Je mooiste meetapparatuur. Deel 10

Dit topic is gesloten

RAAF12

Golden Member

Dat klopt als een bus Sine, er zit een cuprox cel in voor de gelijkrichting, dat werkt dmv koperoxide meen ik.

edit @Henk ↓

...en dat liggend streepje links betekent dat de meter plat moet liggen voor een nauwkeurige aflezing. Later zijn er andere symbolen voor horizontaal en verticaal gebruik voor in de plaats gekomen.

LetterHenk

Golden Member

Zohee, ik leer in 1 klap 3 dingen bij.
- Beter kijken, alhoewel het diode tekentje best een beetje verstopt zit.
- Het symbool voor een draaispoelmeter (staat ondersteboven ?)
- Wat een cuprox cel is.

Mooi dat CO :)

Action expresses priorities LH
fred101

Golden Member

Die variac lijkt op mijn Philips variac (qua kast, de mijne heeft geen meter en alleen banaanbussen)

Die GR 230V entree ken ik niet. Ik heb apparatuur waar zo'n rond gat in zit maar daar zijn de pennen rond. Als je de nummers van de accessories hebt wil ik wel even in een catalogus kijken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Variac, vervolg

Op verzoek van maartenbakker, foto's van de meter.

De tekst in het huis is: 8820 A3

Helpt dat?

groet, Henk

maartenbakker

Golden Member

Vreemd genoeg zeggen die nummers me niets (geen gangbare codenummers of datumcodes), maar ik noteer ze natuurlijk wel zodat ik later misschien wat bij kan leren. Een eventuele sticker op de buitenkant van de meter kan er natuurlijk afgevallen zijn of heeft er misschien nooit opgezeten.

Hoe dan ook lijkt me de meest waarschijnlijke conclusie dat de variac zowel ontworpen als geproduceerd is door Philips.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 4 mei 2019 14:52:45 schreef blackdog:
Hi LetterHenk,

Beide meters zijn een goed voorbeeld va neen duidelijke schaal, vooral de linker.
Mooi dat ze er ook aan hebben gedacht een negaties stukje en een stukje boven volle schaal te maken, prachtig!

Ik hoop dat zo ook mechanischs goed stabiel zijn, ik bedoel dat de meter netjes op b.v. "0" blijft als je de meter niet horizontaal houd.
Kan je daar iets over vertelen?

Groet,
Bram

nauwkeurige meters zijn altijd liggend. Je kan met de beste wil van de wereld de meter nooit 100% gebalanceerd krijgen dat die in verticale stand dezelfde nauwkeurigheid aanhoudt.
Er zijn uiteraard ook meter die het logo "verticaal opstellen" dragen, paneelmeters bvb. Maar ze zitten nooit in dezelfde nauwkeurigheidsklasse.

kortom, het feit dat de meter in verticale positie wat afwijkt zegt niets over de kwaliteit van het instrument.

Henry S.

Moderator

Op 27 april 2019 21:34:04 schreef Hubie:
Ooit eens gekocht in Rosmalen op de radiobeurs.Het is een niet gemultiplexte display counter,vandaar die hele berg IC's

Ik zie een rij DDR CMOS ic's, die waren vroeger niet echt voor de export bedoeld, curieus.

Op 28 april 2019 20:31:39 schreef Hubie:
Deze SA is gebouwd in de werkplaats van een bedrijf dat C.A.I.(Centrale Antenne Installaties) versterkers fabriceerde.Toen nog met een kudde buizen E88C.
[...]
[bijlage][bijlage][bijlage]

De tracking generator heb ik ook nog ergens liggen.

Edit\Ff op internet gesnuffeld,de Hameg HM8028 lijkt er verdacht veel op.
http://www.sm5cbw.se/hameg/hm80/hm8028.htm

Een heel herkenbaar ontwerp. Vanwege het gebruik van een VS kabel tuner is een sweep vanaf minder dan 1MHz tot 500MHz mogelijk, en delen daarvan heel eenvoudig met weinig extra onderdelen. Oa met de bekende Dantec UDT-401 tuner die goedkoop te krijgen was.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Hubie

Special Member

Die DDR IC's van die counter dat kan kloppen.
Het was een stand met een Duitse vader en zoon die die counters(en ander spul) verkochten.(en zelf maakten)
Het waren geen kits maar compleet gebouwd.
Mss 15 jaar geleden maar dat kan ook zomaar 20 jaar geleden zijn.
Als je de 60 gepasseerd bent lijkt het of de klokfrequentie (tijd)verdubbeld. ;-)

