Circuits Online Voeding 2016

Dit topic is gesloten

High met Henk

Special Member

Aux power
2e wikkeling ingeschakeld
CV of CC bedrijf.

Korte Q die ik voor mezelf niet snap: mijn trafo? waren bekend: 2x 42V en 10.7 A

wil de voeding bouwen met 55 V en 10A
Echter de beschrijving halveert de stroom bijna van de trafo...

boven de 40V kan ik natuurlijk geen 10A meer trekken, maar eronder is dat toch geen probleem???

als torren heb ik op advies hier bedacht dat 6x TIP141 of TIP142 ga gebruiken.
Als ik goed heb gerekend moet R21 7K5 worden en R20 100K

voor de stroom zal ik met 22K en 2x 0.12 Ohm een eind komen schatte ik...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
RAAF12

Golden Member

Op 22 maart 2016 11:25:13 schreef BenI2C:
Mijn trafo voorzien van twee relais voor +/_ 15 - 26 - 36 volt ac.
Wil ook een hogere uitgangs spanning > 50 volt met 2.5 ampere
Moet daarvoor op de print nog wat gewijzigd worden? Ik kan daar weinig in dit forum daarover vinden,m.u.v. trafo spanning.

Wat de stroom betreft 2.5A zit je OK met de printlayout. Alleen valt die > 50V buiten de safe operating area van de twee parallel geschakelde Darlingtons. Zelfs bij twee TIP142 (die zwaarder is) zit je krap. Beter is twee (of meer) 20A Darlingtons parallel te zetten. De SOA's vind je in de documentatie van de fabrikant. Die geeft ondermeer aan wat de belastbaarheid mag zijn bij de diverse spanningen over de C-E overgang. Ik zet als extra veiligheid een soort klixon vast op de koelplaat. Die onderbreekt de 230V als die te heet wordt. Na afkoelen wordt de spanning weer ingeschakeld. Kan natuurlijk ook op modernere manieren met een NTC op het koelblok en daarna de spanning afschakelen.
Geschikte 20A Darlingtons in plastic behuizing zijn oa. de MJH6284. Boven de 20A zitten ze in metalen behuizing. Dat voert beter de warmte af want hebben een groter contactoppervlakte met de interne chip.
Als je niet van plan bent langdurig bijv. 3.3V bij 2.5A uit de voeding te trekken of een kortsluittest te doen, valt het allemaal wel mee. Wil je de voeding idiotproof maken dan zijn er bij >50V wel aanpassingen nodig.

edit

Ah, je schakelt de spanning van de trafo om, om de dissipatie te begrenzen lees ik.. dan is mijn verhaal min of meer off topic..

Ja,ik heb bewust gekozen voor meerdere wikkelingen ook omdat ik probeer de voeding in een zo klein mogelijke behuizing te krijgen.
De darlingtons krijgen ieder een eigen geforceerde koeling links en rechts van behuizing. De geforceerde koeling met aluminium van bij de kringloop gescoorde grafische kaarten.
Maar wat moet de minimale ingangsspanning worden voor 50V uit?

RAAF12

Golden Member

4 V drop wordt meestal aangehouden over de C-E bij volledige belasting. Dat wordt 54V in bij een V out van 50V.

Hoi iedereen,

Weet iemand wanneer de levering in België wordt verwacht ?
Ik zit vol ongeduld te wachten :)

En nog een vraagje: Is 2x9V 5VA voldoende voor de hulptransformator ?
en de condensator 10 000uF 63V?

En zijn deze paneelmeters bruikbaar ?

http://www.conrad.be/ce/nl/product/126505/VOLTCRAFT-DVM230G-Digitale-i…

olaf88

[Bericht gewijzigd door olaf88 op dinsdag 22 maart 2016 20:25:39 (28%)

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

Je moet nog met wat meer spanningen rekening houden raaf12.
O.a. de rimpel spanning bijvoorbeeld. Heb nu even het schema niet bij de hand maar zal zo wel even kijken.

Hoeveel stroom wil je kunnen leveren op 50V BenI2C?
Heeft vooral te maken met hoeveel spanning over de Re gaat staan en hoeveel darlington transistor er nodig gaan zijn om binnen de SOA te blijven.

