Op 7 augustus 2017 18:42:56 schreef Hubie:
Hoi Fruitsalade.
Het is al wat oudere apparatuur.
Het beste wat je kunt doen is hier:https://www.tweedehands.nl/zendamateur/zend-ontvangapparatuur/ontvange… te koop zetten of op deze site bij vraag en aanbod.
Bij de FRG-7 (The Frog) denk ik aan een vraagprijs van 125-150 euro mits in goede staat.
De FT-77 is geen receiver maar een Transceiver(zend-ontvanger)
Op zendamateurs 2dehands krijg je ongeveer een indicatie van de vraagprijs van zo'n transceiver.(ik denk 200 a 300 euro)
Gaarne input van andere zendamateurs hier op CO.
Mel,FET,fred101?
Op 8 augustus 2017 07:19:47 schreef mel:
150 euro krijg je er zeker voor, als het werkt.. \per apparaat dan.. misschien dat de power supply iets van 75 euro doet, maar de complete lijn is wel zo mooi...
(Misschien heb ik zelf wel interesse voor de transceiver.. ,,krijg ik korting?)
Was dit even uit het oog verloren, excuses. Alsnog bedankt voor jullie reacties. En mel, het staat te koop, heb je interesse in de hele set? Wil het het liefste in een koop weg doen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 20 september 2017 14:43:59 schreef Fruitsalade:
En mel, het staat te koop, heb je interesse in de hele set? Wil het het liefste in een koop weg doen.
Zo'n reactie van "je kan verwachten dat het zoveel waard is", krijg je meestal niet van iemand die zelf in de markt is om het te kopen. Iets met belangenconflict.
Ik doe het ook wel eens. Dan biedt iemand iets aan voor het dubbele van wat het nieuw kost. Dan mail ik even: daar-en-daar kan men het voor die prijs kopen. Gewoon om een realistischer prijsbeeld te creeren.
Op 20 september 2017 15:25:52 schreef mel:
Er valt over te praten natuurlijk
We kunnen even wat overleggen, alleen lijkt dit topic me niet de plek daarvoor? Even via e-mail oid?
Ik ben een led-driver aan het analyseren om er achter te komen wat er defect is. Het schema heb ik al opgetekend. Alleen van 2 componenten kan ik niet bepalen wat ze zijn.
Ik vermoed dat dit grijze component een spoel is (van 220mH?) Nog geen tijd gehad om hem aan m'n componententester te hangen.
En van dit component kan ik niets vinden. Ik vindt alleen maar gegevens over een RadiForce monitor en een datasheet van een Mitsubishi metaallegering.
Het component stuurt de 30N06G power mosfet aan.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op 2 december 2017 16:22:53 schreef Nightwalker:
Ik ben een led-driver aan het analyseren om er achter te komen wat er defect is. Het schema heb ik al opgetekend.
Een scherpe foto van de print doet wonderen, nu blijft het raaien. Met foto erbij heb je over een paar uur veel meer info. Met een goede smartfone gaat het ook, vervolgens deel je de foto en zend hem naar de eigen email als bijlage. Vervolgens op de computer downen et voilà....
Maar RAAF, wat doe jij omslachtig. Ik hang gewoon even de USB-kabel tussen de foon en puter
("foto's delen" kan mijn foon niet eens. Ik kan ze gewoon opzoeken in de map waar ze staan. Mijn foon heeft Sailfish als OS)
Maar dit printje is dusdanig klein dat een camera zonder macro-stand het niet gaat redden. Ik heb al foto's gemaakt met m'n USB-microscoop om de printbanen te kunnen volgen om het schema te maken.
Het schema
De print zonder componenten
De andere kant
De foto met componenten van de eerste kant schitterde te veel. En er zat nog te veel van die rubber rotzooi tussen en onder de pootjes waar het printje in gegoten zat.
Edit: Schema bijgewerkt.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Op 16 december 2017 20:44:58 schreef Arco:
Lijkt wel een 'bare disc' ntc in een houdertje...
Zoiets zat ik ook aan te denken, maar kwam niet op de "naam"
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 16 december 2017 20:13:47 schreef Memorex:
Drie aansluitingen. Komt uit spanningsregelaar van rotor voor in zware stroomgroep.
