3D Printers - deel 2

Lucky Luke

Golden Member

Nee, dank je, ik ben vrij ruim voorzien (en ook met 1.75, sinds vandaag)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
rob007

Yarr, Matey!

Alle problemen kunnen worden opgelost, het is vaak slijtage de boosdoener.
Reserve spulletjes in huis hebben tja het is altijd maar weer de vraag of je het kapotte onderdeel ook reserve hebt.
OF
Kopen op het moment dat je ontdekt en weet welk onderdeel er stuk is gegaan...
( ikzelf heb destijds heel veel rommel reserve gekocht, toen was het nog goedkoop )
.
heb ik nog een ander vraagje?
Zijn er ook nog mensen met een zelfbouw printer?
Misschien leuk? een foto?
Ik zal ( als ik het niet vergeet! ) ook foto’s maken.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ik heb een relatief "zelfgebouwde" DELTA 3D printer.

De eerste prints waren teleurstellend en de oorzaak zit hem in essentiele dingen van de constructie: er mag ABSOLUUT geen speling zitten in de stangen-construcite naar het printhead. En ik heb ondertussen besloten dat "bowden tube" voor het filament gewoon funest is voor de kwaliteit.

Mijn volgende zelfbouw wordt een core-XY met een verticaal bewegend platform.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Is het iemand hier ook al eens opgevallen dat wanneer je pla print op een verwarmd glazen bed en na het printen wacht tot het object door afkoeling is losgekomen, dat het geprinte object dan ontiegelijk statisch geladen is? (Blijft eigenlijk statisch nog aan het bed kleven en als je het lostrekt zijn er vonkjes te horen en te voelen, dus in het donker vast ook te zien).

Of is dat een fenomeen specifiek van mijn printer?

Ik ben benieuwd waar het door komt. (Wrijving, ergens, ongetwijfeld. Misschien zelfs tijdens het afkoelen/krimpen van bed en object)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik heb een probleem net mijn Ender Creality 5,
het gelijkt nogal op het verhaal de @rew hier enkele weken geleden vertelde.

Het printen begint normaal (mits goed gecalibreerd, uiteraard, en met misschien wat horten storten tijdens de eerste paar centimeter, en mits schappelijke temperaturen enz enz) maar nadat er een cm of 10 filament is gepasseerd blokkeert het filament, de printer doet weliswaar vrolijk voort maar er wordt dus niks meer geprint.

Foto's hierbij, en ook het linux-script waarmee ik de slicing doe:

code:


slic3r --notes --gcode-comments \
 --filament-diameter=1.75 --nozzle-diameter=0.4 \
 --retract-length=4 --retract-speed=60 \
 --retract-lift=0.10 --wipe \
 --temperature=190 --first-layer-temperature=220\
 --bed-temperature=50 --first-layer-bed-temperature=60 \
 --temperature=190 \
 --first-layer-height=0.30 --layer-height=0.30 \
 --perimeters=3 --solid-layers=2 \
 --print-center=120,110 \
 --skirts=2 --skirt-height=2 \
 --brim-width=3 \
files/${FILE}.stl

Zoals men kan zien heb ik de retract reeds stevig verlaagd, vroeger had ik die op 10 mm staan, maar het maakt geen verschil. Zoals ik het waarneem komt het filament op een hoop op de plaats waar het de spuitkop ("nozzle") binnenkomt, maar waarom en hoe dat gebeurt dat is me niet duidelijk. Zou het kunnen dat de teflon geleidingskous niet tot tegen de spuitkop geraakt? Dat wat het probleem bij @rew als ik dat goed heb begrepen en onthouden.

Als dat niet duidelijk mocht zijn: op de foto's steekt de spuitkop nog in het 7mm-sleuteltje waarmee ik hem heb uitgedraaid.

De ender-5 serie is met "huisje" toch?

