Show Your Repairs!

Ik heb zoiets ook eens een 25 jaar terug gedaan: Een soortgelijk motortje zat er bij ons in het dorp in het slagwerk van de klokkentoren. Daar heb ik ook 1 wikkeling van herwikkeld, gewoon afgepeld en handmatig op een, op maat gemaakt, houten malletje herwikkeld. Toen in de vorm gebogen en er zwarte linnen tape omheen gedaan, niks geimpregneerd (dat kon ik niet).
Volgens mij zit het ding er nu nog in, de kerkklok doet het nog maar ik ben ook al geen 15 jaar meer in die toren geweest dus weet ik niet of er ooit iets aan het slagwerk gedaan is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 19 juli 2023 08:22:49 schreef Ledlover:
Ik heb al jaren een ventilatortje (vermoedelijk AEG, type WISA) uit ongeveer de jaren 20 liggen. Ergens in mijn vroege puberteit gekregen, korf (met schade) was van aluminium en ik kon dat toen nog niet solderen, dus alles is gewoon in een doos beland.

Ik gok dat het 'levensgevaarlijke' ding wat wij hier hadden (kunststof bladen), met een korf waar een hele kinderarm doorheen paste, dan ook wel van AEG geweest zal zijn. Wijlen m'n grootvader kreeg van de vertegenwoordiger van AEG, die nogal eens bij ze over de vloer kwam, geregeld allerhande producten toegespeeld. Van sommige was bekend dat er wat mis mee was waar m'n grootvader wel raad mee wist, maar veel zal wel een beetje in de categorie 'omkoping' gevallen zijn.

Wat betreft isolatiepapier zou je - ik heb het even gecontroleerd en ze bestaan nog - eens een mailtje kunnen wagen aan Bika in Zaandam. Dat blijft een leuk kleinschalig bedrijf (tenminste, die indruk wekte het bij mij altijd). Bij m'n vorige werk gebruikten we er regelmatig trafo's van.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Lambiek

Special Member

En waarschijnlijk kun je dat isolatie papier zo bij een wikkel bedrijf halen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 1 juli 2023 17:21:05 schreef weardguy:
Daarna het stuk vierkant zo mooi mogelijk rond maken en met flink veel Plastic Weld aan de draaischijf lassen en een dag laten uitharden.
[...]

En klaar. Tis een kwartier of 3 werk (exclusief de wachttijd van het uitharden van het lasmiddel, maar in die tijd doe ik toch wat anders), maar verder minimale kosten, veel plezier.

Nou... dat plezier was van korte duur. M'n oudste meter begon te waarschuwen dat de batterij leeg was (Precies op een moment dat ik begon te twijfelen of die dat wel deden of dat ik maar moest meten dat de batterij op was).

Omdat het ding dan manisch gaat piepen tot je wat aan die batterij doet, dacht ik 'm meteen te vervangen. Klepje opengeschroefd, om te merken dat een van de schroefgat-hulzen kapot is en een nieuw schroefje niet meer blijft zitten en daarmee het batterijvak dus ook niet lekker blijft zitten.

Och, dan pak ik de andere, gerepareerde wel... tot m'n stomme verbazing heeft de lasverbinding totaal NIET gehouden en draaide de schakelaar weer vrij rond.

Dit terwijl ik me toch herinner dat ik het zoveel jaar terug met hetzelfde spul gelast heb... Nou ja, maar weer eens induiken van het weekend.

Voor de snelheid het batterijklepje van de schakelaar-defecte maar overgezet in de lege-batterij meter.

Ennuh deze PE1540...:

Op 16 juli 2023 12:51:26 schreef weardguy:
Maar, na het flink douchen van de frontplaat (lees: aflakken ter bescherming van de decals) is het weer een voeding.

Doet ook moeilijk... de Ampèremeter werkt gewoon NIET en blijft doodstil op 0 hangen.

