Wounded in Action part 5.

bprosman

Golden Member

Niet helemaal "Wounded" in action maar vandaag twee TL bakken (met 2x54Watt "Ouderwetse TL" en VSA) verwisseld door twee compactere LED bakken met LED buizen.

Ik zag dat de TL buizen een "Hete" en een "Koude" kant hadden, 1e bak ging goed, tweede bak zitten suffen wat resulteert dat als je die buis andersom er in zet je volle sluiting hebt en alles tot-en-met de hoofdzekering er uit vloog (hoezo selectiviteit) :-(

Gelukkig heb ik sinds de installatie van de slimme meter automaten op de hoofdzekering.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Toen ik laatst zo'n led-tl die de geest had gegeven open sloopte bleek aan de andere kant alleen een condensator te zitten. Wel een rare constructie i.d.d. met die led-tl's. Ik verwachte ook in eerste instantie 'voeding' aan de beide uiteinden.

Waar het moederbord het meeste rookt, loopt ook de meeste stroom!
McAwesome

Golden Member

Het beste kan je je armatuur bedraden met de netspanning, dus L en N aan beide zijden van de lamp aan 1 pin van de TL buisvoet. De twee andere pinnen van de buisvoet gewoon doorverbinden (op die verbinding zat vroeger de starter).

Op die manier maakt het niet uit in welke richting je de buis monteert en kan je nooit kortsluiting maken.

Dat die LED TL-buizen zo bedraad zijn heeft alles te maken met het feit dat ze ook in een niet omgebouwd klassiek armatuur moeten kunnen werken. In dat geval moet je de buis vervangen en de starter door een LED-starter die eigenlijk alleen een overbrugging is. Nu is het sowieso beter om de ballast eruit te halen en te overbruggen, anders heb je daar nog wat verlies.

Er zijn ook speciale LED TL-buizen die op een EVSA kunnen werken, maar die raad ik niet aan. Het is beter om alles uit het armatuur te strippen en de LED TL-buis rechtstreeks te voeden met de netspanning.

Natuurlijk is dat alles wel handig voor wie er niets van kent, die kan zo ook eenvoudig een LED TL-lamp in een armatuur stoppen zonder te herbedraden.

Belgium is primarily known for bakelite, the saxophone, mediocre chocolate and world class paedophilia. - Go woke, get broke.

Bij de Philips Master Ultra Output buizen die zoveel jaar terug op m'n werk correctie: vorige werk de HF-buizen vervingen, werd een overbrugging voor de starter bijgeleverd die geplaatst MOEST worden: het was namelijk een zekering van 250 mA of iets dergelijks, juist tegen dat soort fouten.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
bprosman

Golden Member

Op 20 september 2022 18:02:11 schreef McAwesome:
Het beste kan je je armatuur bedraden met de netspanning, dus L en N aan beide zijden van de lamp aan 1 pin van de TL buisvoet. De twee andere pinnen van de buisvoet gewoon doorverbinden (op die verbinding zat vroeger de starter).

Op die manier maakt het niet uit in welke richting je de buis monteert en kan je nooit kortsluiting maken.

Dat die LED TL-buizen zo bedraad zijn heeft alles te maken met het feit dat ze ook in een niet omgebouwd klassiek armatuur moeten kunnen werken. In dat geval moet je de buis vervangen en de starter door een LED-starter die eigenlijk alleen een overbrugging is. Nu is het sowieso beter om de ballast eruit te halen en te overbruggen, anders heb je daar nog wat verlies.

Er zijn ook speciale LED TL-buizen die op een EVSA kunnen werken, maar die raad ik niet aan. Het is beter om alles uit het armatuur te strippen en de LED TL-buis rechtstreeks te voeden met de netspanning.

Natuurlijk is dat alles wel handig voor wie er niets van kent, die kan zo ook eenvoudig een LED TL-lamp in een armatuur stoppen zonder te herbedraden.

Deze armaturen zijn voorbedraad. L / N aan een kant, andere kant zit helemaal niets aan.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
McAwesome

Golden Member

In dat geval is het inderdaad opletten geblazen. Niet alle LED TL-lampen hebben een duidelijke indicatie wat de "hete" kant is en bij veel lampen zijn de pennen aan de andere kant gewoon doorverbonden.

Ik heb nog even een LED-starter van Philips opengemaakt. Er zit gewoon een harde doorverbinding in, geen zekering of iets dergelijks.

Belgium is primarily known for bakelite, the saxophone, mediocre chocolate and world class paedophilia. - Go woke, get broke.

Ik heb led "doorverbinder" starters gezien met een kleine bruggelijkrichter er in: De +/- kortgesloten en de ~ aansluitingen aan de pootjes. Waarschijnlijk goedkoper/kleiner dan een echte zekering.

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.