beperken aanloopstroom beregeningspomp

accu's hangen aan de inverter welke aan de panelen hangt, dus hangen aan de lader als t licht is buiten, nu een 16 uur per dag. lood zuur accu's maken bij te hoge laadspanning knalgas, ook verdampt het demi water zo. de laadspanning laag houden is beter voor de levensduur, beter 13,5V als 14,3V dus. en zorg dat het knalgas wegkan, geen dichte bak om de accu's dus.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@Lambiek & @testman:
Die stekkers lijken me inderdaad heel goed, maar ik houd het voor nu op de methode van PaulAGM aangezien ik dat spul wel in huis heb. De draad wordt niet heel lang overigens, ik denk dat het gaat neerkomen op een paar meter in totaal. Het pompje trekt niet zo veel stroom, iets in de orde van 3,5A.

Wat trouwens gek is, is dat er een zekering van 6A wordt aanbevolen, maar de garagehouder die ik er naar vroeg kende het bestaan van die waarde niet als autozekering. Ik kreeg van hem een 5A en een paar 7,5A zekeringen mee en die ga ik dan in die volgorde proberen.

Die 1-1/8" slang heb ik nergens kunnen vinden, dus ik heb de pompuitgang verbreed met stukjes binnenband van een fiets en teflontape en daar een 1-1/4" slang overheen gewrongen en met 2 slangenklemmen gezekerd.

Morgen zal ik het bilgepompje gaan uitproberen, gelukkig heeft het weer meegewerkt en de afgelopen tijd eindelijk wat regen gebracht zodat ik e.e.a. in orde kan maken...

@hefid:
Wat mij verbaast is dat de door jou genoemde omvormer een gemodificeerde sinus type is, terwijl ik juist speciaal heb gezocht naar een zuivere sinus omvormer vanwege de schade die die blokgolven aan motoren kunnen aanbrengen, althans: zo is mij dus wijsgemaakt.

Is er iemand die daar meer over weet te vertellen? Kan het zijn dat er op termijn schade kan optreden aan de pomp bij gebruik van een gemodificeerde sinus omvormer?

Op 29 juli 2018 16:42:29 schreef zwaaier:
@hefid:
Wat mij verbaast is dat de door jou genoemde omvormer een gemodificeerde sinus type is, terwijl ik juist speciaal heb gezocht naar een zuivere sinus omvormer vanwege de schade die die blokgolven aan motoren kunnen aanbrengen, althans: zo is mij dus wijsgemaakt.

@zwaaier,
Zuivere sinus, wordt met name gebruikt voor gevoelige elektronica (PC, walkmans, smartphone's, TV etc.).

Gemodificeerde sinus (een soort trapezium golfvorm zeg maar) is voor algemene toepassingen, zeg maar het 'ruwe werk' waar pompen ook onder vallen.
Als een pomp 'moeite' heeft dan hoor je dat wel.
En natuurlijk zijn er finan. betweters die je wat duurdere oplossingen aanbieden.

@testman,
Mijn accu komt niet boven de 13.6 volt ook al schijnt de zon zelfs 18uur, nu is het ongeveer 15 uur zon.

klopt, auto zekeringen zijn er niet in 6A, wel in 1-2-3-4-5-7,5-10-15-20-25-30A. het kan zijn dat er andere zekeringen worden gebruikt, die keramische buisjes zijn in de landbouw schijnbaar ook nog steeds gebruikt. miss bij boten een ander model zekering.

een gemodificeerde sinus kun je voor pc's en andere apparaten met een geschakelde voeding prima gebruiken, zelfs op DC 310V werken die. motoren willen juist een 50Hz sinus zien, immers is de netfrequentie ook bepalend voor het toerental, een blokgolf geeft problemen, zeker met aanlopen..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 29 juli 2018 17:29:25 (36%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die golfvorm van een gemodificeerde sinus is volgens een illustratie op deze webpagina (Alles over 12-naar-230-volt omvormers met ons gratis boek https://www.mobilenergy.nl/Weblog/gratis-12-naar-230-volt-omvormer-e-b…) net geen zuivere blokgolf, maar wordt er ook even een tijdje 0 volt aangeboden tussen de tegengestelde blokken, dit zal wel moeten voor een aantal apparaten dat een nuldoorgang moet kunnen detecteren, denk ik. Het plaatje van die pagina heb ik upgeload, het is een erg grove vorm, vind ik zelf.