Das raar, want voor het vervangen van de RIFA rookbom, CV en CC LEDs en nog grondiger reinigen van de print werkte 'ie in z'n geheel prima en deed elke meter wat 'ie moest doen.

GRRRR! Ik heb weer wat te doen van het weekend...

@ Lambiek: dat is de reden dat ik met Bika aan kwam zetten. Dat is een trafowikkelbedrijf waar Ledlover zeer dichtbij woont.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ik fiets iedere week wel eens langs Bika. Er staat hier ook een trafo van ze. Ik kan ze eens vragen. Niet geschoten is altijd mis. Ik heb zo weinig nodig, voor hen is het waarschijnlijk gewoon 'afval'.

De eerste laag (dichtst tegen de wikkeling) is papier en de 2e laag een soort soepel geimpregneerd weefsel - een beetje als grof linnen met lijnolie.

Wikkelen gaat gewoon met de hand, het zijn 4 spoeltjes en dat is zo gedaan. Ik ga wel even een mal maken. Misschien dat ik iets maak dat in de boormachine past.
Volgens mij heb ik de juiste wikkelrichting achterhaald.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Precies ;) En ik kreeg altijd zo'n lekker kleinschalig 'loop gewoon eens binnen als je in de buurt bent' gevoel bij dat pand. Ik dacht altijd dat het een groot bedrijf was, tot ik er een keer toevallig langs liep en het stukken kleiner oogde dan ik had verwacht ;)

De Ampèremeter van m'n gerepareerde PE1540 doet het weer... Ondanks al het reinigings-geweld had ik een van de moeren toch niet helemaal lekker aangedraaid blijkbaar. Bij tikken op de moeren reageerde de naald.

Moeren los, moeren weer vast... en toen deed 'ie het prima. Meteen maar van de mogelijkheid gebruik gemaakt ze allebei af te regelen, want de ene bleef bij 38 Volt steken terwijl de ander wel 40 Volt haalde en bij beide bleef de maximaal leverbare stroom bij 2,8 Ampère steken terwijl dat 3 zou moeten zijn. Bij beiden moesten ook de meters ietwat gecorrigeerd worden om ze weer het volle bereik te laten tonen.

Raar dat dat niet in de handleiding van die Philips-dingen staat: voor zo'n toestel verwacht je toch dat het vermelden van afregelpunten wel het minste is, maar ik heb het op basis van het schema moeten uitzoeken. Dat er dan ook nog geen uitleg bij staat dat de bovenste potmeters (op de print) de meters bijstellen en de onderste de daadwerkelijke ingestelde waardes. Apart...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op m'n werk gaan soms de VT506 dasspeldmicrofoontjes kapot. Als dat verderop ergens in de draad gebeurd halen we dat stuk er uit en solderen de boel weer aan elkaar, met wat krimpkous er omheen gaat dat microfoontje soms nog een paar jaar mee.

Heel soms echter, vermoedelijk door mensen die het snoertje superstrak achter het element opwikkelen gaat het draadje stuk direct achter het element.
Dat is een defect dat wij niet oplossen, omdat het zelfs bij een succesvolle reparatie elektrisch gezien, fysiek nooit meer betrouwbaar wordt, omdat de spuitgiet rubberen behuizing opengesneden moet worden.

(Het hoofd techniek heeft het een keer geprobeerd en bij hem mislukte het).

Toen er dan ook eentje stuk ging op die manier, werd die bij mij op mijn bureau gegooid onder de begeleidende opmerking: "Als je zin hebt in een uitdaging, mij is het nooit gelukt!"
En aangezien die dingen nieuw zo'n 450 euro kosten en een mooi geluid hebben, wilde ik dat wel proberen...
Ik heb nu gratis een heel goed dasspeldmicrofoontje, want het lukte om de boel te repareren, en met wat lijmpistoollijm en later een stukje messing aan de soldeerbout heb ik de behuizing weer vastgemaakt.

