@Flash2b,
Heb je die kastjes online gekocht ? (Linkje) ?
Dit topic is gesloten
Golden Member
@Flash2b,
Heb je die kastjes online gekocht ? (Linkje) ?
Golden Member
Normaal gesproken soldeer ik alleen th met harskerntin. De dampen daarvan ervaar ik als niet erg hinderlijk. Het ruikt wel lekker eigenlijk en als het een keer wat te veel wordt wapper of blaas ik het even weg.
Maar bij het solderen van SMD, wat ik met de CO-nixieklok voor het eerst deed, gebruik je flux. De flux die ik gebruik, 270WR (VOC-Free No Clean Liquid Flux) geeft echter een zeer onprettige en irriterende damp/rook af.
Vandaar dit ‘project’
Een PWM geregelde 12cm fan op basis van de Motorregeling
De fan is zo gemonteerd dat deze kan draaien om de vertikale en de horizontale as. Zo kan ik hem richten op mijn werkstuk. Super simpele oplossing, geen fancy afzuiging met filters e.d..
Voor mij is het al goed als het wegwaait voordat het in mijn neus komt
Misschien kan ik nog iemand inspireren met deze eenvoudige oplossing.
Printje
Onderkant met nog een experimenteel C'tje om de frequentie wat omlaag te brengen. Die is later netjes op de print gezet. Nu zo'n 16kHz, daar loopt de fan goed op.
Met verzonken boutjes was er voldoende ruimte tussen de bladen en de behuizing.
Dit zal niet altijd zo kunnen, ik had geluk.
Op 10 februari 2017 23:41:53 schreef DC2PCC:
[...]Ik vond de BAR-mode het mooiste effect.
Mooie temperatuurmeter!
Je kan ook nog een Bardot(tm) mode maken door de bar/dot pin van PWM te voorzien. De actuele waarde is dan fel verlicht en alles daaronder wat dimmer.
Special Member
Op 26 februari 2017 21:53:59 schreef LetterHenk:
Zo kan ik hem richten op mijn werkstuk. Super simpele oplossing, geen fancy afzuiging met filters e.d...
Is een filtertje toch niet beter?
Voor mij is het al goed als het wegwaait voordat het in mijn neus komt
Koelt je soldeerwerk niet af op deze manier, kan je niet beter afzuigen in plaats van blazen.
Golden Member
Farnell etc verkopen filterschuim, oa voor Weller. Ik gebruik ook een fan met zo'n filter. Ïk heb er een vrijstaand ding van gemaakt met een voet pedaal. Hij zuigt de damp af. Ik heb er ook een aan een knik arm. Die draait op 230V.
Het beste werken beide als ik ze vertikaal laat zuigen. Horizontaal doen ze vreemd genoeg bar weinig.
Je wilt niet weten hoe zo'n filter er na 2 maanden uitziet (nu soldeer ik waarschijnlijk wel wat meer dan de gemiddelde COer)
Ik vond het ook lekker ruiken maar ik begon er last van te krijgen (soort rokershoest). Nu heb ik nergens meer last van.
Special Member
Op 27 februari 2017 11:04:48 schreef fred101:
Je wilt niet weten hoe zo'n filter er na 2 maanden uitziet (nu soldeer ik waarschijnlijk wel wat meer dan de gemiddelde COer)
Ja, en dat krijg je toch binnen als je het alleen maar wegblaast. Want het zit nog steeds in de ruimte waar je bezig bent, ik zou de TS ook zo'n filter aanraden.
Ik heb dit setje gekocht voor mijn zelfbouw soldeerdampafzuiger.
https://nl.aliexpress.com/item/10-pcs-high-quality-Activated-Carbon-Fi…
Golden Member
Oké, Oké, Oké,
Ik heb niet de ideale situatie gecreëerd, dat is wel duidelijk.
Maar de afgelopen pak 'm beet 30 jaar kringelde alles van de bout zo mijn sinussen in. Ik waag dit toch een verbetering te noemen
Het afkoelen van het soldeerwerk valt mee lijkt, ik ondervind er geen hinder van.
Fred maakt een goed punt met de hoeveelheid soldeerwerk van de gemiddelde COer. Zo vaak hang ik nou ook weer niet boven een rokende soldeerbout, was het maar waar. Het is hobby en tijd is schaars.
Jullie hebben me wel aan het denken gezet. Misschien ga ik het in de toekomst toch ombouwen. De fan omkeren en er een filter achter knutselen kan best eenvoudig.
Er zal wel iets van een slang aan de voorzijde geknutseld moeten worden om de zuigwerking te concentreren denk ik.
