3D Printers - deel 2

Die koppeling ken ik niet. Ik zelf gebruik een koppeling zoals je zie ziet in de cnc machines.
Een kleinere stap is sterker en preciezer. Heb beide drivers getest en vind die drv8825 voor een prusa i3 beter. Voor een cnc machine ( proxxon mf70 ) heb ik weinig verschil gemerkt. Ja dat die ontzettend warm werden maar gebruik ook een nema 23 daarvoor.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 25 april 2016 20:09:55 (45%)]

heb nu net even andere verende koppeling en een stepper alleen maar verwisseld,
hij doet nu alleen nog maar brommen. :-(
zal ook even kijken met die DVR8825 maar heb begrepen dat ik voorzichtig moet zijn,
die DVR moet er andersom op (trimpotje moet naar andere kant zitten)

dat van zijn NEMA17's

VrGr Rob.

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!
bprosman

Golden Member

//Beetje topickaap

@Vincent, heb je die Proxxon ombouw als (eens) ergens beschreven ?
Heb inmiddels alles in huis om de mijne om te bouwen.
Wel met NEMA17's

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ja heb die proxxon met succes omgebouwd. Echter gebruik nema 23. Voor beetje freeswerk kwam ik met die nema 17 te kort.

Die drv8855 moet er ANDERSOM in..en pas op met die potmeter. Die draai je zo stuk ( spreek uit ervaring ). Beste is een trimpot schroevendraaier te gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 25 april 2016 20:08:48 (32%)]

Haastige spoed....
had er die DRV in gezet maar koelprofieltje zat er nog niet op,
dus ff snel snel koelpasta en gelijk proberen. (ben bang dat ie nu stuk is!)
hij deed het trouwens wel ff best goed maar hij werd toch ook bloed heet,
of hij is nu stuk
of (en dat zou ik wel willen maar gloof ik niet in) dat ie in zijn beveiliging is gegaan.
maar ben bang voor erg stuk!
en ja andersom wist ik en ik heb trimsleuteltjes.

heb het nu ff opzij gelegd anders blaas ik misschien nog wel meer op ;-)

VrGr Rob.

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!

Op 23 april 2016 22:54:40 schreef vincent1971:
Een kleinere stap is sterker en preciezer.

Nee. Dat sterker geldt niet voor microsteppende drivers.

Sterker gaat op als je zeg een 100 stappen per omwenteling motor vergelijk met een 200 stappen per omwenteling motor.

Voor een Z as is "precies" ook irrelevant. Je hebt een 1.25mm per omwenteling draadstang voor de overbrenging. Daar heb je een 200 steps per omwenteling stappenmotor aan hangen. Je bed doet dus 6.25 micro meter per fullstep. Als je wilt kan je dat nog door 16 of 32 delen.

Je machine heeft gewoon ruimschoots voldoende resolutie om te doen wat je wilt. De techniek is echter niet geschikt om nog dunnere laagjes te printen. Als je een brug moet printen (dus ergens over een stuk leegte heen printen), dan extrudeert hij terwijl hij over de leegte beweegt een hoeveelheid plastic die hoort bij die afstand, breedte en hoogte. Als je de hoogte erg dun maakt, dan is het draadje dat ie trekt zo dun dat het breekt. Dus minder dan 100 micron laag-hoogte is niet interessant.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Niet mee eens. Een laagdikte onder de 100 micron kan zeker wel nut hebben, als het echt heel glad moet gebruik ik 50 micron. Ook een keer een testje gedaan met 30 micron laagdikte, krijgt een soort spiegelend uiterlijk. Nadeel is wel dat het een tikkeltje lang duurt, en dat overhang minder goed lukt.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

OK. accoord. Als je geen overhang/bruggen hebt, is een nog kleinere laagdikte misschien wel interessant.

Ik zag laatst een youtube filmpje met "tips en truuks voor 3d printing". 1 van de truuken was: zorg voor zo min mogelijk contact met het bed.

Ik ben bezig met zeg maar cylinders te printen van zeg 90x20 mm. Maar dan met 3 hoeken. Dus een ge-extrudeerde driehoek. 1 daarvan heeft geen rare inhammen (*). Hem helemaal op zijn uiteinde zetten levert een prima paal op die niet krom getrokken is. Plat op het bed trekt ie wel krom! Ook met PLA.

