[CO voeding 2019] discussie topic

Ik vind het een elegante oplossing. Als de stroom groter wordt is de absolute nauwkeurigheid IMHO minder belangrijk (maar met 270° ruimte is de resolutie misschien toch snel te laag). Ik heb echter een tiental van de eerder genoemde 10-slagen hier liggen, en heb nog geen bron van goede single turns gevonden en zal dus bij die oplossing blijven, maar er misschien gebruik van maken voor een komend projectje met een minder budget. Wat voor type is dit? Ik meen een Bourns logo te zien...

[Bericht gewijzigd door Kruimel op 15 september 2019 23:17:15 (25%)]

@Sine
Het 'oprekken' van de instelling voor lage waarden heeft z'n prijs.
Voordeel van een-slags pot is snelle wisseling van de instelling. Past beter bij mijn gebruik van de stroombegrenzing.

@Kruimel
De potmeter die ik gebruik voor instllen stroombegrenzing is inderdaad een Bourns, model 92, geleidend plastic met metalen as.
Ik heb de pot bij mouser gekocht:
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Bourns/92R1A-J22-L15L?qs...99TKciI%3D

Reichelt heeft hem ook en is wat goedkoper.

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik heb de potmeters die markce gebruikt ook zeer veel toegepast, gaat niet snel stuk.
Het kan een probleem zijn als je een stabiele waarde wilt hebben uit deze potmeter,
de temperatuurgevoeligheid van deze plastic filmpotmeter is 1000PPM/C ofwel 0,1% per graad celcius.

Voor markce zijn toepassing lijkt mij deze drift niet zo van belang.
De "neplog" truc die markce toepast wordt meestal gedaan met 1/10 van de potmeter waarde, maar variatie is altijd mogelijk als gewenst.
Hou er rekening mee dat de referentiespanning wel dan 5 a 10x hoger wordt belast met deze truc bij gelijk blijvende potmeter waarde.

Het is per schakeling uitzoeken welke potmeterwaarde je neemt en dit samen met de belastingweerstand aan de loper voor het gewenste regelbereik en de belasting van de bron.
Soms werkt afhankelijk van de toepassing, een extra schakelaar, zoiets van 1:10 of 1:20.
Zou je de temperatuurgevoeligheid beter willen hebben, dan kan je de Cermet versie kopen van deze potmeter en deze is dan 150PPM/C

Groet,
Bram

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"

blackdog:
Het kan een probleem zijn als je een stabiele waarde wilt hebben uit deze potmeter,
de temperatuurgevoeligheid van deze plastic filmpotmeter is 1000PPM/C ofwel 0,1% per graad celcius.

Voor markce zijn toepassing lijkt mij deze drift niet zo van belang.
De "neplog" truc die markce toepast wordt meestal gedaan met 1/10 van de potmeter waarde, maar variatie is altijd mogelijk als gewenst.
Hou er rekening mee dat de referentiespanning wel dan 5 a 10x hoger wordt belast met deze truc bij gelijk blijvende potmeter waarde.

Uiteraard had een cermet pot ook mijn voorkeur. Dit was incombinatie met mijn andere eisen, een metalen 6mm as en voorraad artikel, niet beschikbaar bij mouser.
Bij + en - 10C levert de gekozen pot een afwijking van + en - 1%. Op een log karakteristiek! Nou ja...
Voor een precisie oplossing had ik sowieso een multi-turn van de plank gekozen.

Ik heb de log benadering bewust getemperd.

Een 1:10 verhouding voor de log benadering geeft:

Misschien leuk voor een volume regeling, hier vond ik het minder gelaagd.

Op 16 september 2019 12:46:54 schreef blackdog:

Daar was ik ook bang voor want de 10 gang pots hier zijn slechts 470Ω maar de ref blijft mooi 5V.

Het is nu ook geen drama om eens 10mA uit de 5V regelaar te trekken toch? Hier is de regeltransistor Q14 apart van de referentiebron, dus die zal niet snel verlopen door grotere belastingen. Hij is alleen niet beveiligd, dus als je hem overbelast (boven de ~85mA bij 25°C) zal je transistor uiteindelijk wel smelten.

Op 16 september 2019 12:27:53 schreef markce:
De potmeter die ik gebruik voor instllen stroombegrenzing is inderdaad een Bourns, model 92, geleidend plastic met metalen as.
Ik heb de pot bij mouser gekocht:
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Bourns/92R1A-J22-L15L?qs...99TKciI%3D

Reichelt heeft hem ook en is wat goedkoper.

Oef, da's wel prijzig bij Mouser, maar die 10k serie 91 (met rechte poten) is bij Reichelt inderdaad maar €3 (incl. BTW). Misschien sla ik er wel een paar in, omdat hier hier schikbarend weinig goede lineaire 'singleturns' heb liggen.

Sine

Moderator

@RAAF12
Als je daar echt bang voor bent kunt je de buffer transistor vervangen door een darlington, een BC517 bijvoorbeeld.

Maar met 470ohm pots heeft de referentie nog steeds geen extreem schokkende belasting.

@kruimel,
Het zijn 300 graden pots, dus net niet single turn. Die heeft bourns ook, die zien er uit als een platgeslagen 10-turn.

[Bericht gewijzigd door Sine op 16 september 2019 22:24:33 (17%)]

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.
blackdog

Golden Member

Hi,

De opmerking over de extra stroom voor al als de potmeter helemaal "open" staat is informatief. :-)
Ik heb denk ik goed het goed omschreven van het hoe en waarom.

