Hoi, Ik heb andere zekeringen van 32amp gestoken en nu lijkt het toch wat beter te gaan. Ik heb 400v in huis en daar draait die nu ook op. Die heeft juist zo een 10 minuten gedraaid maar om de 3a4 minuten slaat de af en moet ik hem resetten. Deze komt zo handwarm, kan er gemakkelijk mijn hand op leggen. Ga morgen de controller (of hoe noem je dat) van mijn andere compressor opzetten, eens zien wat dit doet. Als die draait hoor je na een paar tellen dat die overslaat van ster naar driehoek, kan ook net andersom zijn.
Maar bon, we zijn al zo ver, nu nog die storing verhelpen. Dat is voor morgen dan.
Deze is die van mij. K500_1500 Super .
http://www.airpress.nl/site/images/Instructieboekjes-65-attachment1_K-…
[Bericht gewijzigd door LOSSE op (11%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dit toestel is gebouwd voor 230V tussen de fasen krachtstroom. als je nu 400V tussen de fasen krachtstroom gebruikt, zal de boel snel zat stukgaan.
de sturing met tijdrelais voor de ster driehoek is gemaakt voor 230v. deze zit nu tussen 2 fasen aangesloten. daar staat dus 400V op, er zal met wat geluk een zekering uitgegaan zijn. ( 2f3 en 2f2)
de motor draait nu op ster omdat de regeling niet omschakelt, maar zal anders moeten worden aangesloten met een 400v krachtnet. het typeplaatje van de motor is ook wel handig, kan die wel op 400V is de vraag..
of het nog werkt is de vraag, die zwarte vlekken op het tijdrelais zegt niet veel goeds..
Inderdaad, de Inom van 27 A verraad dat het een 230 V / 400 Volt motor is.
Doordat de motor in bedrijf 'in open driehoek' staat, wordt de thermisch relais een wortel 3 lager afgesteld.
Als ik jou was, zou ik er niet verder mee draaien. Of zorgen dat de motor in ster blijft draaien. Echter heb je dan geen sterdriehoek schakeling meer.
Eigenlijk moet je ervoor zorgen dat de compressor onbelast aan kan lopen.
Dit kan als het volgt: tussen de pers van de tank en van de compressor zet je een terugslagklep. Tussen de pers van de compressor en de terugslagklep zet je een elektrische klep. Je zorgt dat de wanneer de compressor aan moet slaan, de klep open gaat. Wanneer de compressor 1 a 2 seconden draait, de klep dicht zet.
Om te draaien zo het nu is moet je de 1, 2, 3 draden boven KKM2 lostrekken (en isoleren) en het relais net zo schakelen als KKM3 (dus contacten 1 2 en 3 aan elkaar).
Ook moet je draad 3 bij de fuse 2F2 (loshalen en isoleren) en contact 3 van 2F2 met een nul verbinden, zodat er 230 volt over de stuurstroom heen gaat. De motor loopt dan in ster aan en blijft in ster staan.
Edit: zoals testman het zegt, post even een motortypeplaatje
Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Op 21 oktober 2015 19:23:18 schreef Corné 12:
Inderdaad, de Inom van 27 A verraad dat het een 230 V / 400 Volt motor is.Doordat de motor in bedrijf 'in open driehoek' staat, wordt de thermisch relais een wortel 3 lager afgesteld.
Als ik jou was, zou ik er niet verder mee draaien. Of zorgen dat de motor in ster blijft draaien. Echter heb je dan geen sterdriehoek schakeling meer.
Eigenlijk moet je ervoor zorgen dat de compressor onbelast aan kan lopen.
Dit kan als het volgt: tussen de pers van de tank en van de compressor zet je een terugslagklep. Tussen de pers van de compressor en de terugslagklep zet je een elektrische klep. Je zorgt dat de wanneer de compressor aan moet slaan, de klep open gaat. Wanneer de compressor 1 a 2 seconden draait, de klep dicht zet.
Om te draaien zo het nu is moet je de 1, 2, 3 draden boven KKM2 lostrekken (en isoleren) en het relais net zo schakelen als KKM3 (dus contacten 1 2 en 3 aan elkaar).
Ook moet je draad 3 bij de fuse 2F2 (loshalen en isoleren) en contact 3 van 2F2 met een nul verbinden, zodat er 230 volt over de stuurstroom heen gaat. De motor loopt dan in ster aan en blijft in ster staan.Edit: zoals testman het zegt, post even een motortypeplaatje
Als je het schema bekijkt zit er al zo'n klep op links van 2KM3 (ster contactor)
Je hebt gelijk. Dan blijft alleen het laatste alinea van toepassing. Zorgen dat de motor niet in driehoek schakelt en het stuurcircuit voeden met 230 ipv 400 volt. Eventueel een trafo kan ook, mocht je geen nul hebben.