Even voor de duidelijkheid: dat elementje is ongeveer 6mm bij 4mm groot :P .
(Het draad kwam van een ander microfoontje dat stuk was en op de lijst voor reparatie stond, en de vuilnisbak in ging vanwege een verhuizing naar een nieuwe locatie, daar heb ik het weer uitgevist :P )

Ik was vandaag in Amsterdam Noord, en daar zit een aardig groot motorreparatiebedrijf 'De Vier'.
https://elektromotorendevier.nl/

Ben daar even binnengelopen met de vraag 'verkopen jullie isolatiepapier voor mijn kleine antieke ventilatortje' en kreeg het antwoord 'Nee, maar je mag best een paar strookjes meenemen' en aldus geschiede :)

Kant en klaar op breedte geknipt, alleen de lengte moest ik zelf even uitzoeken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
flash2b

Special Member

Toen mijn 2e LED disk uit mijn omgebouwde plafonniere er na 5 maanden mee stopte, waar mijn 1e het 10 maanden vol hield, wilde ik toch kijken of het te repareren is.

De LED drivers waren nog goed maar 2 LEDjes (parallel geschakeld) waren defect in elke disk. Ik heb nog geen LED lampje gezien die een defecte driver hadden, altijd 1 (of 2) LEDjes defect.

De SMD LEDs waren 2830 formaat natural white, ik had nog 5730 cool white in mijn voorraad. Ik werk (bijna) nooit met SMD componenten dus heb de defecte LEDs van de print geknipt en nieuwe soldeer plekjes gekrast voor de wat grotere exemplaren en vast gesoldeerd.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20230913_092926sm.jpg

Hierna werkte de LED disk weer:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20230913_095936sm.jpg

De plafonniere heeft geel glas dus je ziet er niks van dat er 2 cool white LEDjes tussen zitten en ik heb weer licht :D

Deze had ik nog niet gepost zag ik: Een gevalletje 400V op een 230V printje, is al ruim een jaar geleden, niet zo heel spannend:

De "schade":

Na verwijderen "defecte/zwarte" componenten:

Schoonmaak print (voor het wegfrasen verbrand stukje epoxy):

Na vervanging defecte/gesmolten onderdelen:

De PTC's waren nog heel en heb ik schoongemaakt, ik kon ze ook niet zo snel ergens bestellen.

Ik dacht dat de trafo ook sluiting had maar had die nog niet verwijderd en meteen meebesteld. Achteraf bleek een van de blauwe C-tjes tranzorbs in de rechter onderhoek dus nog een sluiting te hebben, het spoor liep onder de trafo door.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Nog een opknappertje van een brandschade en een jaar liggen:

Na schuren, gronden, verven, lagers vervangen, rvs bouten erin etc:

In dit geval zeer de moeite waard omdat dit een magneetpomp is en die zijn peperduur (>1500 euro)

Het grijze deel is gezandstraald en opgespoten door een 3-departij, die roest kreeg ik er met chemicaliën niet meer af.

De rest is noest hand/schuurwerk.
Die witte puntjes op de kap is spiegeling van de foto, is echt volledig zwart.

Het motor type plaatje moet ik nog opzoeken is even onvindbaar maar wel weer compleet leesbaar.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik ben een Toshiba Sattelite 490xcdt (pentium 2, 1998) aan het installeren. Altans, dat probeerde ik. Bij het inschakelen met een opstartdiskette een snel motorgeloei...

Snaartje slap.

Andere identieke drive... identiek probleem :+

Open schroeven. Precies juiste schroevendraaier - alsnog schroef dolgedraaid, zat muurvast.
Met kniptangetje beetje bij beetje het schroefkopje weggeknipt, halverwege kwam ie alsnog los. Dremel wilde ik niet pakken, teveel kans op kapotgetrilde fijnmechanische onderdelen en metaalstof in de drive.

Tsja, hoe haal ik deze nu weer uit elkaar zonder de flinterdunne plaatstalen plaatjes, haakjes en andere frutsels te beschadigen... Motortje is zichtbaar en is te verwijderen, maar het snaarwiel is weer onbereikbaar.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Lucky Luke

Golden Member

3.5” drive of wat antiekers?

