beperken aanloopstroom beregeningspomp

mvdk

Golden Member

Ik hoop dat ts inmiddels een werkende oplossing heeft gevonden. De hobbytuinders om hem heen willen misschien wel meedoen, met dit weer word iedere keer lopen met een gietertje toch wel een beetje problematisch...

En dan moet het ergste nog komen ?
Ik las net in de krant dat het 28-29 juli naar verwachting 40-42 graden word.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 16 juli 2018 13:04:08 schreef Gadget_inc:
En dan moet het ergste nog komen ?
Ik las net in de krant dat het 28-29 juli naar verwachting 40-42 graden word.

Ik verwacht zelfs wel 60 graden, met al die extra opwarming die veroorzaakt wordt door met man en macht de uitstoot van CO2 te beperken (schepen vol omgezaagde bossen uit Noord-Amerika).

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Op 16 juli 2018 13:04:08 schreef Gadget_inc:
... 28-29 juli naar verwachting 40-42 graden ...

De voorspellingen die ik gebruik zeggen voor beide dagen een max van 25.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Geef toe, dat ik niet de gehele topic heb gelezen.
Tot het punt waar ik zag welke accu TS heeft.

Ik heb een zonnepaneel 275Wp met Solarcharger en een Gesloten accu welke eenmalig gevuld werd met zuur, is 12Volt en 100Ah.
(Geschikt als starter accu, bv. in auto's)
Gebruik een Gardena dompelpomp van 500Watt met een gardena slangaansluiting (vanzelf).
Omvormer is ca. 1000Watt.
Meestal sproei ik niet langer dan een kwartier en de accuspanning is nog nooit onder de 12Volt gezakt.
Draait al 3 maand naar verwachting.

Het punt is bij Solaraccu's waarvan vermeldt staat 100Ah,
geldt dit alleen bij 20 uurs ontlading, soms ook 12 uur.
Deze kunnen gewoon geen hoge stromen aan.

Beste forumleden die hebben gereageerd op mijn thread,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier heb gepost en daarom wil ik alvorens te reageren op de laatste berichten successievelijk schetsen wat de ontwikkelingen in de tussentijd zijn geweest:

  • ik heb een extra AGM accu van 110Ah aangeschaft met het oog op een goede werking met de pomp (met eventueel ook nog een zwaardere inverter)
  • mijn vijverpomp van 40W heb ik zolang in gebruik genomen
  • die vijverpomp werkte prima op de inverter zoals altijd, maar na een geruime tijd stopte het water en bleek de inverter te piepen vanwege een alarm
  • dat alarm was niet vanwege een lage batterijspanning, want het lampje daarvoor brandde niet, maar ik vermoedde oververhitting omdat ik de kast met de inverter op een hete dag had gesloten
  • na afkoeling bleek het ding bij aanzetten toch weer te piepen en dat is zo gebleven
  • na contact met de leverancier bleek bij opening dat alle zekeringen in de inverter in orde waren en er waren geen tekenen van geblakerde onderdelen o.i.d. te zien
  • de zgn. piek van 3000W van de 1500W inverter is volgens de leverancier betekenisloos, want die geldt voor maar enkele milliseconden
  • ik ben nu dus inverterloos, maar ik kijk nog of ie te repareren valt
  • ik overweeg nu wel serieus de aanschaf van een LF-inverter met een vermogen van 5kW (met langdurige piek van 40kW)
  • vandaag wordt er een bilgepomp bezorgd, een soort dompelpomp die in de kiel van boten wordt gelegd om de boot droog te houden, deze werkt op 12V en die wil ik zolang gebruiken met de accu naast de sloot

@maus0611:

Puur uit interesse, je gebruikt accu's en een zonnepaneel om lokaal de lucht zuiver te houden, of in algemeen belang?
Want ik denk dat je niet echt 'algemeen belang' voordeel maakt. De productie van 2 accu's, 30m kabel, een paneel en een omvormer + een plastic pomp, wegen niet op tegen de geringe uitstoot van een klein benzinepompje. Denk hier eens over na. Dat pompje (mijn buurman heeft een benzinevariant) verbruikt iets van een halve liter per uur, dat weegt voor die paar keer per jaar echt niet op tegen de productie van hierboven genoemde elektrische installatie.

