Show your projects! Part 33

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Op 5 juli 2021 12:22:41 schreef Lambiek:
[...]
Goed gelukt toch voor een eerste echte print, zie er goed uit. :)

Dankje! Is wel mijn tweede printje, maar misschien doelde je op het eerste SMD ontwerp. Mijn eerste printje ooit was 20 jaar geleden ofzo, een throughole ontwerpje dat ik door een hobbyist in Nederland liet etsen. Het viel me wel erg mee hoe makkelijk ik het ontwerpen weer op kon pakken. Ik gebruikte Easy-EDA, een aan JLCPCB gelieerd pakket.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

mooi printje Maarten.
Tip: zet de pin 1 marker voortaan niet onder je connector ;) met de connector gesoldeerd zie je dan nog niet wat pin 1 is, al is dat bij een fpc misschien wat minder onduidelijk

maartenbakker

Golden Member

Dankje, en goeie tip, had ik ook al naar zitten kijken maar nog geen idee hoe ik librarysymbolen moest bewerken, dus had ik er los wat naast kunnen tekenen.

Ik heb het in dit geval opgelost door de volledige pinout op de keerzijde te zetten met ook een marker ter hoogte van pin 1. Als je een kabelboompje aansluit en de print vanaf de onderzijde bekijkt, zouden de draadjes direct onder de relevante opdruk van de pinout vandaan moeten komen.

Ook heb ik gekozen voor een connector te gebruiken die er maar op 1 manier in kan (JST PH), als die ooit nog een keer leverbaar wordt. Vanavond testen met opgesoldeerde draadjes en een van een andere print geleend IC als het meezit.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 5 juli 2021 18:26:09 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lambiek

Special Member

Op 5 juli 2021 13:25:53 schreef maartenbakker:
Mijn eerste printje ooit was 20 jaar geleden ofzo, een throughole ontwerpje dat ik door een hobbyist in Nederland liet etsen.

Zat die hobbyist toevallig in Amersfoort?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
maartenbakker

Golden Member

Ik zou het niet durven zeggen... Het ging om een klein printje met een 555 erop, heb toen bij twee verschillende hobbyisten batches laten maken. Er waren er vrij veel die dat soort diensten aanboden; China bestond nog niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een bandje waar ik sinds kort mee samenwerk als geluidstechnicus wil in de (nabije) toekomst gaan werken met geluidseffecten.
Mijn idee daarbij is dat ik als technicus de fragmenten klaarzet en de musici vanaf het podium het gewenste geluid op het gewenste moment kunnen starten.

In eerste instantie wou ik dat graag low/no budget doen en aangezien ik nog zo'n "China" inbouw mp3 module had liggen heb ik die als basis voor het project gebruikt.
Via Marktplaats een voetschakelaar gekocht (net als een gitaar effect pedaal) en die op de aansluitingen van de play/pause button gesoldeerd.
Nadat ik het positioneringslipje uit de schakelaar had gehaald (ik ging ervan uit dat het een momentary switch zou zijn, maar dat bleek niet zo te zijn) werkt het prima, ook met zo'n 30 m signaalkabel ertussen.

Alles in een behuizing gebouwd en voorzien van de juiste connectoren en labels en een 12 V adaptertje voorzien van een passende DC connector en klaar is Kees.. eeh Twan.

Ik had nog de input module van mijn pic and place robot af te maken. Dit is nu eindelijk ook klaar.

Hij gebruikt de inhoud van de neo-display om te bepalen waar er gekleurde schijfjes moeten geplaatst worden. De inhoud van de tekening kan geladen worden uit het flash geheugen ofwel direct met de editor aangemaakt worden.
De input module is voorzien voor 5 verschillende kleuren. Iedere opslag kan ruim 40 schijfjes bevatten. Onderaan iedere opslag koker zit een servo ejector. Als de robot een kleur nodig heeft bestuurd hij de juiste servo. Die plaatst de schijf op de aanvoer band. Een ketting met een magneet houder zorgt voor de verplaatsing van de gekleurde schijf naar de opname kop van de robot. In ieder schijfje zit een kleine neodym magneet. Die magneet wordt gebruikt voor het transport maar ook voor de detectie bij aankomst aan de robot houder. Daar zit ook een hall detector in. Als de robot een schijfje detecteerd gaat hij verder met het plaatsen.
De neo-matrix bevat eigenlijk 2 blokken van 8x8. De scanning verloopt per blok van links boven naar rechts onder.

Een paar foto's:
https://live.staticflickr.com/65535/51301855836_7622889c80_c.jpg
HD on Flickr: https://www.flickr.com/photos/fotoopa_hs/51301855836

https://live.staticflickr.com/65535/51301110802_24fe25c8a6_c.jpg
HD on Flickr: https://www.flickr.com/photos/fotoopa_hs/51301110802

https://live.staticflickr.com/65535/51301110812_83b6fdf217_c.jpg
HD on Flickr: https://www.flickr.com/photos/fotoopa_hs/51301110812

En de video:
https://live.staticflickr.com/31337/51302874405_1164607b46_c.jpgPic and place robot make drawing. by Frans, on Flickr

Binnenkort komen de kleinkinderen op vakantie. Dan kunnen ze er wat mee spelen. Vanaf September kan de boel weer afgebroken worden. Einde project.

