Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 5

Dit topic is gesloten

.

[Bericht gewijzigd door Brainbox op zondag 9 september 2018 18:28:31 (95%)

EricP

mét CE

Ik ben op zoek naar een stukje plastic wat je onder een Xtal legt voordat je dat vast soldeert. Iets groter dan de footprint, 2 kleine gaatjes voor de draadjes. Om te voorkomen dat het sluiting maakt met tracks die eronder lopen (ja, ik weet het, not done... je moet wel eens wat...).
Farnell ofzo heeft het vast wel. Maar hoe heet zoiets?

Als je even een tekening maakt hoe groot het moet worden dan knip ik even een stukje voor je.(X-tallen zijn er in diverse maten) In een envelop is het misschien morgen al bij jou.

[Bericht gewijzigd door bobbes1 op dinsdag 11 september 2018 10:13:06 (11%)

EricP

mét CE

Hey, dat is vriendelijk aangeboden. Willekeuring voorbeeld.

1x stukje knippen ga ik redden. De gaatjes erin... nou ja, als het moet. En nu 10x (kleine stapel development boards). Dus vandaar: hoe heet zoiets? Het is vast wel commercieel te koop...

10 st is natuurlijk ook geen probleem. Een stukje van 7 x 15 mm is dat genoeg voor één kristal. Kan je zelf er gaatjes in maken?

Het heet 'normaal' iets van Insulator for Crystal Mounts Mylar, Fischer Elektronik maakt ze onder anderen.

Het kan zijn dat de behuizing van het kristal sluiting maakt met de soldeerpad eronder als de soldeerpad te groot is, daar zijn deze mylar isolatoren voor. Het kan ook zijn dat de gaten te groot zijn, de leads van een kristal zijn maar iets van 0,4mm dik, zijn de gaten te groot dan kan er bij het solderen soldeer door lopen wat weer sluiting geeft. Ze kosten een paar cent, ik gebruik ze altijd; al veel te veel storingen gehad in mijn carrière hierdoor waardoor het kristal dan niet oscilleerde.

Arco

Special Member

Een oplossing is om wat goedkope smd kristallen te bestellen en daar het plaatje af te halen. (je hebt er al 10 voor 1.50 euro)
Beetje krom, maar redelijk goedkoop... ;)

https://nl.farnell.com/iqd-frequency-products/lfxtal003151/crystal-smd…

Je kunt die smd kristallen trouwens ook gewoon through-hole gebruiken als je de pootjes even recht buigt...
(ik bestel om die reden alleen nog maar smd versies; je krijgt er gratis een islotatieplaatje bij, wat je anders met veel moeite weer los moet gaan bestellen)

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 11 september 2018 12:49:15 (18%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

djoveld gaat door voor de koelkast. Dat was dus de juiste kreet.
Arco, bedankt voor de tip. Moeilijker dan dat moet je het dan inderdaad niet maken.
bobbes, heel erg bedankt voor het aanbod. Ik heb net toch ff 'de echte' besteld. Tracks onder een Xtal door is al 'smerig' genoeg (yep, daar gaat commentaar op komen!), dus de rest maar ff netjes nu...

Op 11 september 2018 09:52:26 schreef EricP:
Iets groter dan de footprint, 2 kleine gaatjes voor de draadjes.

Ik heb deze een keer zelf ontworpen en bij een kennis laten laser-snijden uit papier.... Ik denk dat ik nog een redelijke shitload heb liggen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Weet iemand wat voor schroefdraad er zit op D(B-9) connectors ?
Dus die busjes waar je connector mee vastzet, het is M3 achtig.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Da's 4-40 UNC

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 12 september 2018 16:44:45 (41%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Standaard is dat inderdaad UNC #4-40, maar tegenwoordig zijn die busjes ter meerdere verwarring ook te koop met M3 (zie pagina 2)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
bprosman

Golden Member

Maar eens op zoek naar een (betaalbaar) tapje dan :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Die busjes krijg je toch een moertje bij?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
fatbeard

Honourable Member

Ik zoek een connector die het mogelijk maakt om losse draden makkelijk aan te sluiten, zoiets als de luidsprekerklemmen die je wel acherop versterkers ziet.
De aan te sluiten draden (8 stuks per test) zitten in 1 kabel en zijn dun (0.25²) en over 2mm vertind; het 'open' uiteinde van de kabel is 50mm.
Over die 2mm valt nog te debatteren, dat is ook mij veel te kort...

Er bestaan wel 8-polige printblokjes met 'vinger bediening' van meerdere fabrikanten (bijv. Wurth), maar dan moet je per test 8 draden stuk-voor-stuk inklemmen en weer losmaken; bij grotere series (250 en meer) is dat eigenlijk wel iets te bewerkelijk (en levert nogal pijnlijke vingers op).

Weet iemand iets wat het geheel efficiënter maakt (als het ff kan zonder custom parts)?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Kun je misschien een 3D geprinte "handle" maken die dat soort standaard blokjes allemaal tegelijk open duwt?

Op je testprint maak je dan een vast blokje waar die handle in kan scharnieren. Uiteindelijk dus 3 stukken 3D printwerk.

Niet echt handig bij die van wurth maar er zijn ook van die dingen waar je een lipje naar achter duwt. Misschien mechanisch handiger te maken.

[Bericht gewijzigd door henri62 op donderdag 11 oktober 2018 13:56:34 (24%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
fatbeard

Honourable Member

Dat zou kunnen, maar ik ben bang dat de benodigde kracht teveel wordt voor een 3-D geprint dingetje. Los daarvan, ik heb geen printer.
Misschien kan ik wat in elkaar fröbelen met een schearnier en wat aluminium hoekprofielen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

@fatbeard:
Veel gemakkelijker ga je het waarschijnlijk niet vinden.
In het midden van de pal zit een sleufje.
Daarin kun je een schroevendraaier steken om in te drukken zodat je geen deuken in je vingers krijgt.
Wago heeft ze ook en nog een ander type:https://www.wago.com/nl/printplaataansluiting/printklem/p/256-405_333-…
Die laatste vind ik echter wat minder prettig werken.

fatbeard

Honourable Member

Ik was er al bang voor...
Oh well, de eerste fase (met enorme tijdsdruk) gaat om 40 stuks: dat is nog te overzien; samples zijn onderweg van zowel Wago als Wurth.

Met de daarmee opgedane ervaringen (en de ideeën die er in de tussentijd nog bovenborrelen) valt vast wel iets handigers te ontwerpen voor de grote runs, er kan altijd nog besloten worden dat zo'n connector 'goed genoeg' is...

Toch bedankt voor het meedenken.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik "speel" zo nu en dan wat met BLDC motoren, Nu zou ik eigenlijk een betaalbare connector op m'n ESCs en motoren willen hebben zodat ik "mix and match" dingen kan testen.

Nu waren daarvoor drie-polige stekkers verkrijgbaar in de RC wereld. Alles wat ik nu vind is "MT60" en als dat is wat ik zojuist op m'n nieuwste motor heb gevonden, dan vind ik dat te klein. De bedoeling is dat het zeker 50A aan moet kunnen. (de 60 in MT60 hint naar 60, ik weet het).

Ebay, Aliexpress, Hobbyking. Allemaal prima.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Volgens diverse bronnen zijn ze goed voor 50A continu, 60A piek.
Is drie stuks AS150 nix? 150A continu en 200A piek...
https://static3.tme.eu//products_pics/8/b/f/8bf918bb5fd0b1427ce5f93f7dd70dba/533068.jpg
Met wat (gekleurde) krimpkous kom je een heel eind.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Thevel

Golden Member

Op 11 oktober 2018 12:04:14 schreef fatbeard:
Ik zoek een connector die het mogelijk maakt om losse draden makkelijk aan te sluiten,

Misschien een testvoet een idee?

Dit topic is gesloten