Ik heb het hele hotend uit mekaar zitten halen en toen ik het uit mekaar had, geconstateerd dat ik hem verder uit mekaar had dan nodig. Dat plastic wat er op de foto nog in zit moet je er binnen een paar seconden uittrekken want anders zit het vast en krijg je hem nooit meer in mekaar. Ik heb naast de reserve nozle van Creality nog een paar extra nozzles gehaald, dus je mag er 1 komen halen als je wilt! (:-) niet praktisch... ik weet het... )

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 4 september 2023 09:09:43 (86%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Erg vriendelijk van je, maar totaal overbodig: ik heb lang geleden twee pakjes spuitkoppen uit China laten komen, 10 stuks messing en 10 stuks staal. Beide geprobeerd, overigens, zonder enig verschil.

Het plastic van op de foto zit er (12 uur of daaromtrent later) nog steeds in, ik kan me niet goed voorstellen waarom ik het er nu niet meer zou uitkrijgen. Wel de hele boel terug warm stoken, uiteraard, dat is nu niet bepaald moeilijk.

Overigens: ik heb de pest aan het gebruik van die Engelse termen, ze brengen me steeds weer in de war. Met "nozzle" bedoelt men algemeen de spuitkop, het kleine stukje metaal met schroefdraad, gewoonlijk op maat voor een sleuteltje van 7 mm; de diameter van het gaatje hierin is standaard 0,4 mm, dat is een cruciale parameter voor de slicer.

Maar wat bedoelt men precies met "hot end" en met "extruder"? Zowel het een als het ander kan blijkbaar het volledige heen-en-weer rijdende blok aanduiden, met verwarmingselement en spuitkop en ventilatie en wat nog al niet. Maar zijn die twee termen echt synoniem? Ze worden door elkaar gebruikt, en soms lijkt het me alsof niet iedereen er precies hetzelfde mee bedoelt.

@rew, wat bedoel je met dat "huisje"? Wat kan ik fotograferen om te verduidelijken?

Op 4 september 2023 10:28:52 schreef Paulinha_B:
Erg vriendelijk van je, maar totaal overbodig: ik heb lang geleden twee pakjes spuitkoppen uit China laten komen, 10 stuks messing en 10 stuks staal.

OK. Prima! Verstandig.

"hot end" is "dat stuk wat heet is". Vroeger probeerde men het stuk wat heen en weer beweegt zo licht mogelijk te houden: dan kan het binnen de beperkingen van de motor sneller bewegen. Dus de extrusie-motor zat "stil" en het filament werd dan door een teflon buis ( 1:lage wrijving 2: weinig rek) naar het "hotend" geduwd.

Dus in die situatie is "hotend" het ding wat heen en weer rijdt, maar formeel dus eigenlijk niet het karretje, maar wel verwarming, temp sensor, spuitmond en dat gedoe.

Voor "extruder", dan hoort eigenlijk de motor die het spul aanduwt er ook bij. In die situatie met de motor die stil staat is dat dus duidelijk apart.

Maar als ik het goed heb, rijdt jou extrusie-motor ook heen en weer.

Dat gedoe met die buis had dus als voordeel dat je sneller kan, maar heeft het nadeel dat er toch wat vering in die buis zit: Enerzijds de buis zelf (weinig, maar toch), anderzijds in het filament.

Mijn (ender-3 variant) printer is "open": er zit geen "kast" om het geheel heen. Het schijnt dat het helpt als je hele print-gebeuren in een afgesloten ruimte zit waar het een graad of 50-80 is. Ik heb het een keer geprobeerd met isolerende platen, maar het was het gedoe niet waard. Maar misschien was mijn gepruts "niet goed genoeg".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ah, okee, de nevels trekken op... bedankt!

Nee, op mijn Creality 5 zit de extrusiemotor vast tegen het frame aan, tegen een van de opstaande profielen, met zijn (niet erg geslaagde) klem- en duwmechanisme. Vandaar gaat dan de bekende teflonbuis naar het karretje, met een kabelbundeltje ertegenaan.

En nee, van huis uit heeft mijn printer geen huisje. Ook ik hoorde wel eens dat dat nuttig is, en was er dan ook aan begonnen met balkjes uit de knutselmarkt waarin ik dan groefjes freesde, waarin paneeltjes acryl of plexiglas zouden kunnen schuiven. Maar weldra bleek dat ik ook zonder prima kon printen, die constante redelijk hoge omgevingstemperatuur schijnt vooral cruciaal te zijn voor het printen van ABS - iets dat ik nooit geprobeerd heb. Een tijdlang heb ik zonder omkasting prima kunnen printen, in PLA en PTFE.

