens waar afwijkingen nog van invloed zijn op m'n OCXO metingen.
OP zich natuurlijk leuk: MHz signaal meten met een resolutie van µHz. Als je maar de tijd hebt, m'n "gate tijd" was hier dus 16 uur :-)

Natuurlijk hangt nu mijn gelockte Rigol generator aan dezelfde opstelling....
Ziet er strak uit, maar daar ik dus morgen pas wat zinnigs over te zeggen :-).

Ik denk dat ik je Kurt Poulsen artikel gevonden heb: How to properly set the VNWA for use of the VNWA Frequency meter

groet, Gertjan.

haasje93

Golden Member

Ha Gertjan en anderen,

Hier is het dan mijn metingen aan mijn nog niet helemaal afzijnde 10MHz referentie.

Allereerst Gertjan dankjewel voor je info m.b.t. het netwerkje.

Zo en nu de foto`s....

Het gefreesde front, met daarop de kleine kenmerken dat de wet van Murphy wel degelijk overal om de hoek komt kijken. ;)

De referentie aangesloten net aangezet.

De spanningsvoorziening.

De eertse meetopstelling.

Afgesloten met een stukje vleit van ome Philips.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
haasje93

Golden Member

Zo en nu verder..

Na opwarmen heel mooi 0,71VAC RMS gemeten, op de HP3400A.

Natuurlijk ook even op de scope meten...
Daaruit maak ik op dat mijn scope en mijn meter het 45mVAC oneens zijn..

Kleine overview.

Een vierpuntsmeting van de puldown weerstand. 150Ohm paralel aan de weerstand van 470Ohm. Dus totaal een weerstand van 100Ohm.
Hier moet ik nog wel even een andere weerstand voor regelen een van metaalfilm.

Close up..

Zoals jullie kunnen zien is het nog niet helemaal klaar.
Het wachten is nog een beetje tot ik weer wat kan gaan vrezen, dit doe ik samen met een collega.

Ik hoop dat ik hiermee jullie een beetje vermaakt heb.
Als je vragen hebt, stel ze..

Groet, Christiaan.

[Bericht gewijzigd door haasje93 op donderdag 12 januari 2017 13:05:07 (11%)

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
blackdog

Golden Member

Hi Haasje93,

Goed gedaan!
Ik hoop dat meer mensen de stap gaan wagen zoals jij nu ook hebt gedaan.
Laten zien hoe je iets gebouwd hebt en hoe je bepaalde metingen hebt gedaan.

Daar ga je nu dus opmerkingen op krijgen *grin*
Het gaat nu om de afwijkingen tussen de scoop en de HP3400A meter, zuinig op deze meter zijn!

De 45mV verschil kan verschillende oorzaken hebben, meestal meerdere tegelijk:
Kalibratie fout HP3400A
Kalibratie fout Agilent scoop, en de 8 bit resolutie.
Kabels het zelfde gehouden?
Afsluitweerstand het zelfde gehouden (jouw Philips weerstand kan zo 5 a 10% afwijken bij 10MHz t.o.v. de ingebouwde scoop 50 Ohm)
Behalve de Philips 50 Ohm afsluiter heeft de HP 3400A ook nog een ingangs capaciteit.
De ongeveer 50pF van de 3400A gedraagt zich als een 320 Ohm weerstand bij 10MHz.

Wie nog meer opties heeft betreffende de meetafwijking, laat het weten.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha haasje93,

Mooie behuizing foutje nauw ja valt nog wel mee ;) je heb in ieder geval nog ruimte voor de verdeler of de voeding.

@heer miedema,

De referentie ingang van apparatuur is zeker geen genlock ingang en vaak alleen bedoeld om er iets op aan te bieden (beter) als in het apparaat zelf.
Dit wil zeggen dat de fase relatie tussen referentie ingang en uitgangssignaal niet star is.
Dit is ook vaak niet mogelijk denk aan een uitgangsfrequentie waar een breuk ontstaat door de resolutie van de ingestelde frequentie (aperture) door dit gat is het niet mogelijk een fase lock over lange tijd te garanderen.
Ook de moderne meetzenders signaal generatoren opgebouwd met een DDS kennen dit veelal is het een op zich staand apparaat.
Als je wel een fase vergrendeling tussen referentie en het opgewekte signaal uitgang wil bereiken en de verhouding een breuk oplevert zul je een modulus teller (swallow counter divider) moeten toepassen.
Ik zal eens kijken hoe dit bij Timo werkt.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Ha Christiaan,

Goed bezig! En mooie foto's.
Mooi gemaakt frontje. Ben wel benieuwd hoe je mijn tekening zo precies kon omzetten in frees opdrachten.
Het ziet er in elk geval erg goed uit. Ik heb de grootste moeite om Murphy te vinden...

Zo te zien ben je bijna klaar.... Alleen nog de trafo er in en achter paneel maken & bedraden.

Maak je niet te druk over de uitgangsamplitude. Het is en frequentie standaard, en geen AC spanningsreferentie :-)
Zolang je maar rond die 2Vtt / +10dBm zit kan het leeuwendeel van de meetapparatuur overweg met je referentie. Daar gaat het om.