Ik citeer uit dezelfde bron:

"
Er is echter nog een ander aspect dat meestal wordt vergeten. Zoals wij eerder vertelden is de stroom die bepaalde, inductieve, aangesloten apparatuur vraagt, niet in fase met de spanning maar loopt ‘er achteraan’. Dit zorgt voor een zogenaamde blindstroom-component. Het is hierdoor alsof de energie heen en weer geslingerd wordt tussen de bron (omvormer) en de belasting (aangesloten apparatuur). Omdat de effectieve spanning gegenereerd door een Gemodificeerde Sinus omvormer door de (semi-)blokvorm lager is, is de stroomcomponent hoger bij dergelijke belastingen. Dit kan schade toebrengen aan de omvormer en/of de aangesloten apparatuur!
"

Wat ik wel kan begrijpen, als de omvormer ineens een stuk minder levert werkt de motor misschien als generator en voed op dat moment de omvormer..

Lambiek

Special Member

Op 29 juli 2018 17:16:20 schreef hefid:
Gemodificeerde sinus (een soort trapezium golfvorm zeg maar) is voor algemene toepassingen, zeg maar het 'ruwe werk' waar pompen ook onder vallen.
Als een pomp 'moeite' heeft dan hoor je dat wel.
En natuurlijk zijn er finan. betweters die je wat duurdere oplossingen aanbieden.

Citaat:

Nadelen Gemodificeerde Sinus omvormer:
•Meer stoorsignaal, wat nadelige effecten kan hebben op aangesloten apparatuur. Vooral complexere elektronische apparatuur reageert niet altijd even goed of weigert zelfs te werken. De spoelen in elektrische tandenborstels bijvoorbeeld, nodig voor het opladen, sneuvelen vaak. LCD televisies en plasmaschermen werken niet (goed) of het voedingscircuit laat een alarmerende brom horen.
•Niet geschikt voor inductieve of anderszins lastige belastingen waarbij de stroom en spanning uit fase lopen en de stroom hoog kan worden. Voorbeelden: motoren, airco’s, koelkasten. Ook de compressor in een Senseo of Nespresso koffiemachine wil niet starten met iets anders dan zuivere sinus.

Op 29 juli 2018 17:24:20 schreef testman:
motoren willen juist een 50Hz sinus zien, immers is de netfrequentie ook bepalend voor het toerental, een blokgolf geeft problemen, zeker met aanlopen..

Precies.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Beste allen, laat mij dan nou een keertje eigenwijs zijn;
Mijn setje werkt naar tevredenheid 3 maanden al.

Mijn vraag aan @zwaaier is hoeveel dagen/maanden heb je met plezier gewerkt met jou set?

Soms nl. loopt theorie en praktijk niet in de pas.
In dit topic geldt dit voor mij, over x jaren als dit topic nog geen slotje heeft kunnen we weer ervaringen uitwisselen.

Oh, wacht ik vergeet iets op het 'net' verschijnen ook netpieken, zorg voor die tijd dat de Senseo uit is, please, please!

Lambiek

Special Member

Op 30 juli 2018 13:51:27 schreef hefid:
Beste allen, laat mij dan nou een keertje eigenwijs zijn;
Mijn setje werkt naar tevredenheid 3 maanden al.

Nou dat is heel fijn voor je, helemaal niets mis mee als jij daar gelukkig mee bent. :)

Maar dan moet je niet komen met betweters die je wat duurdere oplossingen aan bieden, ten eerste bieden we niets aan, en ten tweede is een sinus omvormer gewoon beter dan een gemodificeerde sinus omvormer.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@hefid:
Inderdaad fijn dat alles zo goed werkt, dat kan je met dit weer goed gebruiken!

Mijn setup (100Wp solar panel, 20A PCM solar inverter, 1500W hf inverter voor 220V, 55Ah yellow top AGM /later met 100Ah AGM ernaast) heeft nu ruim 1 jaar naar tevredenheid gewerkt. Daar heb ik mijn elektrische grasmaaier, elektrische frees, koelbox, vijverpomp en verlichting al die tijd goed op kunnen laten werken. Alleen was de sprong naar die 800W beregeningspomp een hapje teveel, maar dat mag inmiddels wel overduidelijk zijn...