Merk type model etc. Hoe meer info hoe meer kans.
Kan je nog wat meten op die 3 aansluitingen van die vermeende "buzzer/ntc" hij hoeft niet elektrisch defect te zijn.
Volg op de pcb de aansluitingen, waar zijn ze op aangesloten?
Maakt identificatie mogelijk makkelijker.
Heb je een merk type model etc. Hoe meer info hoe meer kans.
Als de voet nog OK is met dat uitgebrande contact dan kan je hem wellicht anders bedraden naar de PCB zodat de voeding niet meer aan de buitenkant maar in het midden tussen de wisselcontacten zit.
Wat meer gebruikelijk is.
Mijn 2 centen: lijkt op een ontplofte NTC\PTC zoals in een TV
[Bericht gewijzigd door Hubie op (20%)]
Juist,maar die waren er ook in ronde vorm zoals op de foto.Vandaar mijn gok.Maartenbakker?
(Een man komt bij een plastisch chirurg,kunt u mijn neus verbouwen?)
Antwoord: het is en en blijft een gok natuurlijk) 
Heb het component nu van de print gehaald. Enkel tussen de buitenste twee pootjes meet ik +-1ohm. De rest is open kring. Het component is sowieso ook elektrisch defect, want de interne onderdelen liggen er los in. Zie tweede foto. Heb het zwart er wat afgeschraapt, maar helaas nergens typenummer..
Wel kan je langs de onderkant nog net een deel van weerstandssymbool zien. Waarschijnlijk tussen de twee buitenste poten. Er lijkt ook een rechte lijn te gaan naar het middelste pootje, mss aftakking van die weerstand?
Hier ook nog een foto van de onderkant van de print. Ik probeer vannamiddag een schema op te stellen. Hier valt wel op dat twee pootjes kortgesloten liggen.
Overlay met componenten. Als u een gok zou moeten wagen. Welk component uit de Farnell catalogus zou u dan in de plaats zetten? 
Wat je op foto twee kan zien, door het gat langs de bovenkant. Wat koperen plaatjes, en gebakken silicium denk ik.
[Bericht gewijzigd door Memorex op (17%)]
Thevel
Golden Member
Op 17 december 2017 13:27:42 schreef Sine:
Ook de 1k die je tussen de buitenste pootjes meet lijkt dit te bevestigen, potje van 1k
De TS meet +-1ohm.
Kan natuurlijk ook een meet of type foutje zijn.
Jullie hebben helemaal gelijk. Heb inderdaad een typfout gemaakt. Waarde was 1kohm. Heb het onderdeel nu even volledig opengezaagd: langs de buitenkant is duidelijk een sleepring te zien. Het metalen stukje moest daar wss over slepen.
Zal hem vervangen door: http://be.farnell.com/bourns/3386p-1-102lf/trimmer-1k/dp/9355022
Merci allemaal voor de hulp! Jullie zijn echt super 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 17 december 2017 09:39:44 schreef Memorex:
Hier ook nog een foto van de onderkant van de print. Ik probeer vannamiddag een schema op te stellen.
Even voor de goede orde: Er wordt glasfiber met hars gebruikt als print-basis materiaal omdat dit een goede isolator is. Vervolgens worden er koperbaantjes op gemaakt daar waar een geleider gewenst is. Bij jou print is datgene wat zo mooi zwart geworden is: "verkoold". Koolstof dat geleidt......
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 17 december 2017 23:33:13 schreef fred101:
Dat verbrandde stuk moet je er uit zagen..
Dat is wel erg drastisch (ik weet dat je een fan bent van print transplantaties).
Ik zou eerst (als de print niet door en door is verkoold) met een freesje proberen al het koolstof weg te slijpen dat dan vol gieten met hars of 2-componenten lijm (bison combi snel bijvoorbeeld) om zodanig de print te "herstellen".
Dan het ene spoor herstellen wat er doorheen loopt.
