Delta voeding revisie & reparatie tips

Ik heb hem wat getest...

De stroombegrenzing werkt niet goed: stel hij staat op 1A en ik heb een 10 ohm weerstand aangesloten, dan kan ik de spanning tot 15-20V, dus de stroom tot 1.5-2A opdraaien voordat ie ineens in CC gaat en de stroom terugzakt naar de ingestelde 1A.

Hier kan je de handleiding incl schema vinden.

http://www.woutersenwouters.be/sold-products/1022/delta-elek...or-30v/20a

Ik heb nog geen tijd gehad om met dit in het achterhoofd naar het schema te kijken. maar als iemand toevallig weet, oh dat is... houd ik me aanbevolen. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Gisteren bij de E060-0.6 diversen condensatoren vervangen.
En hij werkt weer als vanouds.

miedema

Golden Member

Ha Arie de W,

Goed om te horen! Heb je weer jaren plezier van :-)

Nu die MST 060-5 nog... :S

groet, Gertjan.

Op 2 december 2016 13:41:21 schreef rew:
Ik heb hem wat getest...
De stroombegrenzing werkt niet goed: stel hij staat op 1A en ik heb een 10 ohm weerstand aangesloten, dan kan ik de spanning tot 15-20V, dus de stroom tot 1.5-2A opdraaien voordat ie ineens in CC gaat en de stroom terugzakt naar de ingestelde 1A.
....
Ik heb nog geen tijd gehad om met dit in het achterhoofd naar het schema te kijken.

Ha rew,

Lees pagina 5 e.v. in het door jou gelinkte manual.
Er kan van alles niet goed staan. Sense schakelaar, link bij punt 4, schak S4 bij punt 5.4 enz.

Mogelijk staat de voeding nog in de (niet default) settings van de vorige gebruiker.....

groet & succes, Gertjan.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 7 december 2016 22:22:45 (66%)]

Sine

Moderator

Op 1 december 2016 13:44:08 schreef blackdog:
Hi rew,

Kinky foto's, vooral de Thyristor sectie ;-)
De voeding kan wel een perstlucht "beurtje" gebruiken.

Daarmee heb je meteen een idee van de leeftijd van dit apparaat ... dat zijn de secundaire gelijkrichters :P

Het ding lijkt wat constructie betreft verbazend veel op de S24 10 waarvan Fred er ooit eentje tot labvoeding versleuteld heeft.

Op 2 december 2016 13:41:21 schreef rew:
Ik heb hem wat getest...

De stroombegrenzing werkt niet goed: stel hij staat op 1A en ik heb een 10 ohm weerstand aangesloten, dan kan ik de spanning tot 15-20V, dus de stroom tot 1.5-2A opdraaien voordat ie ineens in CC gaat en de stroom terugzakt naar de ingestelde 1A.

Dat is zeker niet goed, de stroom moet aardig precies regelbaar zijn, ik gok op iets rond de bovenste helft van ic4

Die S24 10 kunnen op den duur wat problemen krijgen door de bekende bruine ROE condensatoren in de hulpvoeding, dus meet ook eens of de +-12V lijnen rimpelvrij zijn.

-edit-

Check, deze heeft ze ook ... en zo te zien is dat exact het zelfde voedinkje wat in die 2410 zit.

Op de regelprint zie er er nog een, die zijn op z'n minst verdacht.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

Ik heb de "instelling" nagelopen. Die lijken goed. Ik zal het nogmaals doen. De OVP heb ik nog niet gecontroleerd. Goed plan.

"die bruine condensatoren" zullen in het schema wel C50/C51 zijn, toch? Oh... Wacht. C34/C35 zitten ook over dezelfde +/- 12V.

Ik snap het schema nog niet helemaal. Links van T1 en nog subtiel rechts daarvan is de interne (schakelende!) voeding +/- 12V, toch?

Dan totaan de CC/CV leds is het "maak een PWM signaal op basis van een gewenste spanning".