Over die Dantec tuner,van Dijken verkocht ze vroeger ook.
Ik heb daar nog een keer een panorama ontvanger mee gebouwd.
Sterker nog,er werden complete "kabeldoostuners" VS kabel tuners verkocht in de dump afkomstig van Soesterberg waar zo'n Dantec tuner in zat.
Alleen 1 probleem,Die krengen waren niet open te krijgen.
Je kon toen niet even een setje met 100 verschillende bitjes kopen.
Hak,boor en breekwerk dus.
Het spul was wel U.S.A.maar made in Mexico.
Zonder muur. ;-)

maartenbakker

Golden Member

@HenryS: als je naar de datumcodes van de andere IC's kijkt, dan zie je een DDR-partij die tijdens de Wende in de ramsj is beland. Conrad verkocht die geloof ik, maar ook Nedis had veel /DIV uit Oost-Europa.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Mocht er geen vdHeem te vinden zijn, maar wel 'Stokvis', dan wijst dat ook op vdHeem. vdHeem en de handelsmaatschappij Stokvis was een samenwerkingsverband dat producten onder de naam Erres (R.S. Stokvis) op de consumentenmarkt bracht. vdHeem verzorgde de industriële en militaire tak zelf.
Stokvis vertegenwoordigde ook Solex (Bromfietsen) en Flymo (elektrisch tuingereedschap).

Ik woonde indertijd pal tegenover de fabriek van vdHeem en zijn dochter zat bij mij op school (jaren 50) ;)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 7 mei 2019 07:52:14 (11%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 6 mei 2019 15:08:10 schreef RAAF12:
Metertje uit 1936 net weer opgeduikeld uit de vele verhuisdozen. Is spot on maar de houten doos heeft wat zorg nodig.

[bijlage][bijlage]

bij dat NIAF metertje hoort nog een soort opzetstukje, om amperes te meten.

Die kleine NIaf meters hebben buiten een vrij grote nauwkeurigheid ook een zéér snel draaispoelinstrument. Kan je pieken mee meten..als je snelle ogen hebt :-)

maartenbakker

Golden Member

Op 7 mei 2019 07:44:34 schreef Tidak Ada:
Stokvis vertegenwoordigde ook Solex (Bromfietsen)

Sterker nog, Van der Heem bouwde die ook.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 7 mei 2019 08:50:43 schreef kris van damme:
[...]

bij dat NIAF metertje hoort nog een soort opzetstukje, om amperes te meten.

Die kleine NIaf meters hebben buiten een vrij grote nauwkeurigheid ook een zéér snel draaispoelinstrument. Kan je pieken mee meten..als je snelle ogen hebt :-)

Ik dacht dat het van Duitse makelij was, Neuberger? Maar ze zijn idd erg snel!!!

Deze kan amperes meten, rechtsboven zit de 6A aansluiting en achterop zit de shunt voor dat bereik. Achter de afdekking.

/OT Over de lagering van meters. Een lichtvlek galvanometer (Fred heeft er een) heeft geen zware aanwijsnaald met massa. Zou je daar afwijkingen zien tussen verticaal en horizontaal gebruik?

Semtexx

Golden Member

Op 7 mei 2019 04:16:19 schreef maartenbakker:
@HenryS: als je naar de datumcodes van de andere IC's kijkt, dan zie je een DDR-partij die tijdens de Wende in de ramsj is beland. Conrad verkocht die geloof ik, maar ook Nedis had veel /DIV uit Oost-Europa.

Klopt, als ik kijk naar de 7-segments displays, is dat zeker geen DDR spul, en ook de NEC / CD4xxx ICS was niet iets waar in de DDR makkelijk aan te komen was.

Bij mij zit 1 dorp verderop Pollin Electronic. Daar koop ik geregeld nog wat oude DDR ramsjware als ik wat te repareren heb. Soms is het precies wat ik nodig heb. Of een doos oude printplaten voor 1,95 EUR voor de sloop.

Tidak Ada

Golden Member

Op 7 mei 2019 12:25:40 schreef maartenbakker:
[...]Sterker nog, Van der Heem bouwde die ook.

Allen assembleren, de rest werd bij Solex in Frankrijk gemaakt ;)

@RAAF12:
Maar wel een 'gewichtige' spiegel Het systeem staat met de spanband rechtop, maar doordat de lichtweg via en aantal spiegeltjes loopt krijg je toch een verticale wijzerplaat.
Ik heb hier een dubbele met dB schaal. Duidelijk uit een studio regeltafel. Die was optisch ontregeld, maar ik heb hem weer goed kunnen krijgen :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Gefeliciteerd dat je hem weer goed hebt gekregen, dat zijn mooie hebbedingetjes :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 7 mei 2019 19:23:09 (17%)

Op 7 mei 2019 12:38:31 schreef RAAF12:
[...]