Denk dat ie gewoon mazzel heeft dat de sturing al tussen Fase en de nul zit.
Anders had hij allang een relaispoel opgerookt.
Motor komt anders ook niet in in ster.
Toeternietoe
Dubbelgeďsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Dus goed nakijken.
Wat is je netspanning
Voor welke spanning is de motor gemaakt.
En hoe zit de stuurstroom aangesloten.
Je hebt geluk dat er verdr nog niets naar de kl... is.
Je volgende stap is je beveiliging,
Kontroleer de instelling van je thermische beveiliging, komt deze overeen met je nominale motorstroom.
Is je beveiliging in de voeding (in je verdeelkast) vokdoende.
Oftewel wat is het vermogen van de motor, en welke beveiliging zit is in je meterkast
Tis allemaal wat ingewikkeld voor mij hoor. Die zwarte sporen op de tijdrelay zaten er al op toen ik deze kocht.
Hier wat plaatjes van de motor, daar kom je vast verder mee.
Ik stop even tot ik wat meer weet eer ik de boel opblaas maar ik er is wel een beetje haast bij, heb hem echt nodig om te kunnen zandstralen, het werk stapelt zich op.
Op 21 oktober 2015 19:08:43 schreef testman:
dit toestel is gebouwd voor 230V tussen de fasen krachtstroom. als je nu 400V tussen de fasen krachtstroom gebruikt, zal de boel snel zat stukgaan.de sturing met tijdrelais voor de ster driehoek is gemaakt voor 230v. deze zit nu tussen 2 fasen aangesloten. daar staat dus 400V op, er zal met wat geluk een zekering uitgegaan zijn. ( 2f3 en 2f2)
de motor draait nu op ster omdat de regeling niet omschakelt, maar zal anders moeten worden aangesloten met een 400v krachtnet. het typeplaatje van de motor is ook wel handig, kan die wel op 400V is de vraag..
of het nog werkt is de vraag, die zwarte vlekken op het tijdrelais zegt niet veel goeds..
Nu je het zegd, da kan niet op 400 volt hé, relays werken op 220v. Stom van mijn, geen geduld hebben is mijn grootste fout
testman
heb je ook nagezien of de draairichting wel klopt? anders komt er ook geen druk zat..
hoe zit het ding aangesloten? met een stekker? zo ja, een ceeform rood? heeft die 5 polen? want je hebt een nul nodig voor de besturing.
de draad welke de zekeringhouder 2f2 INgaat moet worden verplaatst naar de nul. ik ben bang dat het ding niet is bedraad voor een 400V krachtnet, er zal wrs een 4 draads netsnoer aanzitten. in het kastje is niet zo spannend, daar hoeft de nul alleen voor de sturing gebruikt te worden.
de motor start op in ster, en zou na 3 seconden ( volgens tijdrelais) naar driehoek gaan. echter deze motor kan wel in driehoek op 230v krachtstroom. maar niet op 400V krachtstroom. daar heb je een motor welke 400/690V is voor nodig. in ster zal het ding wel lopen, maar het vermogen en debiet zul je er niet mee gaan halen. zoals het er nu uitziet wordt dit niet simpel en goedkoop op te lossen want de motor kan niet op 400V kracht werken in driehoek.
weet je wel zeker dat je 400V krachtstroom hebt? ik zou het even nameten, want aannemen heeft heel wat vaker geld gekost voor niks..
komt nog bij dat de zekeringen nog heel zijn, want anders zou de motor niet eens gaan lopen. de relais zijn NO modellen. dat wil zeggen dat de relais de 400V overleeft kunnen hebben, maar de ontluchtklep en tijdrelais niet.. het hangt van de opbouw van die dingen af of dat even goed gaat.
[Bericht gewijzigd door testman op (18%)]
testman
op A1 en A2 moet de netspanning 230v op idd. heb je nu ook gemeten of je 400V kracht hebt of 230V kracht? in het 2e geval zou het aan de gang krijgen van het ding alleen nodig zijn..
tijdrelais op 4 seconden zetten, ook hoort er een groen ledje te gaan branden als er voeding opkomt. als het ding dan schakelt gaat rood branden..
