En in hetzelfde lot een Fluke 6061A
En een Tek 284
Dit topic is gesloten
Golden Member
Dat zijn mooie apparaten Jochem!
Daar zal je vast veel plezier aan beleven.
Ja, hoewel ik die 284 misschien maar te koop zet. Ik gebruik dat soort dingen niet echt veel. En de 6061A is ook niet iets waar ik veel mee zal werken, maar ik ben gek op grote knoppendozen met old-school displays dus die mag waarschijnlijk blijven.
En één van die TG4001's gaat natuurlijk ook in de verkoop, want ik heb er geen twee nodig.
Golden Member
@flash2b Mooi dat ie het weer doet. De 'nieuwe' 7474 ook maar gelijk in een voetje gezet, zo te zien.
dubbeltransistor=dubbele FET
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 16 april 2019 21:59:14 (13%)
Golden Member
Op 16 april 2019 16:38:02 schreef Jochem:
En één van die TG4001's gaat natuurlijk ook in de verkoop, want ik heb er geen twee nodig.
Ik heb wel interesse.
Waar heb je dat vandaan gehaald?
Golden Member
Mij lijkt die TG4001 ook wel interessant..
Golden Member
Die TG4001 is een heel mooie generator.
Die Tek is alleen leuk als verzamel object (het ding heeft 1 pluspunt, het is uitgerust met mijn favoriete connectors)
Golden Member
Ha fred101,
Ik moest meteen aan je denken toen ik die GR connectoren op die Tek 284 zag
groet! Gertjan.
Het zijn bijzondere stekkers. En als ze eenmaal vast zitten heb je een aanloop nodig om ze weer los te krijgen. Behalve een verzamelobject is het ook de enige pulser die ik heb. Dus wat dat betreft is hij ook nog gewoon praktisch inzetbaar.
Op 16 april 2019 21:57:32 schreef haasje93:
Mij lijkt die TG4001 ook wel interessant..
Op 16 april 2019 21:24:43 schreef Hoeben:
Ik heb wel interesse.
Ik heb inmiddels ook nog mensen op de mail met interesse. Wist niet dat ze zó goed in de smaak zouden vallen.
Maar voor er eentje in de verkoop gaat, ga ik ze eerst even definitief in orde maken. Bij de tweede moeten nog de knopjes schoon (naast het schoonmaakwerk zelf ook nog een heel gedoe als ze allemaal weer terug op de plek moeten). En er moet nog even een ventilatortje vervangen worden en wat PCB-fuses in de juiste maat besteld worden (heb er tijdelijk even glaszekeringen aan een draadje aan gezet voor de test na de reparatie).
Waar heb je dat vandaan gehaald?
Ik moet even informeren of dat aan de grote klok mag. Het was geen openbare verkoop, maar een via-via'tje waardoor ik wat kon kopen.
het front van die TG4001 lijkt sterk op m'n wavetek 39 functiegenerator.
Afsluitend, nog een kleine aanvulling op het relaas over de Siglent SSA3021X.
Een van de (software) opties is het kunnen doen van Reflectie Metingen. Daarbij kan een Reflectie Meetbrug RB3X20 geleverd worden.
Deze heeft bescheiden specificaties, zeker in het hoge(re) frequentiebereik:
Een professionele Reflectie Meetbrug ZRB 2 van Rohde & Schwarz als referentie:
In beide gevallen een 50 Ohm Load FSH-Z31.
Gr. N.
Ha NKHteB,
Heldere vergelijking de ZRB2 heb ik zelf ook (een paar) daar heb ik mijn S-parameter set mee gemaakt.
Maar ik heb ook nog twee losse 50Ω en 75Ω ik vindt dit de mooiste breedband brug.
Voor dieper meten gebruik ik een aantal richtkoppelers van Narda.
Niet slecht van Siglent en netjes afgewerkt.
Groet,
Henk.
Dag Henk,
ja, de ZRB 2 is een hele fraaie Reflectie Meetbrug. Er staat Rohde & Schwarz op, maar volgens mij komen ze bij Wiltron/Anritsu vandaan. Hij past qua frequentiebereik prima bij de Siglent.
