Delta voeding revisie & reparatie tips

Vishay heeft nog hele mooie vervangers. De parallelle 4 x 250 uF (ik neem aan i.v.m. lage ESR) kunnen vervangen worden door 2 x 470 uF. Komt beter uit in waarde dan 4 x 220 uF, maar 2 x 220 uF en 2 x 270 uF kan ook, indien beschikbaar. Of gewoon 1 x 1000 uF van goede kwaliteit. bij te groot schuin monteren ;).

Sine

Moderator

Ik vermoed dat ESR niet de belangrijkste eigenschap was. Grotere (in capaciteit en daarmee ook formaat) elco's zullen fysiek niet gepast hebben.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 21 januari 2025 08:41:11 (16%)

Mee eens met Sine.

Er is trouwens een designfout op deze print:

Die 1000 Ohm 5W VitrOhm weerstand (R1) wordt erg heet en de warmte veroudert die 4 elco's (C1 - C4) veel sneller.

"They Alll do that, Sir!"

Misschien, als je van plan bent deze voeding intensief te gaan gebruiken (b.v. Zendamateur, een blikken warmteschildje plaatsen tussen die R1 en C1-C4).

blackdog

Golden Member

Hi,

Je kan ook onderstaande weerstand aanschaffen en deze op de koelplaat schoeven.
Dan zijn extra warme elco's niet meer het geval.

https://www.eoo-bv.nl/aluminium-huis-25w/12592-alu-25w-1k-rh-25.html

De draden naar de weerstand een beetje twisten en dat is alles waar je rekening mee moet houden.
De positie waar de weerstand zich bevind is verder niet moeilijk.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
RAAF12

Golden Member

Op maandag 6 januari 2025 01:40:09 schreef Kruimel:
Die stekkers herken ik inderdaad, maar ik zie ze nauwelijks meer. In mijn hoofd zaten die dingen op plekken die heet werden.

Dan zat er een ander soort kabel omheen, iets met katoen?

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer

Bram,

Bedankt!

Raaf12, Kruimel.

Die stekker is een zgn. Apparatenstekker en zat ook op meetinstrumenten, stofzuigers e.d.

Nog steeds verkrijgbaar als NOS, en bij ALI, ook in volledig metalen behuizing.

Ook verkrijgbaar met een synthetisch zeer duurzaam keramieken voet, ipv breekbaar porcelein.

Of eventjes naar de lokale kringloopwinkel gaan en daar in de bak met kabels zoeken. Ze zijn redelijk gangbaar. Zaten vroeger aan frietpannen, strijkijzers (de echte goeie strijkijzers, waar ook nog asbest in zat :) ) en straalkacheltjes (paraboolstralers).

Heb hier minstens een half dozijn complete kabels met dergelijke stekker liggen, voor allerlei apparaten.

set SCE to AUX.
RAAF12

Golden Member

En dat op een regelbare voeding. Beter een Bulgin erop zetten zoals de Quad amps of een IEC modelletje. Maar het gat in de kast zal wel een dingetje zijn.

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer

Bij kringloopwinkels (ik mag mijn dochters er vaak naar toe rijden) kijk ik altijd in de kabelbak en daar heb ik al meerdere van deze oude apparaatsnoeren gevonden. ze zijn er in verschillende uitvoeringen. Ook voor apparaten die niet heet worden, ze zijn dan niet van keramiek of porselein. Ook soms zonder de twee aardingsveren.

Sine

Moderator

Tja, wil je die lompe krengen nog aan een apparaat hebben?

Ik zou de entree gewoon vervangen door een IEC type en die dikke klotsen vergeten.

Op donderdag 23 januari 2025 10:20:39 schreef Sine:
Tja, wil je die lompe krengen nog aan een apparaat hebben?

Ik zou de entree gewoon vervangen door een IEC type en die dikke klotsen vergeten.

precies ja, tevens is deze voeding al best diep, met een iec snoer kun je ook een haakse stekker toepassen waardoor het nog op een plank van ~40cm diep past. blijft een toestel van bijna 30kg.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het is een uitdaging om apparatuur origineel te laten.

Dat zal ik in mijn geval niet proberen denk ik. Als ik het gat nu uit had moeten zagen om een moderne variant te plaatsen had ik getwijfeld, maar hier is het imho makkelijk: gewoon het adapterplaatje weer plat slaan en er een nieuwe IEC in maken.

Op dinsdag 21 januari 2025 11:57:12 schreef redguuz:
Die 1000 Ohm 5W VitrOhm weerstand (R1) wordt erg heet en de warmte veroudert die 4 elco's (C1 - C4) veel sneller.

"They Alll do that, Sir!"

Misschien, als je van plan bent deze voeding intensief te gaan gebruiken (b.v. Zendamateur, een blikken warmteschildje plaatsen tussen die R1 en C1-C4).

