Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 8

Dit topic is gesloten

RAAF12

Golden Member

Op 3 mei 2019 15:20:30 schreef Thevel:
Zet je de multimeter toch ook in de oven... :) :)

Haha, ik heb er drie want soms wil je wel eens wat gelijktijdige metingen doen. De Fluke 867B is een bakbeest en past amper in de oven. de Fluke 87 is ooit nieuw gekocht en moet beslist mij overleven en dan hebben we nog een Duro AL205 een gooi en smijt metertje. Maar zoals vermeld heb ik het opgelost met een paar dunne draadjes langs de deuropening. Geen scharnier kapot, deur werkt goed :-) ROTFLOL

Tidak Ada

Golden Member

Heb twee vraagjes over verschillende onderdelen.

Ten eerste een seleen/cuprox brug:
Kan iemand me helpen herinneren hoe hoog de werkspanning is? Het zijn steeds 8 cellen in serie per brugtak. Ik meen te herinneren dat het in de orde van twee of drie volt ligt.

Tweede vraag, wat is dit onderdeel:

Met de doorgangstester lijkt het op een halve brug, maar de ohmmeter geeft steeds ∞ aan. Mijn componententestertje hbakt er helemaal geen brood van :(

Silver Plan Industrial is een groothandel in Hong Kong, zonder website.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik dacht gelezen te hebben dat een enkele seleniumcel een sperspanning van 20 volt heeft. Er zijn ook specificaties bekent van 30 volt per cel maar dat lijkt me wat te optimistisch. Het andere component zou heel goed twee onstoorcondensatoren tov de zwarte draad kunnen zijn.

fatbeard

Honourable Member

Op 3 mei 2019 16:58:32 schreef RAAF12:
... is een bakbeest en past amper in de oven ...

Je zou toch verwachten dat dát zijn natuurlijke omgeving is :+

Sorry, kon het niet laten...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Dat zwarte ding zou inderdaad een condensatorpaar kunnen zijn, alleen begrijp ik de '230V/2W' opdruk dan niet erg...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

De witte draad is het centrale knooppunt.

De rode en de zwaarte lijken de uiteinden te zijn.
Als ik de witte vast pak en dan een van de draden aanraak met mijn doorgangstester, piept die. Doe ik het andersom, dan piept hij niet. Dat lijkt dus op een diode. Als het condensatoren waren, zou je verwachten dat je met de multimeter na ompolen een omgekeerde spanning zou zien. Nu in beide gevallen 0V.

De componenten tester antwoordt met "Geen of defect component", onafhankelijk van de polariteit.

De multimeter zegt dus in alle gevallen ∞, ook in het 2MΩ bereik.

W.b.t. de brug, ik weet dus niet of het een Se of CuO type is.
Ver weg op de vliering ligt de trafo van mijn trein. Die heeft ook zo'n cel, maar voor zover ik mij kan herinneren, 19V en heeft flink wat cellen (hoeveel weet ik niet).

Plaatje uit Wikipedia:

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik kreeg vandaag een doos vol onderdelen. Daar zaten o.a. deze componenten in, BStA3026.
Ik zie maar drie aansluitpennen. Iemand een idee?

reading can seriously damage your ignorance
RAAF12

Golden Member

Thyristor https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_bsta3026.html

Dat was een van de eerste types die Siemens uitbracht. Transitron en GE deden lang thyristors in metalen uitvoering, dit was een van de eerste in plastic behuizing. Rond 1968 werden thyristors en triacs betaalbaar voor de amateur.
Voor de profi's zoals Control Data en IBM maakte de prijs niet uit. Die gebruikten ze in de motorsturing van de tape reel drives. Ben ik nog mee bezig geweest in een vorig leven :-)

Hugo Welther

Moderator

Op 22 mei 2019 19:33:51 schreef hennep:
Ik kreeg vandaag een doos vol onderdelen. Daar zaten o.a. deze componenten in, BStA3026.
Ik zie maar drie aansluitpennen. Iemand een idee?

Je had het al een de opdruk K en G kunnen zien. Kathode en Gate.
Vroeger "tig" van die dingen verwerkt in lichtshows... ik wordt oud...

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 22 mei 2019 19:42:09 schreef Hugo Welther:
... ik wordt oud...

Ik durfde het niet te zeggen.
Raaf probeerde het wel heel voorzichtig: radiomuseum :-)

Op 22 mei 2019 19:42:09 schreef Hugo Welther:
Je had het al een de opdruk K en G kunnen zien. Kathode en Gate.

Had ik gemist.

reading can seriously damage your ignorance

Dit zit in een batterijpack met 3 Li-ion cellen.
Het is een soort thick-film.

