Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 7

Dit topic is gesloten

Als de gegevens die ik met Google hier op Co vind kloppen lijkt het mij met een 1:32 microstep driver in theorie niet onmogelijk.
Of het daadwerkelijk bruikbaar is zal sterk van de toepassing en verdere eigenschappen van de motor afhangen.

Waarom niet gewoon een gepaste stappenmotor gekozen ?

Dankje. Ik had m'n vraag niet zo goed gesteld. Ik wil het ding dus gebruiken als sensor in een feedback-systeem, dus i.c.m. een elektro- of stapppenmotor.

Die gegevens staan er bij van Dijken ook bij als je de nederlandse versie van hun site bekijkt, dus het zal wel kloppen. Ik hoop alleen dat er nog wat meer gegevens zijn, een datasheet ofzo.

Ik kan zo snel geen datasheet vinden. Maar voor zover ik kan zien komen de specs overeen met iets wat een stappenmotor is, en NIET met iets wat een sensor is.

Als je een sensor wilt hebben, dan heb je iets nodig wat een "encoder" heet. Vier, vijf jaar geleden naar gekeken maar niets te krijgen onder de 50 euro. Prijzen zijn gezakt. kost nu een tientje. Wel opletten. Deze heeft GEEN nulpunt-uitgang. Wil je dat wel, dan zat je een jaar geleden nog naar 50 euro te kijken, tegenwoordig zijn de prijzen gezakt, en hoef je maar 20 euro te betalen.

Dus je krijgt signaal, hoeveel 2400e van een omwenteling je gehad hebt, maar niet wanneer je op een bepaalde positie bent. Je zult dus nog een eindstop moeten hebben, en het niet erg vinden dat je bij het opstarten die eindstop voorzichtig op moet zoeken.

Tot mijn verbazing (net even gezocht) zijn de modules die om een bestaande as gemonteerd kunnen worden niet eens zo duur. Gewoon dure westerse gratis verzending tent en dan betaal je ook maar een tientje.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 16 april 2017 20:48:07 (18%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik denk dat necessaryevil hoopte op een synchro, die kun je statisch uitlezen maar ook dan heb je een referentie nodig.

Ik hoopte inderdaad dat het ding een resolver, synchro of whatever was. Ik ken optische encoders, ook die van ebay. Lijken me leuke dingen! Naast die van een tientje is er nog een low budget versie, da's deze. Ziet er lang niet zo goed uit als die van rew, maar afhankelijk van het gebruik kan het de moeite waard zijn!

Veel gewone printers werken tegenwoordig met motoren die bestuurd worden aan de hand van die dingen, dat is ook gewoon een simpel schijfje met een lichtsluis.

Wat ik er mee wil doen? In een doos leggen en dan fantaseren dat ik er ooit een 3D printer of een CNC PCB frees mee maak ofzoiets ;-). Voor dat gebruik zou ik dan liever voor de versie van rew gaan. Nog mooier zou zijn dat je direct de positie van de extruder/frees meet zodat je ook de speling op de spindel meeneemt. Staafje met sleufjes op elke as i.c.m. twee lichtsluisjes?

Op 16 april 2017 20:40:34 schreef rew:
Tot mijn verbazing (net even gezocht) zijn de modules die om een bestaande as gemonteerd kunnen worden niet eens zo duur. Gewoon dure westerse gratis verzending tent en dan betaal je ook maar een tientje.

Wacht, waar heb je die gevonden?

Ik had hem bij Mouser gezien. deze en deze zijn van het type (bouwmodel) dat ik toen gezien had. Ook de HEDS komt me bekend voor. Maar deze zijn veel duurder dan een tientje wat ik eerst had gezien. Ik weet even niet wat ik toen of nu verkeerd doe/deed.

Hebbes! (Ik weet niet wat er met dat DING mis is, dat ie zo goedkoop is. D'r zal wel iets zijn....)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Niet omdat het moet, maar ik ben wel nieuwsgierig.
Wie weet/herkent dit IC? Zit in een 485 <-> ethernet convertertje en is zeker niet de 485 driver.
Aanvankelijk dacht ik een Allegro A4481, maar dat klopt niet met de pinning...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

direct herkennen; nee.
Maar in zo'n converter zou een 5 volt spanningsregelaar mij niet verbazen.

RTFM, dan pas vragen...
fatbeard

Honourable Member

Mij ook niet, maar deze chip zit wel heel ver van de binnenkomende power af (die ik ervan verdenk 5V te zijn)...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Tidak Ada

Golden Member

Ha fatbeard,

Kan je een scherpere foto maken?. Deze kan ik niet 'fotofoppen' om de tekst te kunnen lezen.

Rechts midden zie ik iets als 816 of SIG

gegroet,

T.A.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 24 april 2017 17:03:54 (15%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
fatbeard

Honourable Member

Helaas, ik kan geen scherpere foto maken (want dan zou ik een andere hoek gekozen hebben) omdat ik het geval niet op mijn werkbank heb liggen, al gaat er een gerucht dat het een dezer dagen wel binnen zal komen.
Ik heb ook al wel wat geklungeld met filtertjes enzo, maar daar wordt het onvoldoende beter van.

En inderdaad: "made from pure chinesium", al ziet het hele geval er best nog wel redelijk uit (in elk geval op de foto's). Dat bolletje is het enige wat ik kan vinden op de foto's. Ik mag alleen die hele foto's niet plaatsen (NDA enzo)...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik heb hier een transistor of iets anders in TO220 uitvoering waar ik geen gegevens van kan vinden, dus wat is het? Er staat MAC 15A-8 op dan RCA en daar onder HC 8349. Het ding meet wat vreemd en het lijkt een fet. Het is een deel van een print voor de motorsturing van een Miele wasautomaat.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Hallo,

Ik heb hier een tv liggen zonder voeding. Nu heb ik nog wel n geschikte voeding, maar deze heeft een andere stekker. Alleen weet ik niet wat de naam is van deze stekker. Iemand een idee? (Het gaat om de linker)

Arco

Special Member

Lijkt me geen tv, maar eerder een monitor... :)   (tv heeft over het algemeen geen VGA connector...)
Is zo te zien een 4 polige Power DIN plug

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco:
Een heleboel flatscreen tv's, zoals mijn Philips LED (achtergrond verlichting) TV, hebben wel een VGA aansluiting. Ik gebruik mijn TV ook als computermonitor.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Bedankt. Het is inderdaad wel gewoon een tv ;)

Maar waar kan ik deze connector vinden? Ik kan alleen maar deze vinden:

Arco

Special Member

Jouw foto is geen Power-DIN, maar een mini-DIN...
Deze bijv: http://nl.mouser.com/ProductDetail/Kycon/KPPX-4P/?qs=sGAEpiMZZMtnOp%25…

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 5 mei 2017 20:10:04 (23%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat doet het spoeltje (L1) in onderstaand circuit? Soort smoorspoeltje voor de voeding van het IC ofzo?

Datasheet

evdweele

Overleden

Op 5 mei 2017 19:34:06 schreef JackStardust:
Ik heb hier een tv liggen zonder voeding. Nu heb ik nog wel n geschikte voeding, maar deze heeft een andere stekker.

Is het zeker dat het een voedingsaansluiting is?
Het lijkt mij een S-Video connector.
https://www.allekabels.nl/tv_en_video_kabel/s-video_kabels.html

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

Wat doet het spoeltje (L1) in onderstaand circuit? Soort smoorspoeltje voor de voeding van het IC ofzo?

Nee, die hoort bij het circuit voor het opwekken van de voedingsspanning van het IC.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit topic is gesloten