In dat kader ben ik begonnen om de driehoek niet op een platte kant maar op een punt te laten balanceren. De 60 graden overhang (of noem je het 30?) gaat prima. Ik print nu wel met een brim. (ook die kromme had z'n brim losgetrokken van het bed!)

Verder blijf ik het vervelend vinden dat ie niet een betere optimalisatie heeft, des noods voor alleen het bovenste laagje. Steeds springt ie van hot naar her (als de vorm niet precies een rechthoek is, maar soms ook als ie dat wel is) waardoor die transport-bewegingen sporen achterlaten op mijn object. Als ie de toplaag in Y = X + C richting doet, dan kan je de toplaag bijvoorbeeld gewoon ofwel van laagste naar hoogste C doen of andersom. Geen transport bewegingen over m'n object, geen beschadigingen in het topvlak.

(*) De andere dus wel, waardoor het op z'n uiteinde zetten er in zou resulteren dat er hoekjes niet geprint worden omdat die gewoon helemaal in de lucht geprint zouden worden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Weet niet welke slicer je gebruikt maar heb een filmpje gezien van een nieuwe slicer voor cura.

https://www.youtube.com/watch?v=S3k2Dr_iLg0

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 25 april 2016 20:09:11 (85%)]

Klopt het dat ie over een commodore 64 begint? Zoja, ga ik vanavond afkijken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

hoi hoi hoi mijn tweede printer doet het!
alleen jammer genoeg kan ik het ff 1 2 3 niet laten zien,
dropbox zegt dat ie vol zit en heb niet 1 2 3 een gratis opslagruimte.
zodra ik kan zal ik laten zien!
de cubus was op hoogte na precies 25 X 25MM mijn filament was op zodoende niet hoog genoeg.
(had er zomaar voor de test een stuk filament in gepropt) ;-)

VrGr Rob.

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!

is dit wat? khoop van wel:
https://youtu.be/3rTwHIluqBE
MAAR heb nog wel een vraag?
als je goed luistert hoor je de printer toch nog net ff knarsen,
en dat is het geluid van de hobbed bolt die in de hoogste snelheid over het filament heen schiet.
ofwel de hobbed bold draait dan even door en vreet heel even in het filament.
maar als ik de snelheid dan lager zet dan doet ie de infil zeg maar langzaam,
maar gaat dan toch weer te snel bij de buitenste randen.
wat kan ik daar aan doen? op welke manier? graag op zijn Jip&Jannekes uitleg?

VrGr Rob.

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!

Staan je veren op je extruder wel strak genoeg?

Lambiek

Special Member

Printer ziet er goed uit Rob, nu de elektronica nog even mooi inbouwen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hallo RVL ja ik durf ze(de veertjes) niet strakker te zetten,
deze opsteling was vroeger begrijp je wel voor direct in de extruder -
en als ik hem dan strakker zette dan groef de hobbed bold zich in het filament.
(ook zitten denken om de temperatuur nog ietsjes hoger te zetten maar zit gloof al rond de 200°)
maar nogmaals ik vind het een beetje raar,
je zet het tempo omlaag maar als de printer dan aan de omtrek van de print bezig gaat gaat in eenst het tempo weer op zijn snelst?
een instelling? of...?

En ja lambiek ik was ook nog niet klaar natuurlijk,
maar je kunt toch wel begrijpen dat ik perse wou kijken of tie ut deed he!!! :-)
HAHAHAAAaaaa kon ECHT NIET wachten hoor!
maar ga hem als ik ff kan netjes maken en wil ook de plank die er onder zit nog met een gatenzaag bewerken,
proberen om hem wat lichter te maken! (en ook met rubbertjes er onder)
mijn bedoeling was om de printer aan die plank vast te schroeven met beugeltjes,
ook zat ik te denken om de Arduino met die Ramps1.4 ook aan de plank vast te maken!
beetje bang voor kortsluiting want dat frame is van aluminium natuurlijk.
ook destijds zitten kijken om de draadeindjes van beneden vandaan naar boven aan het frame te maken -
MAAR dan maak je het geheel super stijf!
is dat wel wat ik wil? destijds ook gehad dat de nozle over de print heen deed slepen.(je hoorde hem dan bonken)
is het dan wel zo goed om hem zo stijf te maken/hebben?
naderhand vertelde iemand op een YouTube filmpje dat ie dat ook had!
bij hem bleek het HeatBed los te trillen (de stelschroefjes)
misschien wel een TIP ook voor de meelezers?

tot zo ver even beste mensen!
VrGr Rob.