Volgens mij heb ik die nog wel ergens. Mogelijk met hetzelfde probleem natuurlijk… maar op zijn minst heb je dan meer pogingen. Mail maar als ik er 1 of 2 (of 3 mocht ik er 3 hebben) aan een postbeambte moet meegeven.

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 31 december 2023 17:35:23 schreef Ledlover:
Tsja, hoe haal ik deze nu weer uit elkaar zonder de flinterdunne plaatstalen plaatjes, haakjes en andere frutsels te beschadigen... Motortje is zichtbaar en is te verwijderen, maar het snaarwiel is weer onbereikbaar.

Ik volg de methode: "Alle schroeven die ik zie draai ik los (en dan schudden)"
Ik zie rechtsonder bij de motor een goudkleurige schroef en misschien zit daar in de buurt aan de buitenkant nog meer schroeven.

Het hele diskette-inslikmechanisme bleek in één geheel er uit te tillen te zijn, na het verwijderen van de plastic kapjes.

het motortje moest echter los voordat ik het snaartje er op/af kon doen. Een van de twee schroefjes ging prima, de ander zat dusdanig vast dat zelfs met een perfect passende bit ik 'm er niet uit kon draaien. Dat zijn die goudkleurige schroefjes, die had ik al gezien.

Gelukkig kon ik 'm vanaf de achterkant uitboren. Beetje eng met allemaal metaalstofjes maar het viel nog mee. Nu eens kijken of ik de juiste snaar heb liggen, en 3 nieuwe schroefjes om de kapotgemaakte schroefjes te vervangen.

Het is dus niet zo'n heel oud beestje, ik heb er 2 en ze horen allebei bij Toshiba Sattelite Pro laptops uit 1996...1998.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Lucky Luke

Golden Member

Ah, wat ik nog heb zijn standaard voor-in-een-desktop floppydrives, dus daar heb je dan niks aan. Maar het lijkt er gelukkig aardig op dat je deze aan de praat krijgt.

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 31 december 2023 17:35:23 schreef Ledlover:
Open schroeven. Precies juiste schroevendraaier - alsnog schroef dolgedraaid, zat muurvast.

Ik heb een setje goedkope horloge schroevendraaiers (niet m'n dure Wera's dus) die ik gebruik als 'schrikker': schroevendraaier in de sleuf/kruiskop plaatsen en dan even een flinke tik uitdelen om de boel te laten schrikken.

Vaak krijg je ze dan met een goed passende schroevendraaier een stuk makkelijker los.

Ik besloot gisteravond m'n nieuwste overwegbel eens wat nader te inspecteren en een eerste schoonmaak te houden.

De diode van de DR-combinatie om het inbranden van het belcontact tegen te gaan is stuk (kortgesloten) (de weerstand heeft het wonderbaarlijk genoeg overleefd, die was namelijk in m'n andere bel weer stuk).

En waarschijnlijk heeft deze bel een aardige tijd zónder diode gewerkt, want de contacten zijn uhm 'niet gezond' meer:

https://www.m-voorloop.nl/CO/ingebrande-contacten-overwegbel.jpg

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ik woon aan een doorgaande weg en knutsel graag in m'n schuifpui/tuin.
Van de zomer liep er iemand langs en vroeg of ik naar z'n frituurpan kon kijken. Hoewel niet mijn "richting", die dingen zijn zo simpel.. sure.
Uiteindelijk vrij weinig elektronica geworden..
Het ding heeft een gewone thermostaat, een veiligheidsthermostaat én detectie of het ding in de pan hangt.
Het wekkertje dat erop zit heeft overigens contacten die niet aangesloten zijn, zou je dus zo kunnen gebruiken tegen het vergeten uit te zetten.
Het probleem zat in de pandetectie, het piefje was afgebroken.
Detectie ging via een microswitch op een houdertje, het enige makkelijk te demonteren onderdeel, maar niet los te verkrijgen.
Ik wilde er niet teveel tijd aan besteden, dus even meten, in cad software uittekenen, printen, even pas maken et voila.
Gezien ik de bak niet had maar wat aannames gedaan van hoe het piefje eruit zou moeten zien. Blijkbaar goed gedaan, de pan werkt weer.
Zou het ding een wat lastigere vorm hebben gehad dan zou ik er geen tijd ingestoken hebben, maar vond het een leuke uitdaging en mocht het ding breken dan is er niets aan de hand. Het is een koele plek dus voor smelten ben ik niet bang, daarnaast heb ik een speciaal soort ABS gebruikt.