De controller is een TI BQ20Z656, mogelijk custom.
Datasheet van de BQ20Z65-R1: klik

Het pack doet niets meer, ook niet na extern laden van de cellen.
Mogelijk is het self-destruct mechanisme in werking getreden.

Ik vermoed een zekering met een vorm van blown detectie.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

over de fets die de cellen vereffenen zit een thermische beveiliging doorgaans, je hebt dan 3x hetzelfde ic daaronder zitten. vanuit de beveiliging naar plus of min van de cellen meet je dan door.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 mei 2019 18:38:19 schreef Pertinax:
Het pack doet niets meer, ook niet na extern laden van de cellen.
Mogelijk is het self-destruct mechanisme in werking getreden.

Ik vermoed een zekering met een vorm van blown detectie.

Ja, sommige van de accupacks hebben een fuse er in zitten. Die heeft dan rond de 4 aansluitingen. Enerzijds blaast die zichzelf op als de stroom boven een bepaalde waarde uitkomt. Maar anderzijds, heb je twee extra aansluitingen waar je met een relatief kleine stroom het ding /ook/ kan triggeren. Dit wordt door de electronica gedaan als ie vind dat ie te ver ontladen of gevaarlijk ongebalanceerd is.... 50 ohm lijkt me een mooie waarde om de "low current blow-the-fuse" aansluiting te zijn....

Echter... Jou "0 ohm" meting doet mij vermoeden dat ie niet getriggerd is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb een kasje van mijn lpg instalatie open gesloopt, deze zat ingegoten.
nu wil ik het na gaan bouwen maar vraag me af wat dit voor componenten zijn.
https://imgshare.io/images/2019/05/24/IMG-20190524-WA0005-1.th.jpg

fatbeard

Honourable Member

De onderste is een keramische condensator, de bovenste d'een-of-and're diode.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Onderste kan ook een spark gap zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Net vanochtend een isolatietester op zo'n ding gezet (dacht dat het een Gigiaohm weerstand was) bij 250V ontstond er een mooie violette corona. Zou dus ook een corona stabilizer kunnen zijn.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 25 mei 2019 00:05:26 schreef Tidak Ada:
Net vanochtend een isolatietester op zo'n ding gezet (dacht dat het een Gigiaohm weerstand was) bij 250V ontstond er een mooie violette corona. Zou dus ook een corona stabilizer kunnen zijn.

Is dat niet een ontsteker voor bv een gaskooktoestel?

Tidak Ada

Golden Member

Het ding is in glas ingeseald. Hoe wil je daar gas mee aansteken? :+

Ik heb hier ook weerstanden van 100 GOhm, die in glas zijn ingeseald, maar ik heb ze ook van veel grotere afmeting in 'historische techniek'

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Spark gap lijkt me redelijk aannemelijk gezien de automotive toepassing...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ooh ik bedoelde dat zwarte ding met die witte, zwarte en rode draad :)

fatbeard

Honourable Member

Spark gaps zul je aan de rand van de PCB vinden, niet er middenin (daar hebben ze niet zoveel nut meer).
En wat een corona stabiliser in een LPG-installatie te zoeken heeft ontgaat me ook volledig.
Kortom: het is een condensator.
Welke waarde? Heeft er op gestaan, maar zul je waarschijnlijk moeten nameten.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Tidak Ada

Golden Member

Het bovenste component op d foto van TS is vogens mij een gewonen silicium diode à la 1N4148
Het ding lijkt alleen sterk op een coronastabilizer, maar ook op een zeer hoog-ohmige weerstand.

Hier een foto van een Victoreen 1000MΩ werstandje (c.a. 4 cm lang en een ander glazen componentje wat mij heel sterk aan dat van TS doet denken (opschrift van boven naar beneden: 089; DSA; 441L). Bovendien ziet het lichaam binnen de glazen omhulling er bij alle drie eender uit

Dat ik op een corona stabilizer kom is omdat Victoreen daar een heel bekende fabrikant van is èn de violette corona, die ik zag toen ik voorste componentje op een megger op 250V aansloot.

Sorry voor de onscherpe foto's.

Dit zijn ook twee 100MΩ weerstanden. iets dikker dan een potlood

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Op 27 mei 2019 22:05:42 schreef Al_Bundy:
Ooh ik bedoelde dat zwarte ding met die witte, zwarte en rode draad :)

Nee het komt uit een Föhn van Babyliss. Daar zit gewoon een dc-motortje in en dat is direct op de aansluitingen met twee C'tjes ontstoord.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Bepaalde fancy haardrogers hebben [zelf even de galmende geluidseffecten indenken] superflitsende ionentechnologie.

Klein hoogspanningsgeneratortje dat een paar KV genereert en een beetje sproeit, zodat je haar niet statisch geladen wordt tijdens het drogen. Sommige mensen hebben daar veel last van.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Dit topic is gesloten