Je mooiste meetapparatuur. Deel 10

Dit topic is gesloten

Hubie

Special Member

Niet mijn mooiste meetapparatuur maar toch het vermelden waard.

Ooit eens gekocht in Rosmalen op de radiobeurs.Het is een niet gemultiplexte display counter,vandaar die hele berg IC's
50KHz-80 MHz
Met verbindingen op de pinnen aan de achterkant kun je 455 KHz of 10,7 of 20,14 MHz verdisconteren.(En elke andere 'kromme' middenfrequentie)
Elk IC en poort is ontkoppeld met een SMD C'tje.
Wel een stroomslurper natuurlijk,0,5 A bij 5 Volt.

Hij is fluisterstil op HF,dat dan weer wel. ;-)

Thevel

Golden Member

Wel een stroomslurper natuurlijk,0,5 A bij 5 Volt.

Wees blij dat het geen TTL IC.s zijn, dan had het nog wat meer stroom geslurpt. :)

Sine

Moderator

Er zit wat 74-spul op, dat zal naast de displays wel de bulk van de stroom lusten.

Bij powermetingen/dBm, heb ik altijd wat reserves bij het vermelden van waardes 2 decimalen achter de komma. Ik weet uit ervaring met professionele (HP)meetapparatuur, dat een tiende dB nauwkeurig, al heel mooi is. Ik was dus heel nieuwsgierig, naar hoe de SA Siglent SSA3021X het op dit punt doet.
Heel veel specificaties worden rond 50 MHz gegeven. Dat is niet toevallig. De HP powermeters uit de HP435A/B en verder serie, zijn uitgerust met een 50 MHz interne bron van 0 dBm/1 mW. Daarmee kan per meetkop de powermeter individueel gecalibreerd en zonodig bijgeregeld worden. Dus heb ik de meting op 50 MHz gedaan met behulp van de interne Tracking Generator. Het apparaat een 30 minuten op laten warmen en vervolgens normalize. Dan is de output 0 dBm op het scherm en vervolgens een bijzondere verzwakker, de HP11708A Reference Attenuator, aangesloten. Deze wordt gebruikt bij meetkoppen met een heel laag ingangsvermogen om hem te calibreren/afregelen. De verzwakking is 30 dB, 0.05 dB nauwkeurig en alleen rond de 50 MHz. Het is dus geen generieke verzwakker.

Het resultaat (let op de waarde achter Marker 1):

Nee, er is niet gesjoemeld, wel op het juiste moment het beeld "bevroren" en opgeslagen, omdat de waarde wel 1 a 2 honderdste varieerde. Ik ben wederom onder de indruk van de nauwkeurigheid op dit punt.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Had je toch ook zero span kunnen meten...?

Hubie

Special Member

Deze SA is gebouwd in de werkplaats van een bedrijf dat C.A.I.(Centrale Antenne Installaties) versterkers fabriceerde.Toen nog met een kudde buizen E88C.
Het verhaal gaat dat dit ontwerp later aan Hameg verkocht is.
Of dat echt waar is (of een broodje aap) weet ik niet.

De tracking generator heb ik ook nog ergens liggen.

Edit\Ff op internet gesnuffeld,de Hameg HM8028 lijkt er verdacht veel op.
http://www.sm5cbw.se/hameg/hm80/hm8028.htm

[Bericht gewijzigd door Hubie op maandag 29 april 2019 18:46:19 (15%)

LetterHenk

Golden Member

Mijn laatste aanwinst(en). Eerst de Unigor 4n, een prachtige analoge meter die ik hier nog niet langs zag komen. Ook door Ganz gemaakt onder de naam Ganzuniv 4. Met een mooie gevoelige draaispoelmeter van 100kΩ/V De kast is wat groter dan de (oudere) 4p waar ik van de week mee bezig was. Daardoor is de spiegelschaal een slag groter wat de aflezing een stuk prettiger maakt. Het apparaat is in erg goede staat, maar er moest nog wel aan geklust worden. Er was een asje afgebroken van de tuimelaar onder de knoppen voor de gelijk/wissselstroom selectie. Verder stonden de DC en AC bereiken er wat naast, wat bij deze meter makkelijk af te regelen is met twee instelpots.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/unigor-4n-4p.jpg

Na controle 2 nooit meer open geweest :) En een sandwich van maar liefst 4 pertinax deks in deze meter.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/unigor4n-closed.jpg
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/unigor-multidek.jpg

De binnenzijde met afscherming. Handig aan deze meter is dat er een gewone D cel/LR20 in kan in plaats van een slecht verkrijgbare exoot.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/unigor4n-in.jpg

