Je mooiste meetapparatuur. Deel 9

Dit topic is gesloten

dubbel

[Bericht gewijzigd door NKHteB op woensdag 12 juli 2017 20:36:15 (94%)

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
flash2b

Special Member

Op 12 juli 2017 12:14:10 schreef fred101:
Flash, dat is best een mooie bench-meter voor dat geld. Ik zou zelf wat benauwd zijn over de stabiliteit maar als hij bij jou naar tevredenheid werkt is die angst blijkbaar onterecht. Ik heb hier nu een Siglent scopemeter te leen van de Eleshop.

Mijne is ook van Eleshop, een fijne winkel. Toen de SDM3055 net uit kwam zaten er nogal wat bugs in de firmware wat me weerhield om er een te kopen. Op EEVBlog las ik dat de bugs snel werden gefixed. Ik draai nu v16R2 firmware (met de GUI van mijn foto) en heb alleen een kleine bug gevonden met de beeper na een aantal handelingen. Verder is ook de PC software grondig aangepast en recentelijk in juni dit jaar. Heb er nu ongeveer een jaar mee gewerkt en hij bevalt ook tov mijn 8845A.

High met Henk

Special Member

@flash2b: bedankt, toch nog wat moois.

maar ik vondt die Bench DMM van NKHteB ook wel erg mooi.
Overigens allebij!

overigens de allermooiste scoop ooit vindt ik deze:
https://www.uploadarchief.net/files/download/pm3311-1.jpg

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fred101

Golden Member

Deze heb ik sinds Rosmalen. Hij was defect. Een Philips PM-2420 uit (waarschijnlijk) 1968, net zo oud als mijn HP-410B !!
Best een byzondere meter. Er zit op een Philbrick opamp blokje na geen enkel IC in.
Ze gebruiken een berg van deze "blokjes" (merendeel zijn flipflops)

De ramp converter maakt evenveel pulsen als de spanning is. Dus 1000 op de display is 1000 pulsen. De range-switch bepaald de plaats van de punt.
Heel veel mooie details, zelfs de revetten zijn kunstwerkjes.

Mijn Webpagina over de teardown

En de teardown video

Ik heb de smaak te pakken, deze is een kwartiertje en dat scheelt mega veel tijd in bewerken en uploaden. De webpagina maken kostte meer tijd. Gaat nog niet echt soepel maar het is leuk om te doen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

dubbel.

[Bericht gewijzigd door markce op vrijdag 14 juli 2017 12:05:40 (75%)

Op de foto lijkt het een nixie handheld, maar in het filmpje zie de afmeting / complexiteit. En dat voor 0.5% nauwkeurigheid. De +/- indicatie met gloeilampjes?
Een dmm met (vrijwel, op een (potted) opamp na) alleen discrete componenten.
Apart hoor!

http://www.philbrickarchive.org/philbrick_nexus_sq10a.htm
http://www.philbrickarchive.org/1972%20product%20guide.pdf#page=8

edit: complexiteit - op 1968 schaal, door constructie en hoeveelheid componenten, maar inderdaad het gaat al aardig richting standaard blokjes. Zoiets heb ik ook ingegoten gezien (Mullard FF1 blokken).

rbeckers

Overleden

Het zijn wel veel losse componenten maar zowel het principe en de opbouw van de meter zijn vrij eenvoudig.
Veel componenten vind ik niet complex. Voor een groot gedeelte is het steeds dezelfde structuur.

rbeckers

Overleden

Mooi. Weet je hoe oud ze zijn?

Arco

Special Member

De enige echt kleine draagbare nixiemeter die ik heb:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op 13 juli 2017 21:04:39 schreef Hoeben:
[bijlage][bijlage]
Net een moderne multimeter op de kop getikt.

Dan hebben ze je een oor aangenaaid, het is helemaal geen multimeter. :)

Thevel

Golden Member

Dacht dat het 2 verschillende meters waren.
Je hebt dus wel een heel goeie koop gedaan :) :)
Leuke meter trouwens!

rob040

Golden Member

Het zijn ook twee verschillende meters. Dus niks multimeter...

fred101

Golden Member

Arco, dat is een leuke. Ik heb een heel klein nixie metertje

Rob, het zijn wel multi-meters ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rob040

Golden Member

Okay, maar zijn het dan twee multimeters?
Want als ik naar het bodemplankje kijk zie ik verschillen...

Thevel

Golden Member

Volgens mij kan de schaal en het blokje bovenop verwisseld worden.

fred101

Golden Member

Op 13 juli 2017 23:00:58 schreef rob040:
Okay, maar zijn het dan twee multimeters?
Want als ik naar het bodemplankje kijk zie ik verschillen...

Het zijn twee meters, dus multi meters :-) :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rob040

Golden Member

Ah, muntje is gevallen. Helemaal waar. :)

Ha Arco,

Deze multimeter heb ik gehad in 1982 was een mooie meter.
Is bij mij van tafel getrokken harde kast dus aan diggelen.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

In de serie meetapparatuur met nixies: mijn allereerste (zelfbouw) teller. Delen van het bouwpakket zelf opgehaald met een groepje mede-amateurs uit Wuppertal, de woonplaats van Walter DJ1MC (sk). Ook een klok was voorzien. Hoge frequenties met een 10-deler, ik meen 95H90 tot 250 MHz. Oorspronkelijke 1 MHz tijdbasis x-tal later vervangen door TCXO. Let op: rode (ZM1000R) en "gewone" nixies (ZM1000). Helemaal rechts (op 2e foto links) ook nog een ZM1002 voor de aanduiding Hz, kHz, MHz, s, ms.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
maartenbakker

Golden Member

Op 13 juli 2017 14:31:05 schreef fred101:
[bijlage]

Deze heb ik sinds Rosmalen. Hij was defect. Een Philips PM-2420 uit (waarschijnlijk) 1968

Duidelijk geen Philipsfabrikaat. Welke fabrikanten had je in die jaren in Frankrijk? Enig idee welk fabrikaat het zou kunnen zijn?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

De 2420 die ik heb komt van Philips duitsland, en inderdaad gemaakt in frankrijk. De nummers op de pcb's zijn inderdaad niet 'Philips-achtig'... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

NKHteB: ziet er professioneel uit. Zelfs mooi een samengebonden draadboom.

Maarten, ik heb geen idee

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit topic is gesloten