Je mooiste meetapparatuur. Deel 10

Dit topic is gesloten

Hallo Henk,
De discussie staat bv. op diyaudio, is meer dan 700 posts groot, dus een link is niet zo zinvol. Ik heb een LT1468 gebruikt.
Ik heb het apparaat hoofdzakelijk voor de generator gekocht, maar ook als vervormingsmeter werkt het heel prettig. De wijzeraanduiding heeft ook z'n charme en geeft je bovendien een heel bruikbare RMS mV / Vu meter.

De meter is erg mooi opgebouwd, met veel compartimenten en afgeschermde interne bekabeling. In het analyser deel worden inderdaad nogal bijzondere technieken gebruikt.

[Bericht gewijzigd door markce op zondag 14 oktober 2018 21:59:21 (19%)

Hi Blackdog,
De geluidskaart is een M-Audio Audiophile 192 (nog zonder mod's).

@Sine
Het originele IC in de HP339A is een HA2-2625-5. Deze heeft een nogal exotisch frequentie compensatie, die overbodig wordt bij de LT1468. Die zwevende C's zijn slecht voor de vervormingscijfers, dus verwijderd.

Ha markce,

Dank voor de verwijzing die site ken ik wel.
Het IC van Intersil Haris (HA) nu renesas heeft een grotere offset aan de ingang voor de rest zijn de specificaties beter zo je dat nodig heb.
Ik gebruik (nu nog niet) ook een M-Audio Audiophile maar nu extern met XLR connectors zo'n broadcast ding model weet ik even niet uit het hoofd.
Wat @Sine aan geef is misschien wel een punt die condensatoren bruine kussentjes dat zijn zilver mica als ze niet defect zijn is dat wel zonde dat zijn de beste bruikbare zeker met zilveren pootjes en niet magnetisch.
Ik gebruik veel 1500pF 10000pF allemaal 300V 2% mooi klein en rammelen niet.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ha Henk,
Mijn Audiophile heeft een break-out connector. Het M-audio tulp-trosje dat meegeleverd wordt, heb ik in de doos gelaten. Ik had nog een gold-pin DB25 (RS232) connector waar ik symmetrische bekabeling aan gemaakt heb.

Die mica condensatoren heb ik bewaard. Ik had er al een paar, Philips (oud, van die bruine Wiebertjes).

Edit - nog wat plaatjes:

Oscillator

Analyser

Filter

Power Supply

[Bericht gewijzigd door markce op zaterdag 20 oktober 2018 15:20:58 (20%)

John Fluke 883A Differential Voltmeter

in Tek we trust

Via vraag en aanbod van dit forum nam ik deze unigor A43 over:

Ik ben erg tevreden met deze op het eerste zicht eenvoudige analoge multimeter.

Hij heeft een grote waaier aan bereiken, zowel voor DC als AC en dat ook voor de stromen. (enkel op AC gebruikt die daarvoor een transistorversterkertje)De spanningsval op de amperebereiken is laag. Ook het Ohms bereik is goed voorzien en werkt met zeer kleine spanningen/stromen. (behalve de stand bedoelt voor halfgeleiders en de hoogste Ohms stand )

de ergonomie is ook ok. de schakelwals loopt vlot en omschakelen DC / AC is kwestie van knopje indrukken. en ondanks het feit dat hij 100kOhm/volt is loopt de naald niet als een slak..

Wat me het meest verbaasde is de nauwkeurigheid van deze 45 jaar jonge meter. Bij het checken van enkele bereiken blijkt dat de naald niet "ongeveer" op de gemeten waarde staat, maar er pal op, en dat niet enkel op het einde van de schaal.

Alex P

Golden Member

Op 27 oktober 2018 22:21:41 schreef Martin.M:
Nixie Fluke 8300A :-)

...en een schattig oscilloscoopje er op, Tektronix 221 (5 MHz).

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.

analog vs. digital ! :-)

2,2391V : 2,2393V

in Tek we trust

Er loopt nog 20m draad tussen de analoge meter en de digitale meter.
Nogal logisch dat de digitale meter een flink lagere spanning aangeeft.

Ziet er netjes uit ;-)

Ik was vergeten 45 minuten te wachten :-)

in Tek we trust
You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha Martin.M,

Nice instrument I have two types but .... I can not put them on the picture.
But another Rhode & Schwarz URE3 30MHz.

