Show your projects! Part 32

Dit topic is gesloten

bprosman

Golden Member

Niet echt elektronica gerelateerd maar geef mij een rol kabel in een doos en binnen 5 minuten zit hij in de knoop. Beetje orde in de chaos geschapen.
Doosje haspels besteld , normaal worden ze gebruikt voor schrikdraad.

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 12 september 2018 14:10:03 (18%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Dus je spoelt alles vanuit de doos op een haspel?

Ik heb dat nooit dat het uit een doos in de knoop raakt. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
LetterHenk

Golden Member

Mooi, maar waarom op de badkamer?

Action expresses priorities LH
Lambiek

Special Member

Daar heeft hij de juiste luchtvochtigheid. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bprosman

Golden Member

Ik heb dat nooit dat het uit een doos in de knoop raakt. :)

Bij mij altijd, of dozen gaan scheuren, vallen uit elkaar.

Mooi, maar waarom op de badkamer?

Daar had ik nog ruimte :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
pietplof

Golden Member

Dan bevind ik mij in goed gezelschap Bram.

festina lente
eSe

Honourable Member

@pietplof Oh my... dit ziet er zo walgelijk proper, netjes en ordentelijk uit. Ik zal maar geen foto van mijn werktafel plaatsen :-)

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Semtexx

Golden Member

Die spoeltjes met draad heb ik ook gekocht, alleen geen rekje waar ze op kunnen. Waar vind je zoiets, of is dat eigen productie?

bprosman

Golden Member

Eigen productie, er zitten aluminium rails achter van cranenbroek "Organizer", daar kun je ook allerlei andere dingen aan ophangen en van alles aan steuntjes aan kopen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Heb eindelijk de midtoners in mijn FB825 ook maar eens gerefoamed...
Had een paar jaar geleden alleen de woofers gedaan, nu waren de midtoners gammel aan het worden.

Als je genoeg klemmetjes hebt is het simpel... ;) (dan wordt de lijm netjes egaal zonder bobbels aangedrukt)
Bij Action kosten die klemmetjes (eigenlijk voor planten bedoeld) nog geen euro per 20 stuks...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Bij mij is het altijd zo:hoe meer gereedschap je hebt, hoe minder je kan vinden .. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Nouja, als je in deze dingen 5 euro investeert, vind je ze tot het einde der dagen overal terug. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pietplof

Golden Member

Semtexx; ook mijn systeem is ,,dhz"
De verschillende spoelen komen van een Hubo ( Blok) uit Borger ; die waren leeg en kreeg ik cadeau.
De stok kwam uit mijn voorraad.
De ophangbeugels heb ik uit een restant multiplex gezaagd.
De tussenschijfjes ( om beïnvloeding van de haspels op elkaar te verminderen) zijn uit een plaat multiplex gezaagd m.h.v. Een ,,zeven gaten zaag".

festina lente
Arco

Special Member

Voor ophangen van draadrollen kun je in de bouwmarkt gordijnroeden met muursteun kopen (in 13, 16, 19mm en nog dikker)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
flash2b

Special Member

Vandaag een kleine referentie gemaakt die gemakkelijk op de bussen van een meter kan worden geschoven.

Een CR2032 voorziet de referentie van stroom. Deze werkt tot 1.9V nog goed en verbruikt weinig stroom dus de lithium cel zal lang mee gaan.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20180916_205943_resized.jpg

De print is met een kras pen uit de hand gemaakt.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20180916_210010_resized.jpg

De uitgang spanning is niet instelbaar, maar wel heel stabiel:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20180916_210048_resized.jpg
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20180916_210029_resized.jpg

Hi flash2b , :-)

Leuk projectje, zijn er geen ontkoppel condensatoren nodig voor het IC?

En natuurlijk, welk IC heb je hiervoor gebruikt?
Ik ken verschillende 1,235V referenties.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
LetterHenk

Golden Member

Dat ziet er handig uit flash.
Maar wat voor driepootje heb je er nu opgebakken ? :)

(blackdog was eerder)

[Bericht gewijzigd door LetterHenk op zondag 16 september 2018 21:35:24 (13%)

Action expresses priorities LH
miedema

Golden Member

Ha flash2b,

In elk geval de meest compacte en handzame referentie tot nu toe :-)
Leuk idee en lekker snel gemaakt.

Vroeg me ook af bij het bekijken van je print of ontkoppel Ctjes zegenrijk zouden zijn.... Natuurlijk niet echt iets over te zeggen zonder datasheet, tegenwoordig lopen de aanbevelingen voor de diverse regelaars en Refs wild uiteen....

groet, Gertjan

flash2b

Special Member

De referentie is een LM385B-1.2 van Texas Instruments. Datasheet hier. Daar zie ik geen ontkoppel Ctjes.

