Eind van de middag ploften hier de elcootjes van Rew op de mat. (de post is hier niet zo snel...
)
Wat een kleine elcootjes zeg... die zullen niet veel rimpelstroom kunnen hebben. (er ontplofte eens zo'n miniatuur elco in m'n vingers, toen ik aan het experimenteren was met m'n DC-Dc converter. Daarna meer aandacht voor die rimpelstroom spec gekregen
)
Rew had er een lijstje bij gedaan met zijn meetresultaten:
nominaal spanning gemeten ESR
22uF 50V 22,53uF 1,3Ω
47uF 15V 48,28uF 1,9Ω
100uF 10V 219,7uF 1,6Ω
Om hem niet langer in spanning te houden heb ik ze meteen even gemeten met m'n Peak metertje. dit is dus koud, zo uit de envelop, en zonder de elco's eerst te formeren. (Want ik denk dat Rew ze ook zo uit z'n bakje gemeten heeft)

Hier is de ESR wat hoger dan door Rew gemeten. dus heb ik het elcootje even tussen m'n vingers opgewarmd, en nog een keer gemeten:

Zo, nu klopt het beter 
Het is overigens een klassieke meetfout om bij repareren meteen na uitsolderen de ESR van de oude elco te meten. Nog heet van het solderen meet je een veel te mooie (=lage) waarde!

Dit is wel een heel raar elcootje.... Rew meette de dubbel capaciteit van de opgegeven waarde, en dat doe ik dus ook!
Volgens mij is het gewoon een verkeerd gestempelde 220uF elco...
Over het algemeen kloppen de meetresultaten van Rew dus prima met de mijne. Zeker als je beseft dat elco's ruime toleranties hebben.
Volgens z'n boekje meet mijn Peak ESR bij 100kHz. Geen idee wat de meter van Rew doet...
De elcootjes staan nu te formeren. (Mooi klusje voor een paar Delta's
) Als hermeten verschil oplevert laat ik dat weten. Ook verwacht ik ergens de komende tijd bij Blackdog langs te gaan, ik zal dan kijken wat zijn mooie LCR meter te melden heeft.
Edit:
Met die zwarte 100uF is nog meer raars: bij het formeren bleef de stroom hoog....
Om een elco te formeren begrens ik de stroom op zo'n 5mA, en regel dan langzaam (over uren) de spanning op naar de werkspanning. De stroom zakt dan steeds terug naar tienden van uA's (de lekstroom).
Maar dit elcootje bleef een paar mA lekken. Na een tijdje zo erg dat de voeding in de stroombegrenzing ging....
De Peak ESR meter zegt nu "In Circuit - Leaky"....
groet, Gertjan.