Links een hele tuimelaar, rechts het afgebroken asje. Duidelijk een zwakke plek in de unigor meters. Als je een keer te hard op de knoppen drukt kan dit gebeuren. De knoppen waren nog wel functioneel maar erg 'jutterig' Dit heb ik gerepareerd door er een stalen asje in te draaien gemaakt van een 2.5mm boutje.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/4n-tuimelaar.jpg

Zo zitten de tuimelaars verbonden met de schuifcontacten.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/4n-tuimelaar2.jpg

Aan de andere kant zitten de prachtige, uit plaat gestanste, shunts voor de zwaardere stroombereiken. Ik heb ze niet eerder zo mooi gemaakt gezien. Meestal is het maar eoa strip koper of dik stuk draad.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/4n-shunt.jpg

Als laatste is afgelopen week ook de SMD meter die flash2b tipte binnengekomen. Mooi, met opbergdoosje waar je ook de batterijen in kan stallen als je de meter wat langer niet gebruikt. Vanmorgen even mee getest. Het werkt erg handig, soms is het op een print wel wat draaien en keren om goed te kunnen aflezen. Maar goed, in situ meten is meestal toch niet verstandig.

Al met al zijn beiden mooie en bruikbare toevoegingen in mijn meetstal :)
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/holdpeak-hh-990c.jpg

Action expresses priorities LH

Hi LetterHenk,

Beide meters zijn een goed voorbeeld va neen duidelijke schaal, vooral de linker.
Mooi dat ze er ook aan hebben gedacht een negaties stukje en een stukje boven volle schaal te maken, prachtig!

Ik hoop dat zo ook mechanischs goed stabiel zijn, ik bedoel dat de meter netjes op b.v. "0" blijft als je de meter niet horizontaal houd.
Kan je daar iets over vertelen?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
LetterHenk

Golden Member

Hoi blackdog,

De leesbaarheid van deze schalen was mij ook al opgevallen. Vaak is het bij analoge meters een rommeltje met lettertypes en grootte. Ook kleurtjes leiden bij mij als kleurenblinde meestal niet tot meer duidelijkheid. Deze meters doen mij denken aan de Zwitserse stationsklok, wat ik ook een goed leesbaar design vind.

Wat de loopwerkjes betreft. Omdat het beiden (heb ik hier vorige week geleerd :) ) taut band meters betreft kan er mechanisch gezien iig geen stroefheid van het loopwerk optreden omdat er geen lagering aanwezig is. Met de 4p heb ik wel wat te stellen gehad (zie topic afgelopen week), maar dat is goedgekomen. De naalden dansen wat op een neer bij het bewegen, maar nullen netjes terug in rust. Onder hoek van 45° (zoals een DMM op tafel staat) staan ze ook nog goed. Bij meer exotische houdingen is aan de nul instelling draaien wel nodig.
Overigens, bij mij weten, zijn dit soort meters vrijwel altijd gemaakt voor horizontaal gebruik en staat dat ook meestal in de handleiding.

Action expresses priorities LH
RAAF12

Golden Member

Klopt en vaak staan er op de schaal ook nog wat symbolen. Zoals deze, die maakt het erg bont :-)

Plaatje geleend van EEV blog

Op 4 mei 2019 14:26:24 schreef LetterHenk:
[...]
Als laatste is afgelopen week ook de SMD meter die flash2b tipte binnengekomen. Mooi, met opbergdoosje waar je ook de batterijen in kan stallen als je de meter wat langer niet gebruikt. Vanmorgen even mee getest. Het werkt erg handig, soms is het op een print wel wat draaien en keren om goed te kunnen aflezen. Maar goed, in situ meten is meestal toch niet verstandig.

Geeft die naast capaciteit ook ESR aan? Ik ben daarnaar op zoek. Een handige meter om in-circuit te kunnen zien of elco's slecht zijn.

LetterHenk

Golden Member

Hoi Hoeben,

Geen ESR helaas. Misschien is dit ESR Meter van Jay_Diddy_B wat voor je?

Edit: UBB code doet het niet, bugje?
Dan maar zo: https://www.circuitsonline.net/forum/view/140505
Edit 2: tnx Jochem

Action expresses priorities LH

Als je het topicnummer zonder aanhalingstekens in de UBB-code neerzet dan gaat het wel goed: ESR Meter van Jay_Diddy_B

If you want to succeed, double your failure rate.

Mooie variac

Een van mijn laaste aanwinsten.

Ook nog galvanisch gescheiden.

Maar wie heeft dat moois gemaakt?

De voltmeter.

