Audio High-End Technieken

@maartenbakker: uiteindelijk gaat het om een beestje met 3 pootjes en bepaalde specificaties. Hoe een fabrikant tot die specificaties komt is toch niet belangrijk?

Ik denk trouwens dat project 3A van Rod Elliott een aardige basis geeft om te vertrekken voor een project.

Project-3A is wel heel basaal en ongeveer niveau "70. Ik zou de lat wat hoger leggen, om toch ongeveer op mid-end uit te komen.

Op 7 januari 2016 20:29:50 schreef markce:
Project-3A is wel heel basaal en ongeveer niveau "70. Ik zou de lat wat hoger leggen, om toch ongeveer op mid-end uit te komen.

Ik hoef niet bij Blackdog aan te komen met een mid end ding :)

Wat zou je als specs voor een high-end willen zien?

Die Sony die ik nu op de tafel heb staan doet 110 Watt in 8 Ohm, 0,05% THD van 20 Hz - 20 kHz over een power bereik van 0,25 Watt tot full load.

High met Henk

Special Member

project 3A is idd hifi. project 101 is veel beter.

Project 10 is ook grappig, maar of dit nu een uitgangs punt is...

ik zou zelf ook wel benieuwd zijn of een klasse D versterker in combinatie met High End kan. ik zie bij Bruno (www.hypex.nl) dat dat wel schijnt te kunnen.

alleen dat zijn modules. Ik zou zelf geïntresseerd zijn in een klasse D kit.. puur omdat klasse D vrijwel nooit als KIT geleverd wordt...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Er is heel veel class-D on-line te krijgen. Lijkt op standaard IC applicatie op een bordje. Het is behoorlijk HF, dus veelal smt. Wil je daar echt zelf tijd in gaan steken? Ik zou kopen, meten en dan pas besluiten of je zelf iets beters wilt onwerpen.

Voor zelfbouw versterker (lineair) zou ik de volgende spec's willen, o-pzetje uit losse hand :
- stabiel, complexe test-belastingen tbs
- intermodulatie vervorming <<0.1%
- 2x 40W / 8 ohm, 2x 80W / 4 ohm, 2x 120W / 2 ohm
- vermogensbandbreedte > 50kHz
- slew-rate tbs
- harmonische vervorming <0.5%
- DC offset op uitgang << 0.1V
- levensduur > 10 jaar

[Bericht gewijzigd door markce op donderdag 7 januari 2016 21:21:44 (42%)

High met Henk

Special Member

hmm, wat ik bedoel is... ook de controller zelf maken. dus niet een std. IC.
met de huidige DSP, of uC moet je toch een heel eind kunnen komen..
FPGA kan ook en is zeker snel genoeg..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 7 januari 2016 20:43:08 schreef High met Henk:
Ik zou zelf geïntresseerd zijn in een klasse D kit.. puur omdat klasse D vrijwel nooit als KIT geleverd wordt...

zijn er meer dan genoeg !

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

zijn er meer dan genoeg !

Veel wordt kit genoemd, maar is een assembled bordje.

maartenbakker

Golden Member

Op 7 januari 2016 20:08:45 schreef JBerg54:
@maartenbakker: uiteindelijk gaat het om een beestje met 3 pootjes en bepaalde specificaties. Hoe een fabrikant tot die specificaties komt is toch niet belangrijk?

Klopt, maar als dat maar op 1 manier goed kan zal hij toch echt die manier moeten gebruiken. De SOA die ik als voorbeeld noem is toch echt een keiharde tastbare spec, net als andere specs die constructiegerelateerd zijn. Dat hebben bijvoorbeeld ook de mensen gemerkt die een Sony VFET wilden vervangen (hoewel er ook mensen zijn geweest die gemerkt hebben dat je een SG624 gewoon door een BU208 kon vervangen, maar dat is wel een heel andere toepassing).

@hieronder: SMD hoeft geen probleem te zijn voor zelfbouw en klasse D hoeft niet in SMD. Kan zelfs volledig discreet met normale onderdelen. Opzich is het natuurlijk best interessant om te zien hoe High-End je klasse D kunt krijgen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 7 januari 2016 21:31:44 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als je zelfbouw wil gaan doen moet je SMD denk ik vergeten. En dus klasse D vergeten.

Project 101 is een klasse AB versterker met MOSFET's aan de uitgang. De 2SK1058 en 2SJ162 Nu heeft EOO deze niet in het assortiment, maar Reichelt wel. Ongeveer € 8,- voor een paartje.

Zelf zat ik aan de Toshiba 2SA1941 & 2SC5198 of 2SA1943 & 2SC5200 als uitgangstransistoren te denken. Bij EOO resp. € 2,10 per paar en € 4,20 per paar. Bij Reichelt zijn ze wat goedkoper, maar het is dan niet helemaal duidelijk of je Toshiba krijgt.