De Siglent Reflectiemeetbrug wordt geleverd in een fraaie meettas. Ik heb alleen de bijgeleverde N connectors niet in gebruik. Die gaan wat stroef (hi), maar verder geen problemen.
Gr. N.
Golden Member
Ha NKHteB,
Hoe diep de Return Loss is, is natuurlijk (ook) afhankelijk van in hoeverre je gebruikte load gelijk is aan de interne load aan de andere kant van de brug
Ik heb hier 2 identieke Mini-Circuits bruggen, waarbij afhankelijk van gebruikte load, de ene of de andere een stuk beter is... Het verschil is dan of de gebruikte load zeg 49Ω of 51Ω is (en dan met name meer bovenin het frequentiebereik)
Dus... probeer eens je collectie 50Ω afsluiters eens .
groet, Gertjan
Hallo Gertjan,
ja, van dat effect ben ik me maar al te goed bewust. Maar ik heb een paar referenties, waaronder 1 tot 18 GHz, andere tot 12.4 GHz, die een reflectiedemping van meer dan 40 dB hebben.
De prestaties van de Siglent RB3X20 zijn overigens bekend vanuit hun eigen specs:
Directivity 1 MHz - 1.5 GHz 20dB (typ)
1.5 GHz - 1.8 GHz 17dB (typ)
1.8 GHz - 2.0 GHz 14dB (typ)
Dus de uitkomsten waren niet zo heel verrassend. Wat ik wel heb gemeten, is dat de totale Insertion Loss (van RF-ingang naar Meetpoort, normaliter zo'n 13dB) hier zo'n 18dB bedraagt. Ik ben dus wel een beetje nieuwsgierig naar de gebruikte schakeling.
Gr. N.
Ha heer miedema,
Dat is wel een goede opmerking alleen (ik heb dit onderzocht) is het niet zo zeer de absolute R maar het imaginaire deel wat invloed uitoefent op het fase gedrag.
Dat is iets wat je met een scalair meting niet ziet
Groet,
Henk.
@ All,
ter aanvulling nog. De spreiding onder diverse Load's is aanzienlijk. Tenzij door de fabrikant gespecificeerd, is het gewoon geluk hebben. Ter illustratie een meting van 3 identieke BNC-loads van Suhner. Toch geen onaanzienlijk merk.
Geel= Referentie FSH-Z31. Paars=Suhner A. Blauw= Suhner B. Groen= Suhner C.
En nog een plaatje van de ene Suhner uit de voorgaande meting met een MCL BTRM-50 en een HP11593A.
Geel= Referentie FSH-Z31. Paars= Suhner C. Blauw= MCL BTRM-50. Groen= HP11593A.
En eens met de relativerende opmerking dat het hier "slechts" scalaire metingen betreft. Maar "onze" DG8SAQ NWA gaat nou eenmaal niet zo hoog in frequentie.
Gr. N.
Golden Member
Mijn laatste aanwinst, hij is heel lang niet gebruikt maar werkend weg gezet. Hij gaat dus eerst open voor some TLC. Het is een clip-on DC-400Hz stroom probe die als gevoeligste stand 1mA volle schaal kan doen. Hij kan tot 10A in zijn hoogste stand. Dit bij 3% wat best goed is voor een clip-on stroom probe.
Edit het is een HP428B
Golden Member
Ha Fred!
Mooie aanwinst, is het een 428?
Ben benieuwd naar de foto's na de tlc.
@Fred : en de HP428B meet klip on DC stroom zonder hall elementen! (met hall element is het meten van DC stroom een "koud kunstje")
Special Member
Ik heb zijn Philips broertje...
Honourable Member
nieuwste aanwinst, gekocht van een alleraardigste man die mij direct zijn hele verzameling buizenradio's liet zien, prachtig.
een Grundig RT4 variac ;
mooi gebouwd, ook van binnen :
vakwerk uit eind jaren 60, begin 70 :
was al een tijdje op zoek naar een variac, dit is wel een mooie zo.
Golden Member
Dat is nog mooier, het is een scheidingstrafo + variac. 3A is ook een mooie waarde.
Arco, Ik heb het nixie plugin counter broertje van HP
[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 26 april 2019 13:17:22 (26%)
Dit topic is gesloten