Voor 3½ DMM's wilde ik een referentie hebben die <2V omdat dat handiger is. Mijn LM385B-1.2 is 1,2269V en heb ik niet geselecteerd, maar hij komt uit een batch van 50 stuks.

Het ging mij vooral op de compactheid én moest het low-power zijn omdat ik de CR2032 op de print wilde hebben. Verder is een printje krassen veel leuker dan een kras-lot! Mijn kras-pen is de HBM Model 4.

Schema:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/plug-in%20ref.png

LetterHenk

Golden Member

50! leuke aanbieding oid? :)
Een andere vraag: Jij maakt vaker van die mooie inplug fixures met banaanstekkers. Ik zie dat ze een stug schroefdraad hebben waar komen die stekkers vandaan?

Action expresses priorities LH
miedema

Golden Member

Ha flash2b,

En die gelinkte datasheet maakt veel duidelijk: het is een (actieve) zener, geen spanningsregelaar. Dus geen ontkoppel C's nodig. Bovendien zegt de datasheet:

Careful design of the LM185-1.2-N has made the device exceptionally tolerant of capacitive loading, making it easy to use in almost any reference application.

Weer helemaal helder :-)

nog een groet, Gertjan.

Wasluis1971

Golden Member

Veel kortegolfontvangers kunnen frequenties tussen pakweg 2,0 MHz en 4,0 MHz niet ontvangen. Toch wordt er wel degelijk op die bandbreedte uitgezonden. Om die zenders te kunnen ontvangen, heb ik een bestaand schema van een kortegolfontvanger enigszins moeten aanpassen. Het resultaat is hieronder te zien (en te beluisteren).
https://www.youtube.com/watch?v=smCwv_w3384

Leve het transistortijdperk!

Hi,

Niets kan tegen flash2b zijn simpele schakeling op!
Maar bij sommige meters raak je wel 1 range resolutie kwijt omdat de output net boven de 1,2V zit waarbij veel tafelmeter omschakelen.

Ik heb wat zitten rekenen met een spanningsdeler maar dat werd niets omdat ik "rare" waarden kreeg die jullie niet zomaar kunen kopen.
Trimmen met een potmeter wou ik niet aan beginnen, te instabiel.

Dus ik heb het volgende gefabriekt, misschien vinden jullie het leuk om er mee te frutten.
Uitgangspunt is nog steeds een 3,3V cel die tot 2,85V ontladen mag worden voor de spanning begint in te zakken op een 4,5 digit meter.
Mogelijkheid tot het gebruik van een kleine Li-Ion cel dus 4,2V.
De stroom is een stuk hoger dan bij de flash2b schakeling, maar beneden de 4mA.
Ruim voldoende om er vele metingen mee te doen, en een nieuwe 3,2V baaterij kost tegenwoordig weinig.
Voor het vergeten uit te zetten zou ik er een hoog rendament LED bij zetten zoals in het schema staat. (Ik blijf aan moeder Aarde denken)

Waar heb ik aan gedacht bij de opbouw:
Tot ongeveer 4,5 digit een redelijk goede indruk.
De weerstands deler mag niet te veel invloed hebben. (dat is de drift en de Ri van de schakeling (660Ω) )
De weerstands deler is opgebouwd uit 5 gelijke weerstanden van 1% welke dicht bij elkaar moeten worden gemonteerd voor de beste stabiliteit.
R8 en R9, stellen de stroom in door de TL431 en de spanningsdeler
en bepaald de minimale batterij spanning waarbij het geheel nog redelijk werkt (rond de 2,8V) en ook de totale stroom door de schakeling.
Hou je aan de aangegeven waarden!
Bij gebruik van een Li-Ion accu kan R8 en R9 worden vervangen door één weerstand van 270Ω
Met R10 kan je de uitgangs spanning zo goed mogelijk op 1,00000V brengen, afhankelijk van je TL431A zal dit tussen de 100K en de 1Meg liggen.
De TL431A zit bijna altijd net onder de 2,5V de spec zeggen 2,495V.
http://www.bramcam.nl/NA/1V-TL431A-Ref-01.png

Voor de gene die gaan roepen er zijn ook 1V referentie IC's zijn, dat klopt de Analog Devices ADR510,
maar niet zo makkelijk te koop en ik denk dat net als de flask2b dit een leuk hobby projectje is.

Shoot at it!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Om de uitgang te stabiliseren zou ik de 1V (met een paar weerstandjes) terug koppelen op de ref van de 431A.

Hi rwk,

Je kan zo niet beneden de 2,5V ref spanning komen,of ik moet iets over het hoofd zien...

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Dit topic is gesloten