Show Your Repairs!

Sine

Moderator

DV, dat waren die van een collega geloof ik Devolo spul.

Zelfde probleem.

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Goed om te weten. Ik heb ook nog diverse powerline adapters van devolo, proximus liggen (ik meen dat die van proximus ook van devolo kwamen) uit de e[waste bakken.
Ik heb er al eens open gehad die een stevige ontploffing hadden en die vertrouwde ik niet meer. Ligt waarschijnlijk in de sloop pcb bak voor onderdelen. Ik maak ze altijd eerst open en inspecteer ze visueel. Laatst eentje gevonden en die zag er visueel niet ontploft uit dus mocht die niet werken eens naar de beroemde condensator(s) kijken ;)
Helaas, zonder een werkhok nu ik nog net verhuisd ben en niet ingericht ben er nog we weinig reparaties. Wil zodra weer tijd heb aan beginnen want het begint weer te jeuken. Ik ben genoeg leuke projectjes tegengekomen tijdens de verhuizing namelijk.

Reparatie Yamaha RX-397 receiver. Klacht: Wil niet aan.

Service manual was eenvoudig te vinden, schema van de standby voeding:

Het is een wat aparte opzet, een kleine lineaire voeding met wat ik noem een primaire hit-and-miss regeling.
FET Q254 schakelt via D-flipflop IC252 de standby transformator hele periodes af als de secundaire spanning hoog genoeg is.

Als eerste 1 µF elco'tje C255 ongezien vervangen, geen verbetering. C254 en C258 leken bij een snelle meting zonder uitsolderen wel in orde. Standby voedingsspanningen zijn aanwezig.
Er was bij drukken op de power knop enkele tientallen mV activiteit op de lijn naar Q252 welke het relais van de hoofdvoeding bestuurd.

Na wat omzwervingen bleek dat de PDET lijn niet vrijgegeven werd, dit signaal bleef met 2V te laag. Bij kortsluiten van de secundaire kant van IC251 schakelt de receiver wel in.
Oorzaak bleek te zijn dat C254 nog slechts 2,4 nF over had van de beloofde 22 nF. Hierdoor leverde de hulpvoeding van de standbyvoeding te weinig stroom voor de optocoupler. Deze condensator is in-circuit niet te meten, de trafo zit op de print.

Voor de test een willekeurige 22 nF/400V C geplaatst en alles werkt weer. Een gepaste vervanger moet ik nog inkopen.

Het is wel een fraai apparaat, maar 20 printen en printjes, boelveel kabeltjes van overal naar nergens en een hoofd microcontroller verstopt onderop de onderste print maken het een beetje onoverzichtelijk om aan te werken.

[edit]
Nu ik achteraf nog even zoek hier op CO blijkt dit een bekend probleem: https://www.circuitsonline.net/forum/view/115034#highlight=397+rx

Dat had ik eerder moeten doen ;)

Het zal in 2007 of zo geweest zijn, ik zat in ieder geval nog op school (opleiding tot elektromonteur) dat ik in de prullenbak een multimeter (Multimetrix DMM220) uit het meetlokaal zag liggen. Bekend met de sloopdrang van menigeen op m'n opleiding vermoedde ik dat 'ie total-loss was, maar ja, het kon alle kanten op.

De leraren kenden me al wel dus dat ik 'm er weer uithaalde, verbaasde ze niet. Maar het bleek geen elektronisch defect, maar mechanisch: de knop kon vrij ronddraaien en de meter reageerde niet op welke stand dan ook. En het zijn nogal robuuste meters, dus daar moet je écht iets heel raars voor doen om dat voor elkaar te krijgen.

Dus, meegenomen en thuis nagekeken. Het defect bleek vrij eenvoudig, kon ik oplossen en de meter werkte weer.

Ik kocht al snel een tweede omdat ik die steeds vaker nodig had.

