Ik kreeg van een aardige en gulle mede CO'er deze verzwakker van Kathrein:
Erg mooi is dat de schaal voor verschillende frequentie banden apart geijkt is:
En wat opvallend is..... De hoge frequenties worden minder verzwakt dan de lage
Wat verder opvalt is de karakteristieke impedantie van 60Ω. Schijnt vroeger een standaard geweest te zijn voor centrale antenne installaties. Maar dat is van voor mijn tijd
Aanleiding van de gift waren de Preh verzwakkers die eerder hier ter sprake kwamen
Hier verricht zo'n Preh namelijk het eigenlijke werk:
Kijk eens hoe netjes de coaxkabels aan die PL connectors zijn gesoldeerd. De afscherming is uiteen gerafeld, en rondom gesoldeerd. Zo blijft de afscherming goed intact. En ik zou bijna zeggen ook de karakteristieke impedantie, maar heeft een PL plug eigenlijk wel een karakteristieke impedantie??
Bij de foto's van NKHteB vroeg ik me al af wat voor connectors er op die Preh zaten. Maar het is dus gewoon bedoeld om de coax er aan te solderen.
Nog even de Preh verzwakker close:
Ik heb niets kunnen vinden over deze verzwakker (nog gegevens over de
Preh verzwakkers zelf). Als iemand meer weet, dan hoor ik het graag....
Toch heeft Kathrein hier een flinke serie van gebouwd:
Het wordt natuurlijk pas echt leuk als ik er aan kan meten .
Dus wilde ik frequentie karakteristieken maken:
klik op grafiek voor grotere versie
Huh... Daar klopt geen hout van....
In de "10dB verzwakken stand" is de verzwakking veel minder, bijna niets (gele curve). En als ik dan de knop iets verder draai, dan stort het signaal meer dan 60dB in....
Het oplopen in het hoog zou overspraak kunnen zijn. (capacitieve koppeling)
Om beter te begrijpen wat hier aan de hand is heb ik de ingangs- en uitgangs impedantie gemeten. Die zou 60Ω moeten zijn.
Hier de ingangsimpedantie:
Ter referentie heb ik een 50Ω terminator (blauwe lijn), en een 75Ω terminator (groene lijn) mee gemeten. De impedantie van de verzwakker zou hier dus tussen in moeten liggen.....
Maar helaas.... De ingangsimpedantie is vèèl hoger, en bovendien afhankelijk van de stand van de knop.
Dan maar naar de uitgangsimpedantie kijken:
Hier eigenlijk hetzelfde verhaal. Ook hier is de uitgangsimpedantie vèèl te hoog!
Wat ook opviel tijdens het meten dat als je een beetje aan de knop draait de impedantie opeens verspringt. Alsof er een segment van de verzwakker ontbreekt o.i.d.
Dusss.... wat hiervan te denken? Eerste gedachte is natuurlijk dat iemand het ding gewoon overbelast heeft. Maar die Preh lijkt flink belastbaar, en HF moet je toch wel moeite doen voor een flink vermogen. Dan moet je hem al achter een zender hangen...
Verder zou het kunnen dat door 50 jaar niet gebruiken er gewoon contacten slecht geworden zijn. Maar helaas zie ik niet hoe ik die Preh open kan krijgen voor een servicebeurtje....
groet, Gertjan.