@zwaaier,
Nog even een kort reactie, want ik verlaat dit topic, zoals je begrijpt.
M'n bedoeling was om je helpen, en ik was bezorgd dat de verkopers jou ompraten, en vervolgens kwam er een discussie opgang tussen mij en CO leden.

Persoonlijk vind ik dit triest, want m'n bedoeling was, je op weg te helpen, en daarin ben ik geheel ontspoort en ik denk als ik je weer advies geef er weer een aparte discussie ontstaat...dus helaas.

Succes met je Setup en houd moed!

@hefid:
Bedankt voor je bijdrage, maar je angst dat ik wordt omgepraat door verkopers lijkt me vergezocht. Ik heb hier niemand aangetroffen die mij iets wil verkopen.

@allen:
Het bilgepompje heb ik in gebruik genomen. Het is verrassend hoeveel water er uit het minieme pompje wordt geduwd! De druk is nihil, maar ik heb op mijn hurkjes de hele tuin (300 m2) van veel water kunnen voorzien. In twee keer heb ik bij elkaar ongeveer 3 uur gepompt en de maximaal 3,5A trekkende bilgepomp heeft niet veel uit de 55 Ah accu opgesoupeerd. Eigenlijk was het een redelijk elegante oplossing voor op de korte termijn. De belemmerende factor was, naast de noodzaak de opvoerhoogte klein te houden, natuurlijk ook wel de slangdikte.

Het slangenstelsel zoals dat oorspronkelijk vanaf de persopening van de bilgepomp (1-1/8") kwam was als volgt: platte slang (1-1/4"), Geka-3-wegsplitser (n.b. met vreemd genoeg een ernstige vernauwing tussen de koppelingen die de flow erg beperkt!), 2 stuks 3/4"-slangen, met waterstops voor de te verplaatsen 1/2" tuinslangen.

Bij de eerste poging kwam er een zielige straal uit de op de waterstops aangesloten tuinslangen. Daarom heb ik e.e.a. anders aangesloten: direct na de bilgepomp naar dezelfde 1-1/4" platte slang en daarop een 3/4" slang, dat werkte al heel behoorlijk en zo heb ik de tuin voor het eerst in lange tijd goed nat kunnen maken!

Wanneer de platte 1-1/4" slang niet wordt beperkt door de krappere diameter van de 3/4" slang erachter door die weg te laten, is duidelijk hoeveel water het pompje verzet, er gulpt dan een enorme hoeveelheid water uit, maar op die manier is water geven op de bedden geen doen, aangezien zo'n platte slang snel knikt en, eerlijk gezegd, is het dan gewoon tevéél water om op de bedden te laten lopen...

Intussen is de LF-omvormer gearriveerd. Het ding is loodzwaar en kan een continu vermogen van 5000 Watt leveren met een langdurige piek van 20000 Watt. Ik wacht nog even op een UK-EU stekker adapter alvorens hem aan te sluiten op mijn accu-samenstelling.

Die accu's wil ik dus zoals eerder gezegd parallel zetten en ik weet dat daar bezwaren kunnen rijzen gezien de diversiteit van de samenstellende accu's. Ik heb nu 2 grote AGM accu's, 1 x 100 Ah en 1 x 110 Ah en ook nog een Optima Yellow Top 55 Ah.

Het is verre van ideaal om deze 3 accu's zonder meer parallel te zetten, maar het is wat ik heb en ik wil het dan ook hier mee doen, maar uiteraard wil ik dat zo veilig mogelijk aanpakken. Die mogelijk optredende vereffeningsstromen tussen verschillende accu's lijken mij de meest voor de hand liggende spelbreker.

Nu denk ik dat het plaatsen van zekeringen tussen de parallelle accu's op allerlei problemen stuit. Wie heeft hier een idee over?

Op 6 augustus 2018 10:05:54 schreef zwaaier:

Het is verre van ideaal om deze 3 accu's zonder meer parallel te zetten, maar het is wat ik heb en ik wil het dan ook hier mee doen, maar uiteraard wil ik dat zo veilig mogelijk aanpakken. Die mogelijk optredende vereffeningsstromen tussen verschillende accu's lijken mij de meest voor de hand liggende spelbreker.

