@hefid:
Bedankt voor je bijdrage, maar je angst dat ik wordt omgepraat door verkopers lijkt me vergezocht. Ik heb hier niemand aangetroffen die mij iets wil verkopen.
@allen:
Het bilgepompje heb ik in gebruik genomen. Het is verrassend hoeveel water er uit het minieme pompje wordt geduwd! De druk is nihil, maar ik heb op mijn hurkjes de hele tuin (300 m2) van veel water kunnen voorzien. In twee keer heb ik bij elkaar ongeveer 3 uur gepompt en de maximaal 3,5A trekkende bilgepomp heeft niet veel uit de 55 Ah accu opgesoupeerd. Eigenlijk was het een redelijk elegante oplossing voor op de korte termijn. De belemmerende factor was, naast de noodzaak de opvoerhoogte klein te houden, natuurlijk ook wel de slangdikte.
Het slangenstelsel zoals dat oorspronkelijk vanaf de persopening van de bilgepomp (1-1/8") kwam was als volgt: platte slang (1-1/4"), Geka-3-wegsplitser (n.b. met vreemd genoeg een ernstige vernauwing tussen de koppelingen die de flow erg beperkt!), 2 stuks 3/4"-slangen, met waterstops voor de te verplaatsen 1/2" tuinslangen.
Bij de eerste poging kwam er een zielige straal uit de op de waterstops aangesloten tuinslangen. Daarom heb ik e.e.a. anders aangesloten: direct na de bilgepomp naar dezelfde 1-1/4" platte slang en daarop een 3/4" slang, dat werkte al heel behoorlijk en zo heb ik de tuin voor het eerst in lange tijd goed nat kunnen maken!
Wanneer de platte 1-1/4" slang niet wordt beperkt door de krappere diameter van de 3/4" slang erachter door die weg te laten, is duidelijk hoeveel water het pompje verzet, er gulpt dan een enorme hoeveelheid water uit, maar op die manier is water geven op de bedden geen doen, aangezien zo'n platte slang snel knikt en, eerlijk gezegd, is het dan gewoon tevéél water om op de bedden te laten lopen...
Intussen is de LF-omvormer gearriveerd. Het ding is loodzwaar en kan een continu vermogen van 5000 Watt leveren met een langdurige piek van 20000 Watt. Ik wacht nog even op een UK-EU stekker adapter alvorens hem aan te sluiten op mijn accu-samenstelling.
Die accu's wil ik dus zoals eerder gezegd parallel zetten en ik weet dat daar bezwaren kunnen rijzen gezien de diversiteit van de samenstellende accu's. Ik heb nu 2 grote AGM accu's, 1 x 100 Ah en 1 x 110 Ah en ook nog een Optima Yellow Top 55 Ah.
Het is verre van ideaal om deze 3 accu's zonder meer parallel te zetten, maar het is wat ik heb en ik wil het dan ook hier mee doen, maar uiteraard wil ik dat zo veilig mogelijk aanpakken. Die mogelijk optredende vereffeningsstromen tussen verschillende accu's lijken mij de meest voor de hand liggende spelbreker.
Nu denk ik dat het plaatsen van zekeringen tussen de parallelle accu's op allerlei problemen stuit. Wie heeft hier een idee over?