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!
Lambiek

Special Member

En ja lambiek ik was ook nog niet klaar natuurlijk,
maar je kunt toch wel begrijpen dat ik perse wou kijken of tie ut deed he!!! :-) HAHAHAAAaaaa kon ECHT NIET wachten hoor!

Ja, dat begrijp ik Rob. :) Frame ziet er ook stevig uit zo.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Vraagje. Op advies van iemand hier heb ik mijn laag-hoogte op 0.105mm gezet en niet op 0.1mm omdat hiermee artefacten door het microsteppen vermeden zouden worden...

Ik heb een M8 draadstang met een pitch van 1.25mm per omwenteling. D'r zit een stappenmotor op van 200 stappen per omwenteling. Dat maakt een stap toch precies 0.00625mm en 0.1 mm wordt dan precies 16 hele stappen. Niets te afwijking door variaties in de delen-van-stappen.

Nu ben ik er wel redelijk van overtuigd dat microstepping zwaar klote is met de stepper controllers die er op m'n printer zitten. Maar een stap van een kwart fullstep is nog wel betrouwbaar. Als ik dus 0.105mm ingeef dan zal ie mikken op 16.8 fullsteps, en vast binnen een micrometer op de juiste plek stoppen. Dat is zo'n 100x minder dan de laag-hoogte, dus ik verwacht niet dat het zichtbaar is.. Reken ik iets verkeerd, of is het 0.105mm laaghoogte toch een beetje onzin?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

beste mensen allemaal ik heb zoals gewoon weer een vraagje!
de tweede printer gaat als de brandweer.
dat wil zeggen doet het best wel erg goed,
MAAR daar komt ie weer het woordje MAAR -
hij doet het best wel heel goed veel getest kubusjes gemaakt van 10X10X10 en ook hol 1MM zonder dakje weliswaar.
25X25X25 was ietsjes te dik hol ook zonder dakje ook goed.
terug komend op de MAAR,
de maar is dat als de printer bezig is zijn ding te doen wat best goed gaat doet ie toch in eenst een rondje buiten om maar ook binnendoor dan krijgt dat ding de gekte en gaat als een race auto als een ramdebiel nog een rondje over de print,
en dan is ie nog niet klaar maar hij doet dat bij iedere laag(aan de buitenkant)
welke setting is het toch die ik moet veranderen om hem rustiger te houden?
zal proberen mijn settings te laten zien hierzo!
zie bijlage?
kan een van jullie iets vertellen?

VrGr Rob.

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!

De "speed for perimeters" is "de buitenkant op iedere laag". Ik heb hem op 18mm/sec staan. (60% van de normale snelheid).

Als "alles goed gaat" en je objecten komen er goed uit, dan is het "als een debiel zo hard" niet eens zo slecht: Je print is sneller klaar.

Maar als je ziet dat de buitenkant niet helemaal mooi wordt, dus bij mij waren er (eigenlijk is het nog steeds een beetje) de binnenbochten dat ie wat naar binnentrekt. (dus naar BUITEN waar het object normaliter moet zijn). Tja, dan passen sommige dingen niet en dat is niet handig. Ik heb hem dus wat langzamer gezet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hallo Rew,
ik zal die EXTERNAL PERIMETERS ook nog een keertje wat lager zetten.
ja okee de print is goed maar dat rondje met naar mijn zin veel te hoge snelheid vind ik gewoon helemaal niet goed!
misschien vind je me of ben ik eigenwijs maar vind het gewoon ook raar,
je zet de snelheid omlaag alles gaat dan trager maar alleen dat rondje is ie niet bij te houden?
en kan het ook zijn dat ie na elke laag weer terug naar de ingestelde snelheid gaat? (twijfel, weet het niet zeker maar zo leek het me)

wat de printer ook een beetje slecht doet in het begin dat is bij de eerste laag plakken aan het h.bed
ook de eerste ringetjes om het werkstuk heen, het opstarten en het PLA er uit spuiten daar komt ie wat traag opgang.
ik heb het opnieuw dichter tegen de norzel gezet en spuit 3DLAC (een soort haarlak) maar bijvoorbeeld in het midden van de 25X25 kubus krulde/bobbelde die een beetje op los van het bed.
dit heb ik niet met de direct drive, wat dat betreft zijn er wel verschillen.