Bovendien bleek ik de maten van de balkjes verkeerd te hebben ingeschat, zodat deze omkasting werd toegevoegd aan mijn (zeer lange) lijst van onafgewerkte projecten.

Maar heeft er nu nog iemand ideetjes voor mijn probleem, dat de aanvoer van filament stilvalt na +/- 10 cm?

Als je de nozzle ver boven het bed hangt, en je verwarmt naar print temperatuur. Kan je dan wel extruden? Blijft de extruder dan wel werken na die 10cm?

Als dat zo is dan vermoed ik dat je bedleveling niet helemaal oke is. Als de nozzle te dicht op het bed staat kan hij makkelijk verstopt raken.

Ik neem aan dat de extruder motor wel gewoon mee beweegt, maar er geen plastic meer uit komt?

[Bericht gewijzigd door hardbass op dinsdag 5 september 2023 09:51:34 (14%)

PE2BAS
Arco

Special Member

Op 4 september 2023 11:16:27 schreef Paulinha_B:
Nee, op mijn Creality 5 zit de extrusiemotor vast tegen het frame aan, tegen een van de opstaande profielen, met zijn (niet erg geslaagde) klem- en duwmechanisme. Vandaar gaat dan de bekende teflonbuis naar het karretje, met een kabelbundeltje ertegenaan.

Dat was een van de redenen dat ik met aanschaf gewacht heb tot Creality van die Bowden extruders was afgestapt. (werkte niet best, zeker niet voor 'slappe' filament...)
Heeft lang geduurd voor ze daar vanaf stapten en direct drive extruders gingen gebruiken (zoals de meeste overige fabrikanten al lang deden)

Past de 5S1 behuizing van Creality niet ook op eerdere Ender 5 modellen? (bij de 5S1 werkt dat uitstekend)

https://m.media-amazon.com/images/I/41qe6%2Ba8RyL._SR600%2C315_PIWhiteStrip%2CBottomLeft%2C0%2C35_PIStarRatingFOUR%2CBottomLeft%2C360%2C-6_SR600%2C315_ZA10%2C445%2C290%2C400%2C400%2CAmazonEmberBold%2C12%2C4%2C0%2C0%2C5_SCLZZZZZZZ_FMpng_BG255%2C255%2C255.jpg

Als de nozzle te dicht bij het bed hangt bij printen van de eerste laag krijg je inderdaaad problemen, omdat het bed de nozzle dan afsluit en er niets uit kan komen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@hardbass: bedankt voor het meedenken maar nee, het bed hangt netjes op zijn plaats, anders kon hij niet beginnen printen en dat doet hij nochtans netjes. Zelfs het eerste begin van de "rok" oftewel "skirt" hechtte meteen, daar waar het bij eerdere pogingen wel eens durfde lossen, en de rok pas vanaf enkele centimeters goed en wel aan het bed hechtte.

Bij het printen van een testblokje van 2x2x2 cm ging het goed tot halfweg de derde laag; de resten daarvan zijn op de foto's te zien.

@arco: ik wist zelfs niet dat er vanuit de fabrikant zo'n "carosserie" werd aangeboden. Ik ga dat zeker bekijken! Maar het verandert niets aan mijn probleem, de printer heeft lange tijd heel properkes gewerkt dus er is ergens iets loos, ik weet alleen niet wat.

Arco

Special Member

@arco: ik wist zelfs niet dat er vanuit de fabrikant zo'n "carosserie" werd aangeboden.

Zie: https://store.creality.com/products/ender-5-s1-acrylic-enclosure

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik bedoelde wat anders, ik wilde een test voorstellen. Tijdens deze test laat je de printer plastic extruden terwijl de nozzle in het lucht ledige hangt. Als het probleem dan nog steeds optreed zit het in de hotend of in de extruder. Bij mijn printer kan je de assen en de extruder bewegen via het scherm. Dan print hij dus niets maar is hij enkel plastic aan het prutten.

Hoor je tijdens het printen de extruder motor af en toe een stapje overslaan? Daar had ik zelf in het verleden last van, het bleek dat de bed-leveling niet in orde was. Als dat een klein beetje verkeerd staat kan het op een later moment alsnog fout gaan.

