Show dumpmaterialen

evdweele

Overleden

Ik ben helemaal niet thuis in legerapparatuur, maar zou dit niet een apparaat kunnen zijn dat in opdracht van de US Army in Ulm is geproduceerd?
Het toestel van PA3ESY komt uit een fabriek van General Electric en jouw toestel uit de fabriek van Funkelektrik.

Het doorkrassen van type- en serienummers kan wel bedrijfsbeleid zijn van de US Army of een andere instantie om te voorkomen dat het apparaat opnieuw in roulatie kwam. Met de verwijderde kenmerken was voor iedereen duidelijk dat het om een afgevoerd/afgekeurd apparaat gaat.

Bij het bedrijf waar ik vroeger werkte werd in de jaren 60 alle afgevoerde apparatuur, maar ook defecte onderdelen afkomstig van een reparatie, met een grote voorhamer bewerkt zodat ze voor niemand meer bruikbaar waren.
Later ging alle apparatuur naar een bedrijf dat de spullen in een shredder vermaalde.

Op 21 april 2016 01:21:48 schreef Hubie:
Ook weleens een doosje ponsbanden gekregen van een mede amateur met RTTY art van dames die wss hun ondergoed hadden verloren. ;-)
http://www.va6jb.ca/rtty.php

Binnen ons bedrijf werden via het gesloten bedrijfstelexnetwerk tegen Kerstmis altijd kerstwensen in RTTY art rondgestuurd.
Het was een hele opgave om het helemaal naar je zin te krijgen.
O, daar moet nog een regel worden verschoven en daar moeten nog wat karakters tussen.
Dan moest de oude ponsband worden gekopieerd en een nieuwe met de wijzigingen worden gemaakt.

Later had ik een afgevoerde telexmachine aangesloten op mijn Acorn BBC-B homecomputer. Interface gemaakt voor een 20 mA loop.
Mijn hobbykamer grensde aan de slaapkamer van de buren en die waren minder enthousiast over mijn telexmachine als deze stond te ratelen en stampen :-)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 21 april 2016 20:35:52 (36%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 21 april 2016 08:03:36 schreef evdweele:
Ik ben helemaal niet thuis in legerapparatuur, maar zou dit niet een apparaat kunnen zijn dat in opdracht van de US Army in Ulm is geproduceerd?
Het toestel van PA3ESY komt uit een fabriek van General Electric en jouw toestel uit de fabriek van Funkelektrik.

Als hij volledig in Duitsland geproduceerd zou zijn in opdracht van de Amerikanen, waarom zijn alle componenten dan van Amerikaanse makelij behalve de dynamotor. Een beetje vreemd om als Duits bedrijf alle gangbare elektronica componenten speciaal in Amerika te bestellen i.p.v. de Europese variant te gebruiken, maar de (wellicht) specifieke dynamotor zelf te produceren terwijl die in Amerika al een poosje gemaakt wordt.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
mel

Golden Member

Ik had een telex als printer voor de pc...iedere keer bij een nieuwe regel ging de bel...
Je ging boodschappen doen, en als je terugkwam, was hij nog bezig..
Maar werkte wel prima.Vonden de buren niet....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Ach ja,de telex pure nostalgie natuurlijk.
Je eigen converter bouwen met 88 mH puppin spoelen enzo.
Voor de jonge CO ers.
https://www.youtube.com/watch?v=En9z1LL41ig

joopv

Golden Member

In de jaren '80 was er een amateurstation die in RTTY 24 uur lang tekeningen uitzond van van alles en nog wat in character art. Daarbij moest de kop van mijn Siemens T100 soms meerdere keren over dezelfde regel om genoeg zwarting te krijgen.

Het was altijd rond de feestdagen. 24 uur achter elkaar, op - ik meen - 144.800.

Ik heb het ding ook nog als printer gebruikt gehad aan m'n TRS80. Maar wel snel opgewaardeerd naar een 110bd ASR33 Teletype, dat scheelde toch weer een factor 2.

evdweele

Overleden

Op 21 april 2016 20:18:58 schreef Nightwalker:
Als hij volledig in Duitsland geproduceerd zou zijn in opdracht van de Amerikanen, waarom zijn alle componenten dan van Amerikaanse makelij behalve de dynamotor. Een beetje vreemd om als Duits bedrijf alle gangbare elektronica componenten speciaal in Amerika te bestellen i.p.v. de Europese variant te gebruiken, maar de (wellicht) specifieke dynamotor zelf te produceren terwijl die in Amerika al een poosje gemaakt wordt.

Zonder de achtergrond en herkomst van het apparaat te kennen is het niet mogelijk de historie te reconstrueren.
Daarvoor zal je diep in de krochten van oude archieven moeten duiken. Als deze nog bestaan...

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

De fax heeft de telex verdrongen in het bedrijfsleven in de jaren 80.
Raar,want de fax was er eerder dan de telex volgens mij.

evdweele

Overleden

Er zijn wel heel vroeg proefnemingen met op de fax gelijkende systemen gedaan (1846 lees ik in Wikipedia), maar de fax zoals wij die hebben gekend - velletje papier op afstand kopiëren - stamt uit 1964.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fax#Telephone_transmission

Ik herinner me het eerste faxapparaat dat bij ons in het bedrijf werd gedemonstreerd. Dat was in 1971.