Nu denk ik dat het plaatsen van zekeringen tussen de parallelle accu's op allerlei problemen stuit. Wie heeft hier een idee over?

volgens mij geen enkel probleem.
de laadtoestand bepaalt de klemspanning (rustspanning) vd accu
het gevraagde vermogen bepaalt de werkspanning van het systeem. (een beetje kromme omschrijving maar bedenk straks wel een betere)
het verschil tussen de rustspanning en de werkspanning bepaalt het vermogen welke de accu bijdraagt. is de accu gedeeltelijk ontladen dan zal zijn rustspanning in de buurt van de werkspanning (van de andere 2 accu's liggen) en draagt dan niets meer bij. Zolang de rustspanningen een beetje bij elkaar in de buurt liggen kan je ze parallel zetten zonder vervelende verschijnselen. zekeringen tussen de accu's lijkt me niet nodig.

Fijn om te horen dat je met het bilgepompje nu even vooruit kunt.
Ben benieuwd naar je ervaringen met de nieuwe omvormer.

Gr.
PaulAGM

Moi dat je nu iets hebt dat werkt. Alle plantjes zouden je dankmailtjes sturen, maar ja, ze hebben nog geen internetaansluiting.

De Yellow Top heeft iets hogere laadspanning nodig om helemaal vol te raken. Zonder dat gaat het ook wel goed, maar je merkt het verschil. Ik heb een Ctec lader in gebruik en merk dat de accu meet pit heeft door af en toe met die lader te laden. Auto geeft 14,4 tot 14,2 Volt (loopt af als de temperatuur van de dynamo stijgt).
Zekeringen tussen de accu's vooral nuttig om de accu's te beschermen wanneer er een defect ontstaat. De waarde is een lastige, 2 x de maximaal te verwachten stroom? Na de accu's zekeren op de kabeldiameter.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

De nieuwe omvormer gaat vandaag mee naar de tuin, evenals twee net opgeladen AGM accu's, die op de tuin is al opgeladen door het zonnepaneel.

@anne2:
Ik ben heel blij met deze geruststellende woorden. Omdat ik wil dat de spanningen gelijk zijn heb ik nu alles opgeladen alvorens e.e.a. te koppelen.

@PaulAGM:
Ik hoop na vandaag meer te kunnen vertellen over mijn ervaringen met de nieuwe omvormer.

@Gerard*:
Ik gebruik thuis een Noco Genius G3500 Acculader en die krijgt volgens mij de Yellow Top ook helemaal vol. Of mijn solar laadregelaar dat ook voor elkaar krijgt is natuurlijk nog de vraag, ik zal eens wat spanningen gaan vergelijken.

14,7V geeft de Ctec voor AGM (instelling bij koud weer voor gewone accu's).
Als je de accu's op een mooie manier wilt koppelen, dan kan je er accuscheidingsrealais tussen zetten. Die relais koppelen bij voldoende spanning (laden) en koppelen niet bij te lage spanning. Cyrix, Chargemate zijn er twee van.

https://www.victronenergy.nl/battery-isolators-and-combiners/cyrix-bat…

https://www.mastervolt.nl/producten/charge-mate-voor-het-koppelen-van-…

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Op 6 augustus 2018 10:34:18 schreef anne2:
[...]

volgens mij geen enkel probleem.
de laadtoestand bepaalt de klemspanning (rustspanning) vd accu
het gevraagde vermogen bepaalt de werkspanning van het systeem. (een beetje kromme omschrijving maar bedenk straks wel een betere)
het verschil tussen de rustspanning en de werkspanning bepaalt het vermogen welke de accu bijdraagt. is de accu gedeeltelijk ontladen dan zal zijn rustspanning in de buurt van de werkspanning (van de andere 2 accu's liggen) en draagt dan niets meer bij. Zolang de rustspanningen een beetje bij elkaar in de buurt liggen kan je ze parallel zetten zonder vervelende verschijnselen. zekeringen tussen de accu's lijkt me niet nodig.

niet helemaal, een evt slechte interne weerstand merk je niks van met onbelast spanning meten, onder last kan 1 accu dan toch een eind heen zijn. dat is amper te meten, immers is dat doorgaans 1 cel welke snel gaat inzakken. open klemspanning van een loodaccu is ook deels bepaald door de temperatuur. bij hoge stromen is een meting onder last altijd beter, de omvormer gaat immers plat als de klemspanning ver inzakt door slechte interne accu weerstand.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman
dat klopt voor 1 accu aan de rail, nu staan er 3 parallel.
stel accu1 heeft een slechte cel, deze gaat door zijn minimum spanning, accuklemspanning zakt tot op de railspanning (bepaald door de andere twee) en stopt met leveren.