Heb je al eens een cold-pull geprobeerd? Dat wil bij mij wel eens wat zaken oplossen.

Ik heb zelf trouwens de CR-10.

PE2BAS

Dank voor uw goede intenties, maa ik vrees dat we elkaar niet zo best verstaan.

Een vacuumpomp bezit ik niet, en ik weet er ook geen toegang toe te krijgen - hoe kan ik dan printen in het luchtledige?

En wat bedoel je met een "cold-pull"?

Nee, ik kan wel een en ander doen via de "control" en "prepare" secties van het Ender-controllertje, maar zomaar x cm spuiten is daar niet bij. Daarvoor zou ik moeten "ruwe" gcode sturen en daarvoor heb ik dan weer de raspi nodig die ik bezig ben voor te bereiden voor dat soort werk, misschien moet ik dat maar eens wat hoger schuiven op de prioriteitenlijst.

pa3gws

Golden Member

Met printen in het lucht ledige bedoeld @hardbass gewoon printen in de vrije lucht dus de nozzle hoog boven het bed en printen maar. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ha, ja dat is inderdaad wat ik bedoelde. In een vacuum is wat onhandig. :)
Maar als je die opties niet hebt, wordt het wel wat lastig inderdaad.

De cold-pull staat hierboven ook uitgelegd. Je maakt de nozzle net warm genoeg dat het filament zacht wordt. Dan trek je het filament eruit en blijft eventuele rotzooi aan het filament plakken.

PE2BAS

Ik vind dat je extruder er 'vies' uit ziet. Het lijkt er bijna op dat je de doorvoersnelheid van je filament te hoog hebt staan in combinatie met de temperatuur van de nozzle. De extruder probeert het filament door te drukken, maar op een gegeven moment vreten de tanden het filament weg waardoor alles gaat slippen en de doorvoer stopt.

Een andere mogelijkheid is dat de gemeten temperatuur afwijkt van de daadwerkelijke temperatuur.

Ik raak meer en meer in de war met de geboden antwoorden al wil ik niet twijfelen aan de goede intenties.

@EdbO: ik heb toch helemaal geen extruder? Het heet "extruder" als de aanvoermotor en zijn mechanisme bij op het X-wagentje zitten, echter dat is niet het geval, ik heb dus een "hot-end", geen "extruder". Althans als ik de eerdere uitleg goed verstaan heb.

En hoe ik de normale aanvoersnelheid zou moeten instellen, dat zie ik niet, ik heb mijn slicerparameters hogerop weergegeven maar daar is toch nix bij in die zin? Het lijkt me dat mijn slicer dat zelf wel uitzoekt.

Een defecte temperatuuropnemer lijkt een mogelijkheid, hoe kan ik dat checken?

Lucky Luke

Golden Member

Ebdo doelt op de motor die je filament naar je hotend duwt, daar zijn wat flinters plastic te zien.
Dus mogelijk dat je filament slipt tegen het gegroefde (messing?) wieltje op de motoras. Dat eens demonteren, schoonborstellen en hermonteren zou kunnen helpen. Je kunt de extruder eens filament laten doorvoeren zonder dat het in het hotend geduwd wordt, en dan aan de invoerkant het filament tussen duim en wijsvinger proberen te remmen tot de extruder slipt. Dat zou niet moeten lukken (of iig niet makkelijk).

Een cold pull om je hotend schoon te maken kan ook helpen, zeker als je dat nooit eerder gedaan hebt.

En met heel veel pech is het teflon buisje vervormd/versleten (wat rew had).

Je kunt gcode sturen als je pronterface (printrun) op je computer zet. Of ‘gewoon’ met een seriële-poort terminal programma. (Onder linux: gtkterm bijvoorbeeld. Onder windows: putty bijvoorbeeld.) zowel de reprap.org wiki als marlinfw.org hebben een hele uitleg bij elke gcode.

Defecte temperatuurvoeler: ik denk het niet, maar je kunt het nameten. Of 95 graden instellen en met een nat propje papier checken dat het niet sist, en bij 105 graden wel. (Het sist niet gelijk bij het kookpunt, dus als het bij 120 graden pas sist, geen nood).

