Ik ga er nu niet aan knoeien, eerst eens afwachten wat ik bij die Chinees kan bereiken. Daarna zal ik een nieuw topic er over openen, hoewel sugesties hier voorlopig nog wel welkom zijn.

Bij deze heb je dat topic al :)

En meten is wat anders dan knoeien ...

Die verkoper gaat toch niet verwachten dat je het terug stuurt, en doet ie dat wel dan heb je pech ... een pakketje naar China kan in de papieren lopen.

Weet ik, maar € 5,- is geen compensatie, dus probeer ik toch een vervanging te realiseren.
Ik heb hem toegezegd dat ik na zijn goedkeuring om het ding te openen foto's zal maken....

Bedankt voor het overzetten.

Daar ik ook zo een ding heb besteld, zal ik die van mij eerst even nalopen voordat hij onder spanning komt.

ik kreeg toch zoveel jeuk, dat ik het ding maar weer heb opengemaakt.
Een loep er bij gepakt en met de bagage hierboven nog eens gekeken.
Die soldeerpunten, die ik aangaf zijn wel doorverbonden, maar dan via de doormetalisering alleen aan de onderkant gesoldeerd. Geen schoonheidsprijs :(
Ik zie nu ook dat die flatcable op die manier is gesoldeerd.

Wel ontdekte ik nu dat R11 er niet gezond uitziet. Dus de meter er maar eens bij gepakt:

• Brugcel meet op alle vier de pootjes ∞
  • R11 meet ∞
  • Beide zenerdiodes lijken OK
  • De 51Ω weerstand meet correct, maar hier had ik liever een fusable weerstand gezien.

Dat voor zover ik schade kon ontdekken.

Wie heeft er een idee van de oorzaak? Ik niet, behalve dan de elco boven R11.
Waarde van R11 zou Jinny me misschien kunnen geven als zij de hare binnen heeft.

Die R11 is dat wel een weerstand ? Volgens mij zit hij in de (+) leiding of een weerstand die als zekering misbruikt is.

Zou zomaar kunnen, maar hij kan er ook geplaatst zijn om de laadstroom van de condensator te beperken en de stroom door de zeners (Z1 en Z2) natuurlijk.

Je post van 18 februari, 00.01 uur, derde foto, van het printje met de display aan de andere kant: Het zwarte componentje rechtsonderaan bij D1, is dat in orde, of zit daar een gat in? De foto is niet scherp dus ik kan het niet goed zien.

Waarom zet je het ding niet gewoon weer onder spanning, zonder behuizing? Dan zie je toch vanzelf waar het mis gaat? Of doet ie al niks meer?

Zo dood als een pier!

Dat is ook wel logisch als de brugcel van de voeding ∞ meet, evenals de weerstand in de voedingslijn er achter.

Als je [https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1894116#1894116]hier…] het begin leest begrijp je waarom.

Ik vraag me alleen af of het nog zin heeft om er wat aan te doen.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (12%)]

Ik vraag me alleen af of het nog zin heeft om er wat aan te doen.

Sluit op die elco naast C1 eens een voeding van 5V aan en kijk of er nog leven in zit. Ik vervang dit soort brakke chinese voedingen meestal door 240Vac => 5Vdc modules zoals de LK-PM01.

http://www.hlktech.net/u_file/product/15_03_01/330X232_496726b79e.jpg

Review:

http://lygte-info.dk/review/Power%20Mains%20to%205V%200.6A%20Hi-Link%2…

Prijs: Rond de 2€ via AliExpress

Goed idee, ik heb al bedacht er eerst eens mijn labvoeding aan te hangen. (zonder netspanning op het ding), Maar wil eerst even afwachten hat ik bij de verkoper gedaan kan krijgen.

OT
Ik kwam vanochtend je boortjes nog tegen. Waar kan ik ze heen sturen?
/OT

Zeg 1x dat je het niet voldoende vindt en stel 8 dollar voor als compensatie. Misschien doet hij dat, of hij biedt 7. Niet lang over nadenken, gewoon verlies nemen.

@Roland:
Ik heb vandaag even gekeken hoe het gaat als ik 3,3V over het elco'tje zet. Het display doet het dan. Voor het meten moet ik nog even nadenken hoe ik het zal aanpakken. Ik vraag me namelijk af of alleen het veld door de 'P'-draad voldoende is, of dat ik ook nog de 'N' moet aansluiten. Ik heb immers geen schema.

M'n 'water' zegt dat ik allen het veld van de 'P'-leiding nodig heb. Bij een stroomtang gebruik je immers maar een van de draden.

Verder wacht ik met fysieke ingrepen op antwoord uit China en tot Jinny haar unit heeft om te meten hoe hoog de spanning over die elco's en de grootte na R11 is. Dan kan ik onderbouwd een net-gescheiden voeding maken.

@Jochem:
Bij Chinezen (en andere Aziaten) Moet je altijd 'twarren' ;)

Om het vermogen te weten heb je ook de hoek van de stroom vector tov de spanning nodig.

