Je mooiste meetapparatuur. Deel 9

Dit topic is gesloten

Op 14 mei 2018 19:33:21 schreef electron920:
Hierbij een Narda model VSWR meter.

Het meetprincipe van al deze meters is gebaseerd op de zogenaamde IF substitutie methode dit wil zeggen dat niet de amplitude van de RF draaggolf gebruikt wordt maar de 1kHz modulatie zijband het is een ac component dus hierdoor kan je zonder veel poespas veel versterking maken (geen dc component).
De versterking is in sommige type 1000000 keer :o

Groet Henk.

als ik het goed begrijp is dat dezelfde truuk als choppende DC µ voltmeters? ( LF AC van maken, veel AC gekoppeld versterken en dan gelijkrichten voor de galva)

als ik het goed begrijp is dat dezelfde truuk als choppende DC µ voltmeters? ( LF AC van maken, veel AC gekoppeld versterken en dan gelijkrichten voor de galva)

Het is een AC µV meter. Hij chopt niet, dat is ook niet nodig dat doet het signaal al.
In blokschema:
Voorversterker, Filter, gelijkrichter. Het filter is een LC filter en voor de HP415E een Wien-brug.
Verder een verzwakker in vele kleine stappen.
Bereik 0,14µV tot 1,4V voor volle schaal.

@electron920, Prachtige meter die Narda

nog een leuk kistje gevonden :)

Marconi TF1026/6

Dit is een microgolf absorptie frequentie meter zeg maar een zuigkring met een detector.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Wat is dat ding toch mooi Electron. Iets voor in de huiskaner. Een broertje uit de zelfde tijd.

Maar General Radio maakt ze nog mooier

Ha Camino1,

Dat is een modernere ik heb de TF1313A hiervoor heb ik een aantal test fixtures ontworpen zodat je de componenten gemakkelijk kan klemmen.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 15 mei 2018 12:08:57 schreef Camino1:
Wat is dat ding toch mooi Electron. Iets voor in de huiskaner. Een broertje uit de zelfde tijd.

Maar General Radio maakt ze nog mooier

HP maakte ook "bruggen" . niet zo mooi als GRC, maar wel een stuk compacter dan marconi ( Geen dikke koffer) en met 4 significante cijfers.. de 4265B als voorbeeld toegevoegd.

Weer een kistje wel mooi deze richtkoppler is er in verschillende banden.

Narda Microline

dit is een speciale uitvoering heel goed.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ha kris van damme,

Mooi apparaat Kris ik heb een ander model

Ook voor deze heb ik test adapters gemaakt.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@Electron920 kan je wat testadapters laten zien?

Een "gewichtige" meetbrug van Wayne Kerr:

Het is een echt laboratoriuminstrument. Weerstandwaarden en zelfinductie moet je omrekenen.

IET labs heeft een mooi historisch overzicht over meetbruggen;

http://www.ietlabs.com/pdf/GenRad_History/HenryHall/HistoryImpedanceMe…

Ha Camino1,

Ja dat is een nauwkeurige ik geloof dat @fred101 deze ook heeft.
Ik gebruik in het echt de TESLA BM595 die vindt ik veel beter als HP stabieler.

TESLA BM595

Deze komt uit de fabriek TEchnika SLAboproudá, dat betekend low-voltage technology.

De adapters komen van zelf nauw ja ging het naar van zelf boven water :(

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Fred heeft de MOEDER VAN ALLE MEETBRUGGEN.

groet,

Henk

Op 15 mei 2018 19:28:54 schreef Camino1:
Fred heeft de MOEDER VAN ALLE MEETBRUGGEN.

Henk

en een gebroken rug :-)

@kris van damme,

Ja dat is zwaar ik heb al zoveel wat je eigenlijk niet alleen mag kan tillen :(
Dan kan je beter deze transfer/reference standaards hebben

Fluke 731A dc transfer standaard fluke 510 AC reference standaard 50Hz en 1000Hz.
Een 732a moet ik ook nog bovenwater halen.

Even voor Kris ik had het gisteren over IF substitutie dit moet uiteraard LF substitutie zijn en zoals @Camino1 al aangaf dit is iets anders als een chopper.

Groet Henk

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Ha electron920,

Dat zijn mooie referenties ;-)
jij en Camino1 zijn goed bezig!

groet, Gertjan.

Op 15 mei 2018 20:03:52 schreef electron920:
@kris van damme,

Ja dat is zwaar ik heb al zoveel wat je eigenlijk niet alleen mag kan tillen :(

Even voor Kris ik had het gisteren over IF substitutie dit moet uiteraard LF substitutie zijn en zoals @Camino1 al aangaf dit is iets anders als een chopper.

Groet Henk

Henk, bedankt voor de feed-back en, zo had ik het ongeveer begrepen. er komt een LF signaal uit met relatie tot het echte HF. LF kan je den-keren versterken. (en in dit geval zonder chopper, geen tweewieler nodig -:) )

ik kreeg echt iets merkwaardigs van het merk Graetz... ( een vroegere "bruingoed" fabrikant) blijkbaar maakten die tijdens de koude oorlog ook wat anders. En,bizar, na wat rondzoeken blijkt het dat die tak vh bedrijf nog bestaat. Aan de elektronica technologie in dit metertje schat ik rond 1970. En hij werkt nog, als je er een platte batterij van 4,5 volt instopt..

edit : het Graetz logo is moeilijk leesbaar zie ik nu, maar het is echt het Graetz logo. de pen licht ernaast om de afmeting te kunnen inschatten (handheld)

[Bericht gewijzigd door kris van damme op dinsdag 15 mei 2018 22:48:58 (17%)

Ha kris van damme,

Dat is nog best een moderne uitvoering.
Voor sommige experimenten had ik ook mijn EPD altijd bij me.
Weet je of deze een geheugen heeft dus cumulatief werkt of alleen het moment meet.
Mijn elektronische persoonlijke dosismeter telt het bij elkaar op je moet hem dus ook ontladen.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 15 mei 2018 23:04:55 schreef electron920:
Ha kris van damme,

Dat is nog best een moderne uitvoering.