Met een thermokoppel tegen de buitenkant van je hotend meet je een lagere temperatuur, omdat je thermokoppel afkoelt naar de omgeving en maar op een klein punt contact maakt met je hotend. Zelfs als je het er goed plat tegenaan plakt met kaptontape, al is dat al beter, of er tegenaan drukt met een houten wasknijper (die zijn ook maar beperkt hittebestendig, maar smelten tenminste niet).

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Arco

Special Member

Op 5 september 2023 17:27:28 schreef Paulinha_B:
Ik raak meer en meer in de war met de geboden antwoorden al wil ik niet twijfelen aan de goede intenties.

@EdbO: ik heb toch helemaal geen extruder? Het heet "extruder" als de aanvoermotor en zijn mechanisme bij op het X-wagentje zitten, echter dat is niet het geval, ik heb dus een "hot-end", geen "extruder". Althans als ik de eerdere uitleg goed verstaan heb.

Het zijn beide extruders, alleen het filamenttransport verschilt...
De ene is een Bowden extruder (drivemotor zit extern, filament gaat via een Bowden kabel naar het hot-end)
De andere is een direct-drive extruder (drivemotor zit direct op het hot-end)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik geef het op, hier. Zelfs over de terminologie is men het niet eens. Mijn vragen lezen, de geposte foto's bekijken, is voor sommigen ook al te veel gevraagd. Eentje begint zelfs over vacuum waar er van vacuum geen sprake is.

Het is me al duidelijk wie er op de achtergrond zit te grijnzen dat het hier nu eenmaal een elektronica-forum is, geen 3d-forum-printer. Heeft nog dik gelijk, ook.

Einde draadje voor mij, ik zoek het wel uit, alleen, of elders.

Op 5 september 2023 17:27:28 schreef Paulinha_B:
ik heb toch helemaal geen extruder? .....

Elke 3D printer die met behulp van filament print, heeft een extruder. Voor mij is dat de stappenmotor en het doorvoerwiel die het filament van de rol haalt / trekt en verder de printer invoert. De extruder kan dus overal op je 3D printer zitten. Op een vaste plek aan het frame of mee bewegen op de Y-Z as.

Om alles aan elkaar te laten plakken moet het filament:
- verwarmt worden zodat het zacht wordt tot een pasta
- zachtjes op de voorgaande laag gedrukt worden voor een goede hechting
Hier komt de 'hot-end' om de hoek kijken. Een kamertje waarin je filament wordt verwarmt tot een pasta. Aan de bovenkant wordt je filament toegevoerd, aan de onderkant van dat kamertje zit dan je 'nozzle' met een veel kleinere doorlaat. Doordat er continue filament wordt toegevoerd en door de kleine doorlaat van je nozzle wordt er druk opgebouwd zodat de 'pasta' naar buiten wordt geperst door de nozzle.

Dit alles gecombineerd met temperatuur en snelheden maakt dat je kunt printen.

Anoniem

Op 5 september 2023 08:21:27 schreef Paulinha_B:
Maar heeft er nu nog iemand ideetjes voor mijn probleem, dat de aanvoer van filament stilvalt na +/- 10 cm?

Als je zeker weet dat je bowden tube goed tegen de nozzle zit en alles van je hot end goed vast zit dam ben ik er vrij zeker van dat je last hebt van heat creep. Dit kan komen omdat je hot end fan niet (hard) genoeg meer draait. Of omdat je PLA print in een omkasting.
Het gedeelte van de hot end welke koel moet blijven kan zijn warmte niet genoeg kwijt, het filament wordt zacht op een plek waar het niet hoort en zorgt dan voor een verstopping.
Wanneer je de verstopping weg hebt gehaald dmv een cold pull print hij even goed en daarna begint het weer opnieuw.
Print PLA niet in een omkasting, zorg dat je retractions niet langer staan dan 6mm en check je hot end fan... deze moet flink blazen om goed te kunnen koelen.
Dit probleem gebeurd vaak met Creality's, ik ben overgestapt op Bambu Lab en dat is de beste beslissing ooit geweest qua printen.