En zo dacht ik afgelopen week dat m'n gerepareerde het aan het begeven was. Al enkele weken daarvoor merkte ik dat de keuze van de schakelaar wat sponzig aanvoelde bij het verdraaien. De knop kon wat voorbij de klikstand heen en weer draaien.

Ik dacht dat m'n reparatie z'n langste tijd had gehad. Eerder dan verwacht was het op een dag echt over en was het met een ferme krak voorbij: met de knop kon ik geen stand meer selecteren (het vervelendste was dat de meter nu aanstond en ik 'm dus niet meer uit kon zetten)

Open ermee. Ah... dat was dus de nieuwste van de twee, alleen was dat aan de lichte beschadigingen van de behuizing niet meer af te lezen.

Het defect was duidelijk. Ook deze had van hetzelfde euvel last gekregen als de eerste. Een beetje een marginaal ontwerp.

De draaischijf met contacten ontmoet de knop die vast in de bovenste schaalhelft van de behuizing valt met een zeshoekig gat.

Tijd voor reparatie van m'n tweede dus. Net zoals de vorige keer een stuk styreen van 3,2 millimeter dik. Gat boren van 6 millimeter en daarna gewoon met de hand er een zeshoek invijlen.

Jep. Dat past.

Daarna het stuk vierkant zo mooi mogelijk rond maken en met flink veel Plastic Weld aan de draaischijf lassen en een dag laten uitharden.

Draaischrijf weer in de sub-eenheid klikken en de sub-eenheid weer aan de print vastschroeven.

En klaar. Tis een kwartier of 3 werk (exclusief de wachttijd van het uitharden van het lasmiddel, maar in die tijd doe ik toch wat anders), maar verder minimale kosten, veel plezier.

Kan ik mooi verder met m'n videocamera die er toch weer de brui aan heeft gegeven met het ND-filter...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
miedema

Golden Member

Ha weardguy,

Netjes gedaan!
Je zou bijna bij deze meters preventief een ring om dat zeshoekige gat lijmen. De buitenkant is rond, dus alleen een passend gat boren en er omheen lijmen...

groet, Gertjan.

Gunst, net even lopen zoeken naar de factuur, blijk ik toch veel langer gewacht te hebben met het kopen van een tweede dan ik dacht: pas in januari 2014...

Ja als ik had geweten dat dit uiteindelijk ook de ander zou treffen, had ik dat gedaan, das minder werk.

Het geeft wel aan dat dit een beetje rare meters zijn: niet vergelijkbaar met de meters uit de tientjesbak van de bouwmarkt, maar het is ook geen Fluke: kwa veiligheid zit het op het oog wel goed in deze dingen (diezelfde ******dure zekeringen als in de gemiddelde Fluke) en ook de mechanische bevestiging van de meetbussen is in orde, maar die draaischijf is echt een zwak punt die bij professioneel gebruik het waarschijnlijk net een jaar, misschien twee volhoudt.

De gerepareerde houdt het nu al ruim veel langer vol dan de nieuwe, zonder rare speling in de knop, dus ik mag het wel een geslaagde reparatie noemen ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Dank voor de uitleg. Ik heb een aantal meters die er uitzien als opvolgers dit ding: wat een hoop dingen betreft precies hetzelfde, maar op een aantal andere punten net anders. Maar dan met een ander merkje.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 1 juli 2023 18:38:52 schreef miedema:
Ha weardguy,

Netjes gedaan!
Je zou bijna bij deze meters preventief een ring om dat zeshoekige gat lijmen. De buitenkant is rond, dus alleen een passend gat boren en er omheen lijmen...

groet, Gehtjan.