het volledige vermogen wordt nu door de andere twee accu's geleverd. of die dat aankunnen is de vraag maar als de omvormer weer op de te lage spanning eruit gaat kan je de accu's eens een keer belast meten. autolampje's mee, 2 x 60W parallel en je hebt al gauw een 10A belasting. eenvoudig uit breiden naar 15A belasting. 15A per accu moet voldoende zijn om de slechte accu eruit te selecteren door de klemspanning gedurende 15-30 min belasting te meten. zakt de spanning sterk in, zal de accu niet best zijn. grafiekjes over spanningsverloop bij ontladen loodaccu's voldoende te vinden.

wil je het helemaal zeker weten dan kan je een capaciteitsproef doen. ontladen met een 20-urige ontlaadstroom (110Ah/20h = 5,5A)(komt niet zo krek) en dan met een stopwatch vaststellen na welke tijd de accu door zijn minimum spanning gaat. meettijd/20h = %-capaciteit.

of een cel al "heen" is kan je op deze manier makkelijk vaststellen, na x-tijd zakt je spanning ineens met 2V. jammer genoeg weet je dan niet welke cel, het zit allemaal in dezelfde behuizing ingegoten maar als het een bijvulbare accu is zou je met een zuurweger een heel eind komen. de sg van het zuur van de defecte cel wijkt behoorlijk af van de andere 5 cellen.

er zitten wel veel theoretisch correcte antwoorden bij waar TS niet veel mee kan behalve angstig worden. accuscheiders gebruik je vooral als je 1 rail hebt met meerdere accu's van zeer verschillend gebruik. in een camper wil je bv niet dat de startaccu leeggetrokken wordt door het huishoudbedrijf. ook wil je niet dat de dynamo direct de huishoudaccu laadt als de motor net draait. bv startaccu had er wat moeite mee, is vrijwel leeg maar motor draait net en dan gelijk de lege huishoudaccu ook laden is onhandig. slaat de zaak dan weer af dan is de startaccu onvoldoende bijgeladen enz. zo zijn er nog wel een paar argumenten in die campertoepassing. TS heeft hier 1 rail met meerdere accu's die allemaal tegelijkertijd ontladen en geladen worden, een paar verbruikers (omvormer, bilgepomp, licht) die alle drie de accu's tegelijkertijd belasten en hij hoeft geen verbandingsmotoren te starten. accu scheider kan maar lijkt mij niet zinvol.

inderdaad kan je de individuele accu's zekeren maar enkel het afgaande veld naar de omvormer zou ik zekeren, niet de accu's zelf. evenzo de bilgepomp. anderzijds; het is standalone met 270Ah capaciteit waar verder niets aanhangt. dus wat wil je beschermen. afzekeren is altijd correct, maar wat wil je beschermen.

wat me wel verbaasd is de gemelde lage opvoerhoogte van de bilgepomp. stel dat je een boot wil/moet leegpompen. dan doe je dat een 80cm boven de waterlijn, bilge ligt misschien 30cm diep. dan moet je op maxflow al 110cm aan hoogte kunnen overbruggen. maar goed, ik weet niet hoe diep de sloot ligt.

Op 6 augustus 2018 10:05:54 schreef zwaaier:
Het is verre van ideaal om deze 3 accu's zonder meer parallel te zetten, maar het is wat ik heb en ik wil het dan ook hier mee doen,

Ik schat dat er binnen een maand accu's overleden zijn. Verzin dan een oplossing met een laadstroomverdeler en/of een accukeuzeschakelaar.

Gr.

Erik

Op 7 augustus 2018 16:11:31 schreef erik1234:
[...]

Ik schat dat er binnen een maand accu's overleden zijn.
Gr.

Erik

ik schat ....
licht je bijdrage eens toe met jou theorie over parallelschakeling van accu's van ongelijke capaciteit.

@Gerard*:
Accuscheidingsrelais heb ik onlangs ook bekeken, maar het is me nog even een brug (en wat centen) te ver/veel.