Ik ben geen gebruiker van verbrandingsmotoren, dit uit principe. Dat betekent dus: geen brommertje, geen auto, etc. Het belang daarvan zie ik zowel globaal als lokaal, hoewel ik weet dat indirect niemand ontkomt aan medegebruik van deze hopeloos vervuilende en lawaaiige motoren wil ik daar voor zover mogelijk geen scheppen of schepjes bovenop doen.
Dat varieert van het afzien van het gebruik van benzinemotorpompjes tot en met het niet gebruiken van vliegtuigen.
Uiteraard telt op de moestuin vooral de lokale overlast. Zelf zou ik er al gek van worden om een ontploffingsmotor te laten draaien, maar ik wil het ook verder niemand anders op het complex aandoen.
Ik verbouw mijn groenten op geheel biologische wijze en wil daarom geen kankerverwekkende stoffen uitstoten en al helemaal niet in die omgeving.

@Gerard*:
Over het parallel zetten van mijn AGM accu's heb ik inderdaad nog wel twijfels. Degene van wie ik de recent aangeschafte 110Ah AGM accu kocht is iemand met een accubedrijf die ze zelf serieel en parallel zette voor een back-up project, waarbij de accu's verschillende capaciteiten hadden en van verschillende makelij waren.

Ik zou zelf wel zo gek zijn om in verbindingen waar hoge stromen kunnen lopen zekeringen toe te passen.

Dat is geen gek idee, vind ik. Je bedoelt in de leidingen tussen de parallele accu's? Aan wat voor amperage moet je dan denken?

@rew:

Als je accus niet gelijk zijn, dan is de makkelijkste restrictie om gewoon aan te houden dat iedere accu op zich de max stroom aan moet kunnen. STEL dat 1 accu van 12.6V naar 12.2V van 100% vol naar 20% vol gaat. En dan tussen 12.2 naar 12 de laatste 20%. En de andere doet het precies andersom: van 12.6 naar 12.4 van 100 naar 80 en dan van 80-0 over 12.4-12.0. In het middelste traject (12.4-12.2) belast je dan vooral (voor ongeveer 80%) de tweede accu.

Dat snap ik. Maar ik wilde die accu's nou juist parallel zetten omdat ze per stuk de belasting niet aan zouden kunnen...

@PaulAGM:

Maar ik mis nog steeds het antwoord op de vraag waarom dit zo'n zware pomp moet zijn. Is het de bedoeling om op korte tijd veel water te verplaatsen? Of is er meer tijd beschikbaar?
Als dat zo is, kun je toch veel beter een lichtere pomp rechtstreeks op 12V gebruiken?

Vergeet ook niet dat sproeien veel pompenergie vraagt. Waarom niet met druppelslangen o.i.d. werken?

Ironisch genoeg is het die 12V oplossing waar ik nu ook, zij het (hopelijk) slechts tijdelijk op ben uitgekomen (de bilgepomp).
Het idee is inderdaad om in korte tijd veel water te verplaatsen. Ik wil niet de hele dag op de tuin rondlopen met een slang waar een beetje water uit sijpelt om 300 m2 te benatten. Vandaar dat ik zo gebeten ben op een pomp met een redelijk debiet en druk zodat ik comfortabel in afzienbare tijd alle plantjes zonder al te veel geloop van water kan voorzien.

@testman:

dit kun je zeker wel zien, heb hier al menig jaren een verzameling loodaccu's parallel staan als backup. zet ik de voeding af en steek een amperetang tussen elke accu, dan zie je dat ze om beurten bijna de volle last gaan leveren, tot de klemspanning wat is gezakt en de volgende weer overneemt. bij ontladen op lange duur geen punt, maar met een stevige lader stook je de beste accu's krom omdat die de hoogste laadstroom hebben eenmaal leeg, mede door de lagere Ri. beter dus een druppellader die de kleinste accu nog kan laden zonder de platen krom te stoken.

De accu's in mijn tuinhuis worden geladen met de regelaar van het 100Wp zonnepaneel, dat lijkt me niet te vallen in de categorie 'stevige lader'. Overigens snap ik niet hoe dat zit met 'kromme' accuplaten?

wederom @maus0611:

En, oplossing gevonden? Ben heel benieuwd :)

Zolang heb ik deze pomp besteld (komt vandaag):
http://www.pumpvendor.com/media/shurflo/Shurflo_355-100-10.pdf

Dit is ook een optie wellicht.

https://www.kruis.nl/tuin/dompelpompen/metabo-tuinpomp-p-2000-g

Slechts 450w

Heb ik ook overwogen, dit soort lichtere pompen. Wie weet alsnog?

@mvdk, @Gadget_inc, @Gerard*, @rew:
Hoewel hier net een paar druppels vielen, lijkt het er op dat de droogte voorlopig aanhoudt. De afgelopen tijd heb ik onnoemelijk veel gieters gevuld en geleegd....

@hefid:

Ik heb een zonnepaneel 275Wp met Solarcharger en een Gesloten accu welke eenmalig gevuld werd met zuur, is 12Volt en 100Ah.
(Geschikt als starter accu, bv. in auto's)
Gebruik een Gardena dompelpomp van 500Watt met een gardena slangaansluiting (vanzelf).
Omvormer is ca. 1000Watt.
Meestal sproei ik niet langer dan een kwartier en de accuspanning is nog nooit onder de 12Volt gezakt.
Draait al 3 maand naar verwachting.

Nu ben ik benieuwd naar jouw omvormer!

Het punt is bij Solaraccu's waarvan vermeldt staat 100Ah,
geldt dit alleen bij 20 uurs ontlading, soms ook 12 uur.
Deze kunnen gewoon geen hoge stromen aan.

Bedoel je met Solaraccu's AGM-accu's?

agm accu's welke je ook in oa ups tegenkomt kunnen idd niet tegen regelmatige geheel ontladingen van <1 uur. dat zorgt voor een heel snel afnemende levensduur. startaccu's is een ander verhaal, je start met een paar honderd ampere in de winter met -10, maar dat is maar 50Watt opgenomen. je ontlaad de accu niet voor 80% ineens.

kromme loodplaten krijg je als de lader of verbruikers veel te veel stroom levert/opneemt. de platen worden te warm en trekken dan krom. met een lader van 90A een accu van 40Ah laden die leeg is bijv, is vragen erom. de standaard is 1/10 van de capaciteit mag er geladen worden. dus met een 100Ah accu mag je 10A laden.

ik denk als die 12V pomp werkt je de omvormer kunt laten voor wat ie is, je hebt dan geen problemen met rendementen en piekstromen die de omvormer niet aankan. anders zet je er 2 van die bilgepompen op, beiden een eigen slang zodat de druk hoger blijft. let wel dat je de accu's niet diepontlaad, immers zijn die pompen niet beveiligd, die draaien op 8V ook nog.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Aha, dan is het een stuk duidelijker.
Bilgepompen hebben meestal niet zoveel opvoerhoogte maar deze doet het volgens de specs nog aardig bij ruim 2 meter opvoerhoogte.
De slang één maatje dikker nemen scheelt bij dit soort pompen vaak nog flink wat op het debiet, zeker als de slang langer dan een aantal meters is.

Veel succes ermee!

Gr.
PaulAGM

@testman:

ik denk als die 12V pomp werkt je de omvormer kunt laten voor wat ie is, je hebt dan geen problemen met rendementen en piekstromen die de omvormer niet aankan. anders zet je er 2 van die bilgepompen op, beiden een eigen slang zodat de druk hoger blijft. let wel dat je de accu's niet diepontlaad, immers zijn die pompen niet beveiligd, die draaien op 8V ook nog.

Leuk dat je dit opmerkt, ik ga zelf ook steeds meer op dit spoor zitten. Wat betreft het diepontladen denk ik aan het knutselen van een spanningsalarm dat de boel afschakelt met een relais wanneer de spanning te laag wordt, heb jij een suggestie voor de drempelspanning?
Mocht ik de inverter nog aan de praat krijgen, dan is een soortgelijke 220V pomp nog een overweging waard, ik zag prachtige dompelpompen van Pedrollo met een goed debiet, een pdf toont in ieder geval mooie waarden: https://www.tuinberegening.nl/uploads/tuinberegening/pdf/392.pdf hier is het model van 250W misschien nog te doen met een gerepareerde inverter. Het model Top-1 zou bij 2m opvoerhoogte nog 7 á 8 kuub/uur moeten kunnen geven...(dat lijkt me eigelijk extreem veel!)