Frans.

Lambiek

Special Member

Hier nog een klein projectje van mij. Ik heb laatst een laser graveer machine gekocht om een een beetje mee te experimenteren. En dit is het eerste resultaat.

Ik heb op de achterkant van een spiegel een camera ge graveert en er verlichting achter gemaakt. De verlichting bestaat uit een led strip die tussen de beide spiegels geplakt is.

Het geheel bestaat uit een spiegel aan de achterkant voor de reflectie van het licht en een gegraveerde spiegel aan de voorkant. Het geheel in een lijstje gemaakt, dus ook wat houtbewerking gedaan. In de voet zit een PIC-12F683 voor het selecteren van de kleuren, in totaal 7 kleuren.

Het selecteren van de kleuren doe ik met een stylus pen, ik heb een klein magneetje in het rubber dopje gedaan en daar bedien ik het reedrelais mee.

Spiegel in het lijstje.

Printplaat voor verlichting.

Ik heb helaas geen foto van de bestukte print, ik kwam later op het idee om het hier te plaatsen.

Software.

pic basic code:



'*  Name    : SPIEGEL VERLICHTING 12F683.                                     
'*  Author  : H. van Zwieten                                    
'*  Notice  : Copyright (c) 2021 H.v.Z.                         
'*          : All Rights Reserved                               
'*  Date    : 7-7-2021                                          
'*  Version : 1.0                                               
'*  Notes   :                                                                                                     

Device = 12F683             ; Controler type 12F683.
      
Xtal 4                      ; Controller op 4MHz.

Config INTRC_OSC_NOCLKOUT,_ ; Config settings.
       WDT_OFF,_            ; WatchDog Timer uit.
       PWRTE_ON,_           ; Power-up Timer Enable aan.
       MCLRE_OFF,_          ; Externe Master Reset Enable uit.
       CP_OFF,_             ; Code Protection uit.
       CPD_OFF,_            ; Data Code Protection uit.
       BOREN_ON,_           ; Brown Out Detect aan.
       IESO_OFF,_           ; Internal External Switchover uit.
       FCMEN_OFF            ; Fail-Safe Clock Monitor Enabled uit.
                         
All_Digital TRUE            ; Alle ingangen digitaal.

Symbol S1 = GPIO.4          ; Ingang kleur selectie.

Symbol UIT_1 = GPIO.0       ; Uitgang kleur selectie.
Symbol UIT_2 = GPIO.1       ; Uitgang kleur selectie.
Symbol UIT_3 = GPIO.2       ; Uitgang kleur selectie.

Dim TELLER As Byte          ; Variabele teller.
Dim BIT_1 As Bit            ; Variabele bit.

DelayMS 1000                ; Pauze 1 sec.

Clear                       ; Wis geheugen. 

         ;543210            ; Hulpregel Poort IO.
GPIO   = %000000            ; Zet poort op nul.    
TRISIO = %010000            ; Poort I/O.

;================================
; PROGRAMMA SPIEGEL VERLICHTING.
;================================

TELLER = 0                  ; TELLER OP NUL.
UIT_1 = 0                   ; UITGANG_1 IS LAAG.
UIT_2 = 0                   ; UITGANG_2 IS LAAG.
UIT_3 = 0                   ; UITGANG_3 IS LAAG.
BIT_1 = 0                   ; BIT_1 IS LAAG.

;=======================================
; VOORWAARDE SET BIT EN TELLER OPHOGEN.
;=======================================

START:                      


    If S1 = 1 Then          ; INGANG HOOG, SET BIT
       BIT_1 = 1
       DelayMS 100
    EndIf
    
    If BIT_1 = 1 Then       ; BIT HOOG INGANG LAAG, HOOG TELLER OP
       If S1 = 0 Then
          TELLER = TELLER + 1
          DelayMS 100
          BIT_1 = 0
          GoSub RUN         ; NAAR RUN MODE
       EndIf
    EndIf
    
GoTo START

;====================
; LAAT KLEUREN ZIEN.
;====================

RUN:
    

    If TELLER = 0 Then      ; TELLER OP NUL, UITGANGEN LAAG
       UIT_1 = 0
       UIT_2 = 0
       UIT_3 = 0
    EndIf

    If TELLER = 1 Then      ; KLEUR GROEN
       UIT_1 = 1
       UIT_2 = 0
       UIT_3 = 0
    EndIf
    
    If TELLER = 2 Then      ; KLEUR ROOD
       UIT_1 = 0
       UIT_2 = 1
       UIT_3 = 0
    EndIf
    
    If TELLER = 3 Then      ; KLEUR GEEL
       UIT_1 = 1
       UIT_2 = 1
       UIT_3 = 0
    EndIf
    