Bij een volgende order zal ik deze in elk geval eens laten meekomen wat ik nog niet op voorraad heb, je moet ergens beginnen nietwaar :)

Mij lijkt ook dat als je een zelfbouw project doet, de verkrijgbaarheid van de componenten een must is?

Op 7 januari 2016 21:23:42 schreef markce:
[...]Veel wordt kit genoemd, maar is een assembled bordje.

Goed zoeken :p

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
High met Henk

Special Member

velen hier kunnen ook wel via via bij farnell, RS, mouser, distrelec of digikey bestellen.

dus dat is niet echt een probleem...
maar als het alleen met originele toshiba's kan... :P:P

wat is er mis met de 2n3055 en de MJ2955? :P:P

@gadget: er is wel, maar ik bedoeld dus dat je ook echt iets aan kan passen te verbetering.... Meestal krijg je het PWM chippie erbij en is het analoog in PWM uit, paar fetjes eraan en klaar

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 7 januari 2016 21:34:08 (29%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 7 januari 2016 21:31:25 schreef High met Henk:
velen hier kunnen ook wel via via bij farnell, RS, mouser, distrelec of digikey bestellen.

dus dat is niet echt een probleem...
maar als het alleen met originele toshiba's kan... :P:P

Ik dacht dat het wat gevoelig lag. Mij zul je er niet over horen. Als het 3 pootjes heeft en er staat het juiste typenummer op dan ben ik tevreden :P

wat is er mis met de 2n3055 en de MJ2955? :P:P

Moet je niet meer willen in een modern audio ontwerp. Bij hogere frequenties loopt de hfe snel terug waardoor het echt moeilijk wordt om een mooie vlakke frequentie response met lage THD te realiseren.

Wat ik trouwens wel een punt vind van project 101 is de beduidend hogere bias spanning van de MOSFET's. Die ruimte gaat van je voeding af, en resulteert in een hogere benodigde voedingsspanning en meer dissipatie in de MOSFET's t.o.v. een single / darlington transistor uitgang.

In het schema hebben we het dan over ZD1, ZD2 en D1, D2.

In dat bias gebied heb je dus ook je cross-over, die dus beduidend langer is dan bij een een single / darlington transistor uitgang.

http://sound.westhost.com/p101-f1.gif

Op 7 januari 2016 21:31:25 schreef High met Henk:

@gadget: er is wel, maar ik bedoeld dus dat je ook echt iets aan kan passen te verbetering.... Meestal krijg je het PWM chippie erbij en is het analoog in PWM uit, paar fetjes eraan en klaar

Op die fiets :-)
Wellicht een gat in de markt, ontwikkelbordjes voor class-D versterkers :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
High met Henk

Special Member

en de MAG6332 en MAG9412W

breedbandiger als jouw voorstel, en kan meer vermogen aan. hoewel die 50 V wel beetje beperkt is misschien

@jberg: die fets verder open zetten resulteert juist in een hogere ruststroom door de fet en toch minder corss over vervorming. das nu net het idee van klasse A.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 7 januari 2016 22:01:40 (20%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

Op 7 januari 2016 21:37:59 schreef JBerg54:
[...]

Ik dacht dat het wat gevoelig lag. Mij zul je er niet over horen. Als het 3 pootjes heeft en er staat het juiste typenummer op dan ben ik tevreden :P

Ligt niet zo gevoelig, maar door schade en schande wijs geworden heb ik wel geleerd dat de specs belangrijker zijn dan de opdruk. Het nummertje zegt niet alles en nummertjes zijn niet altijd meer verkrijgbaar terwijl het apparaat toch werkend gemaakt zal moeten worden.

(zei iemand met nummertjes als hobby)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 7 januari 2016 21:59:04 schreef High met Henk:

@jberg: die fets verder open zetten resulteert juist in een hogere ruststroom door de fet en toch minder corss over vervorming. das nu net het idee van klasse A.

Snap ik, maar de ruimte qua spanning ben je wel kwijt. Het gaat hier trouwens over een AB ontwerp, maar dat terzijde.

Gewone transistor emitter volger heeft een cross-over gebied van 2 x 0,7V (2 x basis/emitter over gang). In die ruimte geleiden beide transistoren. Je moet 0,7V van elke voedings rail inleveren want je stuurt de basis vanaf de rail. Is ook niet zo erg, de transistor heeft een verzadigingsspanning die ook in deze buurt ligt.

Ik heb de datasheet van de MOSFET'S er niet bij gepakt, maar meestal ligt het gebied waar de MOSFET in geleding komt bij 3,5 V. Dat is dus beduidend ongunstiger dan bij een transistor, als je dezelfde rekensom toepast.

