Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 7

Dit topic is gesloten

Dat is een winding van die trafo.

LDmicro user.

Oh, ik zie het nu met die winding! Is het een secundaire winding? Voor de feedback zo te zien?

//edit
Het is natuurlijk een gescheiden winding, dus per definitie secundair |:(

Op 15 mei 2017 11:25:28 schreef evdweele:
[...]Is het zeker dat het een voedingsaansluiting is?
Het lijkt mij een S-Video connector.
https://www.allekabels.nl/tv_en_video_kabel/s-video_kabels.html

Niet mee eens, dat is een heel ander soort connector die jij daar laat zien.

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Op 15 mei 2017 13:07:20 schreef necessaryevil:
Oh, ik zie het nu met die winding! Is het een secundaire winding? Voor de feedback zo te zien?

//edit
Het is natuurlijk een gescheiden winding, dus per definitie secundair |:(

Hmm dat is een interessante definitie van primair/secundair. Hoe is hij magnetisch gekoppeld is een mogelijke vraag (denk aan Ipsalovoedingen), en aan welk potentiaal hangt hij in de schakeling? Ik zou dat laatste het belangrijkst vinden en het dan maar gewoon een hulpwikkeling in het primaire circuit noemen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Er staat sowieso weinig nuttige informatie in die datasheet omtrent de componenten, en de tekening van de spoel(en) is ook wat ongelukkig...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 15 mei 2017 14:16:14 schreef maartenbakker:
[...]Hmm dat is een interessante definitie van primair/secundair. Hoe is hij magnetisch gekoppeld is een mogelijke vraag (denk aan Ipsalovoedingen), en aan welk potentiaal hangt hij in de schakeling? Ik zou dat laatste het belangrijkst vinden en het dan maar gewoon een hulpwikkeling in het primaire circuit noemen.

Dan introduceer je wat verwarring, ik zou de sturing primair noemen en de rest van de wikkelingen secundair. Hulpwikkeling vind ik meer een term die bij motoren past.

Arco

Special Member

Het heet toch echt de hulpwikkeling... ;)   (van 'auxilary winding' in 't Engels)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Ik heb een aquariumlamp in reparatie waar een zenerdiode in is gesneuveld, deze heeft vervolgens een led meegenomen in z'n ondergang.

Op de zener staat een ON logo en op de eerste regel de tekst A36 en op de tweede regel 614B, ik kan geen datasheet van ON vinden helaas. De voedingsspanning is 19,5v, de spanningsval over de led is +/-2,5v en er staan vier diodes in serie dus de zenerspanning zal rond de 4,2v/4,3v liggen. Nu is het alleen lastig om de stroom te bepalen, kan iemand aan de hand van de afmeting het vermogen schatten? De afmetingen zijn. 3,7mm x 4,25mm

Foto zou toch fijn zijn om de exacte package te bepalen, daarmee kun je beter een passende datasheet vinden.

Maar er staan dus een aantal (dezelfde) zeners in anti-serie met de LED? Zijn al die zeners stuk?

Als je iets rond de 4V verwacht zou A36 nog richting 3V6 kunnen hinten, hoewel package markings vaak ook helemaal uit de lucht gegrepen zijn. De stroom door die LED zal niet bijzonder hoog zijn natuurlijk, maar ik vind het nogal een opmerkelijke constructie om een LEDje mee te voeden..?

If you want to succeed, double your failure rate.
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Ik ben inmiddels een stapje verder, de tweede regel op de diodes is geen 614B maar 914B, daarmee kom ik bij deze zener diode uit die inderdaad 3,6 volt is. De A36 geeft enkel de productielocatie en datum aan.

De diode (geïnverteerd om het beter leesbaar te maken)

http://www.rubentebrake.nl/co/diode.jpg

De PCB, in de ene stand staan er 5 leds in serie, 4x wit en de middelste blauwe (daar heb ik een vervanger voor) in de andere stand brandt enkel de middelste blauwe led, enkel D3 was defect (meet 0 ohm)

http://www.rubentebrake.nl/co/pcb.jpg

Wie kan me vertellen wat voor waarde deze oude radiale elco's zijn? 4700pF?

Ha Titatommeke,

Weet je zeker dat dit elco's zijn het lijk mij eerder 4700pF styroflex?

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
evdweele

Overleden

Er is op de print maar 1 elco te zien, die axiale radiale zwarte.
De zilverkleurige dingen zijn styroflex condensatoren van 4700pF.

<te laat, electron920 was sneller>

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
KGE

Golden Member

Op 17 mei 2017 09:33:40 schreef Titatommeke:
Wie kan me vertellen wat voor waarde deze oude radiale elco's zijn? 4700pF?
[bijlage]

Dit zijn axiale styroflex condensatoren, kans is erg klein dat die defect zijn overigens..

Bedankt voor het snelle antwoord.
Ik wist niet eens van het bestaan af van styroflex condensatoren. Laat ik die gewoon zitten.

Thevel

Golden Member

Op 17 mei 2017 09:43:14 schreef evdweele:
Er is op de print maar 1 elco te zien, die axiale radiale zwarte.

Ik zie er 3 :)

Good spotting! Ik had de eerste keer ook gewoon makkelijk gedacht: "jep inderdaad, precies eentje".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 17 mei 2017 12:51:55 schreef Titatommeke:
Bedankt voor het snelle antwoord.
Ik wist niet eens van het bestaan af van styroflex condensatoren. Laat ik die gewoon zitten.

Beetje raar dat je onderdelen wil vervangen, waarvan je niet eens weet wat het is, laat staan dat je weet of ze goed of slecht zijn of eventueel defect zijn. Een raar modeverschijnsel, recappen, anders werkt er niets meer goed..........
Zelfs lukraak elco's vervangen is een slechte actie. Soms zijn ze gekozen omdat ze speciale eigenschappen hebben, die nodig zijn voor de goede werking, zoals bijv LOW ESR. Niet alle 105 graden elco's zijn LOW ESR en het omgekeerde is ook niet altijd het geval. Sommige elco's kunnen dan weer beter met HF omgaan als hun eender ogende soortgenoten.
Weerstanden waarvan de laklaag een beetje verkleurd is, kunnen waarschijnlijk nog net zolang meegaan als de jaren dat ze nu oud zijn.

evdweele

Overleden

Op 17 mei 2017 18:04:56 schreef Thevel:
[...]Ik zie er 3 :)

De rechter bovenhoek van de foto is bij mij wat verkreukeld ;-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

met een strijkbout kan je je TFT wel weer ontkreuken hoor! :+

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Heb uiteindelijk alle condensators laten zitten. Na wat langer zoeken bleek het een PNP transistortje te zijn. Worden er nog styroflex condensators gemaakt en zo ja, waar worden ze meestal voor gebruikt?
Excuses voor de prachtige foto :P

Het heet toch echt de hulpwikkeling... ;)   (van 'auxilary winding' in 't Engels)

Ik mag het toch een secundaire wikkeling noemen.

Er staat sowieso weinig nuttige informatie in die datasheet omtrent de componenten [...]

Ik ga voor een ander IC vanwege die reden. Ik denk eentje van ST Micro (Viper06) of eentje van Power Integrations (Linkswitch, Tinyswitch). Daar zijn namelijk hele voorbeelden van de vinden. De website van Fremont Micro komt ook amateuristisch over.

Arco

Special Member

Uit je link:

secondary winding - a winding which, in service, delivers active power to the load circuit

De 'hulpwikkeling' levert geen power aan de load, maar alleen aan de controller...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 18 mei 2017 15:17:46 schreef necessaryevil:
[...]
Ik mag het toch een secundaire wikkeling noemen.

Sterker nog, als ik op jouw link kijk bij auxilary winding, dan staat er in die definitie niet of een auxilary winding primair of secundair is; mag dus inderdaad. Omdat hij echter in het primaire circuit zit en niet voornamelijk dient om de belasting te voeden, zou ik echter kiezen voor primair. Is ook wel zo veilig als iemand zegt: secundair is netgescheiden, dus kun je gerust aanraken.

Nou moet wel gezegd worden dat die nomenclatuur van de IEC meer over krachttrafo's gaat dan over schakelende voedingen, ik mis van alles.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wie zou me kunnen zeggen welk typenr IC dit is (fabrikant?).
Het moet een "single phase power/energy" sop-16 IC zijn. Deze chip zit in een goedkope Chinese volt/watt meter.
https://www.uploadarchief.net/files/download/resized/v926-.jpg

Dit topic is gesloten