Dat van die weerstand was me niet opgevallen inderdaad, daar bedenk ik misschien nog wel wat voor. Als ik het schema zo bekijk zal die weerstand heet worden ongeacht de belasting van de voeding, dus het probleem zal met draai-uren samenhangen en niet met hoe intensief de voeding wordt gebruikt. Het lijkt in elk geval totaal niet kritisch wat voor elco's het zijn, en ik geloof dat ik wel wat geschikte axiale 470µF elco's heb liggen die ik er monteer. Dat laat dan ruimte om daar misschien tussenin een mooie grote weerstand te maken die zijn warmte dan daar lekker tussendoor dirigeert.

HI Kruimel,

Ik zou het advies van Blackdog opvolgen:

Hi,

Je kan ook onderstaande weerstand aanschaffen en deze op de koelplaat schoeven.
Dan zijn extra warme elco's niet meer het geval.

https://www.eoo-bv.nl/aluminium-huis-25w/12592-alu-25w-1k-rh-25.html

De draden naar de weerstand een beetje twisten en dat is alles waar je rekening mee moet houden.
De positie waar de weerstand zich bevind is verder niet moeilijk.

Groet,
Bram

In plaats van op de koelplaat, achter op het apparaat, kun jij IMHO deze weerstand ook goed plaatsen op de metalen spacer tussen de 4 grote 10000uF 100V 85 Graden C) elco's en de voedingstrafo.

Daar wordt hij goed gekoeld, en stookt hij geen andere onderdelen op door stralingswarmte.

Maar ergens op de grote koelplaat (zoals Blackdog (Bram) voorstelt is ook een prima oplossing.

In mijn voeding heeft de CTD van de RUG, die hele netentree verwijderd en een nette vaste kabel voor de netstroom gefabriceerd.
Op de originele plek van de netentree, onder die 2 weerstanden is er nog voldoende extra plaats voor R1.
Daar is Blackdog,s oplossing de beste.

Beste Alternatieve lokatie R1 (1000 Ohm 25W), eea volgens Blackdog

heeft er iemand een vervangende diode voor d3 in de delta E030-1 voeding. het is de variand met aleen transistoren er in. in de manual staat zp 6.2.

Daar kun je een zener diode van 6.2V 500mW voor gebruiken zoals de BZX83C6V2.

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.
blackdog

Golden Member

Hi boxhoorn,

Dat is een Referentie zener 1N825a.

Als je zeker weet dat hij stuk is, stuur mij dan een e-mail met je adres gegevens en ik stuur je twee dioden op, die je in de Delta kan plaatsen.
Dat is dan een Siemens 1N753A en een ST 1N825.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha Boxhoorn,

Die D3 is de referentie voor je voeding. ZP staat voor Zener Precisie.
Deze zeners hebben een ingebouwde temperatuurcompensatie, en zijn veel stabieler dan een normale zener. De stabiliteit van D3 bepaalt de stabiliteit van je uitgangsspanning.

Om te testen of hij inderdaad stuk is kun je hem vervangen door een gewone 6,2V zener. Je voeding moet dan weer werken. Maar is dan minder (temperatuur) stabiel. Voor test is dat niet erg :-)

Zorg dat, als D3 inderdaad stuk is, je ook uitzoekt waarom die zener gesneuveld is.
Los dat eerst op, zodat je zeker weet dat je de volgende heel houdt :-).

Als inderdaad D3 stuk blijkt, dan mag je héél blij zijn met het zeer genereuze aanbod van Blackdog. Die referentiezeners zijn tegenwoordig zeldzaam, en duur....

groet, Gertjan.

d3 bij serinummer 6939 1n825 is dat de zelfde diode als voor de voedingingen met de serie nummer lager dan 6939.
want die hebben een andere schakeling, met andere compenetten.

[Bericht gewijzigd door boxhoorn op donderdag 6 februari 2025 16:23:02 (17%)

miedema

Golden Member

Ha Boxhoorn,

De opbouw van de voedingen met lagere nummers is identiek. Alleen zitten daar discrete transistoren in, en die zijn later vervangen door opamps. Maar de opzet is hetzelfde.
Het viel me net op dat de dioden zelfs hetzelfde nummer gehouden :-).

edit: Nog een keer de schema's vergeleken. Bovenstaand is maar deels waar. Alleen D1 t/m D3 hebben dezelfde nummers behouden, en ook dezelfde functie.

Voor zover ik weet is D3 altijd een 1N825 (of equivalent) geweest.

Voor zover ik kan zien hebben alle voedingen met een lager serienummer dan 9708 dezelfde schakeling, met discrete transistoren. Vanaf nr. 9708 zijn de 741 en 747 opamps er in gekomen.

groet, Gertjan.

Hi,

Hierbij nog de Service manuals van de 3 series E voedinkjes (discrete transistors, 747/741 en LM81 / LM82).

De 1N 825 is nog wel verkrijgbaar maar relatief prijzig : compliment aan Blackdog voor zijn aanbod.

XXX MANUAL_ES015-2_ES030-1_E060-0.6 Derde Versie IC 747 741.pdf

klopt het dat er 28 volt over R1 staat?

Sine

Moderator

Over R1 staat best een stevige spanning ja, en die wordt dan ook lekker warm.