Die spanning wordt doorgegeven door het signaal wat net onder de text "R44" doorloopt.

IC4 en D31-D34 lijkt me met het combineren van de stroom en de spanninginstelling te maken te hebben. De onderste helft van IC4 is mogelijk een ideale diode?

Nee. Bij nader inzien. IC4 is gewoon de stroomregeling. IC5 de spanningsregeling, en D31-D32 combineren dat, D33/D34 horen bij de stroomregeling, D42/D43 horen bij de spanningsregeling.

Dat signaalt wat onder R44 langsloopt, dat is geinverteerd. Hoe lager, hoe hader de PWM regeling z'n best doet om de uitgang omhoog te helpen.

Voorzover ik kan zien, zijn de opamps als comparators gedschakeld. Er is geen DC terugkoppeling. Mee eens?

[Bericht gewijzigd door rew op 3 december 2016 09:51:33 (12%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
miedema

Golden Member

Ha Rew,

Voor mij ook de eerste keer dat ik in dit schema duik. Ik denk:

Op 3 december 2016 09:45:33 schreef rew:...
Ik snap het schema nog niet helemaal. Links van T1 en nog subtiel rechts daarvan is de interne (schakelende!) voeding +/- 12V, toch?

Klopt.

Nee. Bij nader inzien. IC4 is gewoon de stroomregeling. IC5 de spanningsregeling, en D31-D32 combineren dat, D33/D34 horen bij de stroomregeling, D42/D43 horen bij de spanningsregeling.

Eens.

Voorzover ik kan zien, zijn de opamps als comparators gedschakeld. Er is geen DC terugkoppeling. Mee eens?

Nee... er is een DC pad van de uitgang naar de spanningsregelingang.
De + en min ingangen van de respectievelijke opamps IC5 (R66, R69)hangen, via R76//R77, S3 en L7 DC gekoppeld aan de plus uitgang.

Ook hangt de + ingang van de onderste helft van IC5 via R70 DC gekoppeld aan de ruwe voeding. Dus die onderste helft regelt uitgang tegen ruwe ingang, de bovenste helft regelt uitgang tegen de U potmeter)

De U/I regeling borduurt voor op de klassieke HP / Harrison opzet. (voorbeelden: de recentste CO voeding, de lineaire E... Delta's) IC4 regelt de stroom (gemeten over shunt R97), IC5 regelt spanning. De dioden sommeren eerst het regelsignaal van beide opamps, daarna van het U (IC5) en I (IC4) regelsignaal. (D31, D32)

Bij de stroomregeling regelt de bovenste opamp van IC4 de stroom tegen de instelling van de I potmeter, de onderste opamp regelt bij de maximale stroom, ingesteld met S2 (De dubbele spanning/halve stroom of halve spanning/dubbele stroom schakelaar)

Maar... gezien de leeftijd, is de kans groot is dat de fout ontstaan is door een uitgedroogde elco. Dus ik zou eerst de hulpvoeding op rimpel controleren. (C33,34 en C50,C52, C60,C61). Voedingsrails meten is altijd een goed begin van foutzoeken.
Verder de Kleine elcootjes in de regeling. Vanuit mijn ervaring met de E serie: vooral C67 (check ook C66)

Kleine elcootjes worden veel eerder slecht (lage capaiciteit / hoge ESR, maar ook lek) dan de grotere. Elco's naast een hittebron verouderen ook sneller.
En die bruine ROE busjes heb ik ook slechte ervaringen mee.

Edit: Schema is maar net leesbaar.... ook C80! (links van S3)

groet, Gertjan.