Passend pijpje eromheen lijmen... Maar ook dat werkt alleen maar preventief en niet wanneer de opnmame uiteengevallen is in losse segmentjes.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.
maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat je op die manier ook nog wel losse segmentjes kunt teruglijmen. Je zult het pijpje alleen ook aan de buitenrand van wat extra lijm moeten voorzien om het zo goed mogelijk op zijn plaats te houden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit heeft toch geen zin? Ondanks dat TS er twee heeft die dezelfde kwaal blijken te hebben ga ik niet m'n goedwerkende ding uit mekaar halen om het preventief te fixen. Misschien gaat ie nog 20 jaar mee en ben ik tegen die tijd met elektronica gestopt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

het echte probleem zijn de te zwaar lopende sleepcontacten en mechanica van de draaischakelaar. die smeren lost het probleem voortijdig op..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Smering was echt het probleem niet... M'n vingers zaten onder de vette troep na het uit elkaar halen van dat ding.

@ rew: Klopt. Toen ik, het eeuwige geleen van m'n zus zat, voor haar een simpele meter kocht bij joost-mag-weten-welke-winkel-ook-weer, viel me op dat het ding vrijwel identiek was aan de mijne. Andere vorm knoppen, iets andere draaischakelaar, maar de bussen zitten op dezelfde plaats en ook het LCD-scherm heeft - op het oog - dezelfde afmetingen.

Maar ach, ze voldoen voor mij prima en kunnen tegen een stootje (wat heet, ze hebben al heeel wat keren een flinke val gemaakt)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Misschien herinneren sommigen hier nog een Philips PE1540...

Nadat ik de juiste kleur had gevonden voor de frontplaat heb ik verwoede pogingen gedaan dat ding te spuiten met de airbrush: tot 5 keer toe kwam het tot lelijke vlekken en spetters, geen idee waarom. Of nou ja, wel een idee, maar ik schoof het af op het feit dat ik m'n airbrush een jaar of wat niet aangeraakt had en ik het verleerd was.

Het bleek aan de zwarte verf te liggen, die iets teveel op gelei was gaan lijken. Met het halen van een nieuw potje had ik een prachtige egale laag.

Na 2 dagen droging ben ik aan de decals begonnen en die zitten er nu allemaal op.

Het is weer een frontplaat!

Niet schrikken van al die decalfolie die je ziet zitten, dat wordt straks met een blanke laklaag vrijwel aan het oog onttrokken. Ook is de boel hier nog wat nat van het decal-middel, gebruikt om alle symbolen aan te brengen en te laten hechten.

Het is nog wat onzeker of het lukt om morgen te spuiten (vooral omdat ik decals uit voorzorg altijd 24 uur uit wil laten harden, dat gaat nu niet lukken), maar al zou ik zaterdag spuiten, dan is de kans groot dat ik zondag of maandag de voeding ein-de-lijk in elkaar kan zetten...

Wordt vervolgd...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Lucky Luke

Golden Member

Herinneren wèl, maar niet uit dit topic, want de binnentopiczoekfunctie vind ‘m niet.

Maar, hij is mooi (aan het worden)! :)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 6 juli 2023 21:40:18 schreef weardguy:
Misschien herinneren sommigen hier nog een Philips PE1540...

Nadat ik de juiste kleur had gevonden voor de frontplaat heb ik verwoede pogingen gedaan dat ding te spuiten met de airbrush: tot 5 keer toe kwam het tot lelijke vlekken en spetters, geen idee waarom. Of nou ja, wel een idee, maar ik schoof het af op het feit dat ik m'n airbrush een jaar of wat niet aangeraakt had en ik het verleerd was.

Het bleek aan de zwarte verf te liggen, die iets teveel op gelei was gaan lijken. Met het halen van een nieuw potje had ik een prachtige egale laag.

Na 2 dagen droging ben ik aan de decals begonnen en die zitten er nu allemaal op.

Het is weer een frontplaat!

[bijlage]

Niet schrikken van al die decalfolie die je ziet zitten, dat wordt straks met een blanke laklaag vrijwel aan het oog onttrokken. Ook is de boel hier nog wat nat van het decal-middel, gebruikt om alle symbolen aan te brengen en te laten hechten.

