Net mijn Mega Ω decade bank afgewerkt. Deze kan van 0..100MΩ in stappen van 1MΩ.
Ik kwam erachter dat ik niet één decade bank in mijn collectie had die boven de 10MΩ kan. Ook kwam ik er tijdens het testen achter dat veel multimeters niet eens boven de 20MΩ kunnen meten! Gelukkig konden mijn Fluke 8845A en Siglent SDM3055 dit wel en ook mijn favoriete DER EE DE-5004 gaat tamelijk hoog tot 60MΩ.
De binnenzijde is niet zo spannend, 2 stuks Lorlin 12 standen draaischakelaars, 20 stuks 1% weerstanden en 3 Schnepp Poolklemmen in een Hammond 1591C-BK behuizing.
Ik vond nog 2 hele mooie kwaliteit knoppen die ik ooit (>30 Jaar geleden) van oud kopieer apparaat had afgehaald welke perfect waren voor mijn toepassing. Jammer dat de "Quantity" schaal niet zo handig loopt, nu is de de formule : "(Afgelezen waarde /2) - 1" maar dat vind ik niet erg.
Tijdens de bouw heb ik 2x 10 stuks weerstanden uit stroken van 100 stuks geselecteerd met waarden 1MΩ 1% en 10MΩ 1%.
Na controle van de gebouwde decade heb ik het volgende overzicht van alle standen gemaakt (rechter kolom is de tolerantie per weerstand):
Zoals hierboven te zien is, is het 0..10MΩ bereik netjes <0.25%. Voor het 10..100MΩ bereik kom ik rond de 3% uit. Hoog ohmige weerstanden meten is niet makkelijk en sommige meters zijn uiterst langzaam. Voor mij is de nauwkeurigheid voor mijn toepassing prima zo, maar als ik het nog eens zou bouwen dan zou ik meer tijd nemen om de 10MΩ weerstanden te selecteren.
Ik heb ook nog met mijn Duoyi DY30-2 "Megger" op 500V eraan gemeten, en daar kwamen mooie waarden uit omdat deze minder digits heeft.