Op 3 december 2016 10:45:23 schreef miedema:
Edit: Schema is maar net leesbaar.... ook C80! (links van S3)

Dank Gertjan, Ja, hij staat ook nog in de buurt van de "nauwelijks te onderscheiden", C60.... (zo uit m'n hoofd).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

de voeding van rew is alweer 33 jaar oud, dan heb je best kans op die bruine roe elco's die gaar zijn idd. m'n SM3540 van diezelfde leeftijd had ze ook gaar, 4x 250V 22uf elco's meen ik. later was de hulpvoeding stukgegaan op iets anders, switcher gebaseerd op een ingeharste 4060. met een irf840 ipv de onbekende fet weer aan de gang gekregen.

als die bruine elco's echt gaar zijn scheuren ze op de kop, of er komt een pootje los.

dit is de hulpvoeding origineel uit 1985 van m'n SM3540. de schakelfet, 4060, 2 zeners, een stel weerstanden bij de 4060 en de laagspanning elco's heb ik vervangen. delta deed niet moeilijk ( als bekend natuurlijk ) over een vervangende hulpvoeding, maar ik wilde weten of die oude print toch nog gemaakt kon worden, en dat kon.

de schakelfet, 4060, 2 zeners, een stel weerstanden bij de 4060 en de laagspanning elco's heb ik vervangen. deze print is later door de P358A hulpvoeding vervangen.

hier de P382A hulpvoeding uit m'n SM7020D voeding die ook duidelijk gare elco's primair heeft. deze voeding bleek na een stevige test nog een ander probleem te hebben.

bij een duurtest van de SM7020D 20A 30V voor een langere tijd kapte het ding er ineens mee. hierboven zie je waarom, men had vergeten om 1 pootje van de secundaire schakelfet te solderen af fabriek. ( linksonder de Gate van de irfiz44 ) dat kwam er pas uit na een langdurige zware belasting. deze fetjes zijn nog leverbaar, dus gewoon een nieuwe erin gezet. er liep geen stroom over die poot, dus het heeft 20 jaar toch gewerkt met alleen de drukkracht tegen het oogje..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
miedema

Golden Member

Goed om ook Testmans reparatie ervaring te horen. Hoe meer Delta reparatie of revisie ervaringen we horen, hoe completer het beeld wordt wat er zoal mis kan gaan met een oude Delta.

Het is goed dat Testman wijst op de leeftijd. Want hoewel Delta Elektronika zeer degelijke, slim ontworpen voedingen bouwt, met 1e kwaliteit componenten, zijn de Delta's bij de gemiddelde COer thuis natuurlijk al zo'n 25...40 jaar oud...
En dan kun je kleine mankementjes en versleten onderdelen verwachten...

Toch blijken er ook veel van die oude Delta's domweg nog prima te werken, zonder onderhoud. Zoals we weten uit de ervaringen van knifter

Mijn Delta E018-0.6D kwam zonder onderkant.....
Dus was de vraag hoe kom ik aan een nieuwe bodemplaat voor een Delta.

Contact opgenomen met Delta support, maar helaas, er lagen geen bodemplaten meer in het magazijn. Maar de altijd behulpzame Delta support had gezocht, en de de originele werktekening van die bodemplaat gevonden:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/delta/Delta-E-series-kast-bodem-600pix.png
(klik voor de originele pdf)

Met deze tekening in de hand was het niet zo moeilijk om een nieuwe bodemplaat te maken.
Ik maakte het me makkelijk, en liet het plaatje op maat knippen door de metaalboer. Daarna zo precies mogelijk aftekenen en boren. Nog even netjes afwerken (o.a. Brillo pannensponsje), en klaar.

En de E018-0.6D had weer een bodem:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/delta/IMG_4579-Delta-E18-0,6D_bodem-600pix.jpg

Overigens, ook weer zo'n typisch Delta slimmigheidje: die grote gaten zijn natuurlijk voor de koeling. Maar door het meest rechter gat kun je ook de printzekering vervangen. Als je het weet kun je hem op de foto nog net zien.
Die zekeringhouder op de print is goedkoper in de productie, en zo, zonder extra moeite, toch makkelijk in de service :-)

groet, Gertjan.

fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/03/delta24_10.jpg

Mijn delta 2410 schakelende voeding omgebouwd tot labvoeding. Lelijk maar erg goed.