[Bericht gewijzigd door MdBruin op dinsdag 22 maart 2016 19:47:09 (38%)

2 amp bij 50V zou leuk zijn.
PS: mijn eerste BDW93 is overleden, kostsluitstroom op 2.5A gezet bij ingangspanning van 25Volt helaas .....

Dan kom je op 2 x 24V 160VA uit als ingangs spanning en vermogen.
Let wel op dat er meer aangepast moet worden in de schakeling om dit te kunnen realiseren.
Bijvoorbeeld door de hogere spanning zal je 4 darlington transistoren moeten plaatsen.

Een 2 x 22V zou het ook net aan kunnen maar bij een spannings verlies van 10% kom je in de problemen.

Denk dat je je eerste BDW93C kapot hebt gekregen door deze onvoldoende te koelen. Het beste is ook om ze zoals de schakeling ook is ontworpen 2 parallel aan te sluiten.
Hierdoor wordt de belasting verdeeld en ook de thermische weerstand halveert mits ze gemonteerd zitten op hetzelfde koellichaam.
In dit topic is er al meer geschreven over de thermische weerstand.
Een VGA koellichaam is NIET geschikt als je de thermische weerstand niet weet en dat er flink wat vermogen moet worden weg gekoeld om de chip niet te beschadigen.

[Bericht gewijzigd door MdBruin op dinsdag 22 maart 2016 21:42:11 (14%)

LetterHenk

Golden Member

Ik heb 2 van deze beesten klaar staan voor de CO voedingen die zaterdag op de mat lagen. Of zal ik het wat bescheidener houden en de 2 100VA (2x12V) ringkernen gebruiken die ik in Rosmalen scoorde?

Action expresses priorities LH

@MdBruin
Er hingen ook twee x BDW93 aan hetzelfde aluminium koelblok in een test opstelling.Ik denk dat SOA het probleem was.
In die testopstelling wil ik ook eerst die koelers gaan testen.
Moet nu wel nieuwe darlingtons bestellen. Heb je een advies ?

blackdog

Golden Member

Hi,

Bouwers, lees datasheet!
1x BDW93 dan 2,5 Ampere stroom bij 25V input, waarom sla je er niet gewoon met een moker op die transistor?
Als hij toch stuk moet kan je beter de Widlarizer methode gebruiken *grin*

Ik heb hier op het forum al zoveel uitgelegt over SOA, nee ik heb het niet over een ziekte,
maar over de veilige waarde die Powertransistoren aan kunnen.
In de Fairchild datasheet is duidelijk te zien dat voor DC deze stroom bij zeg 30V minder is dan 3-Ampere (figuur-5).
De BDW93 kan max 80-Watt als je de transistor op 25C houd (wat eigenlijk normaal niet mogelijk is) zie figuur-6
Let op de Secondary Breakdown bij ongeveer 35V voor de BDW93!

Ik heb ook al aangegeven dat als je 50 Watt per transitor wilt dissiperen, je beter de TIP142 of beter kan gaan gebruiken.
Ook heb ik verteld dat je beter kan kiezen om de transistor direct op de koelplaat te monteren
en ja ik weet dat dit wat opbouw lastig is, maar het heeft vele voordelen.

Ik denk dat bij meerdere bouwers er uiteindelijk "magic smoke" zal gaan veschijnen i.v.m. het negeren van de goede raad die door diverse personen hier op het forum gegeven wordt. :-)

En naturlijk lees ik dat graag, het bezorgt mij veel plezier, gaarne wel graag de foto's plaatsen van de ontploffingen
en niet te vergeten de dure spullen die zijn opgeblazen met de voeding.

Om dit alles wat hierboven staat te voorkomen, stel goede vragen hier op het forum, dan komen er ook goede antwoorden,
en bezorgen jullie mij uiteindelijk minder plezier, en daar gaat het uiteindelijk om ;-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

De moker kon ik niet vinden.
Door schade en schande? wijs worden geldt nog steeds ?

[Bericht gewijzigd door BenI2C op dinsdag 22 maart 2016 22:20:51 (18%)

blackdog

Golden Member

Hi BenI2C, :-)

Schande is niet nodig, het is gewoon veel leuker als je zaken goed uitzoek en het dan ook goed gaat werken.

RAAF12 heeft al wat transitoren voorgesteld, en je komt snel in de wat duurdere jongens terrecht.
Als je echt met 50V wilt gaan werken is zelfs de door RAAF12 voorgestelde MJH6284 niet voldoende.