Greeting,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hewlett

Honourable Member

Mooie meters. Hier nog een Rhode & Schwarz URE, maar dan de oer URE 20MHz. Altijd een vriendelijke Duitser direct na het inschakelen :-)

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

nice :-)

HP: I have a 3456A with failed AC transformer, not so easy to replace that..

it have to deliver :

outguard 8v < 2A
-----------------------
GUARD SHIELD
-----------------------
inguard 18-0-18 and 8 all < 0,5A

[Bericht gewijzigd door Martin.M op zondag 4 november 2018 19:03:08 (46%)

in Tek we trust

Kerstcadeautje,

Uit het hoge noorden kwam een mooi cadeau.

De HP 3456A. een hoogtepunt van HP engineering. Lijkt prima in orde. Ik ben er erg blij mee. Nu eerst veel lezen.

Hij moet aan de slag om de homogeniteit van het magneetveld te meten van ons NMR experiment.

Groet Henk

fred101

Golden Member

Nu we met Fluke meters bezig waren. De 845 en 8500

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
miedema

Golden Member

Ha Camino1

Mooie meter en mooi stapeltje :-)

Weet je ook iets van de calibratie geschiedenis van de meter?
(Dan kun je daar uit opmaken wat je aan drift van je meter kunt verwachten) Overigens hebben deze meters de reputatie zeer stabiel te zijn.

groet, Gertjan.

Ha Camino1,

Mooie aanwinst dat die slee hier niet stopt begrijp ik niet ;)
Maar ja dan zou ik er twee hebben dat is ook weer niet nodig ;)
Als die in orde is dan heb je er een mooie meter aan heel stabiel en razend snel bijna de beste uit die stal.
Ik gebruik op dit moment voor het meten de HP3457A kan nog niet zo makkelijk overal bij.
Voor jou meter heb ik wel een en ander aan programma' geschreven maar ja dat is in HPIB dus je moet wel een IEEE488 kaartje hebben.

Groet,
Henk.

PS: ik ben mee verhuist ;)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Voor Camino1 en anderen:

Op EEV blog is Ian Johnston (van de 3458A Excel macro) bezig om een nieuwe Windows prog te schrijven voor loggen met de 3458A:
3458a logging via Windows app.....revisited
Dat is bezig om een vrij universele log applicatie te worden, die met veel meters kan werken. Waarschijnlijk prima geschikt voor je 3456A.

groet, Gertjan.

Arco

Special Member

Gisteren keek ik naar een aflevering van 'Thunderbirds'. Het blijft leuk om te zien hoe levensecht ze de speelgoedautootjes e.d. weten te laten bewegen.
Menige nieuwe serie kan daar nog een puntje aan zuigen, en de beeldkwaliteit is ook extreem goed. (de serie is 55 jaar geleden opgenomen!)

Leuk was om de Telequipment Serviscope S51E erin te zien (die was toen net nieuw uitgekomen... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
miedema

Golden Member

Ha Arco,

Hier nog een Thunderbirds liefhebber :-)
Als jongen vond ik ze al geweldig, en nu heb ik ze alweer een paar jaar compleet op m'n mediaservertje staan, en zijn ze nog steeds leuk.

Ongelofelijk hoe goed de animaties gemaakt zijn in een pre-digitale tijd. Alles op schaal maken... Hèèl tijdrovend....

Het helpt natuurlijk dat de verhalen (over het algemeen) goed zijn, en goed verteld worden :-)

Heb je dit topic op EEVblog gezien: Oscilloscope used in Thunderbirds Episode?

groet, Gertjan.

miedema

Golden Member

Ik kreeg van een aardige en gulle mede CO'er deze verzwakker van Kathrein:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2019/preh/IMG_4878-Kathrein-preh-60R-verzwakker-600pix.jpg

Erg mooi is dat de schaal voor verschillende frequentie banden apart geijkt is:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2019/preh/IMG_4880-Kathrein-preh-60R-verzwakker-schaal-600pix.jpg

En wat opvallend is..... De hoge frequenties worden minder verzwakt dan de lage :?
Wat verder opvalt is de karakteristieke impedantie van 60Ω. Schijnt vroeger een standaard geweest te zijn voor centrale antenne installaties. Maar dat is van voor mijn tijd :-)

Aanleiding van de gift waren de Preh verzwakkers die eerder hier ter sprake kwamen
Hier verricht zo'n Preh namelijk het eigenlijke werk:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2019/preh/IMG_4876-Kathrein-preh-60R-verzwakker-binnenwerk-600pix.jpg

Kijk eens hoe netjes de coaxkabels aan die PL connectors zijn gesoldeerd. De afscherming is uiteen gerafeld, en rondom gesoldeerd. Zo blijft de afscherming goed intact. En ik zou bijna zeggen ook de karakteristieke impedantie, maar heeft een PL plug eigenlijk wel een karakteristieke impedantie?? :-)

Bij de foto's van NKHteB vroeg ik me al af wat voor connectors er op die Preh zaten. Maar het is dus gewoon bedoeld om de coax er aan te solderen.