Enkele opmerkingen:

Over meten aan deltas, ruisvloer metingen is allemaal wel leuk maar hoe zinvol is een ultra lage ruisvloer in de praktijk ?

Onder belasting valt die paar mV ruis toch niet op (blauw is spanning, geel is stroom.

Een voeding is een spanningsbron, die probeert hij bij veranderende stroom de spanning stabiel te houden. In CC mode probeert hij de stroom stabiel te houden maar kan de spanning variëren. Ik denk dat beide effecten veel belangrijker dan die ruis zijn.

Hier de stroom van een opstartende raspberry-pi (gele trace) Ik denk niet dat 10mV ruis hier een probleem is. Hoe snel de voeding die stroom kan leveren wel. http://www.pa4tim.nl/?p=3135 (meer fotos)

Ik dacht dat bij ruismeting altijd de bandbreedte wordt gespecificeerd, hoe breder, hoe meer ruis. Dat scopen nog steeds een 20 MHz "knop" hebben schijnt ivm ruismetingen te zijn.

Een DSO meet maar een heel klein percentage van de tijd dus die enkele uitschiet-puntjes kunnen er veel meer zijn.

Niet alle DSO's meten op dezelfde manier. Sommigen meten indirect en gebruiken de displaydata.

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
miedema

Golden Member

Ha Fred :-)

Die Delta S24-10 van je hebben we eerder gezien, maar het blijft een mooi ding. Vooral met die 2 platte meters.

Dat ruis meten is natuurlijk eigenlijk "brom en ruis residu" meten. Alleen je ziet geen brom :-)

Het achterliggende idee was: Als je wilt checken of je Delta nog OK is, hang hem aan je scope. Als je dan alleen wat ruis ziet is het goed. Hoeveel ruis dat precies is, en hoe gemeten doet er dan niet zoveel toe.

Als je met je schakelende Delta een raspberry-pi gaat voeden is dat ruisniveau inderdaad niet zo interessant :-)

Maar ik aan een 80dB versterkende microfoon pre-amp meet ben ik wel blij met een stille voeding....
Zo'n pre-amp trekt ook een vrij constante stroom, als ik het meetsignaal terugvindt op de voedingsrails is er iets mis met m'n ontkoppeling :-)

Als je echt ruis wilt meten, dan moet je inderdaad de bandbreedte aangeven, en meten in dBm/Hz of mV/√Hz. Maar dat gaat hier te ver, en is voor die simpele check ook niet nodig.

Niks aan die S24-10 gerepareerd? Nog verdere Delta service ervaringen die je wilt delen?

groet! Gertjan.

Ik heb een vraag aan de Delta reparateurs, hebben jullie een tip voor een mooie vervanger voor de netschakelaar van mijn E030-3. Ik vind de originele te zwaar gaan en nu heb ik er een kleine schakelaar ingezet met een vulring. Werkt op zich prima maar zou nog wel een willen plaatsen die iet groter is en toch soepel schakelt. Meer het zwarte type wat in de latere modellen zat (of gaan die ook er zwaar ?) Zoals te zien aan mijn voeding hoeft het niet origineel te zijn.

miedema

Golden Member

Ha Rolo,

Die originele chrome schakelaars die Delta gebruikte gaan inderdaad vrij zwaar.
Maar de latere zwarte zijn wat dat betreft veel beter, en hebben ook mijn voorkeur.
Ik heb wel een fotootje waar dat typenummer op te lezen is. Ik zal even voor je zoeken.

Edit: En gevonden, even uitvergroot:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/delta/IMG_4612-Delta-apem-schakelaar-600pix.jpg

Het is een APEM 4141A. Die A staat voor verzilverde contacten.

Als ik de datasheet op de gelinkte APEM pagina lees dan is een hedendaagse vervanger de 4641A (iets zwaarder).

groet, Gertjan.

bprosman

Golden Member

Nog even netjes afwerken (o.a. Brillo pannensponsje), en klaar.

Zelf gooi ik ze altijd met 2 tabletten in de vaatwasser, komen ze er een soort van "geanodiseerd" (alhoewel het geetst is) mat uit.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Bedankt voor de info over de schakelaar. Ik heb een APEM 4641A-22 gevonden in het assortiment van Conrad (Bestnr.: 706386 - 89). Hij heeft Kabelschoen 2.8 mm aansluitingen maar dat is ook goed te solderen. Denk dat ik die bij de volgende bestelling mee laat komen.

miedema

Golden Member

@ testman
Dank je dat je post met foto's hebt uitgebreid. Leerzaam en leuk om te zien.

@ bprosman
Die vaatwasser methode kende ik nog niet. Hoe houdt die afwerking zich na verloop van jaren?

Bij die Brillo sponsjes zit er een soort zeep in die na afspoelen toch een soort coating achterlaat. Het aluminium behoudt nog jaren een zachte glans (oxideert niet). Met dat schuursponsje kun je de laatste oneffenheden wegschuren, en tegelijk een mooi oppervlak creëren (door draaien, of juist in 1 richting te schuren).
Ik zag trouwens dat die Brillo pannensponsjes nu in een nieuwe verpakking zitten. Nu heten ze "Mr Muscle schuursponsjes", met daar onder "brillo"

@ Rolo
Die schakelaar bij Conrad even opgezocht. Lijkt me inderdaad een prima vervanger, en uiterst betaalbaar.

groet, Gertjan.

Hulpvoeding, 12V (ik kan de -12 nog niet vinden), zit 100mV rimpel op bij 40kHz. Is dat te veel? Ziet er gewoon wel "normaal" uit.....

De condensatoren op die 12V zijn oranje tantaaltjes. Die zien er m.i. niet uit alsof die verslechteren.

Ik heb 22uF condensatoren (elcos) liggen die de 12V makkelijk aankunnen. Ze zijn "moderner": VEEL kleiner dan wat er inzit. Gaat dat goed of moet ik "betere?" kopen?

[Bericht gewijzigd door rew op 5 december 2016 18:27:24 (26%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
miedema

Golden Member

Ha Rew,

De -12V rail is de alleronderste lijn op het schema, met ontkoppel C's C34, C51, C61.

100mV rimpel lijkt vrij veel, maar ik heb geen ervaring met jouw model voeding. Doe wat je deed om het effect van die vertraagde stroombegrenzing te reproduceren, en kijk of er wat op die rails gebeurt.

Oranje tantaaltjes kunnen ook stuk gaan, ze hebben een slechte reputatie. Blackdog heeft er eens een hele la vol van in de prullenbak moeten knikkeren:-( . Kan natuurlijk een bepaalde productie periode geweest zijn. Check capaciteit, ESR en vooral lek.

Eerder verwacht ik dat 1 van de elcootjes in de regeling zelf slecht is: C80, C67 evt. C68.

Ik heb 22uF condensatoren (elcos) liggen die de 12V makkelijk aankunnen. Ze zijn "moderner": VEEL kleiner dan wat er inzit. Gaat dat goed of moet ik "betere?" kopen?

In elk geval zijn ze goed genoeg om te testen :-) . Heb je de fout gevonden kun je alsnog bedenken of je voeding het waard is om te reviseren met mooie long-life elco's.
Zelf meet ik van elke elco die ik verwissel de capaciteit en ESR, zowel van de oude als de nieuwe. Dat geeft inzicht.

Om meer systematisch fout te zoeken zou ik beginnen om met de scoop het regelsignaal te bekijken (knooppunt D31 en D32), en de foutconditie weer oproepen. Vandaar kun je dan terug zoeken.

Elco's is de eerste gedachte, maar er kan in een oud apparaat natuurlijk meer mis zijn... Verlopen weerstand, slecht contact, corrosie.

groet, Gertjan.

Op 5 december 2016 19:19:09 schreef miedema:
De -12V rail is de alleronderste lijn op het schema, met ontkoppel C's C34, C51, C61.

Ja. DAT weet ik. Maar waar ik hem "makkelijk" fysiek in het apparaat kan prikken weet ik nog niet. :-(

Om "de fout te reproduceren" moet het apparaat toch in bedrijfsklare toestand blijven. Dan zijn de achterkanten van de stuur-print (*) en de achterkant van de "hulpvoeding" niet makkelijk te beprikken. En die hulpvoeding print (P251), daar staat ook 300V DC op die print. Daar ben ik toch een beetje voorzichtig mee.....

Maar natuurlijk wederom dank voor de tips. :-)

Edit: Ik heb vannacht nog wat liggen denken. De "fold back current limit" is in bepaalde gevallen een gewenst gedrag. Als iemand in het verleden dat wel handig gevonden heeft, dan zit er een extra weerstand die niet op het schema staat in mijn exemplaar....

(*) Daar zit de "uitgangs print" (P267) voor.

[Bericht gewijzigd door rew op 6 december 2016 09:15:11 (15%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
miedema

Golden Member

Ha Rew,

Ja. DAT weet ik

Dat had ik ook wel van je verwacht :-)

Maar waar ik hem "makkelijk" fysiek in het apparaat kan prikken weet ik nog niet. :-(

Soms is inderdaad de mechanische puzzel om te kunnen meten wat je wilt lastiger op te lossen dan het foutzoeken zelf....

Oplossingen kunnen zijn: apparaat anders neerzetten (op z'n kant of op z'n kop). Verder eerst een draadje, of stukje coax, aan je meetpunt solderen, boel weer in elkaar, en meten maar...

Voordeel van trough-hole is dat, evt. met wat schema speuren, meetpunten altijd wel zowel op achterkant als voorkant van de print te vinden zijn.

Nog een tip over elco's vervangen: kijk goed wat de functie van de te vervangen elco is, en wat dus de vereiste eigenschappen zijn. Denk aan rimpelstroom, ESR, werkfrequentie en temperatuur. Dan is aan de hand van de specs van de nieuwe elco prima te beoordelen of die op die plek voldoet.

groet, Gertjan.

Tja. Mijn ervaring is dat iedereen het over "ESR" heeft, maar dat de fabrikanten het zelden vermelden.

Bovendien mijn la-tje 22uF elkos is gevuld in de tijd dat ik nog niet de farnell bestelnummers er bij bewaarde. Welke het precies zijn is lastig te achterhalen. :-( Maar goed. Ik ga verder puzzelen.

En voor die elcos op de voeding, zou ik denken: zo laag mogelijke ESR is prima. Maar uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat dit op de uitgang juist NIET zo is, en dat daar een esr in de orde van grootte van 0.3 Ohm nodig is. Hoe weet ik nu of de hulpvoeding niet ook zo'n voeding is die een minimale ESR op z'n uitgang wil hebben?

Edit: Ja, ik denk dat ik een "debug connector" er op ga zetten. Gewoon een header waar ik dan draadjes aan soldeer naar de diverse punten die ik in het ding wil meten....

[Bericht gewijzigd door rew op 6 december 2016 11:04:39 (12%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
miedema

Golden Member

Ha Rew,

Van elke fatsoenlijke elco is een datasheet....
ESR kun je zelf meten, een simpele capaciteit/ESR meter als de Peak Atlas ESR70 is een aanrader.
Dat gezegd hebbende, op die voedingsrails zullen je (veel modernere, en dus waarschijnlijk beter HF eigenschappen hebbende) elcootjes best voldoen. Op die hulpvoedingsrails wil je inderdaad een lage impedantie, over een breed frequentiebereik.

Die voedingsrails zijn overigens toch een goed voorbeeld dat je moet nadenken over de toepassing: Tantaaltjes, zeker oudere, kunnen slecht piekstromen hebben. Dit is de achterliggende reden van veel fouten in oude HP etc. apparatuur: een voedingsrail ligt dan plat door een kortgesloten ontkoppel tantaaltje... (voedingen hebben een lage Ri...)