De Secondary Breakdown voor deze transistor zit bij 50V op 1-Ampere en bij 60V op zelfs maar 600mA.

Het wordt knap lastig bij deze spanningen met enkele grote transistoren te werken.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

MJL21193(PNP), MJL21194(NPN)

Geen darlingtons, wel hoge SOA.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 22 maart 2016 13:39:11 schreef High met Henk:
Korte Q die ik voor mezelf niet snap: mijn trafo? waren bekend: 2x 42V en 10.7 A

wil de voeding bouwen met 55 V en 10A

Dat gaat niet lukken, de vuistregel is een factor 1.6 van AC stroom naar toelaatbare DC stroom, vanwege de piekstromen die je met een gelijkrichter trekt (aangenomen dat je geen smoorspoel gebruikt). Het ligt toch voor de hand dat een 450VA transformator niet opeens 550VA kan leveren.

boven de 40V kan ik natuurlijk geen 10A meer trekken, maar eronder is dat toch geen probleem???

waarom zou je bij een lagere uitgangsspanning opeens meer stroom kunnen leveren? De torren gaan het overschot aan spanning opstoken (keer de uitgangsstroom) maar daar merkt de transformator niets van. De uitgangsspanning heeft, wat de transformator betreft, helemaal niets met de stroom te maken.

als torren heb ik op advies hier bedacht dat 6x TIP141 of TIP142 ga gebruiken.

450W in 6 torren? Lijkt me erg krap (laat staan 550W). Wat mag de junctie temperatuur worden als je 75W per tor stookt? Wat mag de totale thermische weerstand dan zijn, hoeveel ben je al kwijt in de tor zelf en de overgang naar het koelblok, en wat blijft er dan nog over voor dat koelblok?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Denk dat de SOA specificaties niet het probleem mogen zijn. Denk toch echt dat de chip te warm is geworden.

Even een reken voorbeeldje:
25V bij 2,5A
Dit geeft een te koelen vermogen van 62,5W bij kortsluiting

Weerstand van de BDW93C 1,5°C/W
Weerstand van het koellichaam 1,5°C/W
Weerstand van het isolatie kitje 1°C/W

Totale thermische weerstand is dan 4°C/W per stuk, bij plaatsing van 2 dus 2°C/W

De temperatuur stijging t.o.v. de omgevingstemperatuur word dan 62,5 x 2 = 125°C
Met een omgevingstemperatuur van 21°C kom je erg dicht bij de maximale chip temperatuur.
Een koellichaam welke een waarde van 1,5°C/W heeft is al een best exemplaar met aardige koel capaciteit.

Je kan dezelfde weer bestellen, een alternatief is de TIP142. Iets duurder maar een betere Rthjc van 1°C/W. Qua isolatie materiaal is ook nog een hoop te bereiken. Blackdog heeft in dit topic er een voorgesteld.

Tidak Ada

Golden Member

Op 21 maart 2016 18:37:01 schreef bprosman:
[bijlage]

Hier is nog een foto van de soldeerzijde met opdruk, helaas in spiegelschrift, maar de locaties kloppen.

klik

@MdBruin:
Wat denk jij dat ik nodig zou hebben bij een veel hogere Tamb (zo rond 36°C kan het 's zomers in mijn hok worden)? Ik zit dan weliswaar liever buiten, maar toch... :+

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 23 maart 2016 00:14:04 (28%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

@sparky.

Als jw .1 en .2 verenigt heb je het antwoord op .2
De trafo kan niet meer dan 450 va leveren.

Echter 10 is voor de trafo geennprobleem ( kan 10.7 leveren)
Ik was stom genoeg wel vergeten met de diode piekstroom rekening te houden... Je laad maar met 100 hz en moet in die korte tijd voldoende stroom leverwn om de buffer weer vol genoeg te stoppen... Niet handig. Met jouw berekening kom ik op een krappe 7A.. Das vervelend, dan moet ik er steeds 2 parallel zetten

Maar hoeveel torren raad je dan aan.. Ik dacht dat 75 W nog wel te stoken was, want de tip142 is groter (to247) en heeft al een geisoleerd huisje, dus geen geklooi met mica plaatjes.en ik wil een geforceerde koeltunnel gebruiken... Dus daar zal het ook niet in zitten.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 22 maart 2016 13:39:11 schreef High met Henk:
wil de voeding bouwen met 55 V en 10A

Waarom pak je voor dit soort specs nou niet een oude Delta Elektronica rackvoeding S28-10 of de nog oudere S24-10. Staan met regelmaat tweedehands te koop en zijn gemakkelijk tot een stevige labvoeding om te bouwen door de trimpotmeters naar buiten te voeren.