Dus de spanning moet je wel meten.

Ja, da's waar ook hij meet ook die andere zaken, dus dan gaat die hele tip van Roland niet op.
Ik kan het dus, denk ik, wel als test doen om op die manier te kijken of hij überhaupt nog meet

Leuk ding, ik heb hem ook besteld. Ga hem gelijk testen met een 1000 Watt lamp erop, als ie binnen is.....

Mr. China verhoogde zijn bod tot 8,-

Zoals ik al zei, het is een kwestie van 'tawarren'.
Dus nu nog steeds 'hij de winst en ik de brokken' :(

Misschien stel ik hem na een ultieme test voor om het processorprintje te vervangen (opsturen).

Heb je op de gelijkringter ook gemeten hoeveel AC spanning op de ~&~ pootjes binnen komt?

en hoeveel DC spanning er uit +&- komt?

Op 22 februari 2017 14:11:36 schreef Tidak Ada:
Mr. China verhoogde zijn bod tot 8,-

Zoals ik al zei, het is een kwestie van 'tawarren'.
Dus nu nog steeds 'hij de winst en ik de brokken' :(

Nouja, je hebt nog steeds 3 displays en een DIN-behuizing, en goed kans dat het nog reparabel is.

En om eerlijk te zijn calculeer ik het risico bij aankoop in. Je importeert immers willens en wetens goedkope 'rommel' uit China. Geen punt hoor, zoals ik al zei heb ik dat ding zelf ook. Je maakt bij aankoop gewoon een reële inschatting of het bruikbaar is (een groot pluspunt in dit geval is bijvoorbeeld de shunt-loze stroommeting) en wat ik zelf doe is voor gebruik openmaken om de kwaliteit te beoordelen op veiligheid.

Zit het dan eens tegen, dan neem je toch gewoon je verlies? En in dit geval wordt dat verlies erg beperkt door 8 dollar vergoeding.

Misschien stel ik hem na een ultieme test voor om het processorprintje te vervangen (opsturen).

Dat snap ik niet, dat kost jou meer dan een nieuwe bestellen.

Ik wil er eigenlijk ook een op mijn Hobbyhoek maar zijn er meer problemen met deze leuke meter, of heeft Tidak gewoon pech ?

Ik ken iemand, die er een heeft, wwar de groene indicator LED-jes het niet doen.

@Jochem,
Het is niet zozeer verlies nemen. Ook een beetje principe. Ik ben genoeg in Zuidoost-Azië geweest om te doorzien hoe het spel werkt.
Onderhandelen hoort erbij en als je dat niet doet bederf je het voor anderen, ook voor de lokale mensen. Ze gaan dan denken, "Zo kan ik wat extra verdienen" en gaan de defecte troep verkopen om dat het dan ook nog wat opbrengt.
Als ik het aanbod accepteer, kan ik er bovendien in de feed-bak niets meer over zeggen. Die 8 Euro moet ik ook nog zien te krijgen. "Ja" is in die regio niet veel meer waard dan "Ik heb het gehoord".
Als de verkoper met iets redelijks aankomt, krijgt hij van mij nog geowoon ene positieve beoordeling. Dat is ook een los vervangend printje met het processorgedeelte.
Laat je je tanden een beetje zien, dan vinden ze nog een flinke vent ook!
Wij zijn hier in het Westen nauwelijks nog gewend te onderhandelen (behalve bij auto's) en schamen ons er zelfs voor....
Daar wordt het eigenlijk van je verwacht, behalve in grote steden op de Shopping Mall.

Het voedingsgedeelte zou ik sowieso vervangen door een trafo'tje en een surgeprotector in plaats van die condensator en de weerstand van 51Ω Let er wel op dat de fase van de netspanning alsnog op het printje moet komen, anders meet je geen spanning, vermogen en verliesfactor meer meten.

@Ship:
Ik heb gewoon over de dioden gemeten en die zijn allemaal open, evenals die weerstand na de gelijkrichter.

Er zit nog licht in het display als ik 3,3V over de eerste elco zet, maar of het processorprintje nog goed is kan ik (nog) niet zeggen. Hangt spanning over de zenerdioden af. Daarvoor moet ik wachten tot Jinny zijn unit heeft, of Jochem moet zo lief zijn het voor mij te meteen.

edit
O ja, maak het ding ook nog uitschakelbaar, want het eigenstroomverbruik is vrij hoog. Ik heb het niet meer kunnen precies kunnen meten, maat het zou best eens in de buurt van de 200 mA kunnen liggen met al die display's
/edit

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (11%)]

Daarvoor moet ik wachten tot Jinny zijn haar unit heeft,

Zodra Jinny haar ding binnen heeft zal ik ff kijken.
Is nog niet overgekomen.
Uitschakelbaar, uhhh, in van hij doet niks?
200 mA is best nog wel fors.