Show dumpmaterialen

Nee dat gaat helaas niet. Kan het ook een omgebouwde japanse ontvanger zijn naar amateur gebruik? https://s3.amazonaws.com/files.qrz.com/r/kn4r/ured_radios_Cape_Gloucester_1944.jpg

Tidak Ada

Golden Member

Op 24 januari 2016 10:56:46 schreef BJ2:
Nee dat gaat helaas niet. Kan het ook een omgebouwde japanse ontvanger zijn naar amateur gebruik? [afbeelding]

Karakters zien er meer als Chinees uit, maar de foto doet meer aan Indonesië denken.
Kan het niet iets van een Chinese koopvaarder zijn?

Datum foto tussen 1945 en 1949 ? Of juist rond de Japanse overval...?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb geen idee. Wat ik apart vind is dat die wel heel veel op die japanse ontvanger lijkt. Zou die dan omgebouwd kunnen zijn voor Chinees gebruik? http://www.qsl.net/g4bxd/japanese.htm

De pagina van de grote foto: http://qrz.com/db/kn4r
Informatie van de US Signal Corps, pagina 45: https://ia801308.us.archive.org/23/items/TME11-227A-nsia/TME11-227A.pd…

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 1 maart 2016 20:09:00 (31%)

Tidak Ada

Golden Member

Hmmm, Voor mijngevoel zijn Japanse karakters simpeler dan de Chinese, maar als ik die andere foto's zie, ga ik twijfelen.

Misschien kan GJ_ meer zeggen, die kent een woordje Chinees...

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 24 januari 2016 12:05:05 (39%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

Zou die dan omgebouwd kunnen zijn voor Chinees gebruik?

De politieke verhoudingen tussen China en Japan waren (en zijn) nooit zo hartelijk geweest.
Dus of de Chinezen apparatuur uit Japan zouden gebruiken? Misschien omgebouwde oorlogsbuit, dat zou nog kunnen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ik denk dat hartelijk nog voorzichtig uitgedrukt is... Het vermoede dat die omgebouwd is voor amateur gebruik baseer ik op de 19 set lamp die erin is gezet.

Tidak Ada

Golden Member

Op 24 januari 2016 11:59:42 schreef BJ2:
Ik denk dat hartelijk nog voorzichtig uitgedrukt is... Het vermoede dat die omgebouwd is voor amateur gebruik baseer ik op de 19 set lamp die erin is gezet.

Ik ken de man in het midden van deze foto. Het is Ron Lawrence van de AWA (Antique Wireless Association) en De TCA (Tube Collectors Association).

Hier vind je zijn mailaddress: http://www.tubecollectors.org/ Hij zal je ongetwijfeld meer kunnen vertellen.

Zijn eigen site: http://radioheaven.homestead.com/menu.html en aanschouw zijn museum!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Bedankt voor de informatie. Als ik wat meer foto's heb laat ik het weten.

PS: mocht iemand interesse hebben in schema's van de Mottagare mt-36/43, deze zijn via de mail beschikbaar.

[Bericht gewijzigd door BJ2 op zondag 24 januari 2016 12:54:06 (10%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 24 januari 2016 11:50:53 schreef Tidak Ada:
Hmmm, Voor mijngevoel zijn Japanse karakters simpeler dan de Chinese,

Ik zie alleen kanji, dan kan het Chinees of Japans zijn - de karakters verschillen niet (de betekenis inmiddels wel).
Met een iets scherpere foto zou ik de karakters kunnen opzoeken om te zien wat er staat.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Hierbij foto's:

[Bericht gewijzigd door BJ2 op zondag 24 januari 2016 15:15:19 (70%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Hierbij foto's:

Ik zal vanavond mijn woordenboekje pakken.
In elk geval staat op het eerste plaatje: 'Tokyo Electric Co.', en 'Showa 17, november' (dus november 1942).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

Ja er is aan geknoeid.
Dat type plaatje rechts onder de meter hoort eigenlijk links boven op het paneel. Die meter is er later 'ingehakt', net als de connector en het knopje, links onder de meter. De knop rechts van de meter is er ook bij gezet en de plaatjes met tekst zijn verdwenen...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op het houten deksel staat iets van 'wikkeldraad-doos'. Heeft hier inderdaad draad in gezeten? Antennedraad misschien?

