Nou hoeft KPN qua dienstverlening van mij ook niet meer, maar laatste keer toch een tamelijk positieve ervaring gehad.
Kennissen van mij wonen in een totaal buitengebied. Daar is geen kabel te krijgen (laat staan iets moderns zoals glas), dus alleen ADSL en zelfs dan moet je geluk hebben dat de wijkkast niet vol zit; ze hebben daarop een jaar moeten wachten, en zelfs toen was alleen via KPN (als ISP) een internetaansluiting te krijgen omdat die zo vuil waren om de vrijgekomen plaats niet voor andere ADSL-providers beschikbaar te stellen!!
Afijn, ze zijn dus gebonden aan een zeer slechte ADSL-verbinding (wijkcentrale erg ver weg, niks geen sprake ombouw naar straatkasten). Altijd al langzaam en uitvallen, maar natuurlijk was daar niks aan te doen volgens KPN (het "werkt"). Nu hadden ze laatst enorm gekraak en geruis op de telefoon. Gezien de kwaliteit van de lijn heb ik destijds gezorgd dat ze NIET op een "internet+bellen" (VoIP) terecht kwamen, maar gewoon ouderwets POTS voor je spraakverbinding. Testen was dan ook simpel de splitter loshalen, modem dus ook eraf en het telefoontoestel direct op het ISRA-punt. Zelfde storing. Ander telefoontoestel gepakt, ook gekraak en geruis.
Conclusie voor mij duidelijk: probleem in het koper.
KPN storingslijn gebeld. Vrij snel iemand aan de lijn. Uiteraard gebeld via de probleemverbinding, dus de medewerker hoorde gelijk waar ik het over had. Ook benadrukt dat er op deze lokatie sprake was van een ouderwetse analoge lijn en dus geen "internet+bellen". Hij wilde toch graag eerst mijn modem doormeten. Ik zeg: dat mag wel, maar die hangt er nu niet aan, want zowel de splitter als het modem heb ik voor het foutzoeken afgekoppeld. Toen vroeg de medewerker zich af of ik dan nu helemaal niks meer aan de glasvezel had hangen.
...? Pardon? Er is hier helemaal geen glasvezel.
- Maar u belt nu met de afdeling glasvezel.
Nou, ik denk het niet, ik bel gewoon het algemene storingsnummer dat op jullie site voor storingen aan de analoge telefoonlijn wordt vermeld.
- Oh, ja dat kan ook kloppen, want 50% van die gesprekken wordt in het weekend naar onze afdeling doorgezet.
*zucht*
- Maar dan ga ik u even doorverbinden naar de juiste afdeling
Dus ik zeg: doe dan gelijk de afdeling die over de fysieke koperverbinding gaat, want het modem hangt er geeneens aan, en u hoort nu ook zelf dat er wat mis is.
- Ja, dat klopt, ik ga u doorverbinden met de juiste afdeling.
Nu zakte me na bovenstaand verhaal de moed een beetje in de schoenen, maar wat kun je doen he?
Nieuwe afdeling, wederom amper wachttijd, en ik leg mijn verhaal weer uit.
Meneer zegt: dan ga ik even een lijnmeting uitvoeren, moment.
...
Ik kan zo geen uitsluitsel krijgen. Mag ik u terugbellen op uw mobiele telefoon?
Ja, dat leek mij een goed idee.
Zo gezegd zo gedaan. Meneer belt terug, doet een lijnmeting en constateert dat het probleem buiten zit, ergens tussen de wijkcentrale en het huis. Afspraak voor dinsdag (het was weekend) dus dat valt naar huidige maatstaven nog mee. Wel moest natuurlijk verplicht akkoord van de abonnementshouder dat als het probleem bij de klant zat dat er dan kosten in rekening werden gebracht. Ik zeg: u constateert toch net dat het in de kabel zit tussen de centrale en het huis? - Ja dat klopte wel, maar hij moest toch akkoord. Nouja, dat maar gedaan dan.
Dinsdag was er al vroeg activiteit in de straat. Diverse malen een busje dat een paar huizen verderop aanbelde en dan weer terugreed. Uiteindelijk bleek dat die mensen ook hadden gebeld. Op de tijd dat de afspraak stond ingepland voor mijn kennissen belde de monteur aan en zei: het moet al opgelost zijn. En dat klopte. Eigenlijk dus best een positieve ervaring mbt de dienstverlening.
Ter hoogte van de oude steenfabriek was de kabel kapot. Destijds reed daar veel en zwaar vrachtverkeer, en de tijd was nu gekomen dat de kabel het echt voor gezien hield. Wel typisch dat het kennelijk meerdere aderparen waren die nu tegelijkertijd de geest gaven.
Ben wel benieuwd of de verbinding nu in z'n algemeenheid ook beter is dan voorheen. Hij viel daar wel een paar keer per week weg.