Show dumpmaterialen

Bedankt voor de suggesties tot nu toe. Dit is een foto uit de oorlog die als basis heeft gedient.http://www.command-car.com/technik/bilder/radio01.jpg

Schimanski

Golden Member

Als je een originele zoekt? Er staat sinds vandaag één te koop op zendamateur.2dehands.nl

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Bedankt voor de tip! Iemand interesse in P buizen? Heb wat liggen waar ik vanaf moet. Ik woon in Zeeland.

Gisteren is het Franse Slag Mars geweest in Zeeland. Hierbij waren vele militaire voertuigen te zien en reënactment. Daarnaast was het museum Vitality open. Als onderdeel hiervan hebben we radio spullen uit de oorlog tentoongesteld. Daarnaast hebben veel kinderen hun morse code diploma gehaald. Er kon ook naar radio oranje gezocht worden op de radio's en er werd veel gebruik gemaakt van veldtelefoons (kinderen weten niet altijd wat een telefoonhoorn is). Al met al een succes!

Op de volgende link zijn meer foto's te zien.
http://dumeas.com/FranseSlagMars2016Nederlands.html

joopv

Golden Member

Ben er zelf nooit geweest, maar ik hoor net van een collega dat Radio Beurs Rhee in centrum Breda hun zaak gaat sluiten en een opheffings uitverkoop aan het houden is, en dat er veel oud materiaal (o.a. amroh) te koop is tegen interessante prijzen.

joopv

Golden Member

Op 12 april 2016 12:51:51 schreef joopv:
Als Eindhovenaar heb ik me al eens verwonderd over het woonhuis aan de Kruisstraat waar een hele berg radio spul achter de ruiten zichtbaar is.

Ik ken de achtergrond niet maar blijkbaar is het een verzamelaar die enkele maanden geleden overleden is. De verzameling wordt nu op zaterdagen van de hand gedaan.

http://hobbybob.jouwweb.nl/iside/gezien/winslag

Ik ben hier zaterdag middag even binnen geweest. Als je een buizenfanaat bent is het een feestje. Ik kan je een bezoekje aanbevelen.

@joopv:
Weet je toevallig de naam van de overleden persoon?
Zo'n 30 jaar geleden nam mijn vader mij wel eens mee wanneer hij weer op bezoek ging in Eindhoven bij een mede lid van de historische radio club. Deze had zijn huis ook overal tot het plafond volgestouwd staan met oude radio's e.d.
Het huis (i.i.g. de binnenkant) komt mij niet bekend voor. Het was daar veel kleiner. Maar mms was hij later wel verhuist naar wat groters. Of zit er nog iets van een aanbouw aan vast?
Ik weet de naam van de persoon waar mijn vader me mee naar toe nam, maar in het geval het toch om een ander gaat zal ik die hier maar om privacy redenen niet noemen.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Tidak Ada

Golden Member

Is dat huis niet kortgeleden in een topic langsgekomen?

Dat was dus notabele in dit topic!

http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1815096#1815096

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 19 juni 2016 10:24:02 (52%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Momenteel ben ik het boek van RV Jones "Most Secret War" aan het lezen. Daar kwam ik het systeem Knickebein tegen. Nu stonden er twee in Nederland. Eén in Julianadorp en één in Woensdrecht/Bergen op Zoom. Het fundament in Julianadorp is op Google Maps te zien. Weet iemand toevallig waar de Knickebein in Bergen op Zoom stond?

http://dumeas.com/militaryworldmap.php

Knickebein K3 = Julianadorp, helemaal in zomen en de cirkel van het fundament is te zien.

Schimanski

Golden Member

Men begon met de nummering in het noorden bij Stavanger (K1), Stollberg (K2), Julianadorp (K3), enz. Funkfeuer

Bij Bergen op Zoom stond Knickebein K5. Als je daarop zoekt vind je e.e.a. met Google. o.a. locatie bij boerderij Lindonk (bij vliegbasis Woensdrecht aan andere kant A4) er schijnt nog een aggregaatgebouw te staan. Zie forten info.
Google maps heeft er niet rondgereden dus geen streetview beelden.