Ik heb 400v in huis. Awel die spanning is aan gesloten op A1 en 15, klopt toch niet.Het lichtje schakelt groen en paar seconden later dooft het en niks niet meer.rode lichtje heeft nog nooit gebrand
Ken ik die tijdrelay ff omzeilen? of gaat dat niet
[Bericht gewijzigd door LOSSE op (12%)]
testman
als je 15 en 16 verbindt met een lichtschakelaar zodat je na 4 seconden de motor omschakelt werkt het ook. echter is die motor niet gemaakt voor 400V krachtstroom in DRIEHOEK! de pkz motorbeveiliging of zekering in de kast zal eruit gaan, samen met wat motorwikkelingen met pech! loopt de motor ook de juiste kant op? in STER mag hij wel lopen op 400V kracht..
Dat klopt, ff er een draad aan hangen en groen lapje gaat branden en na 3 seconden gaat het rode aan.
waar moet ik nu die 2 andere aansluiten? Nu eens uitmeten welke kontact maken voor die 2 andere draden aan te sluiten, hopelijk is het dat dan.
motor loopt de juiste kant op. Maar als ik geen 400 mag gebruiken goe sluit ik die dan aan? Gewoon op 220v? die gaat niet draaien volgens mij.
De persoon van wie ik hem gekocht heb heeft die zien draaien, waarom het hier niet lukt is mij een raadsel. Motor draait paar seconden en dan springt die in veilheid, de vraag is waarom.
testman
andere motor, of het tijdrelais niet aansluiten. de motor blijft dan in ster draaien. echter kan de motor in ster niet het vermogen leveren van dat ding. de zuigers trekken teveel vermogen van de motor in ster..
het kan zijn dat het knijpen van de aanzuiglucht wel werkt. op die manier wordt het debiet een stuk lager maar kan de motor het wel aan in ster. hetzelfde bereik je met een andere poulie verhouding. kleinere motorpoulie zorgt voor minder toerental van de compressor en dus minder stroomverbruik.
echter is een andere compressor kopen of motor wel handiger. de aanzuiglucht reduceren kan door een kraan te zetten tussen inlaatfilter en kop welke je half dichtzet..
je zit in BE, heb je hem gekocht bij iemand die wel nog 3x 230v krachtstroom had? dat heb je wrs niet gezien of nagevraagd..
mvdk
Golden Member
Ik schat dat ie em gekocht heeft bij iemand waar ooit is omgebouwd naar normaal.
Beste is terugbrengen.
Toeternietoe
Dubbelgeďsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
..... er is wel een beetje haast bij,
Als je dan snel mijn antwoorden beantwoord, dan kan ik je ook snel antwoord geven.
He enigste echte wat ik nu weet dat je tijdrelais voor 230Volt is.
Hierbij kun je er wel vanuit gaan dat je hele stuurstroom voor 230 Volt gemaakt is. Althans als het schema klopt met de werkelijkheid.
Het motorplaatje kan ik echt niet aflezen
[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (31%)]
teunhaperen
Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het hier altijd windstil
Op 22 oktober 2015 13:55:11 schreef testman:
andere motor, of het tijdrelais niet aansluiten. de motor blijft dan in ster draaien. echter kan de motor in ster niet het vermogen leveren van dat ding. de zuigers trekken teveel vermogen van de motor in ster..
Als een motor 230/400V is deze gewoon vast in ster aansluiten. Deze levert dan gewoon het maximaal vermogen. Er staat immers 230V op iedere spoel (400V/Wortel3).
Heel het ster/driehoek gedeelte er dus uit halen, en vast in ster zetten. Wel je thermisch pakket aanpassen aan de nominaal stroom.
Dit is in de industrie ook de standaard manier om 400/690V motors op een 690V net te laten draaien.
//EDIT: Het thermisch pakket moet dan op de laagste van de 2 stromen staan welke op het type plaatje staat. (als mijn ogen mij niet in de steek laten 14.5A)
[Bericht gewijzigd door teunhaperen op (10%)]
Opgelost, gans de boel eruit, motor in ster ( 400v ) gezet en aangestuurd met een relay, nog een aparte kabel met 220v voor de rest en het boeltje draait uitstekend.
Hartelijk dank voor de medewerking.
Jacques1956
Jacques van Montfort
staat er op het motorplaatje 230 / 400 of staat er 400 / 690 ? Op jou schema staat 230V 7,5 kW aangevinkt.
Als dat waar is moet je de boel ombouwen naar 400V. Dan zou er een 230/400v motor in zitten en kan die alleen in ster (400V 3 ph)
[Bericht gewijzigd door Jacques1956 op (58%)]