Daarvandaan ook de zenerdiodes ZD1 en ZD2 in het bias circuit.

http://www.electronics-tutorials.ws/amplifier/amp26.gif

Iemand noemde zojuist klasse-D; het lijkt mij nog steeds erg leuk de UcD appnote van NXP eens na te bouwen: http://www.nxp.com/documents/user_manual/UM10155.pdf om zo wat eigen hands-on ervaring op te doen.
Jullie mogen één keer raden wie dit ontworpen zal hebben :)

De print en meer speciale componenten moeten met wat inzet wel op orde te krijgen zijn.

Bang zijn voor SMD is niet meer helemaal van deze tijd, hoewel ik geheel er in mee ga dat het in gewone zelfbouw-eindversterkers niet zo veel voordelen biedt.

High met Henk

Special Member

je verget 1 ding:

door een GATE gaat geen stroom lopen
dus die spanning op de gate is neit relevant voor de stroom die daar loopt (die loopt er namelijk nauwelijks ,beetje lekstroom als ik mijn kennis goed terug haal)

ik zie echter dat dit ding al vrijwel lineair wordt bij 1.2 V...
er loopt dan al 400 mA door de drain..

en ik snap het begrip cross over vervorming ook prima. een eindtrap doorzien is zelfs na 8 jaar niets analoogs doen nog het probleem niet.. in basis. hem ontwerpen is een heel ander verhaal...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 7 januari 2016 22:24:04 (23%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Henk: kijk naar de bias diodes, dat is het gebied dat je kwijt raakt aan cross-over. Bij de 101 zitten er dus zener diodes, en bij de 3A gewone diodes.

Ik zou die dus vervangen door een transistor en die thermisch koppelen met de eindtrap. I.v.m. thermische stabiliteit.

@Aart
He, ziet er erg goed uit. Wil ik wel bouwen als alle onderdelen ook verkrijgbaar zijn.

RAAF12

Golden Member

Op 7 januari 2016 19:52:05 schreef Henry S.:
FF de rook van dit topic af blazen.

@Mr. Sassen: Als je je niet kan gedragen dan heb je hier ook niets te zoeken, zeker niet als je het op de man gaat spelen. De kritiek van Jberg54 is helemaal niet zo selectief, iedereen die het bewuste topic gelezen heeft (ik toendertijd ook) kan dat beamen.

Reageer niet op fora als niet tegen wat dan ook voor kritiek kunt...

Ook wel handig om te zien hoe al die stromanredenaties te pareren.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stropopredenering

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 7 januari 2016 22:36:49 (18%)

Helaas dus geen ExtremA bouwen.

Maar wat moet ik dan bouwen.

Ik heb iets andere wensen dan die ik net las:

a Claas A

b hoeft niet perse goedkoper dan Extrema ik wil kwaliteit die zich kan meten met de beste high end versterkers en met flink wat vermogen gaat dat geld kosten

c meer vermogen dan meeste standaard class A ontwerpen dus de 100 Watt van de ExtremA lijkt me mooi

d er moet een print ontwerp zijn want dat kan ik nog niet zelf

e geen print voor 2 of meer kanalen want ik wil mono blokken bouwen

Suggesties ?

High met Henk

Special Member

@ Aart: volgens mij is dat de voorloper van de Hypexen. wel een leuk ding. was hem alweer vergeten..
Leuk project idd

@ Jberg: vergeef me mijn stomme vraag wellicht, maar ALS je de mosfets laat zitten, moet je ze met een hogere biasspanning zetten, anders komen ze niet in het lineaire gebied. bij deze begint dat pas bij 1.2 V. dat red je dus niet met 1 diode. (ik vind het jammer dat de waarde van de zener er niet in staat) echter die 1.2 V of hoger is geen verlies an sich, het gaat erom hoe ver je dan de verbinding tussen drain en source open zet (m.a.w. hoeveel stroom daar kan lopen) bij 2 V daarop loopt er zo? 1 A. ik denk eerlijk als ik kijk, dat hij idd 2 V biast of wellicht iets hoger. Zelf zou ik voor 3 gewone diodes gegaan zijn.

maar bij de normale 3A heb je normale transistoren, die beginnen idd met 0.7 V (normale PN junctie voor silicium) ga je qua spanning hoger, dan gaat de tor volledig in zijn verzadiging en kun je niets meer sturen. typisch is dat je bij 1 V al vaak helemaal vol openstaat.

Terwijl je de mosfet hier nog tot 12V open kan sturen! ik denk dat je bij een 8V pas vol open staat, maar hangt beetje af van de temperatuur...

bedenk wel, mijn elektronica in de praktijk is roestig en analoog helemaal... dus wellicht heb ik hier iets heel stoms gezegd.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???