@testman:
Ik begrijp dat je voorbereid moet zijn op fouten en daarmee ook op de gevolgen van die fouten, maar zijn accu's zo kwetsbaar dat je dat meteen van uit moet gaan? Alle drie de accu's zijn vrij jong en goed verzorgd, De Yellow Top heb ik vorig jaar nieuw aangeschaft, de andere twee tweedehands, waarvan er een ook 1 jaar oud is en ook keurig is verzorgd en de andere nauwelijks gebuikt is geweest. Wat zouden oorzaken van falen kunnen worden?

@anne2:
Het gaat hier om gesloten, AGM-, accu's, die zoals hierboven vermeld is, niet direct aanleiding geven tot de veronderstelling dat ze defecten herbergen. Ik kan inderdaad wel proeven doen door te meten met belasting, maar hoe preventief is dat? Mocht er een accu door de knieën gaan, dan kan ik hem toch niet repareren. Wat me wel bezig houdt is hoe ik escalatie van ellende in een voorkomend geval zou kunnen voorkomen.
De omvormer is voorzien van allerlei beveiligingen, zou ik die nog eens in de 12V leiding moeten zekeren? Ik zou niet weten met hoeveel, want die aanloopstroom is natuurlijk gigantisch. De bilgepomp is hier niet meer relevant, omdat in de nieuwe setup met 3 accu's, de nieuwe LF-omvormer en de 800W beregeningspomp op 220V~
gebruikt gaan worden. De bilgepomp was een interim-oplossing vanwege de defecte HF-omvormer. Die bilgepomp is overigens gezekerd.

Wat betreft de lage opvoerhoogte van de bilgepomp kan ik melden dat de documentatie zegt dat het pompje (want dat is het, een minuscuul dingetje) op 240 cm nog maximaal 2013 liter/uur moet kunnen geven. De max flow (dus op 0 m) bedraagt overigens een forse 3860 l/h.

Het slootje ligt qua waterniveau schat ik nu ca. 1 meter onder het maaiveld van de tuin, maar ik heb natuurlijk ook verliezen door het afknijpen middels een 3/4" slang die op de 5/4" persleiding is gekoppeld. En uiteraard geven de wanden van de slangen (afhankelijk van hoe ik het configureer maximaal 35 m bij elkaar) ook de nodige wrijving en dus drukverlies. Een gieter van ruim 10 liter is met het bilgepompje in (geschat) iets meer dan halve minuut gevuld. Dus laat ik zeggen met een opvoerhoogte van +/- 1,5 m is het debiet met de knijpende 3/4" slang daarmee in de praktijk ca. 20 l/m, dus 1200 l/h. De oppervlakte van de doorsnede van de 3/4" slang in verhouding tot die van de uitlaat van het pompje = 9:25
Ik ga nu stoppen , want naar de tuin en zal hier later nog even aan verder rekenen en dan kijk ik straks nog wat preciezer op de tuin hoe diep de sloot ligt, want dat was wel nattevingerwerk. Tot later, ik ga kijken hoe de spullen het gaan doen op de tuin.

inderdaad, hoe preventief is het.
ik zou gewoon met de parallel-opstelling beginnen en bij twijfel kan je allerlei proeven doen.

eerst maar eens kijken of het werkt en zo ja, afhankelijk van je bezoekfrequentie kan je allerlei maatregelen nemen.
succes

Op 7 augustus 2018 16:36:03 schreef anne2:
[...]

ik schat ....
licht je bijdrage eens toe met jou theorie over parallelschakeling van accu's van ongelijke capaciteit.

Theorie zal wel bekend zijn hier, dit schreef ik uit ervaring uit de motorjachtenwereld. Gelijke accu's parallel is al tricky, ongelijke accu's is vragen/smeken om problemen.

Paar jaar terug bij havenbuurman paar jaar oude accubank (3x180Ah) verrot. Ik de accu's vervangen door 3 gelijke gloednieuwe accu's. Na 2 jaar weer hele accubank verrot, oorzaak 1 defecte cel van 1 accu. De rest van de installatie lag het niet aan, allemaal spik en span. Heb zo nog een paar voorbeelden.

Gr.

Erik

dat heb ik ook al gehad, oude accu in m'n backupset die gaar werd, 1 cel over nacht in sluiting gevallen en trok de andere accu's leeg, deed tevens de druppellader vol gas laten laden. het is dat ik m'n laadstroom meter af zag wijken van normaal, accu was behoorlijk heet. sindsdien hebben ze allen hun eigen zekering gekregen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer