Oude computers en ander rekenend tuig

eSe

Honourable Member

@maartenbakker Overgekocht is inderdaad geen bestaand woord, maar het is een combinatiewoord, speeltjes, zoals 'achterstenboven', 'verkande keert'... Sorry, ben van Antwerpen, dat mag daar :+

Groetjes,
eSe

Edit: www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/overkopen

[Bericht gewijzigd door eSe op donderdag 16 februari 2017 14:10:11 (13%)

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

toshiba had voorheen goede laptops, anno 1995 hadden die nog een ingebouwde voeding, en hoefde je dus niet steeds die knoladapter eraan te hangen, lekker 2,5 meter soepele netkabel. een canon laptop uit diezelfde tijd had een ingebouwde bubblejet printer aan boord, toch niet dikker als een andere laptop uit die tijd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 12 februari 2017 14:57:54 schreef joopv:
Voor de nederlandse computer-nostalgici: je kan nog steeds met een telefoonmodem internetten door in te bellen op 06760-12321. (nummerherkenning moet aan staan)

Dial-up networking zit bij mijn weten nog steeds in de laatste windows. Of je met je modem nog iets nuttigs op internet kan doen weet ik niet, maar dan kan je in ieder geval weer eens "genieten" van het geluid van intrainende modems :)

*gaat z'n Toughbook aansluiten op telefoonlijn voor shits 'n giggles*

@boven: Toshiba's laptops uit die tijd zijn de SHIT. Of Compaq's Contura en Armada!

Zou ook geen nee zeggen tegen een Toughbook CF-27 eerlijk gezegd.

Op 14 februari 2017 09:41:10 schreef Tidak Ada:
Iemand nog interesse in een Compac AP400 Workstation?
Ik kan hem meenemen naar Rosmalen.

Wat voor CPU zit erin? Pentium III computers heb ik altijd een zwak voor gehad.

[Bericht gewijzigd door AWDebiel op vrijdag 17 februari 2017 21:02:03 (16%)

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!

AWDebiel: tot op heden wordt er op m'n werk nog altijd een Compaq Armada gebruikt...

Het is wachten tot het ding stukgaat, want dan zal het wel een enorm probleem zijn dat juist die laptop het niet meer doet...

Mijn broer heeft ooit in z'n middelbare school tijd voor een korte periode een of ander oud laptopje gehad omdat hij door een gekneusde pols of zo niet kon schrijven.

Ding had een monochroom TFT-scherm en de accu was zo dood als een pier, maar... er stond wel een Q-BASIC spelletje op waarbij 2 apen op flatgebouwen staan en bananen naar elkaar moeten smijten, die beïnvloed worden door de wind.
Zeer wiskundig verantwoord, want je moest snelheid en hoek ingeven om een banaan te werpen ;)

Het ding was oud, maar wat hebben we met 20 man of zo om dat schermpje heen in de kantine een lol gehad de ander te mollen met een banaan ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

tja, soms moeten dingen het lang volhouden omdat er nog geen vervanging is. kwam van de week nog een compaq deskpro PIII pc tegen die daar al 18 jaar stond. hing aan een groot oproepsysteem en had wrs al jaaaren niet meer gelopen..

op t werk staat ook nog een oude laptop met com poort welke in leven wordt gehouden omdat er software op staat voor de oude ( lees eerste ) bussystemen. ding geeft pas na 5 minuten draaien achtergrond licht op t scherm :P staat nog win 2000 of zelfs 98 op.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

@AWDebiel
Ik kan het me niet herinneren, het kan ook een XEON zijn maar er zit in ieder geval het maximum aan ECC geheugen in.
Het was op zich een fijne machine, maar ik kon geen dual head grafische kaart er in frotten. Er staat, dacht ik WinXP op de HDD.
Als niemand hem wil, sloop ik hem voor de kast.

Afhalen op de beurs Rosmalen is gratis.

@Weirdguy:
Ja, dat was een leuk spelletje :)

@TESTMAN:
Het is juist een sport of eigenlijk een must om dingen zo lang mogelijk in stand te houden

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 17 februari 2017 23:33:54 schreef testman:
tja, soms moeten dingen het lang volhouden omdat er nog geen vervanging is. kwam van de week nog een compaq deskpro PIII pc tegen die daar al 18 jaar stond. hing aan een groot oproepsysteem en had wrs al jaaaren niet meer gelopen..

op t werk staat ook nog een oude laptop met com poort welke in leven wordt gehouden omdat er software op staat voor de oude ( lees eerste ) bussystemen. ding geeft pas na 5 minuten draaien achtergrond licht op t scherm :P staat nog win 2000 of zelfs 98 op.