P.s. voor de afzuigkappersoon, ik heb de boel schoongemaakt met wasbenzine.

Lucky Luke

Golden Member

Door de 3G sunset en de wens toch te kunnen bellen als er ergens een trein oepst ofzo, moest ik een iets modernere telefoon.

Dus ik heb een tweedehands iPhone 7 met slechte accu (stond al in advertentie ;)) gekocht en die voorzien van een nieuwe accu:

(Bij mijn iPhone 4S had ik ook al de accu vervangen. Voor een 7 is wat meer gereedschap nodig, maar het is verder niet moeilijker.)

Meer fototjes (en tekst) op m'n blog.

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Een paar dagen terug begon het LED-lampje bij het bed van m'n moeder ineens raar te doen: er kwam veel minder licht uit dan voorheen en hoewel het oorspronkelijk wel erg fel was, was dit weer de andere kant op. Ik kon in ieder geval zonder problemen een foto maken van de LEDs om te zien of een van de chips in de multi-chip LEDs stuk was, maar die waren duidelijk allemaal heel.

M'n pa was wat verbaasd, want zijn lampje, exact hetzelfde type, was nog in orde. Maar m'n moeder leest vaak nog een half uurtje voor ze gaat slapen en gebruikt het lampje daardoor een stuk langer en vaker dan m'n vader. Toch een niet zo'n beste score: ik denk dat het lampje hooguit 4000 uur op de teller heeft.

Openen maar. Dat bleek gelukkig vrijwel zonder schade te kunnen. Eenmaal 'binnen' was het toch echt wel heel mooi gemaakt. Het printje met LEDs zit met 2 schroefjes niet alleen aan een aluminium koelblok vast, maar houdt ook het aluminium koelblok vast aan een plastic houder die in het aluminium valt en met wat koelpasta weer contact maakt met de buitenkant van het lampje.

Als je de schroefjes losdraait kun je alles uitnemen en zijn de draden in de plastic houder zelfs van een nette trekontlasting met dwarsschroef voorzien.

En het printje met nette piekstroom-begrenzende weerstand (200 Ohm even uit m'n hoofd), echte printzekering van 1 Ampère, ontlaadweerstanden voor de condensatoren en gewoon in z'n geheel net opgebouwd en goed gesoldeerd.

De twee condensatoren leken mij de eerste verdachte, want omdat het licht niet hevig knipperde maar veel zwakker was gaan branden, ging ik er van uit dat de (bijna onontkoombare) Aishi elco goed zou zijn.

De condensatoren, 330 nF 400VDC (toch? ik vergeet nog wel eens of dat de AC of DC-waarde is) zijn echt gaar met 11 nF en 2,6 nF...

Even knutselen met 3 exemplaren van 220 nF parallel en jawel, het licht is terug op normale sterkte.

Ik denk natuurlijk aan een modificatie zodat ik uit twee lichtsterktes kan kiezen ;)

EDIT: nee hè, wéér het verkeerde topic in plaats van het reparatie-topic... Moderator(s): voel u zich vrij dit bericht in z'n geheel naar 'Show your repairs' te verplaatsen...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Half jaar geleden aan dat ventilatortje begonnen. Toen even een tijd er niet naar omgekeken.

Inmiddels een set nieuwe spoelen gewikkeld. Van hout een klosje gemaakt met verwijderbare flens zodat ik de spoel er als geheel van af kon duwen.