Ik neem aan dat voor jouw toepassing een SMPS best acceptabel is, en die beesten doen 10A op hun sokken en mogen tot 250V in serie geschakeld worden waardoor je wens van 55V bij gebruik van 2 exemplaren ook vervuld kan worden.

Ik heb er net zaterdag nog eentje op onze eigen stand gescoord!

Fred, Tinus en Sine gingen u reeds voor.

If you want to succeed, double your failure rate.
High met Henk

Special Member

Regelbereik is niet tot 3 v... Wat ik ook gebruik.
Recovery time is niet echt bekend...
En ik vind ze dus blijkbaar niet... En 10a is krapjes... Zal er vaak 2 parallel zetten.
Moet een accu onder alle omstandigheden kunnen simuleren, maar gebruik soms ook weer 100 v +
Nooit hoge stroom en spanning tegelijk eigenlijk

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

2 parallel mag ook met die dingen. Met 2 stuks S24-10 heb je dan 20A tot 24V (en nog 16A bij 28V).

Op 23 maart 2016 08:39:38 schreef High met Henk:
Regelbereik is niet tot 3 v... Wat ik ook gebruik.

Ze regelen wel degelijk tot 0V.

Recovery time is niet echt bekend...

Staat gewoon in de manual:

0.5ms for recovery to within 30mV after a load step from 10% to 100%

Bovenstaande allemaal m.b.t. de S24-10. De S28-10 is een moderner ding met zelfs nog wat betere specs.

Ik heb er geen baat bij dat je op m'n voorstel ingaat hoor, heb geen aandelen... Het leek me gewoon een simpelere oplossing dan de CO-voeding tot op de grens van het (on)mogelijke op te schalen. Mocht je nog vragen hebben dan mag je me mailen, houden we het verder buiten dit topic.

If you want to succeed, double your failure rate.
blackdog

Golden Member

Hi Heren,

Voor iedereen die praat over de dikke Delta voedingen.
Hebben jullie ook gekeken in het schema met betrekking tot de uitgangs capaciteit...
Bij de 24V versie 2000uF
Bij de 15V versie 4400uF
En bij de 5V versie bija 10.000uF
Ook als is er een stroombegrensing dan zijn deze voedingen niet echt geschikt voor gebruik in het LAB.

Waar om dan niet, ze zijn niet lief voor de meeste belastingen in een LAB.
En deze opmerkingen betekenen niet dat het slechte voedingen zijn!

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Op 23 maart 2016 08:39:38 schreef High met Henk:
Regelbereik is niet tot 3 v... Wat ik ook gebruik.
Recovery time is niet echt bekend...
En ik vind ze dus blijkbaar niet... En 10a is krapjes... Zal er vaak 2 parallel zetten.
Moet een accu onder alle omstandigheden kunnen simuleren, maar gebruik soms ook weer 100 v +
Nooit hoge stroom en spanning tegelijk eigenlijk

Er lag er eentje op de Co stand ;)

Dat zeg ik, Gamma!

Op 23 maart 2016 08:04:30 schreef Jochem:
Ik heb er net zaterdag nog eentje op onze eigen stand gescoord!

@blackdog:
Natuurlijk moet je er rekening mee houden! Maar voor wat HmH met het ding voor ogen heeft ("accu simuleren" enzo, en uitspraken als "10A is krapjes") vind ik 2000uF nogal meevallen (de S24- is de voeding waar we het over hebben). En mijn voorstel voor deze voedingen was ook specifiek voor de toepassingen die HmH hiervoor in gedachten heeft, niet voor iedereen die z'n arduinootje op de bench wil voeden.

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Er lag trouwens ook een mooi (origineel Delta) kapje met stekerbussen om op die connectoren te zetten. @Jochem, heb je dat gemist?

Ik neem aan dat het switchers zijn, anders zal je toch zeker nog iets aan de koeling van de eindtorren moeten doen. Overigens misschien ook bij switchers (?).

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 23 maart 2016 13:38:30 (68%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten