Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 7

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Dat is toch en straatdeun? (ehhh pardon, draadsteun)

Compensatie C-tje zou wel kunnen bij hf, maar gezien de bedrading is het eerder audio

@Hoeben: Zo oud kan het niet zijn als er een smd'tje is ingesoldeerd....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

weegplaat met 4 druksensoren

180B zegt mij niets, maar het component er even tussenuit halen en dan opnieuw wegen is alweer wat info erbij, of los doormeten op R of C.

De weegschaalsensoren hebben vaak 4 aansluitingen. rood/zwart voor de excitatie en wit-groen voor het uitgangssingaal. Om HF storingen op het signaal wat te onderdrukken kan je een condensator over die wit-groen aansluiting zetten. Je hebt toch geen 100Hz bandbreedte op de gewichtsmeting nodig. 1x raden waar die condensator zit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
LetterHenk

Golden Member

Bij het opruimen kwam ik deze eprom/chip houders tegen.
Geen idee waarvan of waarvoor ze zijn. Misschien zijn ze bruikbaar voor iemand. Anders gaan ze het grijze archief in.

Action expresses priorities LH

Op 18 januari 2018 19:46:02 schreef Arco:
Logo is van Diodes Inc.
Diode is een SMCJ26CA: https://www.diodes.com/assets/Datasheets/ds19003.pdf

[bijlage]

Bedankt,
Inderdaad een Transient suppressor van Diodes, inmiddels vervangen en de print teruggegeven.

Bijgaand plaatje is van een print van een lasmachine. Op de print zit een smps met IC en trafootje. Het is IC is letterlijk uit z'n dak gegaan. De hele bovenkant ligt eraf. Helaas dus ook het typenummer. Op het trafootje staat het nummer V-21008-025-0020. Ik dacht via dit nummer mogelijk iets wijzer te worden maar helaas. Heeft iemand een idee. De leverancier levert alleen een nieuwe print kosten € 1900,64 (ex BTW) dus voor een hobbyist niet de oplossing. Om een hele machine daarom weg te moeten gooien is natuurlijk geen oplossing. Kan iemand me op het goede spoor zetten of herkent het model gerelateerd aan een typenummer. Alle hulp is welkom. Schema's zijn niet te vinden. De fabriek houdt angstvallig de deur dicht.

Arco

Special Member

Waarschijnlijk een switcher van Powerint. Type hangt af van circuit en benodigd vermogen...

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 3 februari 2018 15:31:09 (27%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het zal inderdaad een betrekkelijk laag vermogen zijn. Afm tafootje 20 x 21 mm. Ik vind het model van het IC wat apart met één missende poot op aansluiting 6.

Arco

Special Member

Ene poot ontbreekt omwille van isolatie...
Het loont de moeite om in het apparaat te zoeken of het dakje van het ic nog ergens ligt. Vaak wel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank je wel vast Arco voor het meedenken maar er is al eerder iemand aan bezig geweest en dus zal het dakje waarschijnlijk niet meer te vinden zijn.

Arco

Special Member

Je zult versteld staan hoe vaak dat toch nog te voorschijn komt... ;) (meestal in een hoekje of vast ergens tussen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik ga de print eruit halen en zoeken maar ik verwacht het niet. Resultaat laat ik weten.

Thevel

Golden Member

Da's ook toevallig, ik had deze week ook zo'n 7 potige switcher zonder dakje. :)
Kwam uit een Barista bonenmaler, het trafootje was ook stuk.
Switcher moest 5V opwekken, heb het geheel vervangen een klein 5V USB printje.
Werkt weer prima. :)

ziet eruit als een tny/lnk soort ic..

als je maar 1 DC spanning uit die voeding krijgt, kun je er net zo goed een adapter inzetten welke die spanning levert. check de relais om te weten wat die spanning zou moeten zijn, spoelspanning.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 3 februari 2018 16:23:32 (19%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De complete unit uit elkaar gehaald maar helaas geen dakje meer gevonden. Ik verwacht dat dit deel een voeding is voor alle electronica in de machine.Buiten deze dubbelprint zit er nog een dubbel powerblok in en nog wat andere kleinere logica. Dus vervangen door een adaptertje lijkt me geen optie.

heb al vaker een adapter gebruikt ipv een gare smps op een print, zolang het ding netgescheiden is gaat dat goed. je dient wel niet meerdere spanning eruit te krijgen, wat droger en wasmachine printen doorgaans toch niet hebben.

het dakje zal eerder onderin de machine liggen, zitten er koelsleuven ligt het elders op de vloer..

als een merk en type van dat lasapparaat op zou geven, zijn er miss wel mensen die weten wat het typenummer van dat ic is..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 3 februari 2018 16:48:27 (16%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Gezien de print layout en de behuizing zal het een Tinyswitch III zijn: https://ac-dc.power.com/products/tinyswitch-family/tinyswitch-iii/
(bij de rest klopt de pinning niet, of ze bestaan niet in Gullwing behuizing)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is een ESAB dubbelstroom lasmachine type DTF-180.

Arco

Special Member

Gezien het formaat van de trafo is de voeding waarschijnlijk 8...12VA. Ik denk dat een TNY278 of TNY279 dan wel voldoet...
(het ic kan bij zijn overlijden natuurlijk nog wel wat meer halfgeleiders hebben gesloopt...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De aan / uitschakelaar heft over 1 pool een weerstand varierend van 11 tot soms wel 800 Ohm. Bij elke keer inschakelen is het anders. Ik verwacht dat de voeding onder deze omstandigheden heel hard geprobeerd heeft te functioneren en uiteindelijk de geest gegeven heeft. Even wat componenten rond het IC gemeten en nog geen defecten geconstateerd. Misschien de tny 278/279 maar eens proberen. Arco bedankt voor je snelle antwoorden. Ik laat nog wel weten hoe dit afloopt.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Volgens mij is het geen TNY die hebben een andere pin lay-out.
Een LNK heeft wel de juiste lay-out maar daar zitten pin 3 tm 6 aan elkaar en op de foto van TS zit tussen 5 en 6 een condensatortje zo te zien dus waarschijnlijk ook geen LNK.
Dus verder zoeken.

correctie het kan wel de TNY serie 263-268 zijn die hebben een pin lay-out die aardig overeen komt.

Groet F_S

[Bericht gewijzigd door F_S op zaterdag 3 februari 2018 21:10:02 (16%)

Oud collega van je, hebben we het telefonisch al eens over gehad.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 3 februari 2018 14:55:36 schreef bobbes1:
Bijgaand plaatje is van een print van een lasmachine. Op de print zit een smps met IC en trafootje. Het is IC is letterlijk uit z'n dak gegaan. De hele bovenkant ligt eraf. Helaas dus ook het typenummer. Op het trafootje staat het nummer V-21008-025-0020. Ik dacht via dit nummer mogelijk iets wijzer te worden maar helaas. Heeft iemand een idee. De leverancier levert alleen een nieuwe print kosten € 1900,64 (ex BTW) dus voor een hobbyist niet de oplossing. Om een hele machine daarom weg te moeten gooien is natuurlijk geen oplossing. Kan iemand me op het goede spoor zetten of herkent het model gerelateerd aan een typenummer. Alle hulp is welkom. Schema's zijn niet te vinden. De fabriek houdt angstvallig de deur dicht.[bijlage]

Heb je hier wat aan ?

https://elektrotanya.com/esab_dtf_180_handy_tig_180_ac_dc.pdf/download…

Print AP01 versie 2, IC1 UC3843?

Dit topic is gesloten