Even snel tussendoor een projectje. Lampje op de gang was stuk, vervangend lampje duurder dan het hele armatuurtje en er zijn er daarom in een paar jaar tijd toch al 4 complete armatuurtjes doorheen gegaan, dus dan kun je het lampje maar beter in 1 keer zo vervangen dat het "nooit" meer stuk gaat. Nouja, een MKT X2 dropper kan Senseïsch worden, maar wel erg laag belast dus zal meevallen. De schakeling in het lampje (verbazingwekkend netjes opgebouwd voor een goedkoop ding van de action met zelfs een glaszekeringetje) en de LED's zelf worden ook mooi laag belast maar er komt nog steeds een oogverblindende bak licht uit. Niet helemaal vergelijkbaar maar vermoedelijk meer dan met een origineel gloeilampje.
De spanningsverdeling zal komen doordat er in het lampje al een condensatordropper zit, nog niet gecontroleerd (en dat lukt ook niet zonder de spanning over de LED-string te meten, bedenk ik me net) of het wel netjes in het vierkant optelt als je de beide condensatoren als één beschouwt.
Die schemerschakeling vind ik trouwens ook niet echt elegant, die er in zat. Maar wel een begrijpelijk compromis verder.
Hmm die solderingen zien er wel vrij "rijk" uit zo in close up. Nouja, alles ff snel uit de losse hand, dan mag dat.
Golden Member
Vandaag mn belichtingsbak afgestoft en weer eens gebruikt.
Het (zelfbouw) schakelklokje heeft ergens een hikje.
Ook was het even zoeken naar de juiste belichting als je printmateriaal 5..6 jaar (weliswaar donker en koel) op zolder gelegen heeft.
Overigens was het printje prima gelukt .. ware het niet dat het in spiegelbeeld was maar toch maar in elkaar gesoldeerd, kwam er na het boren pas achter en had alles alweer opgeruimd
Golden Member
Op 26 februari 2017 21:53:59 schreef LetterHenk:
Normaal gesproken soldeer ik alleen th met harskerntin. De dampen daarvan ervaar ik als niet erg hinderlijk. Het ruikt wel lekker eigenlijk en als het een keer wat te veel wordt wapper of blaas ik het even weg.
Maar bij het solderen van SMD, wat ik met de CO-nixieklok voor het eerst deed, gebruik je flux. De flux die ik gebruik, 270WR (VOC-Free No Clean Liquid Flux) geeft echter een zeer onprettige en irriterende damp/rook af.
...
Ik soldeer 99% van de SMD zonder flux. 0,5mm 63Sn37Pb harskern soldeer van Kester met een puntje van 0.8mm. Alleen bij IC's met een pitch <0.05" gebruik ik flux en een Gullwing.
Meestal gebruik ik een vergrootglas en de 'damp' blijft er netjes achter. Het hindert alleszins niet. Ruimte is ook 60m³ staat niet zo snel vol rook.
Golden Member
Mijn IC tester Mk2. Gebaseerd op het idee van een buizentester. symmetrische of enkele voeding, 2 bnc ingangen voor bv een FG. Twee potmeters tussen de beide rails. 16 x 12 standen schakelaars. De headers zijn tweedelig in serie tussen schakelaar en de ZIF en verbonden met jumpers. De headers onderaan zijn verbonden met de rest van de ZIF voor >16 poters.
De knoppen : 1 = V+,2 = gnd, 3= V-, 4 = R naar V+, 5 = R naar gnd, 6 = R naar V- ,7 = led + R naar V+ , 8 led + R naar gnd, 9 en 10 zijn de potmeters, 11 en 12 zijn de bnc's.
Ik maak per IC een "formulier" waar opstaat hoe de schakelaars moeten staan, welke voeding en hoe te testen. Werk er nu een paar weken mee en heb nog geen dingen gevonden die ik wil veranderen. De eerste keer veen ic is soms even zoeken naar de beste testmethode, daarna een kwestie van knoppen goed zetten en de instructie volgen. (zet knop 2 in stand 5, led pin 8 gaat aan)
De draadnachtmerrie, als er een Mk3 komt maak ik een pcb
Ik vond 23 euro wat veel voor een dispenser waarvan ik niet weet of ik hem handig vind dus even in de rommeldoos gesnuffeld en er twee in elkaar gezet. Heel simpel, boor een gat in de deksel wat net te krap is. Pers er een injectie spuitje in waarvan je de punt dichtmaakt.
Aan de zijkant van het spuitje een gaatje waar een slangetje in gaat. Dan een tweede gaatje voor een stukje slang en een injectie spuit. Daarmee zet je wat druk op het potje waardoor het open spuitje zich vult. Daarna kan het er in principe af tijdens gebruik, ik heb de kwastjes van een rubber zuignap voorzien zodat het kwastje erin blijft staan en de boel niet verdampt. Tot nu toe bevalt het. Valt hij om zonder kwast dan loopt er maar heel weinig uit.