MAAR,
eerlijk is eerlijk ook deze doet het nu wel redelijk hoor!
heel in het begin deed een motortje van de Z as een beetje wel/niet/wel/niet mee,
ik heb toen het trimpotje iets op de gok gedraaid en de schroefdraad nog eens opnieuw afgesteld en de koppelingen verwisseld.
het blijf het tot nu toe gewoon doen!
heb kubusjes geprint een sleutelhangertje maar moet hem ook nog wat meer testen.
over kubus gesproken dat doet ie best goed alleen op het plaatsje waar die omhoog gaat poept ie net ff te veel PLA waardoor je een wat dikkere rand krijgt.
wat doe(n) jij/jullie daar aan? is dat een kwestie van retraction?

vergeet nog een vraagje,
het vraagje hier is opgelost!
wist ff niet hoe het center van het H.bed te vinden,
achter af viel het mee en is het gevonden ;-)

ben nu nog weer even in gevecht met speed!

iedereen fijne en mooie daagjes toegewenst!
Lekker in zonnetje mensen, biertje of iets koels er bij!) opietopie! ;-)
VrGr Rob

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!

Welk filament kan er gebruikt worden om een behuizing te printen?
Met PLA lijkt mij dat niet te stevig, ABS is nogal lastig te printen.
bestaan er nog andere filamenten?
Etienne

PLA is best stevig, maar ik weet niet wat de exacte toepassing is. PLA is niet goed bestand tegen hogere temperaturen (bij 50 a 60 °C wordt het al zacht), PETG kan dan een goed alternatief zijn. Print vrij makkelijk, en heeft qua printen ongeveer dezelfde eigenschappen als PLA.

En qua snelheden, mijn printer vind het wel leuk om vlot te bewegen (ik vind dat ook wel). Standaardinstellingen (0.1mm laagdikte):

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Ik heb zelf ervaring met een Ultimaker en deed op het glas een heel dun laagje, lijm van zo'n Pritt stift. Dit gaat erg goed. Het zit zelfs bij zo'n Ultimaker geleverd.

Op 7 mei 2016 18:13:29 schreef kloppertje:
PLA is niet goed bestand tegen hogere temperaturen (bij 50 a 60 °C wordt het al zacht),

Weet je wat je eens moet proberen? Een object wat net niet helemaal goed is met de haarfohn verwarmen om hem bij te buigen. Kan je lachen. :-)

Over bed-hechting: Ik print op het glas, met een laagje hotglue er op. gewoon met de hotglue stift over het glas wrijven.
Er is van dat blauwe schilderstape wat sommige mensen gebruiken. Dit zijn de dingen die ik weet en niet al genoemd zijn.

[Bericht gewijzigd door rew op 7 mei 2016 19:35:55 (27%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hallo etienne,
dat PLA is echt wel HEEL erg sterk hoor.
ik heb zelfs een Y.T. video gezien waar ze met een hamer er op stonden te slaan.

Kloppertje ik zit te kijken naar jou settings maar begrijp het niet helemaal?
ik zie er bij jou nullen tussen staan? (hoe kan dat nou?)

en wat betreft het blijven plakken op het heated bed,
ik had waarschijnlijk NET ff te veel tussen afstand tussen bed en norzel.
nu gaat ie goed!
haarlak doet het denk ik ook wel goed hoor!

bij mij PLA laag hoogte als ik het nog goed heriner 0,3 en de eerste laag 0,35

toch heb ik het met mijn H.Bed niet helemaal goed gedaan!
ik heb van af de Y motor gezien en als het bed de eindschakelaar raakt -
mijn norzel van de motor af 30MM voorbij het H.bed.
nu heb ik dat kwijt geraakt door 30MM van af nul(0) er bij te tellen.
maar wat er nu gebeurd is dat ik aan de kant van de motor 30MM minder ruimte krijg!
waar hal ik die 30MM nu weer terug?
(ik merkte dat ik die 30MM te kort kwam door dat ik een grote print gesliced had en die wou printen,
hij snijd/hakt dan in eenst een stuk(30MM) af!
maar mijn bed staat op 200 X 200 X hoogte.
ik weet het ik zal er even mee moeten sollen!
het vervelende is alleen dat ik dan steeds de extruder moet heet stoken anders krijg ik met de printer niet veel gedaan.
zie bijlage:
ik heb even een bijlage gemaakt!
waar ik nu 30MM heb terug gezet zodat ik weer in het center begin met printen ben ik nu dus bij de vraagtekentjes kwijt!!!

VrGr Rob.

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!