Nog even de Preh verzwakker close:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2019/preh/IMG_4871-Kathrein-preh-60R-verzwakker-verzw-close-600pix.jpg

Ik heb niets kunnen vinden over deze verzwakker (nog gegevens over de
Preh verzwakkers zelf). Als iemand meer weet, dan hoor ik het graag....
Toch heeft Kathrein hier een flinke serie van gebouwd:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2019/preh/IMG_4881-Kathrein-preh-60R-verzwakker-typeplaatje-600pix.jpg

Het wordt natuurlijk pas echt leuk als ik er aan kan meten :-).
Dus wilde ik frequentie karakteristieken maken:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2019/preh/Preh-verzwakker-frequentiecurven2-600pix.png
klik op grafiek voor grotere versie

Huh... Daar klopt geen hout van.... :o
In de "10dB verzwakken stand" is de verzwakking veel minder, bijna niets (gele curve). En als ik dan de knop iets verder draai, dan stort het signaal meer dan 60dB in....
Het oplopen in het hoog zou overspraak kunnen zijn. (capacitieve koppeling)

Om beter te begrijpen wat hier aan de hand is heb ik de ingangs- en uitgangs impedantie gemeten. Die zou 60Ω moeten zijn.
Hier de ingangsimpedantie:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2019/preh/Preh-verzwakker-ingangsimpedantie-600pix.png
klik op grafiek voor grotere versie

Ter referentie heb ik een 50Ω terminator (blauwe lijn), en een 75Ω terminator (groene lijn) mee gemeten. De impedantie van de verzwakker zou hier dus tussen in moeten liggen.....

Maar helaas.... De ingangsimpedantie is vèèl hoger, en bovendien afhankelijk van de stand van de knop.

Dan maar naar de uitgangsimpedantie kijken:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2019/preh/Preh-verzwakker-uitgangsimpedantie-600pix.png
klik op grafiek voor grotere versie

Hier eigenlijk hetzelfde verhaal. Ook hier is de uitgangsimpedantie vèèl te hoog!
Wat ook opviel tijdens het meten dat als je een beetje aan de knop draait de impedantie opeens verspringt. Alsof er een segment van de verzwakker ontbreekt o.i.d.

Dusss.... wat hiervan te denken? Eerste gedachte is natuurlijk dat iemand het ding gewoon overbelast heeft. Maar die Preh lijkt flink belastbaar, en HF moet je toch wel moeite doen voor een flink vermogen. Dan moet je hem al achter een zender hangen...
Verder zou het kunnen dat door 50 jaar niet gebruiken er gewoon contacten slecht geworden zijn. Maar helaas zie ik niet hoe ik die Preh open kan krijgen voor een servicebeurtje....

groet, Gertjan.

haasje93

Golden Member

Ha Gertjan,

Zo dat is een leuke gift! Dat gedrag is wel opvallend, wat daar de reden van kan zijn zou ik zo ook niet weten.

Wat betreft de thunderbirds, dat vond ik altijd erg leuk, had vroeger als klein jongetje dat eiland :)

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Ha heer miedema,

Leuk om die demper terug te zien in de uitvoering met HF (UHF) connectors SO239 heb ik hem nooit gehad.
Ik heb van Kathrein een moderner type met verschillende kleuren als schalen voor de rest 75Ω maar zelfde opbouw IEC connectoren.

Hierbij een foto van zo'n Preh en de moderne van AB

Ook de data van de kleine

Deze heb ik ook in 10dB en 20dB 7 turns.

Al deze verzwakkers zijn als volgt opgebouwd dus ook die van Wandel & Goltermann.
Elektrisch symbool

De verzakker welke je gemeten heb is onderbroken daar is niets meer aan te doen het materiaal (koolbaan) is aan het oplossen.
Dit type regelbare dempers wordt niet meer gebruikt voor buiten na een jaar of 4 kraakt en rammelt het gebeuren :o
Alls ik een 60Ω tegenkom met het ruimen dan hou ik hem appart voor je.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dit topic is gesloten