Hi,
Niets kan tegen flash2b zijn simpele schakeling op!
Maar bij sommige meters raak je wel 1 range resolutie kwijt omdat de output net boven de 1,2V zit waarbij veel tafelmeter omschakelen.
Ik heb wat zitten rekenen met een spanningsdeler maar dat werd niets omdat ik "rare" waarden kreeg die jullie niet zomaar kunen kopen.
Trimmen met een potmeter wou ik niet aan beginnen, te instabiel.
Dus ik heb het volgende gefabriekt, misschien vinden jullie het leuk om er mee te frutten.
Uitgangspunt is nog steeds een 3,3V cel die tot 2,85V ontladen mag worden voor de spanning begint in te zakken op een 4,5 digit meter.
Mogelijkheid tot het gebruik van een kleine Li-Ion cel dus 4,2V.
De stroom is een stuk hoger dan bij de flash2b schakeling, maar beneden de 4mA.
Ruim voldoende om er vele metingen mee te doen, en een nieuwe 3,2V baaterij kost tegenwoordig weinig.
Voor het vergeten uit te zetten zou ik er een hoog rendament LED bij zetten zoals in het schema staat. (Ik blijf aan moeder Aarde denken)
Waar heb ik aan gedacht bij de opbouw:
Tot ongeveer 4,5 digit een redelijk goede indruk.
De weerstands deler mag niet te veel invloed hebben. (dat is de drift en de Ri van de schakeling (660Ω) )
De weerstands deler is opgebouwd uit 5 gelijke weerstanden van 1% welke dicht bij elkaar moeten worden gemonteerd voor de beste stabiliteit.
R8 en R9, stellen de stroom in door de TL431 en de spanningsdeler
en bepaald de minimale batterij spanning waarbij het geheel nog redelijk werkt (rond de 2,8V) en ook de totale stroom door de schakeling.
Hou je aan de aangegeven waarden!
Bij gebruik van een Li-Ion accu kan R8 en R9 worden vervangen door één weerstand van 270Ω
Met R10 kan je de uitgangs spanning zo goed mogelijk op 1,00000V brengen, afhankelijk van je TL431A zal dit tussen de 100K en de 1Meg liggen.
De TL431A zit bijna altijd net onder de 2,5V de spec zeggen 2,495V.
Voor de gene die gaan roepen er zijn ook 1V referentie IC's zijn, dat klopt de Analog Devices ADR510,
maar niet zo makkelijk te koop en ik denk dat net als de flask2b dit een leuk hobby projectje is.
Shoot at it!
Groet,
Bram