Ook leuk om eens op jouw werkbank te kijken :-)

@ electron920,
Hoewel die externe referentie ingang natuurlijk geen genlock is gaat het dus toch heel aardig....
Het gaat hier om een referentie frequentie, fase lock is niet nodig.
Inmiddels staat mijn Rigol AWG de hele dag in dezelfde opstelling, en daar is amper of geen fase verschuiving te zien.

Timo heeft voor dit doel een uitgebreide PLL gebouwd, documentatie hier. (en dan naar beneden naar "Schema external ref voor VNWA DG8SAQ", ik kreeg een error als ik daar direct naar linkte)

groet, Gertjan.

rbeckers

Overleden

Mooi, netjes en goed.

Mijn 10MHz 8+1 versterker hangt aan de OCXO van de GPSDO.
(8 uit, via ringkern trafo's, 1 uit aan de voorkant)

Counter, RF gen, AWG en SA zijn aangesloten.

haasje93

Golden Member

Heren,

Dank voor de lovende woorden!

Als je op het frontje kijkt zien jullie onder de r een stip in het metaal. (De frees die de verkeerde kant opging.)

En daarnaast zien jullie heel lichtjes een streep.
Het is inderdaad beperkt gebleven maar het zit er wel.

Blackdog, naar aanleeding van jouw opmerkingen werd ik getriggerd om nog eens te gaan meten.

Zie hier de gebruikte materialen.

De 3400a in actie met de T+50Ohm afsluiter.

De philips op de HM407-2

De Hameg op de DSO.

De resultaten.

Door het gebruik van hetzelfde materiaal, ben ik erachter dat er inderdaad verschil zit in hoe je meet en met welk apparaat.

Als de scopemeting vergelijk van de eerste keer en de tweede keer zit er verschil in, doordat ik denk ik op de een 500mV p/d en de ander op 1V p/d staat. (door de 8bit resolutie.?)

Dus ik heb hier weer het een en ander van geleerd.

@Miedema,
Wat het front betreft, ik heb de originele tekening van jou gebruikt en dat weer geopend in een ander programma en dat weer geëxporteerd naar een cnc frees.

En ik ben mij ervan bewust dat het niet zo nauwkeurig hoeft, maar dat vind ik juist zo leuk. ;)

Groet, Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
blackdog

Golden Member

Hi haasje93,

Goed dat je het verder uitzoekt, waar de variaties van de metingen vandaan komen.

Nog een tip, wil je redelijk nauwkeurig meten met een scoop, kies dan een grote golfvorm op het beeld,vooral bij een digitale scoop,
dan maak je zo goed mogelijk gebruik van de resolutie van de AD converter van je gebruikte kanaal.

Maar...
Ik heb in een ander topic over mijn Fluke Comby Scoop laten zien, dat er ook nog zoiets is, als een vermogens bandbreedte van een scoop.
Even een natte vinger opmerking, zeg dat je tot 1:10 van de bandbreedte van de scoop je tot volle schaal kan gaan zonder dat het beeld/meting te veel angetast wordt.
Wat meestal 8-Divisies hoog betekend.
Verder zal je bij metingen op 10MHZ er voor moeten zorgen dat het 20MHz filter uit staat(dat was bij jou het geval :-))
Ook de eventueele filters bij de acquisitie instellingen van de digitale scoop.

Gebruikte AC RMS meter
Mijn HP 3400A is bij het 1V bereik binnen 3% recht tot 10MHz en het -1dB punt ligt bij 17MHZ, het -3dB punt ligt bij 22MHz.
Als je het eens wou vergelijken.

Denk er aan, dat bij scoops de vertikale nauwkeurigheid afhankelijk is van de temperatuur van de scoop.
Bij de oudere typen, die flink warm worden, zal je daar zeker rekening mee moeten houden.

Ik zag metingen van jou met een Agilent scoop, lees de handleiding daar eens van door,
waarschijnlijk zal je daar ook een "Auto Cal" functie in vinden die je meestal pas kan gebruiken na 15 tot 45 minuten opwarmtijd.
Gebruik die functie regelmatig als je de specificaties van de scoop wilt halen.

Bovenstaande betekend niet dat ik vind dat je niet goed gemeten hebt, ga juist zo door!
Ik geef alleen aan, waar de variaties in metingen vandaan kunnen komen.
Vanaf zo'n 10MHz wordt het trouwens erg lastig om een waarde tot op 1% nauwkeurig te meten.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha haasje93,

De meeting daar heb ik geen opmerking over wel dat je golfvorm er niet schoon uitziet :+ ik weet niet of dit in de scope zit?
Voor harmonische ziet er ook raar uit misschien een onderzoekje waard ;)
Je afsluitingen zijn voor deze frequentie goed dat doosje van Philips komt uit de zelfde serie als de verdeler van @heer miedema en hoort bij een scope welke gebruikt wordt met een microwave leer set Sivers/Philips Zweden 1960

Ik heb dit set compleet met een aantal antennes ( parabooltjes hoorntjes) maar zowel de verderler als de afsluiter zijn gemaakt tot zeg 30MHz middenfrequentie.
Dit is meer als voldoende voor de meting welke je doe dus geen probleem wat wel een dingetje is hoe de scope het plaatje interpreteert in de meeste gevallen zal top/top gemeten worden de rest wordt uitgerekend.
Het is in jou plaatje nu juist de top/top waarde waar iets op zit en nogmaals kan ruis van de scope zijn geen idee.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.