Groet Henk.

euhh.. ik denk dat de gemiddelde forumlezer het als " heel oud" bestempeld.

Nee, geen geheugen. gewoon simpel gamma buisje en meterje dat uitslaat tik,tik,tik,...(kan je horen via de hoofdtelefoonaansluiting) Heel grappig : De HS voedt buiten de gammapit ook de twee neonbuisjes voor de schaalverlichting. Weet je meteen dat HS aanwezig is en de meter werkt.

Ha Kris,

Nauw ja ik heb ook nog dosismeters dat lijkt op een pen kan je ook in je borstzak doen.je kijkt door een glaasje naar een schaal door middel van een kristal kruisdraadje lees je dan de opgelopen straling af.
Ontladen doe je door de pen in een houder te zetten en aan een slinger een hoge spanning te injecteren.
Tegenwoordig hebben de radiologen een badge.

Dan nog maar even een Fluke

met nieuwe batterijen.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 15 mei 2018 23:52:46 schreef electron920:
Ha Kris,

Nauw ja ik heb ook nog dosismeters dat lijkt op een pen kan je ook in je borstzak doen.je kijkt door een glaasje naar een schaal door middel van een kristal kruisdraadje lees je dan de opgelopen straling af.

Groet Henk.

Henk,

misschien heb ik je in de war gebracht. Op de foto van de stralingsmeter is het linkse doosje de meter. De Pen licht er maar bij als gekende afmeting. Je kan er enkel mee schrijven.:-)

Die fluke voltmeter moet jezelf instellen tot de galva-meter 0 aangeeft? en dan belast hij het circuit niet meer?

miedema

Golden Member

We kunnen het volschrijven van dit topic toch niet helemaal aan Henk & Henk overlaten :-)...

Van de Tilburgse Jutberg, een Marconi 2018 RF generator:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2018/IMG_5327__Marconi_2018_-_front-600pix.jpg

Na al het voorgaande antiek lijkt deze generator bijna modern :-)
Aan de afgesleten knoppen te beoordelen is hij goed gebruikt. Gelukkig staat er nog net genoeg tekst op om gemakkelijk te kunnen bedienen. En die digitasts zijn oerdegelijke schakelaars.

Dit is een Synthesizer generator.
Hij blijkt nog prima te werken. Voor zover ik tot nu toe gezien heb, is alles binnen spec.
Harmonischen etc. zijn zelfs overal meer dan 10dB beter dan de spec. (die overigens niet zo geweldig is: -30dBc)
Wat wel goed was (in die tijd) is de faseruis: -130dBc/Hz @ 20kHz offset. Net zo mooi als van een niet-synthesizer generator uit die tijd. Dat was toen de Achillespees van de synthesizers....

Het enige wat ik gedaan heb is poetsen (was nodig...), en oude Cal stickers verwijderen. Laatste Cal was 07-2000....

Wat wel stuk was waren de poten, zowel onderkant als achterop. Kennelijk was het Engelse plastic inmiddels z'n weekmaker kwijt, en behoorlijk bros.
Dus maar voorzien van nieuwe poten:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2018/IMG_5329__Marconi_2018_-_nieuwe_poten-600pix.jpg

Zo kan hij weer zonder z'n ondergrond te krassen neergezet worden, en ook weer op z'n achterkant geparkeerd worden.
Op deze foto zie je ook dat de mijne de GPIB optie heeft.

Verder nog m'n verjaardagscadeau:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2018/IMG_5337__Current_Sources_&_Voltage_References-600pix.jpg

Geen meetapparatuur, maar wel gerelateerd. En sluit mooi aan bij de spanningreferenties van electron920 hier boven :-).
Het meest complete boek over stroombronnen en spanningsreferenties dat ik ken. Ik waardeer dat het hele spectrum van simpel tot state of the Art voorbij komt.
Zo wordt òòk de simpele JFET als stroombron uitgebreid behandeld. Een schakelingetje dat ik door z'n eenvoud vaak toepas.
Ook leuk is dat ook het historisch perspectief, de ontwikkeling van spanningsreferenties door de tijd heen, aan bod komt.

Een voorbeeld dat na het downloaden van de (illegale) PDF er tòch een boek verkocht wordt :-).

groet, Gertjan.

fred101

Golden Member

Dat was even genieten van al die mooie apparatuur.

Dit heb ik een paar maanden terug gekocht, alles over het ontwerpen van schakelende voedingen

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dat Current sources and voltage references heb ik meteen gedownload.
En besteld. Van de oude generatie nietwaar.
Ik studeer liever uit een boek. Bedankt voor de tip.

En nu een inleiding tot het loodgieterswerk.

Een General Radio 1602B admittantie meter met de EK20L adjustable line. Een meetbrug voor 40-1500 MHz.

fred101

Golden Member

Een paar foto's van de mijne komen in de volgende editie van een Japans blad over RF. Vraag me niet hoe het heet, mijn Japans is nogal roestig. Ik krijg er een exemplaar van.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit is de uitvoering voor de zondag. Met kistje, Referentiecondensator, orginele handleiding, Gs 1602 weerstand referenties, multiplier plates enz.
Ik mis alleen de 1602-P1 adjustable stub. En de 874-ML component mount zou ik ook graag hebben.

Dit topic is gesloten