Het is nog wat onzeker of het lukt om morgen te spuiten (vooral omdat ik decals uit voorzorg altijd 24 uur uit wil laten harden, dat gaat nu niet lukken), maar al zou ik zaterdag spuiten, dan is de kans groot dat ik zondag of maandag de voeding ein-de-lijk in elkaar kan zetten...

Wordt vervolgd...

In het verleden maakte ik wel tekst op fronten met wrijfletters, waarna over het geheel een transparante matte folie werd geplakt (Ik meen dat het boeklon heette). Het is wat kwetsbaarder als het procedé met de transfers en de laklagen, maar in de praktijk valt het beschadigen alleszins mee.
Een voorbeeld

Op 7 juli 2023 20:58:13 schreef Lucky Luke:
Herinneren wèl, maar niet uit dit topic, want de binnentopiczoekfunctie vind ‘m niet.

Maar, hij is mooi (aan het worden)! :)

Mea culpa... dat klopt, het blijkt dat ik dat in Show your projects had geplaatst:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2364536#2364536

Op 7 juli 2023 21:51:44 schreef buzzy:
In het verleden maakte ik wel tekst op fronten met wrijfletters, waarna over het geheel een transparante matte folie werd geplakt (Ik meen dat het boeklon heette). Het is wat kwetsbaarder als het procedé met de transfers en de laklagen, maar in de praktijk valt het beschadigen alleszins mee.

Dat is leuk als je die afwrijfletters nog kunt vinden ;) Maar door de opkomst van de computer zijn die bij veel winkels niet meer te krijgen en wat je nog kan krijgen is dan echt oud spul wat zo'n beetje uit elkaar valt als je het aanraakt.

Nadeel nummer twee is natuurlijk het lettertype: je gaat gelijkende afwrijfletters never nooit vinden en in dit geval had ik ook de aard-aanduiding en het Philipslogo nodig.

Maar, na het flink douchen van de frontplaat (lees: aflakken ter bescherming van de decals) is het weer een voeding. Helaas met nogal duidelijke reflectie van de gebruikte decals, een effect dat ik niet ken uit de modelbouw, met als enige verschil dat ik dit keer met glanslak afgewerkt heb en niet met satijnglans. De glanslak lijkt namelijk op het oog vrijwel identiek te reflecteren als het origineel.

Ik overwoog een tweede laklaag aan te brengen, maar ik was er ook wel een beetje klaar mee eigenlijk, dat ding stond al te lang op de vloer te wachten. Dus, in elkaar ermee!

Het kleurverschil is een effect wat ik vergeten was van de lak: die maakt alles wat donkerder. Maar, als ik de blauwe banden vergelijk, die op het origineel duidelijk lichter/valer van kleur is, vermoed ik dat het grijs op het origineel ook al wat van kleur verschoten is en mijn donkere kleur dus beter de oorspronkelijke kleur benaderd.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
fred101

Golden Member

Ziet er strak uit, knap gedaan _/-\o_

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lucky Luke

Golden Member

Ha, dat is mooi geworden. Uit je verhaal kan ik afleiden dat de bovenste de gerestaureerde is, en daarna zie ik ook de decals op de schuinopzijfoto. Maar dat ziet er Heel Netjes uit!

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik vind de gerestaureerde eigenlijk mooier, die iets donkerder tint.

Welke lakken, en letters etc heb je gebruikt?

Lambiek

Special Member

Goed gelukt hoor, ziet er strak uit. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 16 juli 2023 14:08:24 schreef Hoeben:
Ik vind de gerestaureerde eigenlijk mooier, die iets donkerder tint.

Welke lakken, en letters etc heb je gebruikt?

Ja ik ook, ook omdat die kleur beter overeenkomt met de koelribben aan de zijkanten ;)

De kleur betreft een mengsel van:
5 druppels Revell 78 (mat donkergrijs)
6 druppels Revell 8 (mat zwart)
2 druppels Humbrol 76 (een legergroen-achtig kleurtje, mag uiteraard ook het Revell-equivalent zijn)

Nu ik het resultaat zie na lakken zou, tegen kleurverschil, er wel 1 of 2 druppels minder zwart in kunnen, maar ach, het oogt goed en dat is het belangrijkste.