Als je het boek interessant vindt dan vind je dit vast ook interessant (of misschien ken je het al). Documentaire met/door RV Jones.

The Secret War Deel 1 - battle of the beams
The Secret War Deel 2 - To See For a Hunderd Miles
The Secret War Deel 3 - Terror Weapons
The Secret War Deel 4 - If...
The Secret War Deel 5 - The Deadly Waves
The Secret War Deel 6 - Still Secret
The Secret War Deel 7 - The Battle of the Atlantic

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Tidak Ada

Golden Member

Je kunt inderdaad zo tussen 150 en 500m hoogte heel vaag de cirkel van K2 zien. Hij heeft een diameter van c.a. 30m (gemeten met Google Earth).
BoZ/Woensdrecht: Ik heb er wat rond gekeken met G-E, maar heb niets kunnen vinden. Ik vermoed dat hij ergens in de buurt van de vliegbasis heeft gestaan, hoewel ten westen van het dorp Woensdrecht in het duingebied lijkt mij het meest voor de hand liggend, want rond de vliegbasis ligt bos.
Echter de omgeving is hier nogal gewijzigd. ten eerste is er een geasfalteerde landingsbaan aangelegd van 2,5 km lang en 46 m breed, waar de fundamenten onder kunnen liggen. Get gebied ten westen daarvan wordt grotendeels voor akkerbouw en weiland gebruikt en is regelmatig van arealen gewijzigd en geploegd. Ten zuiden van het vliegveld ligt deels bos en een nieuw industrieterrein. Daar zal dus ook iets meer te vinden zijn.
Oostelijk zit je al gauw bij de Belgische grens.
Ik begeef me vaak in die omgeving en heb wel een voorstelling van waar de mogelijkheden zijn waar de antenne zou hebben kunnen liggen. Helaas niets gevonden.
Het is daarom begrijpelijk dat er geen gegevens in jouw lijst staan

Ken je trouwens deze site? Misschien is daar het antwoord te vinden....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Mans kan jij op dat kaartje, of Google Earth aangeven waar dat gebouwtje staat?Kan ik eventueel morgen even ter plaatse kijken....
Ik dacht even dat het dat gebouwtje langs het spoor was, maar dat is wrsch een voedingsstation van de spoorwegen.

Hier trouwens een interessante paper uit de link:

http://www.cdvandt.org/Navigati.pdf

@Hubie:
Als ik Schimansky goed begrijp moet een en ander in de buurt van de Kraaiberg en Hildernisse liggen. Dat is deels buitendijks gebied langs de Oosterschelde. Volg op- Google Earth de spoorlijn van af BoZ naar het zuiden. Dat is gelijk de vroegere dijk.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

@schimanski,
Bedankt voor de tip,zo heb ik weer uren kijkplezier.

Op https://de.wikipedia.org/wiki/Knickebein_(Funkfeuer)
staan ook geen coordinaten meer van K5,dus ligt wss onder het asfalt.

Schimanski

Golden Member

volgens forten.info: Knickebein K5 nabij Bergen op Zoom. Een gebouw, waarschijnlijk het aggregaatgebouw is nog aanwezig. De ronde fundering van de zender is ondergewerkt. Van het werk zijn nog enkele restanten.

http://www.forten.info/catalogus/duits-radar/images/boz-knickebein.jpg

Tidak: hier zou het ongeveer moeten zijn. klikkerdeklik

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Tidak Ada

Golden Member

Bedankt Mans! Daar heen kan ik zelfs fietsen.
Er zijn hier nog wel meer zaken te vinden, zoals langs de A4 Bij Lepelstraat (Complex van 5 bunkers), bij de spoorweg overgang Zandstraat Kruiningen-Yerseke.

Ik zal eens gaan kijken. Er is ook nog wat in de bossen, helaas afgesloten. Ik weet niet wat het is (kazematten?)

Lepelstraat

Zandstraat

Knickebein-3

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Hoi,

Bedankt voor alle reacties en de links! Leuk om te zien dat de puzzelstukjes op het internet (had sommige gevonden) nu tot een locatie zijn gekomen. Ik vraag me af waarom de knickebein daar is gebouwd. Op de heuvel bij woensdrecht lijkt me een mooiere locatie (misschien wel weer in het zicht voor de vijand).

