Mijn laatste aanwinst(en). Eerst de Unigor 4n, een prachtige analoge meter die ik hier nog niet langs zag komen. Ook door Ganz gemaakt onder de naam Ganzuniv 4. Met een mooie gevoelige draaispoelmeter van 100kΩ/V De kast is wat groter dan de (oudere) 4p waar ik van de week mee bezig was. Daardoor is de spiegelschaal een slag groter wat de aflezing een stuk prettiger maakt. Het apparaat is in erg goede staat, maar er moest nog wel aan geklust worden. Er was een asje afgebroken van de tuimelaar onder de knoppen voor de gelijk/wissselstroom selectie. Verder stonden de DC en AC bereiken er wat naast, wat bij deze meter makkelijk af te regelen is met twee instelpots.
Na controle 2 nooit meer open geweest En een sandwich van maar liefst 4 pertinax deks in deze meter.
De binnenzijde met afscherming. Handig aan deze meter is dat er een gewone D cel/LR20 in kan in plaats van een slecht verkrijgbare exoot.
Links een hele tuimelaar, rechts het afgebroken asje. Duidelijk een zwakke plek in de unigor meters. Als je een keer te hard op de knoppen drukt kan dit gebeuren. De knoppen waren nog wel functioneel maar erg 'jutterig' Dit heb ik gerepareerd door er een stalen asje in te draaien gemaakt van een 2.5mm boutje.
Zo zitten de tuimelaars verbonden met de schuifcontacten.
Aan de andere kant zitten de prachtige, uit plaat gestanste, shunts voor de zwaardere stroombereiken. Ik heb ze niet eerder zo mooi gemaakt gezien. Meestal is het maar eoa strip koper of dik stuk draad.
Als laatste is afgelopen week ook de SMD meter die flash2b tipte binnengekomen. Mooi, met opbergdoosje waar je ook de batterijen in kan stallen als je de meter wat langer niet gebruikt. Vanmorgen even mee getest. Het werkt erg handig, soms is het op een print wel wat draaien en keren om goed te kunnen aflezen. Maar goed, in situ meten is meestal toch niet verstandig.
Al met al zijn beiden mooie en bruikbare toevoegingen in mijn meetstal