De telex - in bruikbare vorm - is van veel eerdere datum, in Nederland sinds 1933.
https://en.wikipedia.org/wiki/Telex
en
https://nl.wikipedia.org/wiki/Telex_%28communicatie%29

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Doet me terugdenken aan toen we nog leuke tv-programma's hadden:

Tim Hunkin laat zien hoe een fax werkt.

OMG. "The secret live of machines". Daar keek ik vroeger ook altijd naar. Geweldig programma hoe ze op humoristische en zeer begrijpelijke manier de werking van apparaten uitlegden.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Als hij volledig in Duitsland geproduceerd zou zijn in opdracht van de Amerikanen, waarom zijn alle componenten dan van Amerikaanse makelij behalve de dynamotor.

Even weer terug richting het dump onderwerp. Op basis van bestaande voorraden?

evdweele

Overleden

Er zijn nog wel meer scenario's denkbaar, maar dat is een heel voor de hand liggende.
En de dynamotors waren uitverkocht, dus heeft de Duitse fabrikant ze zelf maar gemaakt.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
StijnN

Golden Member

Wellicht is het nog eenvoudiger, de meeste van de SCR-506 sets zijn indertijd gemaakt voor 12V (ik denk trouwens niet dat er na de oorlog nog complete SCR-506 sets zijn geproduceerd, de gebruikte techniek was toen al antiek). Na de oorlog is er een grote slag gemaakt om de voertuigspanning te verhogen naar 24V. Originele 24V dynamotoren voor deze set bestonden wel maar waren waarschijnlijk schaars. Vandaar dat een Duitse firma nieuwe 24V dynamotoren voor deze set heeft gemaakt.

A person who never made a mistake never tried anything new.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 21 april 2016 21:39:32 schreef Hubie:
Voor de jonge CO ers.
https://www.youtube.com/watch?v=En9z1LL41ig

Dat is gek.. bij het kijken van dat filmpje, maar vooral door het geluid van die motor (met mooie hoge boventonen en bijgeluiden erin), durfde ik zweren dat ik weer die typische heerlijke geur van dunne machineolie rook. En niet bij wijzen van spreken - ik rook het 'echt'. Raar hoor, dat brein.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

mijn apparaten zijn ook mysteries. ze doen het wanneer ze willen :+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

Op 23 april 2016 12:11:37 schreef StijnN:
Na de oorlog is er een grote slag gemaakt om de voertuigspanning te verhogen naar 24V. Originele 24V dynamotoren voor deze set bestonden wel maar waren waarschijnlijk schaars. Vandaar dat een Duitse firma nieuwe 24V dynamotoren voor deze set heeft gemaakt.

Als je de geschiedenis kent vallen een heleboel puzzelstukjes op zijn plaats en is het allemaal minder raadselachtig dan het lijkt :-)

[off topic]
En dan zijn er verwarde geesten in een adviescommissie die de geschiedenislessen op school willen afschaffen! :(
Sorry, dat moest ik even kwijt ;-)
[/off topic]

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

Op 23 april 2016 14:41:21 schreef Frederick E. Terman:
[...]Dat is gek.. bij het kijken van dat filmpje, maar vooral door het geluid van die motor (met mooie hoge boventonen en bijgeluiden erin), durfde ik zweren dat ik weer die typische heerlijke geur van dunne machineolie rook. En niet bij wijzen van spreken - ik rook het 'echt'. Raar hoor, dat brein.

Heel herkenbaar FET ;-)Ik had hetzelfde

Omdat ik verwacht dat ik de stekker van mijn dynamotor toch de eerste maanden niet ga terug vinden heb ik hem maar met gewone vob-draden aangesloten.
Het toestel heeft (nog) geen ontvangst maar als ik aan een schakelaar draai komt er wel gekraak uit de luidspreker.
Hierdoor kan je een vergelijking maken van het geluid dat de dynamotor maakt.

En hier is een opname met de BC652 in zijn behuizing.

Omdat het in het show your projects denk ik niks zegt post ik het hier. Een soort van replica van een scr-193 station. Nu nog een groene canvas doek vinden van 1,2m bij 0,6m en groene leger verf.

[Bericht gewijzigd door BJ2 op zaterdag 7 mei 2016 11:49:44 (100%)

Tidak Ada

Golden Member

Karsten Tenten in Zwaag heeft iig zwaar legergroen (RAL 6014-F9) katoenen tentdoek, maar misschien vind je ook elders (Tentenmakers, zeilmakers en zonwering leveranciers) een passende kleur. Khaki (ecru) zou overigens een goede woestijnlook geven....

edit
Je zou ook eens bij een dump kunnen kijken of ze nog van die poncho's kunnen leveren, waar je een klein tentje van kunt maken. Dat is misschien goedkoper.
/edit

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Schimanski

Golden Member

Legergroen "Olive Drab" is kleurnr. RAL6014. De meeste dumpzaken (o.a. Baco IJmuiden, Wings Spijkenisse) verkopen dit in blik en spuitbus van het merk Fosco(ook andere legerkleuren vaak op voorraad).

RAL6014 kun je ook gewoon laten mengen bij de bouwmarkt of verfhandel.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Tidak Ada

Golden Member

Ik had het RAL nummer uit Wikipedia ('legergroen'), maar TS heeft canvas nodig....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Bedankt voor de suggesties. Ik neem aan dat het canvas is toch wat vroeger als cover werd gebruikt? Ik heb een BC221 waarover dit soort stof zit als cover.

Je hebt ook nog Bronsgroen,
camokleuren: Teerzwart, lederbruin en bronsgroen

duck-tape does miracles...so do I