Een plaatje met de lay out van de Knickebein in Stollberg
http://dumeas.com/project/Knickebein/Stollberg/hell-bernhard-sat-img-brdstdt.jpg

Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog is zwaar gevochten tussen de Duitsers en de Fransen (Zeeland capituleerde later dan de rest van Nederland). De eerste verdediging linie was de Bathlinie hierna zijn te terug getrokken naar het kanaal door Zuid Beveland en daarna naar de stelling bij Sloe. Meer info over de bunker:http://nl.tracesofwar.com/artikel/13417/Ned-MG-Bunker-type-Stekelvarke…

Wat hebben de Duitsers trouwens een enorm netwerk opgebouwd van allerlei radar en navigatie systemen.

Tidak Ada

Golden Member

Waar ik woon zijn nog heel wat verhalen over die tijd.
Zo schijnt er in ons huis een vrouwtje te hebben gewoond, die achter de houten schuur ging zitten met een zinken teil over zich heen en ik heb aan een ander huis met verbouwing geholpen en trof daar door scherven veroorzaakte splinters van een halve meter aan in het dakbeschot. Inderdaad, vlak bij Bath.

OT:
Heb je wel eens naar de tankgracht tussen Berendrecht en Westmalle gekeken? Ik heb hem ooit eens helemaal afgelopen. Of dat nu nog mogelijk is, kan ik niet zeggen, maar er staan interessante werken van een verdedigingslinie uit de "Grote oorlog".

Dat groepje van 5 bunkers bij Lepelstraat (tussen Halsteren en Steenbergen) heeft ook mijn interesse. Weet jij daar iets over
OT/

Als je me mailt *), kan ik wat foto's sturen van K-3 (Nee, niet die zingende kleuterleidsters), die ik vanochtend maakte (f zet je eigen mail in je profiel (dat werkt spamveilig).

*) Zie mijn profiel

edit:
De Amerikanen en de Engelsen hebben niet minder goed werk verricht, met name aan de radar. Zij hadden veel betere elektronica door Buizen als de VT158 (Zahl tube) en Magnetrons als de CV38 t/m CV76 Denk hierbij aan het Britse H2S-radarsyteem en het "Rotterdam Gerät" Dat laatste slaat op een brits vliegtuig dat in Rotterdam was neergehaald en waarvan de Duitsers de overblijfselen van de magnetron uit het H2S radarsysteem buit maakten. Ze hebben het niet kunnen evenaren.
/edit

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Schimanski

Golden Member

Kleine correctie, K3 stond bij Julianadorp. K5 bij BOZ (Lindonk).
Ik ben ook wel geïnteresseerd in de foto's die je hebt gemaakt.

Bij Rotterdam (Hendrik Ido Ambacht) was een Short Stirling pathfinder met H2S MKI aan boord. H2S MKI en MKII waren 3GHz (10cm), de latere MKIII een 10GHz (3cm)

Bij Meddo in de Achterhoek is een B17 down gegaan met de Amerikaanse AN/APS-15 10GHz radar (H2X) aan boord. Het z.g. Meddo Gerät.

http://www.uploadarchief.net/files/download/h2s-cover.jpg

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Hubie

Special Member

Ik heb nog wat oude stafkaarten op een PC staan waar ook gebouwen op staan en de directe omgeving
Mss is dat een idee om de exacte locatie te bepalen ?
Daarbij zit ook een stafkaart van BoZ,maar om die even 1:1 te vergelijken met een sat.foto van nu valt niet mee.