Oh ja: In het twee na laatste fototje herken je nog de stukjes "loper" van het potmeterje.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat is wel erg drastisch (ik weet dat je een fan bent van print transplantaties).Ik zou eerst (als de print niet door en door is verkoold) met een freesje proberen al het koolstof weg te slijpen dat dan vol gieten met hars of 2-componenten lijm (bison combi snel bijvoorbeeld) om zodanig de print te "herstellen".
De ene kant is pikzwart, de andere kant ook. Dan is mijn conclusie dat het daartussen ook zwart is. 
De traces waar het potje inzat zijn niet verbrandt dus de verbranding begon aan de component kant. Duh
Ik denk niet dat het potje de oorzaak was. Waarschijnlijk is de condensator short gegaan en toen in de fik en heeft de rest geroosterd.
PCB uitzagen en vernieuwen klinkt drastisch maar dat is het niet. Ik denk dat ik dat sneller doe dan jouw oplossing. Gewoon een vierkant uitzagen. Nieuw PCB eronder afkrassen. Op maat knippen/zagen/frezen.
Er lopen nauwelijks traces. Deze zijn ook nog heel. Waarschijnlijk krijg je ze met een beitelmesje en hete lucht er zo heel af. Dat gaat heel makkelijk. Veel mensen krijgen zoiets al voor elkaar bij desolderen. Nieuw stuk pcb vastlijmen. Trace erop lijmen, gaatjes boren. Onderdeel erop en klaar. Je kunt voor de stevigheid nog wat stukjes pcb aan de trace kant over de naad lijmen mocht het mechanisch extra stevig zijn (bv industrie gebruik)
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Ik heb hier een SMD onderdeel waarvan ik geen flauw idee heb wat het is.
Voor zover ik aan de hand van de behuizing en de afmetingen kan vinden is het een SOT89 behuizing.
en er staat op D8 F3 waarbij de F3 90 graden gedraaid staat.
De middelste pin hangt direct aan de + en de rechtse pin aan de - direct van de voeding.
Wie weet wat dit is?
[Bericht gewijzigd door pa3gws op (15%)]
Ben met een restauratie van een Micronta 22-203C multi meter bezig.
Onderstaande varistor is defect. Deze staat in het stroom en ohm bereik over de ingang bussen via een schakelaar die in het spanning bereik wordt verbroken.
Het type is een 7K220
Ik ben echter niet zo thuis in varistor coderingen, maar de '7' betekent kennelijk 7mm.
Op internet kan ik de 7D220 in kleine hoeveelheden kopen.
Weet iemand wat verschil is tussen de 'K' en 'D' (dus eigenlijk wat de letter betekent) ?
Wat is de tolerantie van het 'D' model? (het 'K' model is 10%). Is dit is een alternatieve vervanger?
Edit:
Na wat zoeken op bij diverse fabrikanten, ben ik erachter gekomen dat de letter de Tolerantie is. Bij EPCOS is 'K'=10% en 'J'=5%. 'D' ben ik nog niet tegengekomen.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op 23 december 2017 12:29:20 schreef eross:
Wat zou dit kunnen zijn?
Komt vermoedelijk uit een HP RF buizengenerator, type hp608.
De condensator is 20nF 250V.
Da's volgens mij een klixon voor 120°F
Op 24 december 2017 11:29:16 schreef fatbeard:
[...]
Da's volgens mij een klixon voor 120°F
Bedankt,
is idd een klixon (klixoff ?).
Net even geprobeerd. Hij is NC en bij verwarmen gaat hij open.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Omdat ik een paar shottky diodes aan het zoeken was (ander topic net geopend) kwam ik een rits van de volgende tegen in mijn onderdelen bakjes:
IV5KE56CA
{F} AJ14
{F} is het fairchild logo. Diameter 5.2 lengte 9.2 mm. Een DO-achtige behuizing.
Het blijkt dus GEEN diode te zijn, meet oneindig in beide richitingen. Rara wat is het dan?
Aan het nummer te zien misschien een of andere TVS oid?
-edit- Ik ben er al achter: Het eerste character is een 1 ipv een I.
1V5KE56CA - TVS Diode, 1.5KE Series, Bidirectional, 47.8 V, 77 V, DO-201AE, 2 Pins
Wel raar want er staat geen kathode streepje op.
)