Groet,

Henk

RAAF12

Golden Member

Van der Heem? De voltmeter reflecteert en is niet goed te zien, wellicht staan daar aanwijzingen op die leiden naar de fabrikant? Even openmaken wil ook wel wat zeggen over het ontstaan van het geheel. Hexagoon model, wat is die fraai...

@ RAAF 12

Van der Heem is zeer waarschijnlijk. Werkgever van vorige eigenaar.

Heb de voltmeter erbij geplakt.

Moet alles nog goed schoonmaken.

Groet,

Henk

Tidak Ada

Golden Member

Mocht er geen vdHeem te vinden zijn, maar wel 'Stokvis', dan wijst dat ook op vdHeem. vdHeem en de handelsmaatschappij Stokvis was een samenwerkingsverband dat producten on der de naam Erres op de consumentenmarkt bracht. vdHeem verzorgde de industriële en militaire tak zelf.
Stokvis vertegenwoordigde ook Solex (Bromfietsen en Flymo (elektrisch tuingereedschap).

Ik woonde indertijd pal tegenover de fabriek van vdHeem en zijn dochter zat bij mij op school (jaren 50).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

General Radio 1001A Signal Generator

Voor General Radio heb ik een zwak. Maar dit is gemaakt volgens het principe "Het beste is net goed genoeg".
Er schijnt ook een betere uitvoering van te zijn. Dik $1000,- duurder.
Deze begint bij 15 kHz. Uitgangsimpedantie via verzwakker 10 Ohm.

Op de voorgrond wat accessoires, die kunnen in een trommel aan de bovenkant,
Helaas mis ik de voedingsplug. Wie o wie?

Groet,

Henk

Hubie

Special Member

Op 5 mei 2019 21:16:36 schreef Camino1:
@ RAAF 12

Van der Heem is zeer waarschijnlijk. Werkgever van vorige eigenaar.

Heb de voltmeter erbij geplakt.

Moet alles nog goed schoonmaken.

Groet,

Henk

Dat ziet er idd van der Heem-achtig uit.

http://www.vanderheem.info/meetentestapparatuur-2.html

Het nummer (B)8709xxx zit in de buurt van voedingsspul.

Edit@maarten,Ik vond die zwarte handgreep\beugel typisch VDH,vandaar.

maartenbakker

Golden Member

De variac is een standaard Philipstype, met een pre-1965 codenummer erop. Ik weet niet of ze toen al in Uden gemaakt werden maar daar staat de fabriek tegenwoordig (Filec). Sommige onderdelen passen nog steeds of oude versies zijn nog leverbaar.

Het kan opzich ook wel dat ze bij Van der Heem Philipstrafo's gebruikten. Ze hadden een eigen wikkelbedrijf (dat na overname door Philips nog in stand gehouden werd), maar variac's wikkelen was wel weer een andere techniek, Van der Heem was meer van de C- en EI-kernen. Een andere mogelijkheid is dat het nummer Philips is en de trafo Van der Heem. Minder waarschijnlijk, maar niet voor de volle 100% uit te sluiten zolang niet bekend is of ze er een wikkelmachine voor hadden.

De meter zou een codenummer kunnen hebben dat begint met een P. Mocht het ding eens open gaan, ben ik wel benieuwd naar details.

@Hubie: Van der Heem gebruikte 4-cijferige typenummers voor professioneel spul, dit nummer dient met een paar spaties gelezen te worden om het als Philipsnummer te herkennen: B8 709 00/00. B8 waren nummers die bij ICOMA hoorden, dus de componententak van Philips, en later genummerd in de 2422-reeks.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb ook zo'n type variac. Als ik moet gokken kwam hij uit Deurne. Maar daar zat al geen meter meer in, her en der waren er pertinax(?) plaatjes geplaatst om de gaten te dichten. Hij hangt permanent achter m'n werkbank tegen de muur voor de DUTs, vast bekabeld via het lokale groepenkastje in m'n hok.

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Op 5 mei 2019 21:47:23 schreef Camino1:
General Radio 1001A Signal Generator
[....]
Helaas mis ik de voedingsplug. Wie o wie?

Groet,

Henk

Misschien kan Fred101 je wegwijs maken, die is GR fanaat...

Grtz.,
T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Metertje uit 1936 net weer opgeduikeld uit de vele verhuisdozen. Is spot on maar de houten doos heeft wat zorg nodig.

LetterHenk

Golden Member

Leuk ding Raaf12, waarom zou er DC-AC knop op zitten? Ik neem aan dat het een weekijzer meter is en dat er (gezien de leeftijd) geen diodes inzitten.

Action expresses priorities LH
Sine

Moderator

Behalve dat op de wijzerplaat een diode en draaispoel symbool staan ;)

Dit topic is gesloten