OT:Na 9/11 werd er een beetje spastisch gereageerd op het online zetten van stafkaarten op internet,dit terwijl ze al 25 jaar op 36 KM hoogte kunnen kijken of je narcissen of afrikaantjes in je voortuintje hebt staan ;-) OT/

@BJ2: Ik zie dat je dit een interessante materie vind.
Een echte aanrader is het het boek"Forschungsstelle Langeveld"van Hans Knap.
Dit gaat niet over Knickebein maar over NORA\Kootwijk Radio en het afluisteren van Churchill.ISBN 9067074675

Tidak Ada

Golden Member

Exacte locatie kun je tegenwoordig gemakkelijk bepalen met Google Earth. In dit geval is het 51°27'02.95"N 4°18'04.64" O

@Mans:
Oeps, foutje (gaf een leuke verbinding met die juffen ;))
Van de resten van die magnetron uit het "Rotterdamgerät" Staan foto's op het internet, maar ik kan ze zo gauw niet vinden.
Als ik ze vind, zal ik ook die aan je doorsturen.
De andere foto's staan aal in je mailbox. Ik wil nog eens betere maken.
Heb je nog info over die crash in Meddo?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Hubie ik ben zeer benieuwd naar de stafkaarten. Misschien helpt het bij de beeldvorming. Bedankt voor de tip van het boek.

Tidak Ada bedankt voor de foto's. Van de bunkers bij Steenbergen weet ik niet zoveel. Ben er wel een paar keer langsgereden. Ik vraag me ook af waarvoor ze dienen.Ik zie niet direct wel strategisch gebied ze beschermen.

Leuk om te horen dat de Amerikanen en Britten ook goed bezig waren met elektro systemen. Uit het boek van RV Jones kreeg ik het idee dat de Britten wat minder precieze systemen hadden (minder hoge frequenties van oscillatoren) in vergelijking met de Duitsers.

Tidak Ada

Golden Member

Op 6 juli 2016 19:26:06 schreef BJ2:
[....]
Uit het boek van RV Jones kreeg ik het idee dat de Britten wat minder precieze systemen hadden (minder hoge frequenties van oscillatoren) in vergelijking met de Duitsers.

Dat valt te bezien. De Britten kwamen met de CV38 magnetron en opvolgers Die ging tot in het GHz gebied, en had dus een hogere resolutie en vooral véél meer vermogen dan wat de Duitsers aan magnetrons konden bieden: Kilo Watts in plaats van de Duitse Watts.... Deze magnetron was het hart van de H2S radar.
[ http://tubecollector.org/exhibits.php?cat=10 ]
Meer hierover is in de link over de Duitse communicatie, die ik eerder stuurde, te vinden.

Aanvankelijk was in Amerika de VT158 dé oscillator buis. Hij was opgebouwd uit 4 triodes en een aantal lecher circuits.
Hij vond zijn toepassing in de AN/TPS3 radar.
Het was een ontwikkeling van Maj. Harold Zahl.
135 kW pulsvermogen @ 600 MHz.
Hieronder de specificaties:

Filament voltage 10.5V
Filament current (each filament) 10.5A een ontwikkeling van
Peak anode voltage 30kV
Peak anode current (all four triodes) 70A
Amplification factor 13 to 16
Typical peak power output 150kW
Anode dissipation (60cu ft/min forced air cooled) 400W
Power output at end of life 135kW
Capacitances
Cag 11.8 to 16.0pF
Cgf 11.9 to 16.1pF
Caf 1.25 to 1.69pF

Alhier te life bewonderen

De allianitie tussen de Yanks en de Tommies resulteerde er in dat De US (zij het node) ook over de details van de Britse magnetrons kon beschikken. Dit was het keerpunt in de elektraonische oorlogvoering.

Leuk is dat ook Nederland een rol heeft gespeeld met de ontwikkeling van de EF50 penthode. Interessant is het artikel dat Ir. Ronald Dekker daarover op internet heeft staan [ http://dos4ever.com/EF50/EF50.html ].

Vergeet trouwens ook Japan niet, dat tot ergernis van de VS ook magnetrons ontwikkelde.

Een analoge ontwikkeling, die niet is voortgezet, is de Zwitserse 'Turbator' een buis, analoog aan het magnetronprinciepe.

Zo, ik denk dat je voorlopig genoeg te lezen en te googelen hebt >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

@BJ2
ff "stafkaarten" inkloppen !
http://www.ikwilthepiratebay.nl/
Daarna een proxie kiezen.

@MODS,
Ik ben niet in overtreding hoop ik?
Vrije nieuwsgaring is een groot goed. ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op vrijdag 8 juli 2016 03:21:11 (46%)

Bedankt voor de link naar de stafkaarten!