Maar om terug te komen op de 12V dompelpompoplossing: dan is ook het parallel schakelen van de accu's opgelost. Ik denk namelijk dat ik ze zonder problemen kan laten laden aan mijn paneeltje en als ik ga pompen rijd ik er eentje na loskoppelen richting sloot.

@PaulAGM:
De slang van die bilgepomp moet 1-1/8" zijn, die heb ik natuurlijk nu net niet, ik heb nu een 1-1/4" slang die doorkoppelt naar een Geka-spitsing met twee stuks 3/4" slangen waar vandaan een flink aantal aftakkingen met 1/2" slangen komt. Ik denk mijn 1-1/4" slang met wat teflontape en een sterke slangenklem op die bilgepomp te klemmen en eerst eens te zien of mijn huidige slangenstelsel afdoende wil werken.

@ allen:

Aangezien de bilgepomp die geleverd wordt voorzien is van slecht 3 feet (zeg 1 meter) snoer, wil ik dit verlengen om tot een veilige toepassing te komen, aangezien ik de accu niet op de schuine kant van de sloot kan parkeren. Wat is de beste/makkelijkste/veiligste (kan nooit allemaal tegelijk lijkt me...) manier om dat te doen? Ik zag dat er gietverbindingsmoffen zijn voor iets dergelijks, maar ook waterdichte kabelverbinders, zoals op http://www.mooris-irri.be/nl/shop/pompaccessoires/montagetoebehoren-br… en op http://www.mooris-irri.be/nl/shop/pompaccessoires/montagetoebehoren-br… De laatste lijkt me het minst bewerkelijk. Ik ben in het bezit van krimpkous en een heteluchtapparaatje, maar wil zekerheid.

Beste,

Het eenvoudigst:

1. Stukje krimpkous om elke ader van de pomp
2. Aders van verlengkabel solderen aan aders van de pomp
3. Krimpkous over elke soldeerverbinding schuiven
4. Krimpkousen volledig volspuiten met siliconenkit
5. Krimpkousen krimpen met heteluchtpistool. Het teveel aan siliconen wordt er dan een beetje uitgeperst
6. Om het geheel van de twee krimpkousen nog een extra stuk dikkere krimpkous krimpen voor extra mechanische stevigheid

Succes gegarandeerd!

Gr.
Paul AGM

Lambiek

Special Member

De laatste link werkt hier niet, ik zou geen gietmof gebruiken. Er zijn genoeg stekkers en contrastekkers te koop, "die ook waterdicht zijn" gewoon een verleng snoer maken dus.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@PaulAGM:
Dat ziet er uit als een effectieve methode, bedankt!

@Lambiek:
Die laatste link had een punt erachter staan, die is nu weg en de link werkt weer, bedankt voor de tip(s).

Lambiek

Special Member

Zelf gebruik ik deze stekkers heel vaak, prima kwaliteit en redelijk geprijsd.

https://nl.rs-online.com/web/p/industrial-automation-circular-connecto…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

dat zijn idd goede stekkers, heb er liggen die 30 jaar oud zijn onderhand. let wel op wat de pennen mogen hebben aan stroom, 10A zal die pomp wel halen?

bedenk ook als je er 10 meter aan wil maken, je niet dezelfde dikte draad moet nemen, dat is wrs teveel spanningsval. als je de stroom weet, dan kun je uitrekenen wat dat moet zijn aan kabeldikte.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

De stekkers zijn geschikt tot 16A, ik weet niet welke pomp de TS op het oog heeft.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Niet om spelbreker te zijn, maar die plastic bilgepompjes van 12v zijn niet gemaakt om uren aan te staan, die zijn er voor noodsituaties of lekwater. Ik heb er een aantal en ze gaan geheid kapot, het motortje is gewoon een kruimeldiefding en heeft geen waterdichte lagers.

Ik dacht ook milieuvriendelijk bezig te zijn met een 12v pompje en zonnepanelen, maar ze gaan nog geen jaar mee (sporadisch gebruik).

Wat betreft de huidige situatie, ik zou een normale andere omvormer kopen, niet teveel tijd/geld investeren in die twijfelachtige huidige, prijs kwaliteit zelf bekijken wat is het je waard? Ik denk dat het echt geen duizenden euro's hoeft te kosten. Een goede omvormer met 1kw continu, gaat langer mee dan een goedkope met 4kw. Je gebruikt immers alleen de pomp, en gaat er niet uitgebreid op gourmetten lijkt me. Daarvoor is de accucapaciteit veel te klein.