Er ligt nog altijd naast m'n CF-31 een ThinkPad T22 uit 2001.. Accu dood en heb ik weggeknikkert en soms start hij niet, maar oh wat hou ik van dat ding. de ThinkLight is ook geniaal!

Nou nog ergens een goedkope accu scoren.. onmogelijke opgave als je het mij vraagt.

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!
Hubie

Special Member

Ik ben begonnen met een ZX 81 van Sinclair.
Was toen al luisteramateur en toen Radio Elra een simpele PLL Telex decoder maakte + software om telex te ontvangen was ik helemaal in de wolken.
Dat je alleen (door de storing)de keiharde stations kon decoderen maakte niet uit.(TASS 50 Bd-850 Hz shift,24/7 USSR propaganda gebral,TANJUG,idem dito)
Maar het werkte.!!
Bij het laden van de softwaretape naar de ZX 81 kon je aan het Z\W patroon op je scherm ongeveer zien of het goed ging.
Later nog zo'n wiebelende 16 K uitbreiding gekocht die je het best maar met plakbandjes vast kon zetten. ;-)

Later kreeg ik een VIC 20 cadeau van een neef ,die was van een vrachtwagen gevallen. ;-)
Hij zei: Dat ding is bestemd voor de UK, daar heb je hier niets aan.Het beeld is prima maar je hebt geen geluid.
Even aan een trimmertje gedraaid op de modulator rond kanaal 36 en toen had ik wel audio.
In die tijd bestond de Commodore 64 al een poosje en alle zendamateurs gingen daar software voor schrijven.
AMTOR FEC en ARQ en zelfs AX25 (packet) hadden ze al werkend voor zowel zenden als ontvangen.
Net op het moment dat ik een C64 wou gaan kopen werd met veel tamtam de MSX aangekondigd.Sony,Philips en nog legio wereldmerken.
Ik dacht,dat wordt de toekomst en kocht een Goldstar MSX.
Een wereldmachine voor spellen en andere toepassingen,helaas niet voor mijn hobby.Er werd gewoon weinig of geen software voor geschreven voor de radiohobby,ze hadden immers de C64 al.

Mijn schoonvader was een leidinggevende bij een groot bouwbedrijf en moest(volgens het bedrijf) ook aan de computer en kreeg voor nop een complete PC opgestuurd.Ik denk 83 of 1984.
Stond de volgende dag bij mij voor de deur met een paar dozen.
Een Laser XT 4,7 MHz,10 MHz turbo,20 Mb HD, 5,25 " floppydrive en monochroom amber monitor.Splinternieuw.
Doe er wat mee zij hij.Ik ben te oud voor die rotzooi. ;-)
Ergens in de berging moet ik nog een notebook hebben liggen voor DOS 3.x,LCD,geen HD,alleen floppy.Acura?
Anyway,mijn bijdrage aan dit topic is dit.
Ik heb mijn Siemens IC-35 zakcomputertje die ik in een bureaulade vond even afgestoft voor de foto. ;-)

GJ_

Moderator

Ik heb ze niet meer, maar ik zou graag terug naar een ouderwetse palmtop (psion, HP...) met groot toetsenbord en z/w scherm willen.

Alles zit tegenwoordig in je GSM, maar wat een prutsdingen zijn dat. Even een tikkie en het scherm scheurt, en je komt de dag niet door met een accu. Waardeloos!

Ik heb nog een GSM die bomvast is en gemakkelijk 4 weken met een accu doet! En niet stand-by, maar gewoon in gebruik. En dan staat ie 24 uur per dag aan.
Ik ben zo klaar met van lader naar lader hopsen.

Dit heb ik nog steeds werkend in m'n hobbyhok:

gekocht van m'n eigen spaarcentjes in 1980 of 81. Ik heb ook nog de upgrade ROM om er een ZX81 (hoera!) van te maken.
Was toen een behoorlijke hype, je had allerlei bladen met listings voor programma's die ik braaf overklopte in de ZX80.