    If TELLER = 4 Then      ; KLEUR BLAUW
       UIT_1 = 0
       UIT_2 = 0
       UIT_3 = 1
    EndIf
    
    If TELLER = 5 Then      ; KLEUR CYAAN
       UIT_1 = 1
       UIT_2 = 0
       UIT_3 = 1
    EndIf
    
    If TELLER = 6 Then      ; KLEUR MAGENTA
       UIT_1 = 0
       UIT_2 = 1
       UIT_3 = 1
    EndIf
    
    If TELLER = 7 Then      ; KLEUR WIT
       UIT_1 = 1
       UIT_2 = 1
       UIT_3 = 1
    EndIf
    
    If TELLER = 8 Then      ; TELLER OP NUL, UITGANGEN LAAG
       TELLER = 0
       UIT_1 = 0
       UIT_2 = 0
       UIT_3 = 0
    EndIf
    
    If BIT_1 = 0 Then       ; ALS WAAR DAN RETURN
       If S1 = 0 Then
          Return
       EndIf
    EndIf
    
GoTo RUN

End

Dit is het gebruikte graveer apparat.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Op 10 juli 2021 14:28:07 schreef fotoopa:
Ik had nog de input module van mijn pic and place robot af te maken. Dit is nu eindelijk ook klaar.

Ziet er weer geweldig uit Frans. :) _/-\o_

Op 8 juli 2021 22:21:04 schreef Twan1983:
Een bandje waar ik sinds kort mee samenwerk als geluidstechnicus wil in de (nabije) toekomst gaan werken met geluidseffecten.
Mijn idee daarbij is dat ik als technicus de fragmenten klaarzet en de musici vanaf het podium het gewenste geluid op het gewenste moment kunnen starten.

Netjes gemaakt. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 10 juli 2021 15:59:48 schreef Lambiek:
Hier nog een klein projectje van mij. Ik heb laatst een laser graveer machine gekocht om een een beetje mee te experimenteren. En dit is het eerste resultaat.
[bijlage]

Weer zo mooi en fijne afwerking!

Lambiek

Special Member

We doen ons best. :) En die camera moet jou wel aanspreken zeker? :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 10 juli 2021 16:49:31 schreef Lambiek:
We doen ons best. :) En die camera moet jou wel aanspreken zeker? :)

Ja zeker! Ik was alweer aan het denken, ik moet iets doen met de camera en high-speed verschijnselen. Vooral voor de kleinkinderen 8, 6 en 3.5jaar wil ik ze iets leren als ze straks op vakantie bij ons komen. Anders spelen ze de ganse dag op hun tablet! Ook proeven met magneten spreekt altijd aan. Ik heb trouwens magnetische vloeistof en ijzervijlsel liggen voor proeven. Ook een speciale testkaart die de flux weergeeft.
Oh ik ben weer aan het dromen...

Lambiek

Special Member

Zulke proefjes zijn altijd leuk, ik vond het op school ook altijd interessant.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
McAwesome

Golden Member

Niet echt een elektronica-project, verre van zelfs... wel een zeer hoge WAF :9
Het geeft wel een beeld van wat je met de Lichtenberg machine die ik hier eerder heb gepost kan doen.

Edit: Ik was nog vergeten dat ik een filmpje had van hoe de kaarsenhouders gemaakt worden: https://www.youtube.com/watch?v=xmZuidC5qUY
I.v.m. veiligheid: het is niet duidelijk te zien in het filmpje maar mijn handen zitten meer dan een halve meter verwijderd van de elektroden. Deze zitten op geïsoleerde stokken met isolerend handvat.

[Bericht gewijzigd door McAwesome op vrijdag 16 juli 2021 00:22:44 (47%)

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Nieuwe iteratie vergeleken met de vorige. Wat compacter gebouwd. Ook meteen geprobeerd met hetelucht uit de losse hand te solderen met via stencil opgebrachte pasta. Werkte opzich prima maar veel te veel soldeer dat ik dus alsnog met de hand moest reworken. Dus dat wordt nog even oefenen.

Trouwens nog steeds geen pin 1 indicatie naast de connector, bedenk ik me nu... Maar als de andere delen van het meetsysteem klaar zijn zal dit toch wel de productieversie worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik ben onlangs overgestapt naar Kicad, werkt toch wel leuk als je eenmaal alle knoppen hebt gevonden:

RTFM, dan pas vragen...

Gaten voor wartels boren in een inbouwkastje:
Deze wil ik altijd recht hebben en niet shots en scheef. Al zo’n beetje drie jaar doe ik dit op deze manier.

De wartels en schakelaar hebben een boordiameter van 12mm. Om deze allemaal op één lijn geboord te krijgen frees ik een mal uit plexiglas met de juiste coördinaten van de gaten.

In deze gaten druk ik boorbussen met een boordiameter van 12.1 mm. De boor van 12mm is voorzien van een stukje koperwaterleiding en deze dient als aanslag als het gat geboord is. Deze aanslag is erg handig want als je deze niet hebt schiet de boor zo naar binnen als het gat bijna geboord is.

Natuurlijk kun je zoiets ook gebruiken voor andere boorklussen en diameters.

Bijgaand wat foto’s.

I love it when a plan comes together !

Dit topic is gesloten