Daaraan netjes de 230v pomp, die houd het veel langer uit en levert bergen meer water en druk.
Dompelpompen zul je eerst van een filter moeten voorzien. Wasmachinetrommel is niet genoeg, zandkorrels laten de pomp slijten. Ik gebruik het kunststof voorzetfilter van Gardena en hang de aanzuigslang gewoon in de Schie in Rotterdam, na een half uur zit het filter toch vol met allerlei troep.

Wat betreft accu's, de VMF sportline 105Ah gaan als broodjes over de toonbank en worden ook geregeld gebruikt met fluistermotoren die ook dergelijke vermogens trekken. Ik zou geen honderden euro's uitgeven aan accu's waarbij 'deep cycle' staat want met de omgevingsomstandigheden(kou winter, zwaar belasten, weinig laadstroom) halen ze geen van allen de opgegeven leeftijden. Ik heb al een ruim 10 jaar oude 'Correct marine' merkloos ding (75Ah semi tractie) en die werkt nog altijd prima op de boot, koelbox uren aan geen probleem, daarna nog steeds starten. Bijladen doe ik enkel met de laadspoel van het kleine motortje, in de wintertijd staat hij in de schuur aan de lader.

Maus0611 heeft wel een punt van aandacht. De meeste bilgepompjes mogen maar een kwartier onafgebroken werken. Daarna moeten ze afkoelen.
De Shurflo die de TS gekocht heeft kan wel langer achtereen draaien. (zie specs: watergekoelde motor en continuous duty).
Maar inderdaad, de levensduur zal niet zo geweldig zijn. Ze slijten snel.

Gr.
PaulAGM

je kunt dompelpompen ook kopen geschikt voor sterk vervuild water, dan zijn ze vaak van rvs en een stukje duurder.

ik heb er diverse in kelders gehangen voor vuilwater, daar stond in de manual dat die pompen objecten van een x mm groot mee konden nemen met pompen. oa grundfos heeft deze.

pompen voor schoon water zijn van kunstof en veel goedkoper en kunnen vaker tot 1cm diep wegpompen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 juli 2018 10:50:06 schreef zwaaier:

@hefid:
[...]
Nu ben ik benieuwd naar jouw omvormer!
[...]
Bedoel je met Solaraccu's AGM-accu's?

Omvormer is AEG ST1200 is ~1200Watt; 0,1seconde 2400Watt.
SolarCharger is Steca PR2020 20Amp.
Zonnepaneel 12..35Volt 270Wp.

Ik bedoel Solaraccu's in het algemeen.

Lees de accu maar eens opnieuw als er vermeld wordt van bv.
100Ah 20h, dan betekend dit dat je met 5A kunt belasten 20 uur lang.
Is de stroomverbruik hoger dan sodemietert de capaciteit omlaag bv. 40Ah bij 30min en dat is nog gunstig!

Vandaar ik beslist koos voor een 'gesloten' starter accu 100Ah.
Terwijl de Solarcharger ook gesloten accu's mag laden (waarom ook niet).
Ik krijg wel eens het gevoel van marketing bij solar producten, als je groen wil laden dan moet je een solar accu hebben.
Me oelaa.

er is wel een verschil tussen start en agm accu's. startaccu's mag je max 80% ontladen wil je er normaal de opgegeven cycli uithalen. een agm accu mag verder leeg getrokken worden, maar niet met hoge stromen, waar agm accu's ook bekend om staan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Had als techneut diverse accu's getest, ontlaad curve, laad curve etc. in een breed toepassing gebied (geen auto's)

Zoals ik eerder al opmerk ontlaad ik de accu niet beneden de 12volt tijdens 500watt verbruik!
Wanneer ik de omvormer uitzet, loopt de accuspanning vlot op naar 12,6..12,8Volt, dat is dan nog minimaal 33% aan restlading.

Reden: Ri van starter accu is het laagst, dat was doorslaggevend voor de aanschaf.

start accu's zijn ook niet gelukkig met constant laden, 16 uur per dag is te veel, als je de klem eindspanning laag houd kan het nog iets lijden. anders krijg je knalgas en verdampt het demi water.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Staat vermeld in de Steca gebruiksaanwijzing, vol = vol.
16 uur laden?
Waar heb je dat gelezen?