It works! Ik had het voor de beurs in Rosmalen willen af hebben maar dat is niet gelukt.
Wat is het? Een 7x32 flipdisc display, gebruikt als klok met dcf ontvangst. Controller is een 16f648a en de hardware is op gaatjesprinten opgebouwd.
Het geheel, nu nog zorgen dat het aan de muur kan hangen.
Hardware
Achterkant
Nu nog een goede voeding bouwen want mijn labvoeding gaat telkens in protectie bij het flippen van de displays. De originele voeding is met een L200, eens kijken of dat iets wil worden.
Special Member
Gaaf bordje zo. Wat is de maat van het geheel?
Dat ziet er leuk uit, maar kan de voeding het dat net aan.
Want de dotjes worden toch niet continu aangestuurd,
dus alleen een positive of een negative puls welke om moet switchen.
MAH:Je hebt een PM van mij gehad, moet je daar eens naar kijken.
MVG.
De flip-dots schakelen met een korte puls van een paar milliseconden. Je kunt de stroom beperken door dot voor dot te schakelen i.p.v. meerdere tegelijkertijd. Wanneer je in de software de stand van de dot bijhoud hoef je alleen de veranderingen om te flippen.
Maar misschien doe je dat al. En je bent me voor, want ik heb ook nog een aantal van die panelen liggen waar ik iets mee wil gaan doen. Ze zijn erg leuk om iets mee te doen.
@Lambiek: Bedankt! Het opliggende deel met de dots is 49*16cm
@GerardMonique: bedankt! Ik ga er naar kijken! Mijn paneel heeft in ieder geval geen intelligentie aan boord.
@Angela: het zijn erg leuke dingen inderdaad. Dot voor dot gaat mij niet lukken want zo goed ben ik niet in programmeren.
Mijn voeding kan het met gemak aan, dat is het probleem niet. Ik heb de stroombegrenzing ingesteld zodat die niet al te veel oploopt, nu 700mA max. Het enige dat ik schakel is een spoel en dat met 12v DC, dus een kortsluiting. Ik schakel ze nu per kolom omdat ze (even uit mijn hoofd) 30ms pulsen krijgen.
Je zou de voeding kunnen activeren even voor je de flip-dots een set commando geeft en dan erna weer uitschakelen. Dat spaart een hoop stroom.
Energie verbruik is een bottle-neck, merkte ik ook toen ik poogde een klok met relais logica op te zetten
Golden Member
Weer eens een stukje pcb modelbouw Beetje over de top voor dit apparaat maar ik vind het gewoon erg leuk om te doen en zinvoller dan oefenen op sloop pcbs.
Dit is een 4 layer pcb waar diverse traces van de 2e layer waren "verdampt" Best gaaf, op de plek van de trace zat niks meer maar daarom heen zat een zwarte nevel. Helaas lukte het niet om dat te fotograferen. Ik heb hier een sloopprint van een zelfde meter en daar is het nog heftiger. Net alsof ze het pcb in negatief hebben gemaakt. Dat pcb is transparanter.
http://schneiderelectronicsrepair.nl/?p=481 meer fotos en omschrijving
Eerste graafwerkzqaamheden en nieuwe traces (0,2mm draad) in de kanalen gelegd.
Opgevuld met epoxy en nieuwe toptraces, afdeklaag en printlak
relais er weer op
Golden Member
Herinnert iemand zich deze nog?
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1615157#1615157
Mijn 8X8X8 RGB LED kubus is eindelijk af.
Ik heb er een video van gemaakt.
https://youtu.be/qRREqhRc61k
De USB aansluiting heb ik naar buiten gebracht zodat je hem nog kan herprogrammeren.
[Bericht gewijzigd door Sjoerd Kreyns op zaterdag 8 april 2017 16:40:38 (18%)
Golden Member
Netjes Sjoerd,
Dat Plexiglas ergens laten maken / zagen of ook zelf gedaan ?
Special Member
Ziet er gaaf uit Sjoerd.
Zal wel wat werk geweest zijn denk.
Golden Member
Dat heb ik zo laten zagen. Bij http://Kunststofplatenshop.nl
De behuizing is 30x40 cm
Golden Member
Op 8 april 2017 16:41:30 schreef Lambiek:
Ziet er gaaf uit Sjoerd.Zal wel wat werk geweest zijn denk.
Zeker !
Gewoon rustig aan en dan komt het wel een keer af. Alles bij elkaar wel een half jaar.
Dit topic is gesloten