/OT Over de lagering van meters. Een lichtvlek galvanometer (Fred heeft er een) heeft geen zware aanwijsnaald met massa. Zou je daar afwijkingen zien tussen verticaal en horizontaal gebruik?

Lichtvlekgalvanometers moet je vanwege de ophanging van de spiegel via een torsiedraad altijd in de voorziene positie gebruiken. (de torsiedraad hangt altijd loodrecht), anders hangt de spiegel niet in de as... hoe het geheel zich gedraagt in een andere positie heb ik nooit geprobeerd. kan het wel eens doen

Om nog even terug te komen op de variac. Ik heb er hier ook nog een, alleen net even met wat andere uitvoering. Heb wel het netsnoer moeten vervangen en de aansluitbussen heb ik ivm de aanraakbaarheid "overgeslagen" doormiddel van een contra stekker.Hieronder een tweetal foto's. Voor het mooie moet ik hem eigenlijk even een keer poetsen.

Het schijnt toch even de gewoonte op dit forum te zijn om even de meet apparatuur te showen dus bij deze :
https://www.timohartong.riscos.fr/PM3585/LogicAnalyserActie.jpg
Een logic analyser een PM3585. Hier hoop ik wel een keer een Gotek floppy in te zetten. Ik heb er keurig alle kabels en pods bij dus ik kan redelijk uit de voeten.
https://www.timohartong.riscos.fr/PM3585/HamegScoop.jpg
Een Hameg geheugen scoop. Ik vind zo'n CRT toch eigenlijk wel wat hebben ten opzichte van een LCD beeldscherm
https://www.timohartong.riscos.fr/PM3585/HamegSpectrum.jpg
Toen ik de Hameg kocht zat dit er min of meer bij. Helaas is RF echt iets voor blue blooded mensen dus het staat cultureel zeer verantwoordelijk er boven op.
Daar boven op een Voltcraft functie generator die ik een keer van de vuilstort heb gered. Deze gebruik ik dan wel weer vaker.
https://www.timohartong.riscos.fr/PM3585/PortScoop.jpg
Een leuke voltcraft scoop deze heb ik van iemand binnen de Big Ben Computer club ( Acorn en ARM computers ) gekregen omdat ze meet apperatuur gingen opruimen

Die Hameg spectrum analyser kit is een mooi ding! Ondanks dat die plugin racks van die tijd (nog) zo duur zijn vind ik het wel een elegante oplossing voor het combineren van instrumenten. Volgens mij is het zelfs nog mogelijk om van die Voltcraft oscilloscoop de bandbreedte op te krikken naar 200 MHz. https://www.eevblog.com/forum/testgear/hantek-tekway-dso-hack-get-200m….

Ik moet ook toegeven dat ik (als ruimte niet belangrijk is) ik 9 van de 10 keer liever mijn combiscope gebruik dan mijn dso O-)

flash2b

Special Member

Gisteren heb ik eindelijk mijn nieuwe Elektronische Load ontvangen. Ik had deze op 1 mei al besteld, maar was zeer slecht leverbaar omdat hij net uit is.

Het is een Siglent SDL1020X goed voor 150V, 30A en 200W en een resolutie van 0.1mV en 0.1mA. Ik heb ook een Rigol DL3021A overwogen, maar daar zijn niet veel positieve reacties over te lezen. Natuurlijk is er over de Siglent SDL1020X nog minder geschreven omdat hij net uit is maar mijn eerste indruk is goed.

Het is een redelijk compact apparaat in standaard afmetingen, maar wel diep. Hieronder is hij als dynamische load ingesteld.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20190626_145625_resized.jpg

De bediening is eenvoudig, modes CC, CV, CR, CP, LED, DYN en AUX zijn makkelijk te selecteren.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20190626_145801_resized.jpg

Ik moet nog wat zware snoeren maken om de spanning val onder hoge stromen te beperken.

fred101

Golden Member

100 uA resolutie is niet verkeerd. Ik heb nu al twee jaar een Siglent geïsoleerde scoopmeter. Ik gebruik hem best veel. De user interface is wat slordig maar de prestaties en bouw-kwaliteit zijn best goed.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
bprosman

Golden Member

Vandaag deze op de kop getikt voor een leuk bedrag. Weet iemand welke temperatuur probe hier bij hoort ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik heb de PM9249 temperatuur probe bij deze meter.
Deze heeft een vlakke voorkant.
Ik meen me te herinneren dat er ook nog andere uitvoeringen waren.

Dit topic is gesloten