Ik heb ook nog een Commodore 64, maar die ligt ergens achter een knieschot op zolder stof te happen en werkt geloof ik ook niet meer.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Op 19 februari 2017 11:37:44 schreef GJ_:
Ik heb ze niet meer, maar ik zou graag terug naar een ouderwetse palmtop (psion, HP...) met groot toetsenbord en z/w scherm willen.

Alles zit tegenwoordig in je GSM, maar wat een prutsdingen zijn dat. Even een tikkie en het scherm scheurt, en je komt de dag niet door met een accu. Waardeloos!

Ik heb nog een GSM die bomvast is en gemakkelijk 4 weken met een accu doet! En niet stand-by, maar gewoon in gebruik. En dan staat ie 24 uur per dag aan.
Ik ben zo klaar met van lader naar lader hopsen.

je zou niet meer kunnen wennen aan zo'n antiek geval. programma's die je dagelijks nodig hebt draaien er niet op, en we hebben het over werk en dagelijks leven, niet de werkbank in t hobbyhok waar zo'n ding nog iets van nut heeft om lege ruimte te vullen.

ik heb op een laptop van 10 jaar oud eens vers windhoos gezet, traag als stroop in de winter en nu en dan blauwe schermen. vervolgens een oude ssd erin gezet waardoor het ding in 25 sec opgestart is, tov 2 minuten eerst. echter als je jijbuis laat lopen zit de duo cpu constant aan 75-99% en stopt de browser soms ineens. in half scherm blijft de boel wel draaien. de rekenkracht is gewoon niet toereikend meer voor huidige software.

heb overigens geen last van lege accu's op de foon, m'n huidige foon hoef ik maar 2x per week op te laden. diens voorganger haalde geen 2 dagen op een lading.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Op 15 februari 2017 14:47:41 schreef Proxxima:
[...]

http://oldcomputer.info/portables/pg685/index.htm

Waarschijnlijk heb je er nu CP/M86 op staan. Dos kan ook.
CP/M lijkt wel veel op Dos hoor...
Correctie, Dos lijkt erg veel op CP/M hoor... :-)

Ja staat inderdaad CP/M op.
Maar de commando.s snap ik nog steeds niks van :+
Een PLC programmeren gaat prima,maar ik denk dat je er meer mee kan doen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
KGE

Golden Member

Op 19 februari 2017 11:43:24 schreef FastFolkert:
Dit heb ik nog steeds werkend in m'n hobbyhok:
[bijlage][bijlage]
gekocht van m'n eigen spaarcentjes in 1980 of 81. Ik heb ook nog de upgrade ROM om er een ZX81 (hoera!) van te maken.
Was toen een behoorlijke hype, je had allerlei bladen met listings voor programma's die ik braaf overklopte in de ZX80.

Zuinig op zijn, ze gaan voor honderden Euro's op eBay tegenwoordig... wees voorzichtig met de behuizing die wordt erg bros na al die jaren..

Proxxima

Golden Member

Op 19 februari 2017 11:43:24 schreef FastFolkert: Dit heb ik nog steeds werkend in m'n hobbyhok: ZX80 gekocht van m'n eigen spaarcentjes in 1980 of 81. Ik heb ook nog de upgrade ROM om er een ZX81 (hoera!) van te maken. Was toen een behoorlijke hype, je had allerlei bladen met listings voor programma's die ik braaf overklopte in de ZX80.

Leuk plaatje, vooral met die portable tv erbij :)

Ik heb vrijdag nog een oude Northstar Horizon S100 computer opgehaald.
Zo'n ding: https://en.wikipedia.org/wiki/NorthStar_Horizon
Dus ook weer wat te prutsen binnenkort...

Groeten, Roland

Op 19 februari 2017 11:59:21 schreef testman:
[...]

je zou niet meer kunnen wennen aan zo'n antiek geval. programma's die je dagelijks n

in de storingsdienst zien we steeds vaker de nokia 6310 opduiken, bomvrij en doet een week met een accu, op aan. data tbv werk staat op de laptop of via lokaal internet.

RAAF12

Golden Member

Op 19 februari 2017 11:37:44 schreef GJ_:
Ik heb ze niet meer, maar ik zou graag terug naar een ouderwetse palmtop (psion, HP...) met groot toetsenbord en z/w scherm willen.