De blauwe band heb ik voor het spuiten afgeplakt: daar was niets mis mee.

Voor het aanbrengen van de markeringen een laag gloss cote van Humbrol aangebracht.

De letters zijn een kopie van het origineel. Ik heb hele duidelijke foto's met liniaal en dergelijke in beeld opgestuurd naar Andreas Nothaft, een Duitser die op bestelling decals maakt voor op modeltreinen. Als je iets exotisch zoekt en er geen beeldmerk op rust kan hij dat voor je maken en zelfs op basis van slechte logo's van (bijvoorbeeld) Lima modeltreinen is hij niet te beroerd om zelf iets te tekenen/zoeken en je dan een monster te sturen van 'is dit wat je zoekt?'

Zodoende dacht ik aan hem, een bericht gestuurd en doorverbonden met de grafische afdeling waar hij blijkbaar zijn opdrachten aan verstuurt (of hoe het ook werkt, maar dat maakt me niet uit).

Zodoende heb ik water-losbare decals gekregen die niet te onderscheiden zijn van de originele opdruk.

Na aanbrengen van de decals nog een laag gloss cote van Humbrol en toen was het klaar ;)

Aan allen: dank ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
blackdog

Golden Member

Hi weardguy,

Net werk!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik heb al jaren een ventilatortje (vermoedelijk AEG, type WISA) uit ongeveer de jaren 20 liggen. Ergens in mijn vroege puberteit gekregen, korf (met schade) was van aluminium en ik kon dat toen nog niet solderen, dus alles is gewoon in een doos beland.

Paar jaar terug op een warme dag het ding eens tevoorschijn getrokken en buiten het bereik van afhakbare vingertjes (metalen ventilatorbladen!) neergezet ter verkoeling, maar de motor bleek ontzettend snel op te warmen en af en toe in toeren te varieren.

Opengemaakt, en een deel van de spoelen was donker verkleurd. Een test met de megger tussen netsteker en het oppervlak van de windingen liet zien dat de lak z'n isolatiewaarde helemaal verloren was.

Stap 1 is de spoelen er uit :) en stap 2 wordt nieuwe spoeltjes maken.
Ik heb één foutje gemaakt: van de bovenste spoel kan ik de oriëntatie niet meer achterhalen doordat de ronding/buiging verloren ging bij het verwijderen. Hoop dat ik die kan afleiden uit de linker en rechterspoel.
Als iemand mij kan vertellen of alle spoelen kwa wikkelrichting identiek moeten zijn, dus tegelijkertijd trekken en duwen (lijkt me logisch), laat het me weten :)
Om een verschoven draaiveld op te wekken zitten er 4 dikke platte koperen 'lusjes' in.

Chapeau voor de ingenieur die dit ventilatortje ontworpen heeft trouwens; dankzij de extra dubbele laag isolatie tussen de spoelen en het blikpakket is er nooit netspanning op de metalen behuizing terecht gekomen.

Tips waar ik isolatiepapier en met hars geïmpregneerd weefsel kan vinden zijn ook welkom, ik wil 'm een beetje authentiek houden. De isolatiematerialen waren nog goed toen ze er in zaten, maar dusdanig uitgehard en verdroogd dat ik ze er niet zonder schade uitkreeg.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op woensdag 19 juli 2023 08:27:41 (27%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Lambiek

Special Member

Op 19 juli 2023 08:22:49 schreef Ledlover:
Opengemaakt, en een deel van de spoelen was donker verkleurd. Een test met de megger tussen netsteker en het oppervlak van de windingen liet zien dat de lak z'n isolatiewaarde helemaal verloren was.

Dat gaat nog wel een projectje worden denk. :) Wel leuk en van iets betere kwaliteit dan tegenwoordig.

Ga je de spoelen met de hand wikkelen, of heb je daar een machine voor?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.