Als ik jou was zou ik gewoon al die kleine elcootjes vernieuwen. Ook al zijn ze nu nog (half?) goed, het is buiten kijf dat ze hun langste tijd gehad hebben, hogere Ri hebben enz.
Daarna bekijken of er nog wat aan klachten over is.

groet, Gertjan.

Nieuwe schakelaar erin gezet, past perfect.
Deze schakelaar is een prima vervanging voor deze serie Delta voedingen.

miedema

Golden Member

Ha Rolo,

Sjiek! En goed om te weten :-)

Even herhalen voor latere schakelaar zoekers: APEM 4641A-22, Conrad Bestnr.: 706386 - 89

(Merkwaardig om te zien dat die schakelaar nu bij nazoeken een euro duurder is dan toen ik hem een paar dagen terug bekeek. De wondere wereld van de webwinkels...)

groet, Gertjan.

Dat zijn gemene cookie-truuks. Transavia schijnt dat ook gedaan te hebben, maar daarmee gestopt te zijn. Je gaat 1x kijken of je op een bepaalde datum kan vliegen, de tweede keer check je of er nog steeds plek is wanneer je gevraagd hebt of je vrienden ook mee willen en de derde keer ga je boeken. Dus de derde keer is het: Nu kost het ineens meer.

Bij Conrad traceren ze ook WAAR jij dat bestelnummer vandaan hebt door de code achter de '-'. -89 is iets van "via internet" en -22 is dan "de papieren gids van 2015". Dus code kan je dus weglaten als je hun tracering wat wil saboteren.

Had ik al gemeld? Laatste status is: "stroomregeling is helemaal gaar". Ofwel ik ga hem alleen als spanningsbron gebruiken, ofwel ik ga inderdaad eens de condensatoren vervangen.

Van elke fatsoenlijke elco is een datasheet....

Inderdaad. Maar ik weet dan dat ZL de hier als goed bekendstaande serie is. Hier staat in het datasheet dat ie nog beter zou zijn dan de ZL serie. Dus deze is wel goed....

http://nl.farnell.com/1281815

Maar bekijk ik dan het datasheet dan staat er geen ESR in vermeld.Edit: verrek! Deze wel! Zou ik hem meten met de ESR meter, dan weet ik nog niets. Wel staat er tan δ. Ik beschouw als die opgegeven wordt voor 100kHz en niet voor 120Hz de condensator als geschikt voor schakelende voedingen. Helaas, deze zou dan niet geschikt zijn. En als ik de tan δ doorreken zoals ik denk dat het moet, dan heeft zo'n ding een ESR van jewelste.

Dus... als ik morgen mijn Rubycon low-ESRs binnen heb, wat voor ESR moet ik verwachten? hier is het datasheet . Even als voorbeeld de 22uF, 25V.

P.S. Gertjan, ik heb drie verschillende elcotjes in het bakje 22-100uF gevonden. Ik heb ze met mijn alles-meter gemeten en in een envelop gedaan. Die moet vrijdag bij jou door de bus vallen. ALS je zin hebt, (en alleen ALS), wil je ze dan eens in jou ESR-tester testen om te kijken wat jou meetunit er van vindt t.o.v. de mijne?

De SPEC van de Rubycon zegt 0.27 ohm of iets van die orde, deze waren 1.1-1.9 Ohm ESR.
(En de 100 uF hadden zomaar als 200uF verkocht kunnen worden, of mijn meter raakt van slag boven de 50uF.... (gechecked: 2x 47.5uF meet gewoon als 95uF)).

P.P.S. Tot mijn verbazing ging mijn alles-meter met 22pF condensatortjes helemaal niet in de fout. Meet gewoon iets van 25pF, en dat terwijl ik dus 15 cm draden had gebruikt om naar het 0603 condensatortje te komen. En als ik die draden wat twist, persoonlijke schatting: +6pF, gaf hij +4pF aan. Dat zit voldoende bij mekaar in de buurt dat ik bereid ben om het ding gewoon te geloven en aan mijn schatting te gaan twijfelen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/