Vervolgens op m'n werk een nokje op de klauwplaat van de draaibank geplakt die een microswitch indrukt, en een arduino met een tellerprogrammaatje houdt het aantal omwentelingen voor me bij.

En dan 4x 750 seconde wachten. Ik moest met de hand de spanning op de draad houden, en ik durfde niet naar een hoger toerental (120 was de volgende keuze) te gaan uit vrees dat de draad in m'n vinger ging snijden, of dat de draad zou knappen als de wrijving om de een of andere manier even toenam (klamme vingers, onregelmatigheden in de draad enzovoorts).

Ik was er maar even bij gaan zitten.

Na het wikkelen de flens er af, en dan voorzichtig de spoel als geheel er af duwen. Ik had er eerst teflontape om gewikkeld, maar dat bleek een kauwgomachtige rommel te worden. Een gladde, paarse schilderstape bleek veel beter (maar nog steeds niet écht makkelijk) te werken. Maar het lukte nog wel.

Als het goed is passen ze. Eentje ziet er iets te los/groot uit, maar ik denk dat ik 'm wel in de juiste vorm kan buigen.

Enige wat ik nog steeds moet uitvogelen is de correcte oriëntatie van de spoelen. Ik denk dat ik even ga testen met een paar dikke koperen windingen die ik er op leg, voor een test op laagspanning.
Dan kan ik als alles correct werkt, de nieuwe spoelen er in diezelfde richting in 'proppen'.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op woensdag 13 maart 2024 21:52:54 (12%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Weer eens een raar geval gehad een paar weken geleden, een SDMO generator van 275 kVA die het niet meer deed. Na starten van de dieselmotor gaat die een undervoltage en stopte die na ca 10 sec. Nada/zowat niks geen spanning uit het generator blok.

Eerste poging was om te kijken of het remanent veld weg was, had al effe stil gestaan. Na het veld van spanning te voorzien met een accu had ik spanning op de set, maar veel te hoog (430-440V). Klopt ook, want in de handleiding van de AVR stond ook dat de no-load spanning ca 8V is.

Maar na het verwijderen van de accu leverde de set dus niks geen spanning meer op (motor stopt op undervoltage). => AVR dus defect want die kreeg wel netjes de veldspanning. Dus nieuwe geregeld (GJ_ nog bedankt hiervoor, voor de bestelling bij Nidec).

Nieuwe AVR erin een dag later. Helaas nog geen echt resultaat de spanning kwam wel wat op maar viel in elkaar.
Nogmaals de accu truuk: Wel spanning, maar nu aanzienlijk lager, nog "maar" 400V). Raar.

Dan de generator maar uit elkaar waar de hulpgenerator in zit, kun je voor geen meter bij zonder de hele boel te slopen (gaan we niet doen dus). Dan maar met een las-spiegel de boel bekeken en er toch uit kunnen halen. Wat bleek zo ongeveer alle draden van diodes uit de roterende gelijkricht brug waren weggerot, hier de foto na het eruit schroeven van het spul, de draden aan de diodes vielen er gewoon af:

De draadjes heb ik er even opgelegd voor de foto zodat ik wist wat/waar zat.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Lukt niet op meer dan 1 foto te posten, dus hier maar verder.
Boel uit elkaar gehaald en de koperen platen (die origineel vertind zijn) in een azijnzuur blad gegooid voor een nachtje, wat schuurwerk en opnieuw vertind in mijn tin-bad:

[Bericht gewijzigd door henri62 op zaterdag 23 maart 2024 20:38:37 (11%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Na nieuwe draden (6 mm2) aan de diodes (in dezelfde kleur) gemaakt te hebben (gaatjes er in geboord). Hier uiteindelijk het resultaat:

Spul er met moeite weer terug in kunnen krijgen, getest en voila de boel werkt weer. Ook met een forse load op de generator.

Zo zie je maar weer: "2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.", zie mijn signature. ;-)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.