Alles zit tegenwoordig in je GSM, maar wat een prutsdingen zijn dat. Even een tikkie en het scherm scheurt, en je komt de dag niet door met een accu. Waardeloos!

Ik heb nog een GSM die bomvast is en gemakkelijk 4 weken met een accu doet! En niet stand-by, maar gewoon in gebruik. En dan staat ie 24 uur per dag aan.
Ik ben zo klaar met van lader naar lader hopsen.

Maar wel heel erg handig. Retesnel, prachtig heldere schermen, idem dito camera's. Ik leg hem voordat ik naar bed ga aan de lader is ie 2 uur later weer vol. Schermen zijn inderdaad gevoelige dingen. Gelukkig zijn er firma's die max. 1 jaar jonge toestellen nog willen verzekeren.
Mijn oudste PC is een Tulip Compact 2 met EGA scherm.

Frederick E. Terman

Honourable Member

in de storingsdienst zien we steeds vaker de nokia 6310 opduiken

Daarvoor gebruik ik een Nokia 2330. Met gemak een week, hoewel de accu nu dus óók bijna acht jaar oud is. :)

Maar voor privé heb ik een leukere.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Thevel

Golden Member

Op 19 februari 2017 17:31:05 schreef anne2:
in de storingsdienst zien we steeds vaker de nokia 6310 opduiken, bomvrij en doet een week met een accu, op aan. data tbv werk staat op de laptop of via lokaal internet.

Misschien kun je hem binnenkort weer kopen:
http://www.rtlz.nl/tech/nokia-brengt-3310-terug-op-de-markt

kende een vertegenwoordiger die tot 2015 nog als werktoestel een nokia 6310i had van 15 jaar oud.

oude gsm's heb ik een hele doos van op t werk, en een paar 20 jaar oude heb hier ergens slingeren. een zeldzaamheid bij oude gsm's wil nog werken op de accu, zei het vaak nog maar 1x en dan bolt de accu op.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 19 februari 2017 18:14:44 (21%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 februari 2017 12:53:43 schreef Proxxima:
[...]

Leuk plaatje, vooral met die portable tv erbij :)

Ik heb vrijdag nog een oude Northstar Horizon S100 computer opgehaald.
Zo'n ding: https://en.wikipedia.org/wiki/NorthStar_Horizon
Dus ook weer wat te prutsen binnenkort...

Groeten, Roland

Mooie aanwinst, zeker omdat je ze in Europa bijna niet tegenkomt. Heb de mijne destijds uit Canada laten komen.

Proxxima

Golden Member

Op 19 februari 2017 18:45:44 schreef Dominic:
[...]

Mooie aanwinst, zeker omdat je ze in Europa bijna niet tegenkomt. Heb de mijne destijds uit Canada laten komen.

Ja S100 systemen zie je hier sowieso bijna niet.
Er kwam ook nog een Zenith Z100/ Heathkit H100 systeem mee.
Van dat laatste systeem zit ik te dubben of ik het wil houden of niet.
Dat geld ook een beetje voor mijn Tandy model 2...

Groeten, Roland

RAAF12

Golden Member

Op 17 februari 2017 23:18:54 schreef weardguy:
een Q-BASIC spelletje op waarbij 2 apen op flatgebouwen staan en bananen naar elkaar moeten smijten, die beïnvloed worden door de wind.

Yep, angle en velocity moest je goed instellen voordat je een exploding banana ging gooien. Het zat standaard bij MSDOS 5 naam: gorilla.bas er was ook een snake spelletje genaamd nibbles.bas, hindernissen werden steeds moeilijker te omzeilen. Zat ook een irritant geluidje bij. Deed het zelfs op de ingebouwde PC speaker.

gorilla.bas
https://www.youtube.com/watch?v=ncykt-YJO1M

Evarist

Golden Member

Ik heb nog een werkende Commodore CBM 3008, omgebouwd naar 3032.

En een Commodore 64.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 19 februari 2017 23:16:35 schreef Evarist:
Ik heb nog een werkende Commodore CBM 3008, omgebouwd naar 3032.

En een Commodore 64.

Schitterende machines, ik heb een CBM 3008. Een CBM 3032 ben ik in het wild nog niet tegengekomen.