Hmm.. lastige taal. Kan ook 'spoel' betekenen.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op zondag 24 januari 2016 17:45:53 (17%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@Frederick in die doos zitten de tuning (spoel) blokken. Het zijn er 8. Ik heb hem opengemaakt. De rotor omvormer is vervangen door een netvoeding en er is een LF versterker ingezet met luidspreker. Vandaar de extra knop. Verder ziet alles er goed uit. Ik vond hem toevallig op prikbord (Zeelandnet). Een oud ijzer boer had hem apart gehouden na het opruimen van een erfenis omdat hij vermoede dat iemand er wel iets mee kon.

Bedankt voor de hulp tot nu toe! Heeft iemand de originele omvormer nog ergens liggen voor een model 94-2?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Vertalen met mijn pocket-woordenboekje valt nog niet mee. Er worden nog wat tekens gebruikt die na WW2 zijn afgeschaft of vereenvoudigd. Mijn boekje is van 1959.
Nog steeds over het typeplaatje (dat is het duidelijkst op de foto); daar maak ik dit van:

'94' Verbeterde Grond-lucht draadloos communicatiesysteem Nr. 2; Mark 2.

ONTVANGER
Modelnummer 4462
November, 1942 registratie
Tokyo Electric Co.
Productienummer 413816

Als ik alles goed begrijp, kon het ding met een ingebouwde dynamotor op een ingebouwde 6V-accu werken.
De ontvanger hoorde dus in een zend-ontvanginstallatie op de grond (mobiel/transportable), maar voor verkeer met vliegtuigen.

De ontvanger ziet er erg afgetakeld uit (aftakelen = spullen ervan wegnemen).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Bedankt voor de informatie! Leuk dat die uit de 2e wereld oorlog is. Past bij de rest van de spullen. Klopt inderdaad de dynamotor ontbreekt. Maar met wat moeite is het wel redelijk origineel te maken.

Iemand enig idee wat zou iets waard is? Mocht ik het een keer ergens laten zien dan weer ik of ik het zo weg kan zetten of even wat geregeld dient te worden. Ik las laatst namelijk dat iemand zijn function box van de ws38 er was afgeknipt.

Heh ? Geen dumpwinkels meer? Er was er een in Utrecht waar alles
achter een etalage lag. Was toen niet te koop want was een hobby.
Maar deze ligt net over de franse grens en heeft +5000 artikelen. Van jeeps, zenders, ontvangers, antennes, gelijkrichters, ,trafo's, antennes, generatoren, UHF en SHF, kabels, meters, kasten, etc.etc. en telegraafspullen zelfs uit WW 1 !!

Maar wees er snel bij want hij gaat met pensioen. Alle prijzen zijn sterk gezakt.De man is al op leeftijd en de websites zijn wat rommeling.
Meer dan 1000-en pagina's met foto's.

www.club-des-collectionneurs.com/A-Vendre-emetteur-recepteur-2eme-guer…

en zit hier www.club-des-collectionneurs.com

Maar wees er snel bij want ze gaan sluiten.

De modernisering is de achteruitgang.
Hubie

Special Member

Mijn CR-88,een broertje van de beroemde AR-88.
Deze ontvanger komt van een NL luisterstation en is zeer goed onderhouden.
Elk weekend zet ik hem een uurtje of 12 aan.
Deze ontvanger heeft geen carrier level meter (de meeste AR-88 s ook niet)
De CR-88 werd meestal met 3 stuks in een 19 inch rack geplaatst met een Diversity Switching unit.
Een prachtig stuk radiotechniek,wat nog steeds werkt.!!

http://www.radioblvd.com/ar88.htm

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Zo die dump winkel in Frankrijk lijkt me wel leuk om te bezoeken. Inderdaad wel lastig zoeken op de website.

"Si vous pouvez lire le français que vous avez vu qu'il ne recevrait pas les visiteurs."

Je kunt die site ook door Google translate trekken:
https://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&hl=en&…

Maar er is nog een goede zaak in Nederland

Waar je nog een heleboel spullen kunt vinden.
Echt de moeite waard.

De modernisering is de achteruitgang.