Denk ook nog aan de potmeter, mag hij aan het laatste stukje bij bijna open, wel die stroom door de loper hebben?
Als je deze truc toepast, zal je het per toepassing goed moeten uitzoeken, zoals met alle aanpassingen die je graag wilt. :-)

Sine gebruikt een gebufferde versie van zijn TL431 referentie,
maar bij een andere schakeling zou je het dus niet zomaar kunnen toepassen als de extra stroom niet voor handen zou zijn.

Ik wil er alleen maar op wijzen wat de consequenties kunnen zijn bij het toepassen van deze truc verder vind ik het best om het zo aan te passen.

Groet,
Bram

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"

Op 16 september 2019 22:14:15 schreef Sine:
@kruimel,
Het zijn 300 graden pots, dus net niet single turn. Die heeft bourns ook, die zien er uit als een platgeslagen 10-turn.

Je bedoelt een 360° pot? Die zijn toch zo duur altijd? Ik noem alles 'single turn' wat tussen de 0,5 en 1 rotatie maakt over het bereik. :+

Ik vind de de 240° elektrische draaihoek in de datasheet ook verwarrend. Zit er echt 30° dode ruimte aan beide kanten van het bereik? Zou ik wel een beetje jammer van de ruimte vinden, zou dit een foutje zijn bij het maken van de datasheet :?

Sine

Moderator

Meestal hebben dat soort pots inderdaad een dood stuk aan het begin en eind. Dat geldt overigens ook voor cermet en gewone kool pots.

En ik bedoel inderdaad een 360o pot, die zijn draadgewonden net als de 10-slagen pots hebben die dat dode stuk niet.
Maar net als de 3 en 5 slags uitvoeringen zijn die een stuk zeldzamer dan de 10slags.

Henry S.

Moderator

Een bijna 360° pot (elektrisch 340°): https://www.conrad.nl/p/vishay-357-50k-geleidend-kunststof-p...uks-424102

Op 16 september 2019 22:55:31 schreef Kruimel:
[...]Je bedoelt een 360° pot? Die zijn toch zo duur altijd? Ik noem alles 'single turn' wat tussen de 0,5 en 1 rotatie maakt over het bereik. :+

Dat doet Farnell etc ook.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 17 september 2019 00:30:53 (50%)]

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Die pot heeft geen mechanische stop! Lijkt mij lastig om zo de stroombegrenzing op de voeding in te stellen.

Henry S.

Moderator

Klopt, je moet zelf voor een mechanische stop zorgen, dat is het nadeel van zo'n potmeter.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
bprosman

Golden Member

Vandaag wat besteld bij TME en voor 8 Euro maar niet de gok gewaagd om iets op Lichtmis aan te treffen.
Waar ik TME zei bedoelde ik Reichelt, stop de tijd :+

[Bericht gewijzigd door bprosman op 17 september 2019 11:53:34 (19%)]

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 17 september 2019 11:10:45 schreef bprosman:
Vandaag wat besteld bij TME en voor 8 Euro maar niet de gok gewaagd om iets op Lichtmis aan te treffen.

[bijlage]

Das volgens mij reichelt.de

bij tme.eu zijn ze iets duurder:

ik heb zelf deze besteld:

Moet de trafo's nog in orde maken voor de hulpspanning.
Het moet eerst maar eens slecht weer worden, dan knutsel ik niet meer buiten en dan kan ik weer tijd maken voor de electronica.

Denk dat je de prijs ex BTW aan het bekijken bent (de 'net price'), terwijl Joram de 'gross price' inclusief BTW toont.

Denk ook aan verzendkosten en 6.3mm as.

Hebben niet alle meerslagen potmeters die 1/4" as? Die verzendkosten zullen er altijd wel zijn denk ik (geldt voor Reichelt ook), dat in combinatie met de staffelprijzen heeft me ertoe gebracht ooit 10 van die multiturns van TME te kopen. Ze hebben ook best een aardig assortiment 6.35mm spantangknoppen zonder wijzer, die geschikt zijn voor multiturns die je dan meteen mee kan bestellen zoals deze:

https://www.circuitsonline.net/forum/file/46345

Sine

Moderator

Ik ken ze ook niet anders dan 1/4"

bprosman

Golden Member

Er zijn ook potmeters met 4mm assen maar ik weet niet of dat ook 10-slagen versies zijn.

@Kruimel
Goed om te weten dat tme knoppen voor 6.3mm levert.

Er zijn ook meerslagen potmeters met 6.0mm as. De 5 turn Bourns op mijn voorgaande foto is er zo een.

Als je knoppen voor 6.3mm hebt, of mee kunt bestellen maakt het niet uit. 6.3mm is minder beschikbaar in Eu.

Verzendkosten verschillen en zijn soms gratis. Het was daarom dat ik de pot bij Mouser bestelde. Ook conrad is gratis vanaf 50 Eur.

Sine

Moderator

Op 18 september 2019 14:00:14 schreef bprosman:
Er zijn ook potmeters met 4mm assen maar ik weet niet of dat ook 10-slagen versies zijn.

Ja ok, je hebt ook compleet andere assen uiteraard, en ja 4mm bestaat ook in 10turn.
Maar ik bedoelde meer 1/4" of 6mm assen, ik heb er nog nooit van 6mm in m'nm vingers gehad.

bprosman

Golden Member

Klopt het dat de referentiespanning voor de ICL7107 instelbaar is tussen de ca. 0.8 en 1.2 Volt ?
Heb het niet (na)gemeten maar uit het schema geplukt.

Gemeten, en klopt als een bus.

Op 18 september 2019 14:57:20 schreef Sine:
en ja 4mm bestaat ook in 10turn.

en in metalen 3mm as zijn ze er ook.