Je mooiste meetapparatuur. Deel 10

miedema

Golden Member

Ha electron920,

Dank je voor je info. Ik had geen idee dat er ook HF verzwakkers in instelpot vormfactor bestonden...

Ik vermoedde al dat dit π verzwakkers waren, leuk om het in een schema te zien.

Toch blijft het gedrag van mijn Preh raar: Als je naar de demping kijkt (plaatje frequentiecurven), dan is bij de setting -10dB de demping veel te weinig. Je zou dan denken dat er een onderbreking in 1 of beide weerstanden naar massa zit. Maar bij de settings -20 en -30dB is de demping juist veel te hoog, wat weer doet denken aan een onderbreking in de serie weerstand... :? (beide in combinatie met de veel te hoge in- en uitgangsimpedanties)

In de praktijk maakt het niet veel uit, niet reparabel :-)
Is ook niet erg, het is toch meer een museumstuk. 60Ω kom ik hier niet tegen :-)

Omdat die 60Ω mij zo onbekend is, ben ik wel benieuwd waar dat gebruikt werd, weet jij daar meer van?

groet, Gertjan.
blackdog

Honourable Member

Hi Gertjan, :-)

De 60Ω coax werd veel gebruikt in Centrale antenne inrichtingen die ik hiet in Amsterdam veel gerepareed heb.
De versterkers ware nvaak van Siemens.

Hier wat plaatjes van zo'n potmeter die ik eens heb open gemaakt.

Mooie HF constructie.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Preh-01.png

Geen idee of het midden contackt nu de uitgang of de ingang is :-)
De ring is een los onderdeel en zorgt voor een goed massa contact.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Preh-02.png

Plaatje van de loper, alleen deze lijkt volledig geisoleerd van de behuizing, dus dat zal de uitgang wel zijn.
Het draaiende deel wordt zowel door de ring in het dekseltje als het bladveertje dat je links op deze foto zien met de behuizing verbonden.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Preh-03.png

Gertjan, je mag hem hebben als je hiermee jouw potmeter kan repareren voor een weer functioneel meetinstrument,
deze is trouwens nooit aangesloten geweest.
Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"
Ha heer miedema,

Voor wat de verzwakker betreft daar kunnen rare combinaties ontstaan en het begin van de baan is het kwetsbaarst.
Deze verzwakker is zeker 50 jaar oud binnen in je kastje staat RUGA dat is waar Anton Kathrein de meetapparatuur maakte.
Hier een tester waar de verzwakker in zit

Ook Rohde & Schwarz maakte van soort gelijke verzakkers gebruik in de buizen signaal generators.
Ik ben wel eens bij Kathrein in Rosenheim geweest mooie mast op het dak voor het meten van de antennes ligt in de woonwijk.
Stuk verderop een tweede met de meetinstallatie voor het schrijven van het stralingsdiagram de firma levert nog steeds een van de beste antennes wereldwijd maar ook duplexers en filters.

Het 60Ω antenne systeem is van voor 1974 dat was er dus al toen ik begon ik heb nog wel apparatuur buizen versterkers onderandere van Kathrein maar ook van Siemens.
Bij het introduceren van het wat wij nu noemen kabel-televisie hebben de kabel boeren de koppen bij elkaar gestoken zowel de Nederlandse NKF, TKF en POPE maar ook in Duitsland.
Dat de keuze op 75Ω is gevallen.... de demping van een coaxkabel is het gunstigst bij 77Ω met een εR rond de 1 dus 75Ω is een goede keuze het onderscheid zich ook van de andere kabels.
Daarbij komt dat de diameter kleiner is dat scheelt gewicht en materiaal.
Wel is het zo dat hoe lager de impedantie hoe meer vermogen je de kabel kan insturen maar dat is bij kabel-televisie niet van toepassing.

PS: @blackdog heeft er een gemold 8)7 maar dat had ik ook kunnen optekenen zo ziet de W&G er ook uit dus niet slopen :(

Groet,
Henk.
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
blackdog

Honourable Member

Hi electron920! :-)

Dat is hem, ik heb gezocht naar een plaatje van de meetonvanger die mijn rug gebroken heeft *grin*

Daar stond ik dan op een gammel trappetje met die meetonvanger tussen mij en de trap in om metingen te doen aan versterkers waar meer dan 300V op stond...
Ik heb wat E88CC buizen vervangen, wat regelmatig bij die Siemens versterkers voor kwam, was een kortsluiting in de doorvoer condensatoren.
De hoogspanning liep bovenlangs meestal een bruin/rode draad en die ging dan via zo'n condensator het versterker trapje in en daarna bovenlangs naar de volgede trap.

Het meest krachtige singaal dat ik ooit van antennes heb afgekregen maar net niet voldoende was om direct aan het antenne net te leveren,
waren de antennes die bovenop de Nederlandse Bank bank stonden op het Frederiks plein hier in Amsterdam.
Als ik het goed onthouden heb, zat dit in de richting van 105dB µV,

Ik heb die ontvanger wat vervloekt om zijn gewicht...

Groet,
Bram

PS
Henk, als van jongs af aan heb ik veel spul uit elkaar gehaald, niet om stuk te maken maar om te leren.
Dat is gelukking nooit meer over gegaan! ;-)
Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"
miedema

Golden Member

Ha Blackdog :-)

Dank je voor de info, en èrg leuk om je foto's te zien.
Nog een hele tour om je foto's te herleiden naar het schema van de π verzwakker van electron920, maar het begint te dagen :-). Ik kom het ding bij jou nog wel eens beter bekijken...
Ik denk niet dat ik ga proberen mijn verzwakker te repareren. Na open maken slopen ziet hij er net zo uit als de jouwe ben ik bang...

Die E88CC's zijn nu gewilde en gezochte audio buizen....

@ electron920:
Leuk om de achtergrond te horen. Mooie testontvanger, maar ik heb wel acuut meelij met Blackdog :-)
En wees niet bang, ik ga mijn W&G verzwakkers niet openmaken, het zijn mijn "werkpaard verzwakkers" :-)

groet! Gertjan.
Ha blackdog,

Dat is heel leuk om te horen ja...... dat was nog eens wat wij hadden de beeldkoffer van Siemens nog zwaarder.
En dan wat je zeg eerst 4 hoog met dat ding galerijflats op je trapje dat apparaat kon niet op de trap :( ik mocht van mijn leermeester maar een keer per versterkerpunt het apparaat sjouwen of trap op of trap naar beneden (was 17 jaar).
Die Siemens buizen strips L,M,K radio, band I band III heb ik ook wat gerepareerd opleiding gehad van Siemens aan de binckhorst Den-Haag wobbelen met de nordmende wobbler.

Groet,
Henk.
Ha heer miedema,

Voor wat de verzwakker betreft laat hem staan ik ben nog steeds aan het ruimen ik weet dat ik 60Ω ook moet hebben en daar doe ik niets mee trouwens met de 75Ω ook niet.
Die E88CC daar heb ik er wel 200...300 van weg gegooid toen we van buizen naar transistor overgingen sicaset Siemens Cassette techniek had mijn werkgever dat geweten... |:(

Groet,
Henk.
Ik vond deze boodschap ook wel leuk. (zal wel iemand in de eprom aan het knutselen zijn geweest... ;) )
Komt als je er teveel spanning op zet...

https://www.uploadarchief.net/files/download/kontron_dmm4040.jpg
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
Er zijn ook scoops die "zeggen" gewoon OEPS :)
u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Thevel

Golden Member

fred101

Golden Member

Een pratende scope is beter dan de scoops die nog met rooksignalen werken.
www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch